Ja klopt wel zo'n beetje, de meesten heb ik als facebook vrienden.
Rikko Voorbergs boek; "de dominee leert vloeken'' is ook nogal in het nieuws in het christelijke wereld.
Ruard Ganzevoort zou ik zeker geen hipster noemen ook al zit hij voor groen links in de politiek. Ewout doet hem te kort. Een man die de klappen van het leven gevoeld heeft en nog. Hij heeft ook veel studie en begeleiding gedaan over het onderwerp misbruik in de kerken. Een bescheiden man.
Ik herken bij sommige van die christelijke hipsters wel een beetje; "wat zijn we goed bezig en wat zijn we hip. En ondanks dat geloven we ook nog, maar meer zo als het zou moeten zijn.
Maar het is wat in de jaren 70- tig ook al plaats vond in kerken. In onze gereformeerde kerk was minstens de helft voorstander van het IKV met MientJan Faber. Er werd door kerkleden mee gelopen met allerlei protestacties, de vredesbeweging, de milieu groep, de wereldwinkel. Er is niets nieuws onder de zon. Waar evangelische christenen zich meer bezig hielden met een persoonlijke relatie met God, waren de groep die nu onder de PKN vallen vooral bezig met het onrecht in de wereld en vaak milieu activisten. Bij rooms-katholieken was er de 8 mei beweging, maar dat werd tot grote vreugde van veel rooms-katholieken de kop in gedrukt. Of deze nog bestaan weet ik niet.