Wat in de Koran staat is de waarheid!

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

lost and not found yet!
Bevlogen

Wat in de Koran staat is de waarheid!

Bericht door lost and not found yet! »

Prief schreef:
Hi,

Ik ben iemand die er zeker van is dat God bestaat en ik ben ook iemand die gelooft dat wat in De Koran staat de waarheid is.
Ondanks deze "handicap" ben ik naar mijn mening een vrije denker.
Ik hoop hier mijn gedachten te wisselen met jullie en nieuwe dingen te leren.

Prief
Welkom, maar waar baseer je het idee op dat God echt bestaat en welke God bedoel je!

Ps, geloven in wat dan ook is hier inderdaad een handicap, maar laat je vooral niet afschrikken! Ook hier zijn het allemaal net mensen.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Dat beloof ik
Bevlogen

Re: Wat in de Koran staat is de waarheid!

Bericht door Dat beloof ik »

Het viel mij op dat deze uitspraak "Ik geloof dat wat in Koran staat waarheid is" in tegenspraak lijkt met wat Hi even later schrijft : "Ik denk dat ik op de goede weg ben wat betreft de eeuwige zoektocht naar de waarheid".

Wat is dat "De eeuwige zoektocht naar de waarheid " ?
En waarom ben je daarmee bezig terwijl je tegelijk zegt dat de Koran de waarheid is ?

Iemand die stelt dat de Koran de waarheid is, staat achter de sharia.
Wie achter de sharia staat, is een gevaar voor het vrije denken.
De koran en de sharia verbieden immers om er een andere denkwijze op na te houden.
Stellen dat je achter de koran staat, maar ook vrij denkt, getuigt van een verkeerd beeld van jezelf.
Vrij denken binnen één van de grote wereld religies is in principieel onmogelijk.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Je kunt natuurlijk best vrij denken binnen de islam. Vrijdenken zal wat moeilijker zijn.
Maar of je naast vrij denken je ook vrij mag uitdrukken vraag ik me binnen de islam altijd af.
Je zou er een onderzoek naar moeten verrichten. Natuurlijk moet je voor een representatief resultaat wel in een land zijn met overwegend moslims. Bijvoorbeeld Saudi Arabië of Iran. At random groepen maken. De ene groep verkondigt trouw wat de imam hen voorschrijft, de andere groep gaat er in het openbaar tegenin en verkondigt dat er geen goden bestaan of dat Allah's bestaan nooit bewezen is, dat er duidelijk aanwijzingen zijn, dat de Koran broddelwerk van mensenhanden is. Dat de openbaringen van Mohammed gefabriceerd zijn. Elke maand evalueren, of de ene groep anders behandeld wordt dan de andere en na een jaar evalueren.
Het zou me niet verbazen, dat de islamcritici in Saudi Arabië moeilijker aan overheidsfuncties komen dan de andere groep. Misschien zelfs moeilijker aan een baan in de particuliere sectie.
Maar ik kan er natuurlijk volledig naast zitten. Saudi Arabië is tenslotte de USA niet.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Dit is duidelijk een vraag aan Prief nav. wat hij schreef in zijn voorsteltopic.
Prima dat het even wordt uitgelicht om voornoemd topic niet te vervuilen.
Andere vragen aan Prief met betrekking tot dit topic staan uiteraard vrij.
Zullen we even wachten met commentaar en eigen denkwijzen op Prief als die een antwoord geeft ?
Anders wordt het wel het topic van Lanfy kapen. Maria
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Bedoel je hiermee de hele Koran of vind je dat er ook wel frappante dingen in staan, waar je je in kunt vinden.
Zoals ook wel over de Bijbel wordt gedacht.
Prief in zijn voorsteltopic schreef: Als ik hier iets beters kan vinden dan waarin ik nu overtuigt van ben dan ben ik de eerste die zich onderwerpt (geleend uit de koran :wink: )
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint »

Ik heb eens gehoord dat wie een moslim is zijn geloof verlaat en niet meer in de woorden van de Koran geloofd gedood dient te worden. Dat schijnt ergens in de Koran te staan. Is dat zo? Ik weet ook via de nieuwsberichten dat dergelijke zaken zoals strenge lijfstraffen en executies in theocratie Saudi Arabië ook veelvuldig voorkomen. Toch heeft men het vaak over barmhartigheid en vergeving. Ik zie soms gebedsplaatjes met Arabische teksten en bloemetjes of mooie natuur die erg vredig moeten overkomen. Ik kan dat dan niet zo goed plaatsen.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)
Prief
Forum fan

Bericht door Prief »

lost and not found yet! schreef: Welkom, maar waar baseer je het idee op dat God echt bestaat en welke God bedoel je!

