de ethiek van het lijden?
de Volkskrant van 13 okt. opent met een artikel: "Stervenshulp mag bij voltooid leven".
Het kabinet wil tot wetgeving komen waarbij stervenshulp wordt toegestaan bij een voltooid leven. In de meeste gevallen wordt die hulp verleend bij mensen die lichamelijke of medische klachten hebben, waardoor er een situatie ontstaat van uitzichtloos en ondragelijk lijden. Een kleine groep mensen die geen medische of lichamelijke klachten heeft, maar het leven voltooid acht, kwam nog niet in aanmerking voor hulp bij beëindiging van hun leven. De ministers van volksgezondheid en justitie willen daar nu verandering in aanbrengen.
Omdat verlies van een dierbare, of totale eenzaamheid, en vermoeidheid, een doodswens een legitieme basis kunnen geven. Zelf behoor ik tot die kleine groep die daarmee geholpen zou zijn.
Ik heb lang genoeg geleefd, en dagelijks pijn (niet ondragelijk waar wie stelt dat vast?) Mijn lieve vrouw voor wie ik nog leef, is elf jaar ouder dan ik. De kans is vrij groot dat ik op een kwade dag totaal alleen achterblijf.
Beste vrienden dan wil ik niet langer in een uitzichtloze apathie verdwalen. Het is wel mooi geweest of, om met een bekende volksgenoot te spreken:"Het is volbracht"...
Er bestaat nu een Kamermeerderheid voor deze nieuwe wetgeving waarbij alleen de ChristenUnie en de SGP fel tegen zijn.
Ik kom tot de harde conclusie dat genoemde partijen onethisch denken en handelen. Dat zij zelf graag uitzichtloos en ondragelijk lijden, daar zal je mij niet over horen klagen. Ik gun het ze graag. Hoe meer hoe liever ben ik geneigd te zeggen! Maar waarom zou de rest van de bevolking die niet in het bestaan van wrede goden geloofd, dat ook moeten doen??
Zou het niet wenselijk zijn om de kiesdrempel wat te verhogen zodat partijen met minder dan vijf zetels niet meer in staat zullen zijn wetgeving, waarover consensus bestaat bij de bevolking, toch nog kunnen blokkeren. Want de wetswijziging komt pas in een volgende regering tot stand. En hoewel die christelijke partijtjes geen uitzicht hebben op een flinke groei, kunnen zij bij een volgende coalitie toch nog wel kans zien een voet tussen de deur te wringen.
samengevoegd met "Zelfbeschikking bij "voltooid leven"
Peter van Velzen