http://www.ninewells.nl/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Zelfbeschikking en levenseinde vragen.
Dr. Ton Vink
levenseinde vragen.
Moderator: Moderators
levenseinde vragen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
-
appelfflap
- Banned
Re: levenseinde vragen.
Deze persoon hanteert dus het begrip zelfeuthanasie ipv en naast de reeds bestaande termen zelfmoord en zelfdoding?Maria schreef:http://www.ninewells.nl/index.html
Zelfbeschikking en levenseinde vragen.
Dr. Ton Vink
Kijk ik bij z'n linkje zelfeuthanasie kom ik plots termen artseneuthanasie en 'goede dood' tegen, waarom een zo'n belangrijk onderwerp compleet verzuipen in semantiek?
Duidelijkheid schep je op die manier alleszins niet
- Dat beloof ik
- Bevlogen
Dit heeft m.i. niets te maken met 'compleet verzuipen in semantiek'.
Zelfeuthanasie geeft aan dat er overwogen is gekozen voor een zorgvuldig geplande dood.
Het zal bv niet gaan om iemand die voor een trein springt, waarbij men spreekt van zelfmoord of zelfdoding.
Niet zelden zadelt men in het laatste geval anderen op met allerlei problemen, hetzij traumatisch hetzij juridisch.
De term 'goede dood' begrijp ik dus wel.
Zelfeuthanasie geeft aan dat er overwogen is gekozen voor een zorgvuldig geplande dood.
Het zal bv niet gaan om iemand die voor een trein springt, waarbij men spreekt van zelfmoord of zelfdoding.
Niet zelden zadelt men in het laatste geval anderen op met allerlei problemen, hetzij traumatisch hetzij juridisch.
De term 'goede dood' begrijp ik dus wel.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
-
appelfflap
- Banned
In landen zonder euthanasiewetgeving heb je soms geen andere keuze, denk aan aftakelingsziektes. Wil je niet in de pampers/rolstoel/pijnkliniek belanden heb je in die landen niet veel keuze buiten de trein of het gebouw, ben je te laat mag je creperen.Dat beloof ik schreef: Zelfeuthanasie geeft aan dat er overwogen is gekozen voor een zorgvuldig geplande dood.
Die dood is net zo weloverwogen als een Belgische parkinsonpatient die psychisch lijden inroept om te mogen sterven = zelfeuthanasie volgens de definitie van deze website.
Daarom dat, als je als staat spreekt over recht op leven, je als staat per definitie een euthanasiewetgeving nodig hebt.Dat beloof ik schreef:Niet zelden zadelt men in het laatste geval anderen om met allerlei problemen, hetzij traumatisch hetzij juridisch.
Voor de trein springen kan ook zorgvuldig overwogen en uitgevoerd zijn. Evenals je zelf verhangen.
Een overdosis slaapmiddelen op pijnstillers nemen noemen we toch ook zelfmoord?
De juiste definiëring van de verschillende termen is kennelijk onduidelijk. Zelfmoord wordt vervangen door zelf-euthanasie? Behalve als er een ander onvrijwillig bij betrokken is of zonder op de hoogte te zijn?
Het lijkt op dit moment zeker wel een 'woordspel'.
Een overdosis slaapmiddelen op pijnstillers nemen noemen we toch ook zelfmoord?
De juiste definiëring van de verschillende termen is kennelijk onduidelijk. Zelfmoord wordt vervangen door zelf-euthanasie? Behalve als er een ander onvrijwillig bij betrokken is of zonder op de hoogte te zijn?
Het lijkt op dit moment zeker wel een 'woordspel'.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
it remains popular.
Misschien dat zelfmoord wat meer ondoordacht is. Je zadelt nu anderen met een trauma op! Zij die je aanrijden/vinden.
Zelfeuthanasie klinkt iets genuanceerder en lijkt in goed overleg te gaan met evt. betrokkenen.
Zelfeuthanasie klinkt iets genuanceerder en lijkt in goed overleg te gaan met evt. betrokkenen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick