Discussie Theist - Atheist

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

unbelievable

Discussie Theist - Atheist

Bericht door unbelievable »

Dag allemaal,

Gisteravond heb ik een interessante discussie gehad met een vriendin van me. We komen allebei uit een klein, gelovig dorpje en zijn daarom beiden gelovig (Protestants-Gereformeerd) opgevoed. Ik heb een aantal jaar geleden het geloof afgezworen om het atheïsme te omarmen. Zij houdt nog steeds vast aan haar geloof.

Zaterdagnacht kwam na een aantal drankjes religie in ons gesprek aan bod. Op dat moment had zij echter haarzelf nog niet verdiept in het onderwerp en daarom hebben we de discussie vroegtijdig gestopt. Gisteravond kwam ze hier - ironisch genoeg uit de kerk - op terug. Ditmaal via WhatsApp

Het is een relatief lang gesprek. Mocht je het saai vinden of het niet willen lezen dan ben je daar uiteraard vrij in. Mocht je toch tijd overhebben en het willen lezen dan ben ik benieuwd naar je mening hierover.

Even voor de duidelijkheid: het kan zijn dat het soms niet zo overkomt, maar de discussie vindt plaats in wederzijds respect. Er is geen intentie om elkaar te overtuigen om wel of niet te gaan geloven, maar uitsluitend om elkaars visie op het geloof te laten zien. Het is een informeel gesprek via WhatsApp, dus excuses voor de vele taalvaudten!

Enjoy! Ik ben benieuwd naar jullie mening!

Groet,

Unbelievable.

PS: Sorry voor de brutaliteit om mijn eerste post een nieuw topic te laten zijn. ;)

https://www.mupload.nl/img/1oxxumb19eu.png
PietV.
Erelid

Re: Discussie Theist - Atheist

Bericht door PietV. »

Welkom unbelievable, mocht je interesse om jezelf vluchtig voor te stellen dan hebben we een kennismakingsrubriek. Hoe je hier bent gekomen of je al lang meeleest etc.
De dialoog die je via de link laat zien, moest het wel even vergroten, komt me bekend voor. Kom hier later op terug en iedereen* mag hier posten en een topic maken strekt tot aanbeveling van jezelf =D>

*Binnen onze regels uiteraard.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
unbelievable

Dag Pietv.,

Dank voor het hartelijke welkom. :)

Zojuist heb ik mij even voorgesteld op het forum, dank voor de tip.

Het dialoog/de discussie die ik in de link geplaatst hebt, heeft gisteravond plaatsgevonden. Ik ben benieuwd waar je het dialoog gezien hebt. Ik moet bekennen dat ik het bericht tijdelijk op een ander forum heb geplaatst, waar ik erachter kwam dat dat forum inactief is. Vervolgens heb ik het bericht weer verwijderd. Misschien dat je het daar al zag staan. :)

Desondanks is dat verder ook niet heel relevant. Ik ben in ieder geval benieuwd naar de reacties!

Wederom dank voor het welkom!
De zwakte van religie zit in de willekeurigheid waarin jouw geloof degene is die zou moeten kloppen
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

unbelievable schreef: Ik ben benieuwd waar je het dialoog gezien hebt!
Meer op grond van jarenlange internet ervaring kom je bepaalde reacties frequent tegen. Het is namelijk niet zo dat gelovigen zich constant vernieuwen of hun kennis vergroten. Ze papegaaien jarenlang hetzelfde.
unbelievable

PietV. schreef:
unbelievable schreef: Ik ben benieuwd waar je het dialoog gezien hebt!
Meer op grond van jarenlange internet ervaring kom je bepaalde reacties frequent tegen. Het is namelijk niet zo dat gelovigen zich constant vernieuwen of hun kennis vergroten. Ze papegaaien jarenlang hetzelfde.
Ah, dus je bedoelt dat je de inhoudelijke argumenten door die ervaring kent. Dan begrijp ik het, ik begreep al niet waar je het dialoog had kunnen zien, aangezien het voor de rest nergens geplaatst is. :)

Dank voor de opheldering!
De zwakte van religie zit in de willekeurigheid waarin jouw geloof degene is die zou moeten kloppen
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

unbelievable schreef: Dank voor de opheldering!
Graag gedaan ik ben geen big brother die alles volgt :)
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

Jagang heeft het in een ander topic ooit kort maar krachtig geformuleerd: de reacties van je vriendin getuigen van 'geloven in geloven'.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

zelfs als ik mijn browser op 300% zet kan ik nog niets lezen in je link.
Helaas!
Ik wens u alle goeds
unbelievable

Peter van Velzen schreef:zelfs als ik mijn browser op 300% zet kan ik nog niets lezen in je link.
Helaas!
Dag Peter,

Excuses. In mijn Google Chrome browser in Windows 10, kan ik inzoomen en blijft de afbeelding scherp. Wellicht dat je de afbeelding beter kunt bekijken via deze link:

http://postimg.org/image/qmaojttwp/

Succes en bedankt! Ik hoor het graag!
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ongelovelijk maar ik ga op wat slakken zout leggen.

