"De bijbel/koran is waar" is een belediging.

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Dat beloof ik
Bevlogen

"De bijbel/koran is waar" is een belediging.

Bericht door Dat beloof ik »

Af en toe worden er op dit forum door gelovigen uitlatingen gedaan die in feite neerkomen op (verkapte) beledigingen.
Een uitlating als "de bijbel neem ik letterlijk" of "de koran is waar", houdt in dat degene die dit zegt het eens is met alles wat er in staat.
In deze boeken staan nogal wat zaken die voor een hoop mensen een bedreiging of belediging inhouden.
Ik vind het daarom vreemd dat uitlatingen als hierboven zomaar wordt geaccepteerd.

Gelukkig is er vrijheid van meningsuiting op dit forum.
Het gebruik maken van die vrijheid brengt ook verantwoordelijkheden met zich mee.
Een van die verantwoordelijkheden is het hanteren van fatsoensregels.
(Verkapte) beledigingen of bedreigingen vallen daar niet onder.

Ik begrijp dat de mensen die deze uitlatingen doen, uit onwetendheid zich meestal niet bewust zijn van de impact van hun uitlatingen.
Dat mag naar mijn mening echter geen reden zijn om deze zaken onbenoemd te laten passeren.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Peter van Velzen
Site Admin

Re: "De bijbel/koran is waar" is een belediging.

Bericht door Peter van Velzen »

Als een dergelijke bewering iemand beledigt dan is het toch wel degene die hem post. Wie de teksten kent, en enigelei wetenschappelijke kennis heeft, ziet direct dat dit onzin is. Er zullen best een paar waarheden inde betreffende boeken voorkomen, maar veel van de beweringen die er in worden gedaan, zijn duidelijk onwaar. Degene die echter hiermee zijn onwetenheid etaleert, is er heerlijk ontwetend van dat hij zichzelf volkomen belachelijk maakt.
Ik wens u alle goeds
Dat beloof ik
Bevlogen

Is ook zo.
Maar ik wil wegblijven van de discussie of de bewering waar is of niet, daar wordt elders al veel over geschreven.
Het gaat mij er om dat de bewering beledigend kan zijn, misschien soms ook wel opzettelijk daarom zo gebruikt.
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Zou het dan zo zijn, dat elke overtuiging beledigend is voor degenen die die overtuiging niet delen? Of begrijp ik niet wat je bedoelt?
Hallo meneer God, met Anna.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Het vervelende met deze "beledigingen" is dat diegene die de "belediging" uit, er zelf in gelooft. Als een gelovige zegt: Ik weet dat God bestaat, dan weet die gelovige dat ook. Als deze beweert dat de Koran HET woord van God is, dan IS de Koran het woord van God.
Daar kun je beledigd over zijn, je kunt beter medelijden hebben met deze personen. Frustrerend is daarom misschien een beter woord. Rede, logica en gezond verstand hebben geen vat op deze mensen. Hoe gemakkelijk is het om te laten inzien dat de bijbel weliswaar literaire waarde heeft (totstandkoming en tijd dus in acht genomen), maar verder totaal irrelevant is in deze tijd. Zeker als je deze boeken letterlijk wilt nemen. Want als je dan wijst op de ontstaansgeschiedenis van de boeken of de pertinente onwaarheden, de fouten, de incongruenties etc, dan geeft die gelovige niet thuis en beroept zich op vaagheden: "De ET is ook maar een theorie", "Maar ik geloof het!" en...ach, we kennen alle uitvluchten inmiddels wel.

Is het een belediging als ik hier beweer dat zuurstof een metaal is omdat ik dit geloof en me dit bij de geboorte door de strot is geduwd?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Dat beloof ik
Bevlogen

Willempie,
In dat geval begrijp je dus niet wat ik bedoeld, al dacht ik duidelijk te zijn.
Omdat je het niet snapt zal ik het verduidelijken.