Ps, geloven in wat dan ook is hier inderdaad een handicap, maar laat je vooral niet afschrikken! Ook hier zijn het allemaal net mensen.
groen: op het idee dat wij bestaan
blauw: De God
jouw ps: Ik moet nog iemand tegen komen die niet in iets gelooft, dus ik denk dat ik niet de enige gehandicapte hier ben
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Als iemand herstellend van een gebroken been, gelooft dat ie volgende week weer kan lopen, is dat een positieve instelling. Als ie gelooft dat hij volgende week kan vliegen, heeft ie teveel pijnstillers met rare bijwerkingen geslikt.
Geloven in iets dat redelijk voor de hand ligt gezien de aanwijzingen is iets heel anders dan geloven in iets waar geen aanwijzingen voor zijn en ook nog eens strijdig is met heel veel andere aanwijzingen is nogal iets anders.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Prief
Forum fan

Bericht door Prief »

Dat beloof ik schreef:Het viel mij op dat deze uitspraak "Ik geloof dat wat in Koran staat waarheid is" in tegenspraak lijkt met wat Hi even later schrijft : "Ik denk dat ik op de goede weg ben wat betreft de eeuwige zoektocht naar de waarheid".
Welke tegenspraak zie je?
Wat is dat "De eeuwige zoektocht naar de waarheid " ?
Ok, ik had het anders moeten formulieren, ik had moeten zeggen mijn zoektocht naar de waarheid. Ik heb het dan over de gangbare levensvragen, zoals: wie, wat, waar vandaan, waar naar toe, waarom etc.
En waarom ben je daarmee bezig terwijl je tegelijk zegt dat de Koran de waarheid is ?
Ik wist niet dat het ene de andere uitsluit, kan je dit verder toelichten.
Iemand die stelt dat de Koran de waarheid is, staat achter de sharia.
Is dat zo? Kun je dit bewijzen? Of laat ik het anders zeggen, ik ben dan bij deze het tegen bewijs.
Wie achter de sharia staat, is een gevaar voor het vrije denken.
Dat ligt er maar net aan over welke sharia we het hebben.
De koran en de sharia verbieden immers om er een andere denkwijze op na te houden.
Kan je me aub een vers nummer geven waar dit in staat.
wat betreft de sharias ik weet niet over welke je het hebt dus ik kan daar niks zinnigs over zeggen
Stellen dat je achter de koran staat, maar ook vrij denkt, getuigt van een verkeerd beeld van jezelf.
Is dat zo? Kan je uitleggen waarom dat zo is volgens jou?
Vrij denken binnen één van de grote wereld religies is in principieel onmogelijk.
Ik neem aan dat dit slechts een speculatie is en verder vind ik het bijzonder dat je deze stelling beperkt tot enkel de grote religies en bijvoorbeeld de atheisten uitsluit.
Prief
Forum fan

Bericht door Prief »

Vilaine schreef:Je kunt natuurlijk best vrij denken binnen de islam. Vrijdenken zal wat moeilijker zijn.
Maar of je naast vrij denken je ook vrij mag uitdrukken vraag ik me binnen de islam altijd af.
Je zou er een onderzoek naar moeten verrichten. Natuurlijk moet je voor een representatief resultaat wel in een land zijn met overwegend moslims. Bijvoorbeeld Saudi Arabië of Iran. At random groepen maken. De ene groep verkondigt trouw wat de imam hen voorschrijft, de andere groep gaat er in het openbaar tegenin en verkondigt dat er geen goden bestaan of dat Allah's bestaan nooit bewezen is, dat er duidelijk aanwijzingen zijn, dat de Koran broddelwerk van mensenhanden is. Dat de openbaringen van Mohammed gefabriceerd zijn. Elke maand evalueren, of de ene groep anders behandeld wordt dan de andere en na een jaar evalueren.
Het zou me niet verbazen, dat de islamcritici in Saudi Arabië moeilijker aan overheidsfuncties komen dan de andere groep. Misschien zelfs moeilijker aan een baan in de particuliere sectie.
Maar ik kan er natuurlijk volledig naast zitten. Saudi Arabië is tenslotte de USA niet.
Wat bedoel je met "binnen de islam", kan je wat concreter zijn.
Prief
Forum fan