In openbaring staat dat iedereen die handel wil plegen een teken op zijn voorhoofd of zijn handpalm moet hebben, Dat is waarschijnlijk wat je gesprekpartner ziet als een voorspelling van een ingeplante chip.

Verder beweer je dat de sterren op miljarden kilometer afstand staan. Was het maar zo, dan konden we er wellicht heen. Maar een miljard kilometer is slecht een derde verder dan het verste punt in de baan van Pluto. In werkelijkheid staat de dichtsbijzijnde ster (anders dan de zon) – proxima centauri – op 40 triljoen kilometer afstand. (40,000 miljard dus) De verste ster die in theorie met het blote oog zichtbaar is (niet met mijn bijziende ogen) is V762 casiopeia op 26 triljard lichtjaar afstand (26 miljoen miljard). De gemiddelde ster in de melkweg staat op 246 triljard kilometer. Het melkwegstelsel Andromeda bevindt zich al op 23,7 kwadriljoen kilometers afstand (23,7 miljard miljard). Het stormt overigens op de melkweg af met een vaart van meer dan een half miljoen kilometer per uur, en bereikt ons dus in ongeveer 4 miljard jaar.
Ik wens u alle goeds
unbelievable

Dank voor je reactie Peter. Dus met de tweede link lijkt het gelukt te zijn? ;)

Mijn kennis m.b.t. astronomie is nihil. Het ging dan ook meer om het weerleggen van het stuk in de bijbel waarin de sterren als een koepel om de aarde beschreven worden. Wellicht had ik geen concrete getallen hierbij moeten noemen. Dank voor de opheldering in ieder geval!

Ik vermoed dat ze inderdaad op het handelsteken doelt. Tenminste, tot op heden heb ik helaas nog geen bevestiging van een voorspelling van een chip in de huid in de bijbel kunnen lezen/horen.

Dank voor je inhoudelijke feedback!
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

@unbelievable: vindt het een goede discussie van jouw kant dus, op een gegeven moment zegt de tegenpartij dat zij hier niet veel van af weet nadat je een aantal schokkende voorbeelden hebt opgenoemd. Het blijkt ook uit het voorgaande dat er weinig kennis aanwezig is, een kaft tot kaft gelovige vermoed ik. Die ook nog eens selectief dingen op neemt en leest, dus je hebt waarschijnlijk wel iets los gemaakt. Door haar met een kant te confronteren waar ze niet mee bekend is. Kopiëren lukt even niet van stukjes tekst. Het is een afbeelding geen pdf-je.
unbelievable

PietV. schreef:@unbelievable: vindt het een goede discussie van jouw kant dus, op een gegeven moment zegt de tegenpartij dat zij hier niet veel van af weet nadat je een aantal schokkende voorbeelden hebt opgenoemd. Het blijkt ook uit het voorgaande dat er weinig kennis aanwezig is, een kaft tot kaft gelovige vermoed ik. Die ook nog eens selectief dingen op neemt en leest, dus je hebt waarschijnlijk wel iets los gemaakt. Door haar met een kant te confronteren waar ze niet mee bekend is.
Dank voor de feedback. Dat ze niet bekend was met de vele onwaarheden in de bijbel is niet zo gek. Zoals gezegd ben ik zelf ook met de bijbel opgevoed. De kerk - en de mensen daar omheen - besteden geen aandacht aan zaken die het geloof in twijfel kunnen brengen. Hetgeen doodzonde is, aangezien er geen open, objectieve houding ontstaat om een eigen keuze te maken.
PietV. schreef: Kopiëren lukt even niet van stukjes tekst. Het is een afbeelding geen pdf-je.
Dat klopt, één lange '.png'. Excuses ;)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Dag Unbelievable, welkom op dit forum.
Het valt me op dat je gesprekspartner niet veel bijbelkennis heeft. Haar/zijn geloof lijkt te bestaan uit een mengelmoes van met de mooie verzen uit en commentaren op de bijbel opgevoed zijn (denksleur) en angst voor God die opkomt wanneer de twijfel toeslaat.
Beiden zijn zaken die een gesprek moeilijk maken en veel geduld vereisen. Maar je zet je gesprekspartner goed aan het denken.
Born OK the first time
unbelievable

Rereformed schreef:Dag Unbelievable, welkom op dit forum.
Het valt me op dat je gesprekspartner niet veel bijbelkennis heeft. Haar/zijn geloof lijkt te bestaan uit een mengelmoes van met de mooie verzen uit en commentaren op de bijbel opgevoed zijn (denksleur) en angst voor God die opkomt wanneer de twijfel toeslaat.
Beiden zijn zaken die een gesprek moeilijk maken en veel geduld vereisen. Maar je zet je gesprekspartner goed aan het denken.
Dag Rereformed, dankjewel!

Wellicht heeft ze wel veel kennis van de bijbel, maar is dit sterk 'gefilterd'. Zoals je zelf al aangeeft, komen alleen de mooie, leuke argumenten/verzen naar voren.

Overigens mag gezegd worden dat ze wel goed luistert naar mijn argumenten. Hetgeen je niet in alle discussies tegenkomt.
Plaats reactie