Jij hebt geen vrije wil! Een poster in de buurt.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Bram Kaandorp
Ervaren pen

Jij hebt geen vrije wil! Een poster in de buurt.

Bericht door Bram Kaandorp »

Eens in de zoveel tijd hangen in de buurt posters van een christelijke groep. Eerder hadden ze de slogan "Geloven? Maar ik gedraag me!" of iets dergelijks, en nu is het dit:

Afbeelding

Ik dacht eerst dat ik beter de datum en plaats kon weglaten, maar de poster hangt toch in het openbaar, dus zal hij toch gezien worden.

Deze titel viel op vanwege de naam van Dick Swaab.

Ik weet niet veel van de Nederlandse Protestantse bewegingen, dus daarom mijn vraag:

Oprechte pro-wetenschap houding, of opportunistisch name-dropping?
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
Dat beloof ik
Bevlogen

Re: Jij hebt geen vrije wil! Een poster in de buurt.

Bericht door Dat beloof ik »

Het moet zijn 'was' en niet 'werd' getekend.
Jehova's, nu ook taalbarbaren.
Maar het klopt, bij de jehova's heb je geen eigen wil.

Met wetenschap niets te maken, op de site staat dat de uitspraken tegen het licht van de bijbel worden gehouden.
Tsja en dan valt alle logica weg.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Bram Kaandorp schreef: Oprechte pro-wetenschap houding, of opportunistisch name-dropping?
Wat denk je zelf?
Hebben ze ook een evolutiebioloog uitgenodigd?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Ik heb bewondering voor degene, die de titels van de lezingen voorziet van deze pakkende en aandachttrekkende teksten.
Die begrijpt de doorsnee media veelgebruiker

Kunnen we wat van leren.
http://123lezingen.nl/archief.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ik zou mijn vrije wil aantonen door deze lezing links te laten liggen :D
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Door de stand van de planeten wist ik dat al. Sorry drWho, je hebt geen vrije wil.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Het is wel een aandachttrekkende poster. Maar even gegoogled op het spirituele deel en dan kom je terecht bij een evangelische gemeente

http://heiloo.egholland.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus dat is in ieder geval duidelijk de naam Swaab staat er volgens mij tussen om andersdenkenden er naar toe te krijgen. Vermoedelijk zal hij dit niet echt prettig vinden om "lijstduwer" te zijn van een club religieuzen die willen evangeliseren. Want in zijn boek "Wij zijn ons brein" voert hij nog een citaat van Woody Allen op: "Nou, ik geloof wel wel dat er iemand is die over ons waakt. Maar dat is helaas de regering". En vervolgt daarna zijn betoog met de stelling dat de mensheid beter af is zonder religie.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Dan heeft Woody wel een vreemde definitie van waken gebruikt.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Bonjour schreef:Door de stand van de planeten wist ik dat al. Sorry drWho, je hebt geen vrije wil.
Dan ga ik er alsnog heen :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Opvallend dat helemaal niet duidelijk is door wie die lezing gegeven gaat worden en als je luistert naar vorige lezingen dat het allemaal dezelfde persoon is.
Ik heb het vermoeden dat het Walter Tessensohn is en die heeft een woordenwisselng gehad met Bart Klnk http://www.deatheist.nl/index.php?optio ... s&Itemid=5" onclick="window.open(this.href);return false; naar aanleiding van een heel dom boekje van deze proto- gristen
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
Bram Kaandorp
Ervaren pen

Maria schreef:Ik heb bewondering voor degene, die de titels van de lezingen voorziet van deze pakkende en aandachttrekkende teksten.
Die begrijpt de doorsnee media veelgebruiker

Kunnen we wat van leren.
http://123lezingen.nl/archief.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Helemaal mee eens. De marketing is geweldig.

Ik luister op dit moment naar de lezing "Geloven? Ik leef netjes!", en het is al meteen duidelijk dat het gericht is tot gelijkdenkenden, en niet, zoals wordt gezegd, "breder getrokken".
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
Bram Kaandorp
Ervaren pen

PietV. schreef:Het is wel een aandachttrekkende poster. Maar even gegoogled op het spirituele deel en dan kom je terecht bij een evangelische gemeente

http://heiloo.egholland.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus dat is in ieder geval duidelijk de naam Swaab staat er volgens mij tussen om andersdenkenden er naar toe te krijgen. Vermoedelijk zal hij dit niet echt prettig vinden om "lijstduwer" te zijn van een club religieuzen die willen evangeliseren. Want in zijn boek "Wij zijn ons brein" voert hij nog een citaat van Woody Allen op: "Nou, ik geloof wel wel dat er iemand is die over ons waakt. Maar dat is helaas de regering". En vervolgt daarna zijn betoog met de stelling dat de mensheid beter af is zonder religie.
Helder.

Douglas Adams
Bram Kaandorp
Ervaren pen

HankS schreef:Opvallend dat helemaal niet duidelijk is door wie die lezing gegeven gaat worden en als je luistert naar vorige lezingen dat het allemaal dezelfde persoon is.
Ik heb het vermoeden dat het Walter Tessensohn is en die heeft een woordenwisselng gehad met Bart Klnk http://www.deatheist.nl/index.php?optio ... s&Itemid=5" onclick="window.open(this.href);return false; naar aanleiding van een heel dom boekje van deze proto- gristen
Dat is inderdaad opmerkelijk. Je zou haast denken dat ze ervan uit gaan dat mensen die ernaar toe gaan weten wie de spreker is...

Douglas Adams
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik ga voor de koffie of de thee (kleine lettertjes). Alleen dan die keuze maken......

pffff....Ik weet het nog niet.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Bram Kaandorp
Ervaren pen

De spreker is waarschijnlijk inderdaad Walter Tessensohn. In de pre.. ahem, lezing, verwijst hij naar zichzelf als "Walter".

Douglas Adams
Plaats reactie