Bericht door Prief »

Maria schreef:Bedoel je hiermee de hele Koran of vind je dat er ook wel frappante dingen in staan, waar je je in kunt vinden.
Zoals ook wel over de Bijbel wordt gedacht.
Prief in zijn voorsteltopic schreef: Als ik hier iets beters kan vinden dan waarin ik nu overtuigt van ben dan ben ik de eerste die zich onderwerpt (geleend uit de koran :wink: )
groen: Uiteraard bedoel ik de hele Koran. Ik begrijp niet wat je met frappante dingen bedoeld.
Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint »

Prief schreef:Ik moet nog iemand tegen komen die niet in iets gelooft, dus ik denk dat ik niet de enige gehandicapte hier ben
Geloof in redelijke informatie is noodzakelijk in het dagelijkse leven. Het geloof in juiste informatie is niet anders dan vertrouwen dat je de juiste informatie in handen hebt. Geloof in de openingstijden van de winkel. Geloof dat je salaris op tijd komt. Geloof in het onderwijssysteem. Geloof in de wetenschap. Geloof in de feiten en rationele omgang. Allemaal heel normaal en niet te ontwijken in het leven.

Echter: Geloof in een vliegend paard met een profeet daarop en geloven in een kokende hel voor alle niet-moslims dat is al een heel stuk ingewikkelder en onaangenamer.

Ook voor de wetenschap, de democratie (zoals deze bedoeld is want het is stervende) integratie, secularisatie (wat mijn wens is voor de wereld) en de normale omgang met elkaar.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)
Prief
Forum fan

Bericht door Prief »

Bonjour schreef:Als iemand herstellend van een gebroken been, gelooft dat ie volgende week weer kan lopen, is dat een positieve instelling. Als ie gelooft dat hij volgende week kan vliegen, heeft ie teveel pijnstillers met rare bijwerkingen geslikt.
Geloven in iets dat redelijk voor de hand ligt gezien de aanwijzingen is iets heel anders dan geloven in iets waar geen aanwijzingen voor zijn en ook nog eens strijdig is met heel veel andere aanwijzingen is nogal iets anders.
In principe ben ik het totaal met je eens!

Maar ik zou toch graag voor de zekerheid willen weten wat je met het groene gedeelte bedoeld. Bedoel je daar toevallig God mee? Indien zo dan zou graag willen weten welke tegenstrijdigheden je dan bedoelt in het blauwe stukje.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

In dit geval bedoel ik met het groene "aanwijzingen voor het bestaan van God/Allah"
met het blauwe bedoel ik dat wanneer je vind dat wanneer je God/Allah wel aanneemt dat je in de problemen komt met vele aanwijzingen die een hele andere kant op wijzen. Bv, wanneer je gelooft in schepping en/of zondvloed kom je in conflict met evolutie en geologie.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Prief
Forum fan

Bericht door Prief »

Labyrint schreef:Ik heb eens gehoord dat wie een moslim is zijn geloof verlaat en niet meer in de woorden van de Koran geloofd gedood dient te worden. Dat schijnt ergens in de Koran te staan. Is dat zo? Ik weet ook via de nieuwsberichten dat dergelijke zaken zoals strenge lijfstraffen en executies in theocratie Saudi Arabië ook veelvuldig voorkomen. Toch heeft men het vaak over barmhartigheid en vergeving. Ik zie soms gebedsplaatjes met Arabische teksten en bloemetjes of mooie natuur die erg vredig moeten overkomen. Ik kan dat dan niet zo goed plaatsen.
Groen: Nee dat is niet zo. Indien iemand denkt dat het wel zo is dan aub een versnummer.
Blauw: Ik ben niet zo van de politiek en ik probeer me ook zo min mogelijk er mee bezig te houden.
Rood: Dat zou inderdaad errug vreemd zijn.
quote gerepareerd
Peter van Velzen
Plaats reactie