Off-topic bijdragen in Profetieën over staat Israël?

Hierin worden grove overtredingen geplaatst waar de beheerders van https://www.freethinker.nl" uitdrukkelijk afstand van nemen.

Moderator: Moderators

Dat beloof ik
Bevlogen

Re: Profetieën terugkeer Israël maken me bang!

Bericht door Dat beloof ik »

Beste Samante,

Ik ben blij dat je inziet dat de stelling "Angst, schuld en schaamte zijn de grootste vijanden van de mens." niet klopt.
Je gebruikt weliswaar veel woorden om er heen te draaien, en je zegt het niet direct, maar het komt er toch op neer.

Dan deze:
Samante schreef: Zodra je beseft dat deze god inferieur is aan de mens, gezien moraal en jouw eigen morele kompas, snap je dat deze god niet kan bestaan. Er zijn geen goddelijke eigenschappen aan de christelijke god. Er zit zelfs niet veel menselijks in.
Dat is naturlijk onzin en ik zal uitleggen waarom.
Een god bestaan niet omdat hij een andere moraal heeft dan jij ?
2500 jaar geleden hadden de mensen die toen de bijbel schreven dezelfde moraal als de god die ze beschreven.
Volgens jou logica zou hij dan wel hebben bestaan.
Onzin; een veronderstelde moraal is in het geheel geen bestaanbewijs.

En wat in hemelsnaam zijn goddelijke eigenschappen ?
Wat jij ziet als goddelijke eigenschappen, zijn de eigenschappen waaraan een god volgens jou moet voldoen.
Dat zijn geen eigenschappen, dat is een wensbeeld.
Eigenschappen zijn kenmerken iemand heeft, NIET datgene wat anderen denken dat hij zou moeten hebben.
"goddelijke eigenschappen" is dus een hol begrip. Er is nog nooit iemand geweest die een god heeft geobserveerd en daarmee de eigenschappen heeft vast gesteld.

"Er zit niet veel menselijks in".
Als je vergelijkt met de mensen die het boek schrijven, zijn er juist heel veel menselijke trekjes.
Die god deelde destijds al hun idealen: ze hadden dezelfde vijanden en wilden hetzelfde grondgebied.
Als je Genesis leest, kan er maar 1 conclusie zijn dat is dat het volk Israël als enig afstamt van god ze zijn verwant !
Sinds die tijd zijn veel mensen veranderd, en herkennen zich niet meer in dat oude godsbeeld.
Men trekt dan de conclusie : "die god bestaat niet".
Dat is een juiste conclusie.

Een stap verder en je ziet in dat álle goden op deze manier zijn ontstaan en er dus geen enkele echt bestaat.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante »

