Zelfs al bestond Jezus niet, zijn boodschap is de mooiste
Moderator: Moderators
Zelfs al bestond Jezus niet, zijn boodschap is de mooiste
In de parabel van de Barmhartige Samaritaan, zorgt een Samaritaan, waar de Joden mee op gespannen voet stonden, voor de beroofde en verslagen Joodse man langs de weg. Hij nam hem mee op zijn paard naar een herberg en betaalde het verblijf.
De aansporing tot zo'n houding tot het zich belangeloos inzetten voor het mensenrecht van de zwakke andere, die daarom niks kan teruggeven, is voor mij één van de mooiste filosofieën in de wereld.
Het doet er niet toe of Jezus heeft bestaan. Wellicht wisten de mensen vroeger dat het kunnen overdragen van een gemoedstoestand en geesteshouding via het geschreven woord een pragmatische rol speelde waarbij de waarheidswaarde van het verhaal van onderschikt belang was. Het appèl dat het verhaal bij de toehoorder teweegbracht, via poëtisch proza (cfr recicitaties, poëzie, parabel, enz.) was van een hogere orde dan de wetenschappelijkheid van de inhoud van de gebrachte tekst.
Pragmagie zou je het kunnen noemen. Met de verbeelding en verhaling van een magische verhalenwereld beoogt men een bepaald effect op het gedrag en het gemoed van de toehoorders. Voorwaarde is wel: men dient te geloven in de magie, anders mist het zijn effect.
De aansporing tot zo'n houding tot het zich belangeloos inzetten voor het mensenrecht van de zwakke andere, die daarom niks kan teruggeven, is voor mij één van de mooiste filosofieën in de wereld.
Het doet er niet toe of Jezus heeft bestaan. Wellicht wisten de mensen vroeger dat het kunnen overdragen van een gemoedstoestand en geesteshouding via het geschreven woord een pragmatische rol speelde waarbij de waarheidswaarde van het verhaal van onderschikt belang was. Het appèl dat het verhaal bij de toehoorder teweegbracht, via poëtisch proza (cfr recicitaties, poëzie, parabel, enz.) was van een hogere orde dan de wetenschappelijkheid van de inhoud van de gebrachte tekst.
Pragmagie zou je het kunnen noemen. Met de verbeelding en verhaling van een magische verhalenwereld beoogt men een bepaald effect op het gedrag en het gemoed van de toehoorders. Voorwaarde is wel: men dient te geloven in de magie, anders mist het zijn effect.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
Re: Zelfs al bestond Jezus niet, zijn boodschap is de mooist
Waar is de poll?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Het verhaal van de barmhartige Samaritaan komt alleen voor in het evangellie van Lucas. Dat wil niet zeggen dat andere evangelien niet dezelfde boodschap bevatten, want de boodschap luidt "Hebt uw naaste lief gelijk uzelf". Het verhaal over de barmhartige Samaritaan in uitsluitend bedoeld om uit te leggen wie onze naaste is. (lees het nog maar eens). Andere wijsgeren brachten dezelfde boodschap, en ik zou niet weten waarom de hunne minder is. Wel is het zo dat de versie uit de evangelien de nadruk legt op de gevoelsmatige factor (liefde). Wij zouden tegenwoordig "empathie" zeggen. De mens verricht zijn morele daden grotendeels door zijn empathie voor de ander. In veel mindere mate vanwege de sociale afsrpaken, ook al spelen die eveneens mee.
Dat is feitelijk zeer goed in overeenstemming met wat wij tegenwoordig over de oorzaken van ons morele gedrag weten. Het markante aan het voorbeeld van de Samaritaan is dat het uitdrukkelijk het ingroup-outgroup denken aan de kaak stelt. In Nederland gesitueerd zou je in plaats va een Samaritaan waarschijnlijk een Marrokaan moeten opvoeren. Dan heb je die essentie ook te pakken.
Het is opvallend dat sommige delen van de Evangelien die de mooiste inhoud bevatten vaak maar bij een van de vier evangelisten voorkomt, en soms (de overspelige vrouw) niet eens in de originele tekst voorkwamen. De reden voor deze fraaie onderdelen ligt wellicht meer in het morele besef der evangelisten cq kopieisten, dan in een oorspronkelijk voorbeeld van Jezus. Maar het heeft inderdaad hier en daar iets fraais opgeleverd. Jammergenoeg zijn er ook twijfelachtige fragmenten, die een minder mooie boodschap verspreiden.
Maar Cluny heeft gelijk. Waarom houdt je niet een poll?
