Alvorens te gaan filosoferen en alvorens direct te antwoorden op jullie vragen wil ik eerst zo kort en bondig mogelijk wat dingen verduidelijken over hoe ik denk over enkele zaken in de islam zodat jullie een beetje een beeld van me hebben en zo eventueel gerichter vragen kunnen stellen.
De evolutie is voor mij geen theorie meer maar een vaststaand feit. Op mijn 13e kwam ik er voor het eerst mee in aanraking door het lezen van "De oorsprong der soorten" van C. Darwin.
Na het lezen van vele boeken over de evolutie en na het zien van voorbeelden uit de praktijk werd mij duidelijk dat er geen twijfel over de evolutie mogelijk was.
Destijds was ik toen ook een tijdje bezig met het scheppingsverhaal uit Koran/Bijbel. Tja, hoe moest ik dit in gaan passen? Omdat ik niet twijfelde aan de evolutie besloot ik dat de evolutie het werk van God moest zijn. Later werd ik hier in gesterkt door koran 16:8:
"Hij heeft de paarden, ezels en muilezels geschapen als rijdier en als sier en Hij zal dingen scheppen waar jij nog geen weet van hebt."
Dit voldeed voor mij als bewijs dat evolutie een werk van God was. Ik vond het grappig dat vooraanstaande Korangeleerden de vers uitlegden als dat God nog auto 's en vliegtuigen zou scheppen in de toekomst. Ik wist wel beter.
Tijdens het bestuderen van de verzen kwam ik nog vele verzen tegen die mijn geloof versterkten. Zoals Koran 27:88:
"Jij ziet de bergen en denkt dat ze op hun plek staan maar zoals de wolken bewegen bewegen zij ook."
Fantastische beschrijving van geologie, hint naar plaattektoniek en erosie.
Nog een waarvan ik de nummers niet kon vinden:
"Kijken jullie niet achterom als jullie in de hemelen zijn?"
Een bewijs van luchtvaart in de toekomst.
Nog een waarvan ik het nummer niet zo snel weet:
"God heeft een evenwicht ingesteld, verstoor het evenwicht niet." Dit gaat over de aarde en het milieu.
Dit zijn enkele van de vele die mij doen overtuigen dat het boek goddelijk is, dat God/Allah bestaat. Ook al zijn sommige (niet de hier genoemde in mijn ogen) geen wetenschap, statistisch is het geen toeval meer. Daarnaast denk ik zoals Blaise Pascal, zie De gok van Pacal.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gok_van_Pascal
De verhalen in de Koran zijn zowel voor vroeger tijden als nu te lezen. Als God bijvoorbeeld alles in detail ging uitleggen dan werd het boek wel metersdik.
Om op de vraag van Vegan te komen of God de boodschap niet efficiënter had kunnen doorgeven? Ja als ik het was geweest had ik het misschien anders gedaan. I.p.v. alles te doorlopen gelijk hoppa in het paradijs. Je bent almachtig of niet toch? Maar ja wie ben ik?
De andere vraag of ik bewust Zijn geloof stelde i.p.v. geloof in Hem moet ik zeggen dat het bewust gesteld is. M.i. is islam niet vanaf 7e eeuw. Het is het geloof en boodschap dat altijd al door God verkondigd is via alle profeten door de duizenden jaren heen. Met het laatste boek en profeet is de boodschap en geloof vervolmaakt.
Dat God er niet in geslaagd is de boodschap over te brengen is m.i. niet de schuld van God maar de mensen.
De vraag dat moslims over heel de wereld achterlopen t.o.v. het westen terwijl ik vind dat de islam het antwoord is op alle wereldproblemen?
Dat komt niet door de islam maar door geografische ligging en gemiddelde iq 's. Vele niet-moslimlanden en volkeren lopen en liepen ook achter. Tal van Afrikaanse en Aziatische landen en volkeren, Indianen etc.
Het probleem is net dat mensen die de islam als godsdienst hebben getroffen gemiddeld niet de slimsten zijn op de aardbol. Door de geografische ligging spelen andere minder positieve dingen ook dingen in de hand zoals armoede wat sociaal tot gevolg heeft tot zwart/wit denken. Relativeren en in tinten grijs denken zoals bij mij is er niet bij.
En nu mijn menig over enkele, soms weer actuele, zaken die spelen:
Jongensbesnijdenis moet verboden worden en later op vrijwillige basis gebeuren. Degene die het wil moet vanaf zijn 18e zelf beslissen of hij de operatie ondergaat.
Baard dragen. Tja, ze hadden vroeger niet zulke voortreffelijke scheerapparatuur als nu. Baarddragers (vooral die grote lange) staan voor gek m.i.
Hoofddoek dragen, heb elders al mijn mening over geuit. Het is de grootste lariekoek dat er bestaat. In de Koran wordt er met geen woord gerept over dat je haren niet zichtbaar moeten zijn. Het is je reinste vrouwenonderdrukking. Heteromannen kijken bij een vrouw eerst naar de ogen, dan naar het gezicht, dan naar de billen, heupen, borsten en verhoudingen. Het haar is meer voor het totaalplaatje dan dat het een erotiserende werking heeft. Ik hoop dat alle moslims ooit een keer zullen zeggen "We were sooo wrong about this!"
Ik zou willen dat alle mannen die vinden dat vrouwen een hoofddoek moeten dragen zelf eens een week in een hoofddoek gaan lopen.
Offerfeest ga ik mee accoord mits het verdoofd gebeurd en de totale vleesconsumptie in zijn geheel wordt bezien. Dat wil zeggen matige consumptie van vlees.
Over andere onderwerpen heb ook zo mijn gedachten. Denk aan homoseksualiteit etc. Ik gebruik de wetenschappelijke methode want als ik aan God denk dan denk ik aan Star Trek, Through the Wormhole enz.
Ok. Vragen. Ik zal antwoorden maar verwacht wel een slakkentempo.