Samante schreef: Zodra je beseft dat deze god inferieur is aan de mens, gezien moraal en jouw eigen morele kompas, snap je dat deze god niet kan bestaan. Er zijn geen goddelijke eigenschappen aan de christelijke god. Er zit zelfs niet veel menselijks in.
Dat beloof ik schreef: Dat is naturlijk onzin en ik zal uitleggen waarom.
Een god bestaan niet omdat hij een andere moraal heeft dan jij ?
2500 jaar geleden hadden de mensen die toen de bijbel schreven dezelfde moraal als de god die ze beschreven.
Volgens jou logica zou hij dan wel hebben bestaan.
Onzin; een veronderstelde moraal is in het geheel geen bestaanbewijs.
Van een schepper van het heelal, van het leven, verwacht ik gewoon meer. Er zijn mensen met een hoogstaander profiel dan het profiel dat in de bijbel wordt geschetst. De 'schepsels' zijn beter dan hun god.
Eigenlijk kun je niet van een god spreken, de karikatuur zoals die in de bijbel wordt beschreven. En is zoiets al helemaal geen aanbidding of verering waardig.
Dat beloof ik schreef: En wat in hemelsnaam zijn goddelijke eigenschappen ?
Wat jij ziet als goddelijke eigenschappen, zijn de eigenschappen waaraan een god volgens jou moet voldoen.
Dat zijn echter geen eigenschappen, dat is een wensbeeld.
Eigenschappen zijn kenmerken iemand heeft, NIET datgene wat anderen denken dat hij zou moeten hebben.
"goddelijke eigenschappen" is dus een hol begrip. Er is nog nooit iemand geweest die een god heeft geobserveerd en daarmee de eigenschappen heeft vast gesteld.
In mijn godsbeeld heeft God kenmerken. Zou dat niet zo zijn, dan zou ik niet geloven in een god. Die eigenschappen zijn in mijn godsbeeld dat :
- God onvoorwaardelijke liefde is;
- almachtig is;
- onkwetsbaar is;
- volmaakt is;
- alwetend is;
- overal aanwezig is;
- zonder behoefte is, slechts ernaar verlangt zichzelf empirisch te ervaren.
Dat beloof ik schreef: "Er zit niet veel menselijks in".
Als je vergelijkt met de mensen die het boek schrijven, zijn er juist heel veel menselijke trekjes.
Die god deelde destijds al hun idealen: ze hadden dezelfde vijanden en wilden hetzelfde grondgebied.
Als je Genesis leest, kan er maar 1 conclusie zijn dat is dat het volk Israël als enig afstamt van god ze zijn verwant !
Sinds die tijd zijn veel mensen veranderd, en herkennen zich niet meer in dat oude godsbeeld.
Men trekt dan de conclusie : "die god bestaat niet".
Dat is een juiste conclusie.
Mensen zagen/zien God als een heerser, vaak stond een despotisch menselijk dictator model voor het godsbeeld.
Met menselijke trekjes ook. Maar dan kan ik zelf dat geen God noemen. Erin geloven ook niet, omdat ik de karikatuur ongeloofwaardig vind.
Dat beloof ik schreef: Een stap verder en je ziet in dat álle goden op deze manier zijn ontstaan en er dus geen enkele echt bestaat.
Ja dat kan heel goed zijn. Die stap kan ik echter niet zetten, omdat ik in mijn leven de ervaring heb gehad persoonlijk te zijn geraakt. Ervaringen die misschien te herleiden zijn tot tricks van het brein, hallucinaties of iets dergelijks. Dat zou zomaar kunnen. Alleen ben ik er wel door geraakt en kan ik dat niet ongedaan maken.
En daardoor ook ben ik van mening dat geen enkel gevestigd godsbeeld ermee overeen komt.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."
Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante »

Dat beloof ik schreef: Doe niet zo dramatisch, het gaat nergens over.

Voor hetzelfde geld had Van Basten naast geschoten.
Hij zat, dat kunnen we niet ongedaan maken.
Hij zat en dat was deels simpel geluk.
Michels was dan gestorven zonder ooit een grote titel te hebben behaald en kon er niets aan doen.

Mensen als jij denken dat Michels het allemaal zelf tot in de puntjes bepaalde.
Gaat het over voetbal? Geen idee wat je allemaal aanhaalt, het komt wat warrig over.
Dat beloof ik schreef: Een regelrechte lacher is dat God zich empirisch wil ervaren.
Dan mag hij dat wel eens een keertje doen, zou goed zijn voor zijn aantal leden van zijn fanclub.
Volgens mij doet God dit altijd al.
Dat beloof ik
Bevlogen

Re: Profetieën over de stichting staat Israël?

Wat ik wilde duidelijk maken is dat positieve ervaringen meestal gebaseerd zijn op louter toeval.

Hoe kunnen we ze dom zijn om Jouw Godsbeeld over het hoofd te zien in het dagelijks nieuws.
Zijn onvoorwaardelijke liefde, almacht, onkwetsbaarheid, volmaaktheid en alwetendheid is duidelijk overal aanwezig.

Maar past dit eigenlijk nog in het topic over voorspellingen doen ?
Laatst gewijzigd door Dat beloof ik op 26 sep 2015 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante »

Dat beloof ik schreef:Hoe kunnen we ze dom zijn om Jouw Godsbeeld over het hoofd te zien in het dagelijks nieuws.
Zijn onvoorwaardelijke liefde, almacht, onkwetsbaarheid, volmaaktheid en alwetendheid is duidelijk overal aanwezig.