Iemand die stelt letterlijk te geloven in de bijbel, staat achter deze tekst:
Wie met een man het bed deelt als met een vrouw, begaat een gruweldaad. Beiden moeten ter dood gebracht worden en hebben hun dood aan zichzelf te wijten (Lev 20:13)
Deze tekst is bedreigend en beledigend voor homo's.
Dus iemand die stelt letterlijk te geloven in de bijbel, beledigt homo's.

Dikkemick,
Dat is niet wat ik er mee bedoel. Als je denkt dat zuurstof een metaal is doe je niemand kwaad, je laat dan alleen merken dat je dom bent, maar dat is wat anders.
(Star Trek, seizoen 1)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

"Dat beloof ik"
Dikkemick,
Dat is niet wat ik er mee bedoel. Als je denkt dat zuurstof een metaal is doe je niemand kwaad, je laat dan alleen merken dat je dom bent, maar dat is wat anders.
Ben je, als je de bijbel letterlijk neemt, dan niet dom? Ik denk dat je medelijden met deze mensen moet hebben. Ze terechtwijzen blijkt ook hier een onbegonnen zaak.
Laatst gewijzigd door dikkemick op 10 okt 2015 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Als je beweert dat zuurstof een metaal is beledig je de intelligentie van degene tegen wie je dat zegt!
Ik wens u alle goeds
Dat beloof ik
Bevlogen

Dikkemick, Peter,

Onwetendheid.
Dat is iets anders dan dom, al kan het soms samengaan.

Onwetendheid kun je alleen wegnemen door uitleg.
Je zult er dus in ieder geval op moeten wijzen en dat is wat ik bedoel.
(Star Trek, seizoen 1)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Hoe noem je dan iemand die de bijbel letterlijk neemt en dit werkelijk gelooft?
Einstein/Mick
Dat beloof ik
Bevlogen

Gelovig.
(Star Trek, seizoen 1)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maar dat zou voor jou geen belediging moeten zijn.
Einstein/Mick
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Tja, dat beledigend of krenkend zijn. Als iemand beweert, dat de Bijbel het absolute woord van God is, onveranderd en voor alle tijden, zal ongetwijfeld veel bijval vinden bij zijn geloofsgenoten.
Moslims krenkt hij dan weer diep, want in feite zegt hij, dat de Koran liegt.
Geen wonder, dat de gelovige moslims in moslimlanden zoveel moeite met christenen hebben en christenen daar zich steeds meer bedreigd voelen.
Het schijnt, dat intolerantie voor andere religies in de islam vooral een verschijnsel is, dat pas in de vorige eeuw echt van de grond is gekomen.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

I.p.v. beledigd of gekrenkt zijn kunnen ze beter de discussie (dialoog) aangaan. Discussie zoals je ook andere onderwerpen bespreekt met elkaar. Met logische redelijke argumenten! De christen ziet maar al te goed in dat een vliegend paard niet kan. Jona daarentegen...
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Dat beloof ik schreef:Af en toe worden er op dit forum door gelovigen uitlatingen gedaan die in feite neerkomen op (verkapte) beledigingen.
Een uitlating als "de bijbel neem ik letterlijk" of "de koran is waar", houdt in dat degene die dit zegt het eens is met alles wat er in staat.
Ik associeer deze uitspraak met een balletje teruggooien naar gelovigen, die zich beledigd voelen om wat veel atheïsten zeggen.
Het is juist deze manier van uitleggen, die voor veel tweespalt zorgt.
Er is mi. niemand die deze woorden als letterlijk beledigend naar een gesprekspartner bedoelt.
Anders dan met veel andere uitspraken, die veel duidelijker op de persoon gericht zijn.
Maar ik geef toe; er is een grijs grensgebied.
Dat beloof ik schreef:Dikkemick, Peter,

Onwetendheid.
Dat is iets anders dan dom, al kan het soms samengaan.
Ik ben het eens met wat DM en Peter schreven.
Onwetendheid kun je alleen wegnemen door uitleg.
Je zult er dus in ieder geval op moeten wijzen en dat is wat ik bedoel
Eens met jouw voor als jij je beledigd voelt.
Maar het blijft gelovig en onwetend, als je uitleg niet wordt geaccepteerd en niet zozeer beledigend.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Plaats reactie