Ik kan hem voor je toevoegen als je dat wilt Geef je keuzes maar aan,
Dat is feitelijk zeer goed in overeenstemming met wat wij tegenwoordig over de oorzaken van ons morele gedrag weten. Het markante aan het voorbeeld van de Samaritaan is dat het uitdrukkelijk het ingroup-outgroup denken aan de kaak stelt. In Nederland gesitueerd zou je in plaats va een Samaritaan waarschijnlijk een Marrokaan moeten opvoeren. Dan heb je die essentie ook te pakken.
Het is opvallend dat sommige delen van de Evangelien die de mooiste inhoud bevatten vaak maar bij een van de vier evangelisten voorkomt, en soms (de overspelige vrouw) niet eens in de originele tekst voorkwamen. De reden voor deze fraaie onderdelen ligt wellicht meer in het morele besef der evangelisten cq kopieisten, dan in een oorspronkelijk voorbeeld van Jezus. Maar het heeft inderdaad hier en daar iets fraais opgeleverd. Jammergenoeg zijn er ook twijfelachtige fragmenten, die een minder mooie boodschap verspreiden.
Maar Cluny heeft gelijk. Waarom houdt je niet een poll?
Ik kan hem voor je toevoegen als je dat wilt Geef je keuzes maar aan,
Ik wens u alle goeds
Neen, ik vind waardering van morele standaarden geen onderdeel van een democratische poll die dan moet beslechten wat goede moraal zou zijn. Polls geven geen uitsluitsel. De uitkomst van die poll hangt louter af van welke strekking er toevallig op dit forum aanwezig is. En we kennen die strekking, dus de uitkomst ervan ligt vast. Het is echter mijn eigen ethische voorkeur, die ik hier weergeef. Ik schat de Christelijke morele standaard van de belangeloze zorg voor de verzwakte naaste in als een hoge morele standaard. Dat is een allerpersoonlijkste inschatting, maar zou mijn insziens onderdeel moeten zijn van een gedeelde moraal, wil ze in een maatschappij stand kunnen houden. (wederkerigheid van die morele houding ten opzichte van elkaar).
Dat is juist. Daarom heb je een kerk die aanduidt wat precies de te volgen lijn is. De kerk, die de bewaarder is van de leer, doet dus bewust aan cherrypicking om de juiste tekstselectie in functie van 'Het Euangelion' te hanteren. Tegenwoordig zal je binnen een moderne kerk vooral de nadruk op de boodschap horen waarbinnen alles dient geïnterpreteerd te worden. De wetenschappelijkheid van het gebrachte verhaal is ondergeschikt de juiste interpretatie en een juiste selectie aan teksten met het oog op het effect op de toehoorder en diens handelingen in de wereld.Jammergenoeg zijn er ook twijfelachtige fragmenten, die een minder mooie boodschap verspreiden.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Om dit te kunnen beoordelen zal je ook alle andere boodschappen mogen meewegen. Kwestie van Excelletje maken pro's en contra's aanvinken en daarna punten tellen.MaartenV schreef: Zelfs al bestond Jezus niet, zijn boodschap is de mooiste
Wat is er mis met de boodschap van het FSM?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Van Jezus wordt beweerd dat hij de wet van Mozes zou herstellen. De boodschap is daarmee niet de mooiste maar een uiterst verderfelijke. Verhaaltjes eruit pikken en ze tot "de boodschap" verheffen is misschien geliefd om ze aanvaardbaar te maken, de boodschap zelf wordt er niet mooier van. Ik ben van mening dat vrouwenonderdrukking, homohaat, kindermishandeling en goedkeuring van slavernij niet een mooie boodschap is. En sommige van deze zaken worden nog steeds, als ze niet al te zeer in strijd zijn met de gangbare wereldse boodschap (wetgeving), gepropageerd binnen de verschillende christelijke stromingen, aangezien ze in lijn zijn met Jezus' boodschap.
Groet
kiks
Groet
kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Alle boodschappen van liefde en medemenselijkheid zijn natuurlijk prima. En of dit nu door (een vermeende) Jezus, Boeddha of VSM gepredikt wordt...Maakt mij niet uit.
Waar ik echter, buiten dit feit om, wel vaak in ben geinteresseerd is: Is het waar? Dus buiten de boodschap om. Je hoeft dan ook geen moslim, christen of VSM-aanhanger te zijn om je medemens lief te hebben. Er zijn ook vast atheisten die dergelijke boodschappen gebracht hebben.