Maar past dit eigenlijk nog in het topic over voorspellingen doen ?
Voetballen moet je denk ik op het veldje buiten doen. Dat is hier een beetje veel off-topic.
Dat beloof ik
Bevlogen

Flauw,
Ik trok juist de vergelijking tussen een profetie en de uitspraken van een voetbaltrainer.
Dat was volkomen on topic.
Laatst gewijzigd door Dat beloof ik op 26 sep 2015 13:18, 2 keer totaal gewijzigd.
(Star Trek, seizoen 1)
Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante »

Dat beloof ik schreef:Flauw,
Ik trok juist de vergelijking tussen een profetie en de uitspraken van een voetbaltrainer.
Dat was volkomen on topic.
Sorry, daar heb je gelijk in.
Dat beloof ik
Bevlogen

Jouw godsbeeld, dat we hier nu wel vaak genoeg langs hebben zien komen om te weten wat je daarbij voor ogen hebt, heeft niets met het topic te doen.

In ieder geval heeft mijn voetbaltrainer een verifieerbare uitgekomen voorspelling gedaan. Binnen de RK kerk is dat al genoeg voor een zaligverklaring.
Heeft de onzichtbare vriend die je in je ideaalbeeld hebt gemaakt zoiets ook al gedaan, dat moet haast wel gezien zijn onvoorwaardelijke liefde en almacht ?
(Star Trek, seizoen 1)
Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante »

Dat beloof ik schreef:Jouw godsbeeld, dat we hier nu wel vaak genoeg langs hebben zien komen om te weten wat je daarbij voor ogen hebt, heeft niets met het topic te doen.

In ieder geval heeft mijn voetbaltrainer een verifieerbare uitgekomen voorspelling gedaan. Binnen de RK kerk is dat al genoeg voor een zaligverklaring.
Heeft de onzichtbare vriend die je in je ideaalbeeld hebt gemaakt zoiets ook al gedaan, dat moet haast wel gezien zijn onvoorwaardelijke liefde en almacht ?
Ik reageerde primair op Floris:
Floris1976 schreef: Ik wil het geloof niet meer. Kan het gewoon ook niet meer. Probeer het te verliezen, maar de angst blijft en wordt gevoed als profetiën daadwerkelijk uitkomen. Dagelijks leef ik hiermee. Ik merk dat veel mensen hier het maar een lachertje vinden, het geloof, maar geloof me mijn angst is geen lachertje. Ik ben een vader en een partner. Ik wil gewoon weer mens zijn, niet meer bang.

Een God die zo is als beschreven in het OT kan ik nooit vrijwillig dienen. Ook de hel is naar mijn mening onmenselijk. Eeuwig straffen past wat mij betreft niet bij rechtvaardigheid. Ik wou dat ik mijn geloof verloor. Ben zo zat van die angst!! Ik moet God niet, maar de angst voor de hel blijft me vasthouden.
Daarna vond jij het nodig om op mij en mijn godsbeeld te reageren, waarop ik je telkens antwoordde. Tja, en dan komen er zijpaden.
Floris1976
Forum fan

Bericht door Floris1976 »

Dat beloof ik schreef:Jouw godsbeeld, dat we hier nu wel vaak genoeg langs hebben zien komen om te weten wat je daarbij voor ogen hebt, heeft niets met het topic te doen.

Hey Dat beloof ik,

Dit is nu al de 2e keer dat je beweerd dat ik een christen ben. 1 Dat ben ik zeker niet. 2 Al was ik het wel vanwaar dan de vijandigheid? 3 Ik heb heel duidelijk aangegeven waar ik sta. Ben je gewoon eigenwijs dat je dit niet wilt zien? Als ik fouten maak op dit forum dan hoor ik het graag. Ik ben hier pas dus weet niet alles. Ik zou het waarderen als je je insinuaties voor je houdt. Ik heb je nooit iets misdaan en nogmaals ik probeer hier niet het evangelie aan de man te brengen. Wel het te verliezen.

Groet Floris
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!
Octo
Forum fan

Bericht door Octo »

Floris1976 schreef:

Hey Dat beloof ik,

Dit is nu al de 2e keer dat je beweerd dat ik een christen ben. 1 Dat ben ik zeker niet. 2 Al was ik het wel vanwaar dan de vijandigheid? 3 Ik heb heel duidelijk aangegeven waar ik sta. Ben je gewoon eigenwijs dat je dit niet wilt zien? Als ik fouten maak op dit forum dan hoor ik het graag. Ik ben hier pas dus weet niet alles. Ik zou het waarderen als je je insinuaties voor je houdt. Ik heb je nooit iets misdaan en nogmaals ik probeer hier niet het evangelie aan de man te brengen. Wel het te verliezen.

Groet Floris
Hoi Floris,

Ik kan mij vergissen, maar volgens mij reageert Dat beloof ik hier op Samante en niet op jou. Samante gelooft in een god van onvoorwaardelijke liefde en jij hebt heel duidelijk gemaakt dat jij niet in zo'n god gelooft. Anders zou jij immers geen last hebben van angsten m.b.t. deze god.

Overigens heeft dat beloof ik reeds ingezien dat hij jou aanvankelijk verkeerd heeft ingeschat.
Zie dit topic: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 6&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
I don't know. That is my gospel. I preach the gospel of I don't know. (Bill Maher)
Floris1976
Forum fan

Bericht door Floris1976 »

Hallo Octo,

Ik zie het!! Bedankt dat je me er op gewezen hebt.

Dat beloof ik, mijn excuses! Dacht dat je mij aanviel. Een misverstand. Zag zonet ook pas je excuus in de andere post. Uiteraard aanvaard.

Groeten Floris
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!
Bileam Faustina
Geregelde verschijning

Bericht door Bileam Faustina »

Octo schreef:
Het opvallende van de christelijke god is juist dat hij ontzéttend menselijk is. De machtswellust, jaloezie, wraak en het voortrekken van een bepaalde groep mensen is puur menselijk gedrag. Betekent dit dat deze god niet kan bestaan? Nou... God zou de mens naar zijn evenbeeld hebben geschapen. Als je kijkt naar wat mensen elkaar aandoen en toewensen en kijkt naar wat god de mens aandoet, dan komt dat wel aardig overeen.
Je verward nu het joodse godsbeeld met de christelijke... Zie mijn blog elders voor een beter onderscheid.
https://vrolijkewetenschap.wordpress.co ... /enig-i-d/" onclick="window.open(this.href);return false;

Octo schreef:Een betere aanwijzing dat de christelijke god niet bestaat is te vinden in het getuigenissenforum. Ik heb begrepen dat als je eenmaal een "wedergeboren" christen bent, je bent bevangen door de heilige geest. Deze zorgt voor je en laat je je leven leiden "in de Heere". Als deze heilige geest eenmaal in je "woont" dan laat hij je niet meer gaan en ben je voor altijd gered. Het is niet mogelijk om als wedergeboren christen niet meer te geloven.

Ik zou tegen topicstarter willen zeggen: lees de getuigenissen en verbaas je. Er staan verhalen tussen van diepgelovigen die met grote wanhoop de laatste strohalmen van hun geloof uit hun handen zien glippen om er uiteindelijk sterker en vrij uit te komen. Indrukwekkende en aangrijpende verhalen zijn dit!
Nee hoor alle gelovigen worden tijdens hun leven bezocht(http://archive.nak-nl.org/joomla/index. ... Itemid=752" onclick="window.open(this.href);return false;) pas op het moment dat je sterft wordt er een beslissend oordeel gevormd. Sterf je in geloof dan mag je door, doe je dat niet dan reïncarneer je weer naar de plaats van het... http://www.bijbelaantekeningen.nl/bn/?V ... ction=3151" onclick="window.open(this.href);return false; Want stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren. Ach wij gelukkigen... we hebben alle tijd van de wereld :lol:
At the other side of Poseidons realm there is a constellation that never sinks behind the horizon, shaped like a hunter! Sail to his brightest star and you will find the sea street of Scylla and Caribdis...
https://vrolijkewetenschap.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Bileam Faustina schreef:Want stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren.
Er staat af en toe nog wel iets zinnigs in oude geschriften. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Bileam Faustina
Geregelde verschijning

Bericht door Bileam Faustina »

Fish schreef:Er staat af en toe nog wel iets zinnigs in oude geschriften. :wink:
Je zou eens moeten weten... :-$
Per slot van rekening is een mens wat hij gelooft. https://books.google.nl/books?id=TXS_zu ... ft&f=false
Laatst gewijzigd door Bileam Faustina op 15 nov 2015 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
At the other side of Poseidons realm there is a constellation that never sinks behind the horizon, shaped like a hunter! Sail to his brightest star and you will find the sea street of Scylla and Caribdis...
https://vrolijkewetenschap.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gesloten