Maria schreef:Waardoor ontstaat traditie?
Ziet men als traditie het verder geven van de manier van handelen of van geloofsvoorstellingen dan ontstaat dat als zich iets bewezen heeft of mensen aan iets gewend raakten en hun kinderen ook aan laten wennen.
Beginnen van traditie vinden zich al bij kraaien en chimpansees. Maar de mens is er zeker meester in het verder geven van tradities.
Maria schreef:Wanneer is iets traditie?
ik denk het is afhankelijk wat je een traditie noemt. Is het een gewoonte of is meer? Manieren als een Form van Kultur.
Maria schreef:Is traditie plaats of mens gebonden?
Misschien niet plaats gebonden maar wel groepsgebonden. En zeker kan het meereizen over de wereld. Religies zijn daar ja een goed voorbeeld.
Maria schreef:Waarom traditie handhaven?
Sommige tradities zijn toch ook leuk? Dus waarom niet handhaven? Tenminste zo lang ze niet anderen schade toevoegen. Zo is het inzamelen van Kievitseieren op het moment niet goed, omdat een ieder verder Kieviten wil zien. Het gaat slecht met de Kievit, dus laat de eieren die er zijn met rust. Zoek kippeneieren.... ach, dat was ja al pasen
Maria schreef:Kan traditie in de loop van de tijd veranderen?
zeker kan dat, kinderen die nu Pieten in alle kleuren zien zullen dat het normaalste van de wereld vinden.
Maria schreef:En wat kunnen redenen zijn om traditie af te schaffen?
Voor mij zou een reden zijn, als iemand ernstige schade lijd. En, om bij de Pieten te blijven - gezien de geschiedenis van de Pieten moeten die al lang gekleurd zijn.
Maria schreef:Hoelang mag eeuwenoude traditie nog onveranderlijk zijn als tijden en omstandigheden veranderen?
Ik vind, als met het door heeft, dat de tijden en omstandigheden veranderd zijn moet men meteen de traditie aanpassen. Alleen omdat een traditie eeuwenoud is heet dat ja niet, dat die daarom 'goed' is.