Waar ik echter, buiten dit feit om, wel vaak in ben geinteresseerd is: Is het waar? Dus buiten de boodschap om. Je hoeft dan ook geen moslim, christen of VSM-aanhanger te zijn om je medemens lief te hebben. Er zijn ook vast atheisten die dergelijke boodschappen gebracht hebben.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Ik moet eerlijk toegeven dat ik de titel anders wilde schrijven. Maar door de korte tekst die er maar kan geschreven worden, heb ik het zo gedaan. Ik wilde schrijven: één van de mooiste houdingen die een mens ten aanzien van een medemens kan tentoonspreiden. Maar dat kan je niet in de titel schrijven.
- Slaven, blijf slaafs
- Onderdrukten, kom niet in opstand tegen de overheid
- Pas op voor de dag des oordeels, want dan gooi ik je in het vuur als je niet gedaan hebt wat ik zeg
- Slaan van kinderen is ok
En zo zijn er nog wel wat te bedenken.
Het beste wat ie gepredikt heeft is de gulden regel, maar die zit in heel veel religies.
- Pas op voor de dag des oordeels, want dan gooi ik je in het vuur als je niet gedaan hebt wat ik zeg
Het beste wat ie gepredikt heeft is de gulden regel, maar die zit in heel veel religies.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Ik hoor dat vaak: 'dat vind je in andere religies ook terug'.
Als ik dan meer specifiek vraag: waar precies in het Taoïsme of de Islam vind je de gulden regel precies terug (geef quote en paginaverwijzing), moet men vaak het antwoord schuldig blijven.
Het Christendom gaat trouwens verder dan de gulden regel, er staat:
Vergeldt het kwade met het goede.
Heb je vijanden lief (zelfs diegenen die je naar het leven staan)
Jullie hebben gehoord dat er gezegd is: Oog om oog en tand om tand. [39] Maar Ik zeg jullie een zaak niet uit te vechten met iemand die je kwaad heeft gedaan. Maar als iemand jou een klap op je rechterwang geeft, houd hem dan ook de andere voor. [40] Als iemand een geding tegen je aanspant om je hemd te krijgen, geef hem dan ook je jas. [41] Als iemand je dwingt hem een mijl te begeleiden, ga er dan twee met hem mee. [42] Geef aan wie jou iets vraagt, en wend je niet af als iemand van je wil lenen.
Dit getuigt van zeer hoge morele standaarden, die je in geen enkele andere godsdienst of levensbeschouwing zo expliciet terugvindt. (geef anders voorbeeld met quote en paginaverwijzing).
Als ik dan meer specifiek vraag: waar precies in het Taoïsme of de Islam vind je de gulden regel precies terug (geef quote en paginaverwijzing), moet men vaak het antwoord schuldig blijven.
Het Christendom gaat trouwens verder dan de gulden regel, er staat:
Vergeldt het kwade met het goede.
Heb je vijanden lief (zelfs diegenen die je naar het leven staan)
Jullie hebben gehoord dat er gezegd is: Oog om oog en tand om tand. [39] Maar Ik zeg jullie een zaak niet uit te vechten met iemand die je kwaad heeft gedaan. Maar als iemand jou een klap op je rechterwang geeft, houd hem dan ook de andere voor. [40] Als iemand een geding tegen je aanspant om je hemd te krijgen, geef hem dan ook je jas. [41] Als iemand je dwingt hem een mijl te begeleiden, ga er dan twee met hem mee. [42] Geef aan wie jou iets vraagt, en wend je niet af als iemand van je wil lenen.
Dit getuigt van zeer hoge morele standaarden, die je in geen enkele andere godsdienst of levensbeschouwing zo expliciet terugvindt. (geef anders voorbeeld met quote en paginaverwijzing).
Laatst gewijzigd door MaartenV op 09 mei 2016 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Nogmaals, het gaat er niet om wat er in de Bijbel allemaal staat. Het gaat om wat de kerk als interpretatie aanreikt. De priester zal die lezing, die selectie en die interpretatie naar voorschuiven die in de lijn ligt van wat men in kerkelijke middens 'het gebod van de liefde' noemt.Bonjour schreef:- Slaven, blijf slaafs
Versus:Heb je vijanden lief (zelfs diegenen die je naar het leven staan)
Gij adderengebroedsels! hoe kunt gij goede dingen spreken, daar gij boos zijt?
Jodengenoot te maken, en als hij het geworden is, zo maakt gij hem een kind der helle, tweemaal meer dan gij zijt.
Gij dwazen en blinden, want wat is meerder, het goud, of de tempel, die het goud heiligt?
Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeen, gij geveinsden, want gij zijt den witgepleisterden graven gelijk, die van buiten wel schoon schijnen, maar van binnen zijn zij vol doodsbeenderen en alle onreinigheid.
Gij slangen, gij adderengebroedsels! hoe zoudt gij de helse verdoemenis ontvlieden?
Allen, zovelen als er voor Mij zijn gekomen, zijn dieven en moordenaars; maar de schapen hebben hen niet gehoord.
Het christendom heeft niet alleenheerschappij m.b.t. de gulden regel. Het blijft filteren!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Enkel die teksten en interpretaties zijn relevant die het dogma van de kerk eruitpikt als leidinggevend. De rest hoort niet tot het Christendom of wordt niet als navolgingswaardig geïnterpreteerd.
Het gaat om 'de Geest van de Schrift'. Dat is de naastenliefde. De selectie en interpretatie van bijbelteksten gebeurt door de kerk in die geest.
Het gaat om 'de Geest van de Schrift'. Dat is de naastenliefde. De selectie en interpretatie van bijbelteksten gebeurt door de kerk in die geest.
Laatst gewijzigd door MaartenV op 09 mei 2016 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
ZEER Hoge morele standaarden. Dictators van deze aarde DROMEN van het volgende arsenaal:MaartenV schreef:
Openbaring 14
9 En een derde engel volgde hen, die met een luide stem zei: Als iemand het beest en zijn beeld aanbidt, en het merkteken op zijn voorhoofd of op zijn hand ontvangt,
10 dan zal hij ook drinken van de wijn van de toorn van God, die onvermengd is ingeschonken in de drinkbeker van Zijn toorn, en gepijnigd worden in vuur en zwavel voor het oog van de heilige engelen en van het Lam.
11 En de rook van hun pijniging stijgt op tot in alle eeuwigheid, en zij die het beest en zijn beeld aanbidden, hebben dag en nacht geen rust, evenmin als iemand die het merkteken van zijn naam ontvangt.
Openbaring 14
14 En ik zag, en zie, een witte wolk, en op de wolk zat Iemand als een Mensenzoon, met op Zijn hoofd een gouden kroon en in Zijn hand een scherpe sikkel.
15 En een andere engel kwam uit de tempel en riep met luide stem tegen Hem Die op de wolk zat: Zend Uw sikkel en maai, want het uur om te maaien is voor U gekomen, omdat de oogst van de aarde geheel rijp is geworden.
16 En Hij Die op de wolk zat, zond Zijn sikkel op de aarde, en de aarde werd gemaaid.
17 En een andere engel kwam uit de tempel, die in de hemel is, en ook hij had een scherpe sikkel.
18 En weer een andere engel kwam bij het altaar vandaan, en die had macht over het vuur. En hij riep met luide stem tegen hem die de scherpe sikkel had, en zei: Zend uw scherpe sikkel en oogst de trossen van de wijnstok van de aarde, want de druiven ervan zijn rijp.
19 En de engel zond zijn sikkel op de aarde en oogstte de druiven van de wijnstok van de aarde, en wierp die in de grote wijnpersbak van de toorn van God.
20 En de wijnpersbak werd getreden buiten de stad, en er kwam bloed uit de wijnpersbak, tot aan de tomen van de paarden, zestienhonderd stadiën ver.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?
Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Dat is makkelijk te weerleggen met volgend argument (dat ik tot den treure dien te herhalen);
Enkel die teksten en interpretaties zijn relevant die het dogma van de kerk eruitpikt als leidinggevend. De rest hoort niet tot het Christendom of wordt niet als navolgingswaardig geïnterpreteerd.
het gaat er niet om wat er in de Bijbel allemaal staat. Het gaat om wat de kerk als interpretatie en selectie aan tekstfragmenten aanreikt. De priester zal die lezing, die selectie en die interpretatie naar voorschuiven die in de lijn ligt van wat men in kerkelijke middens 'de naastenliefde' noemt. In die geest gebeurt de selectie en de interpretatie van Bijbelteksten die relevant zijn voor het Christendom.
het gaat er niet om wat er in de Bijbel allemaal staat. Het gaat om wat de kerk als interpretatie en selectie aan tekstfragmenten aanreikt. De priester zal die lezing, die selectie en die interpretatie naar voorschuiven die in de lijn ligt van wat men in kerkelijke middens 'de naastenliefde' noemt. In die geest gebeurt de selectie en de interpretatie van Bijbelteksten die relevant zijn voor het Christendom.