Op vrijdag 24 februari hoorde ik toevallig op "Radio 1" een kort interview met Rik Torfs, onze populaire en mediagenieke deskundige ‘kerkelijk recht’. Er werd daarbij gewag gemaakt van een studiedag, vermoedelijk met priesters, bisschoppen en collega’s. Het onderwerp van die studiedag ging over een vraag die ik mij als vrijzinnig atheïst al dikwijls had gesteld: “dreigt de katholieke kerk hier in België niet het recht op staatssubsidie te verliezen naar aanleiding van de homofobe beslissingen van de paus?”. Juist daarom was het des te verwonderlijker dat dit item door de overtreders zelf werd aangekaard. Homofiele priesters zouden immers niet langer aan seminaries mogen deelnemen, of zoiets in die aard. De interviewster stelde daarbij zeer terecht meteen de gangbare katholieke vrouwendiscriminatie (eufemistisch ‘vrouwonvriendelijkheid’) aan de kaak én - niet onbelangrijk - het feit dat deze bedenkingen vooral sedert “9/11” en de problemen met het Islamterrorisme meer ter sprake kwamen.
De vrijzinnige humanisten hebben immers al lang gekozen voor de “zachte aanpak” en wat mij betreft “ongepast” respect voor godsdienst in ‘t algemeen. De homo- of vrouwenbewegingen en ook vrijzinnige verenigingen hebben om één of andere reden nooit een officiële aanklacht ingediend. Want mijns inzien gaat het verder dan een subsidiekwestie: discriminatie is strafbaar! Maar dit terzijde. Abou Jaja had het eveneens al lang begrepen dat de katholieke kerk nog steeds (op historische gronden?) van heel wat onterechte prioriteiten kan genieten, zelfs in ons democratisch landje met een principiële, maar niet altijd consequent toegepaste scheiding van Godshuis en Staat. Vandaar dat zijn eis voor gesubsidieerde moslimscholen in feite voor de hand lag.
In zijn antwoord betoogde Rik dat het waarschijnlijk nooit tot een subsidiestop zou komen, want per slot van rekening is de katholieke kerk een vereniging die vanzelfsprekend meer vrijheid krijgt dan andere verenigingen (?!).
In de kranten of tijdens het TV-nieuws heb ik over die studiedag niets meer gehoord.
Tot wanneer ik tijdens de samenvatting van de ‘zevende dag’ twee eminente dames hun verhaal hoorde vertellen over een tentoonstelling met als onderwerp ‘Maria Magdalena’.
Tijdens dit gesprek kwam dan toch weer de noodzaak en wenselijkheid ter sprake om een einde te maken aan de vrouwonvriendelijkheid die de katholieke kerk sinds de 4° eeuw kenmerkt...
Toch een verband met de studiedag van Torfs? Of is Danneels nog niet helemaal "getemd" door de Ratzingers?
Rik Torfs nam deel aan een studiedag...
Moderator: Moderators