De christenhipster

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PietV.
Erelid

De christenhipster

Bericht door PietV. »

Je komt ze bijna elke dag tegen in de media. Ze verzinnen de meest gekke dingen om aandacht te krijgen. Ewout Klei heeft er een stuk over geschreven.

http://www.volkskrant.nl/opinie/christe ... ntent=free" onclick="window.open(this.href);return false;
Christenhipsters combineren een evangelische stijl met een vrijzinnige inhoud. Jezus houdt van vluchtelingen, homo's en zelfs van Benno L. En wij moeten dat dus ook allemaal doen. Zal de christenhipster meer mensen warm maken voor de christelijke boodschap? Of houdt hij iedereen, in de eerste plaats zichzelf, voor de gek?
Het artikel ligt de christenhipster zwaar op de maag. Waar komt toch die behoefte vandaan om op deze wijze te flirten met het christendom. Is het de laatste kans om het instituut te redden?
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Storm
Bevlogen

Re: De christenhipster

Bericht door Storm »

Ja klopt wel zo'n beetje, de meesten heb ik als facebook vrienden.
Rikko Voorbergs boek; "de dominee leert vloeken'' is ook nogal in het nieuws in het christelijke wereld.

Ruard Ganzevoort zou ik zeker geen hipster noemen ook al zit hij voor groen links in de politiek. Ewout doet hem te kort. Een man die de klappen van het leven gevoeld heeft en nog. Hij heeft ook veel studie en begeleiding gedaan over het onderwerp misbruik in de kerken. Een bescheiden man.
Ik herken bij sommige van die christelijke hipsters wel een beetje; "wat zijn we goed bezig en wat zijn we hip. En ondanks dat geloven we ook nog, maar meer zo als het zou moeten zijn. :wink:

Maar het is wat in de jaren 70- tig ook al plaats vond in kerken. In onze gereformeerde kerk was minstens de helft voorstander van het IKV met MientJan Faber. Er werd door kerkleden mee gelopen met allerlei protestacties, de vredesbeweging, de milieu groep, de wereldwinkel. Er is niets nieuws onder de zon. Waar evangelische christenen zich meer bezig hielden met een persoonlijke relatie met God, waren de groep die nu onder de PKN vallen vooral bezig met het onrecht in de wereld en vaak milieu activisten. Bij rooms-katholieken was er de 8 mei beweging, maar dat werd tot grote vreugde van veel rooms-katholieken de kop in gedrukt. Of deze nog bestaan weet ik niet.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

De 8 mei beweging _ genoemd naar de datum van het pausbezoek _ is in 2003 opgeheven. Allemaal te vinden op Wikepedia.
Ik wens u alle goeds
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Storm schreef:
Ruard Ganzevoort zou ik zeker geen hipster noemen ook al zit hij voor groen links in de politiek. Ewout doet hem te kort. Een man die de klappen van het leven gevoeld heeft en nog. Hij heeft ook veel studie en begeleiding gedaan over het onderwerp misbruik in de kerken. Een bescheiden man.
Ik herken bij sommige van die christelijke hipsters wel een beetje; "wat zijn we goed bezig en wat zijn we hip. En ondanks dat geloven we ook nog, maar meer zo als het zou moeten zijn. :wink:
Bij Ruard heb ik het ook iets minder. Althans hij bombardeerde zichzelf als ambassadeur van transgenderland. Onbezoldigd belangenbehartiger voor een bepaalde doelgroep, maar ik heb altijd de vraag gemist willen ze eigenlijk Ruard wel als voortrekker. De Gutmensch die zichzelf een bepaalde plek toe-eigent.
Bij anderen heb ik het gevoel dat ze steeds loeren naar wat er in de media plaatsvindt. Het christendom is aan het nivelleren maar de compensatie ruikt nogal naar narcisme. Want er gaat steevast een hoop kabaal de ether in als ze iets willen zeggen over de vluchteling, de pedofiel etc. De praktische bezwaren daar gaan ze aan voorbij, het is idealisme zonder consequenties. Die moeten anderen hen duidelijk maken. En het Jezus doet dit ook, hij is ons voorbeeld is holle kretologie. De Jezus uit het NT houdt zich helemaal niet bezig met grote stromen vluchtelingen of pedofielen die weer hun plek moeten vinden in de samenleving. Ze brengen associaties in die voor mijn gevoel op het kinderlijke af zijn.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

De analyse van Ewout Klei e.a. heeft de refo's ook bereikt. http://www.cip.nl/nieuws/november-2016/ ... nders-kerk" onclick="window.open(this.href);return false;
De hipsters slaan terug met argumenten als gebrek aan inspiratie, waarom plaatst een serieuze krant dit, schaamteloos en zo dartelt dit bericht in diverse media rond.
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

We protesteren.....CIP.nl vereenzelvigen met Refo's...... :wink: Ja ze plaatsen ook schaamteloos allerlei Refo nieuws, maar CIP.nl is toch echt evangelisch in de kern...
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Waarom? schreef:We protesteren.....CIP.nl vereenzelvigen met Refo's...... :wink: Ja ze plaatsen ook schaamteloos allerlei Refo nieuws, maar CIP.nl is toch echt evangelisch in de kern...
Uw protest stuur ik door naar Rik Bokelman en consorten. Is Tholen de bakermat van de evangelischen?
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Ach toch een beetje komkommertijd nieuws. Laten ze lekker hipster wezen.

Ewout Klei is een kwajongen af en toe, jawel een geleerde kwajongen :wink:
Hij was enkele jaren geleden op Freethinker.. Samen met een vriend waarmee hij een boek schreef. Hij werd snel af geserveerd. Vond ik toen wel jammer. :lol:
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Vertel....!, we worden nieuwsgierig...
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Christenhipsters combineren een evangelische stijl met een vrijzinnige inhoud. Jezus houdt van vluchtelingen, homo's en zelfs van Benno L. En wij moeten dat dus ook allemaal doen. Zal de christenhipster meer mensen warm maken voor de christelijke boodschap? Of houdt hij iedereen, in de eerste plaats zichzelf, voor de gek?
Het Christendom is failliet. Je ziet het de berg afrollen -- de invesreerders willen het nog niet laten gaan, maar het is bijna onderaan. Waar ik werkelijk benieuwd naar ben, is waarmee failliete religie wordt vervangen.
Zionist
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Storm schreef:Ach toch een beetje komkommertijd nieuws. Laten ze lekker hipster wezen.
Ach het heurt bij hun zingeving. Ja, wat rest hen anders?
Ewout Klei is een kwajongen af en toe, jawel een geleerde kwajongen :wink:
Hij was enkele jaren geleden op Freethinker.. Samen met een vriend waarmee hij een boek schreef. Hij werd snel af geserveerd. Vond ik toen wel jammer. :lol:
Dat moet ik even opzoeken. Hij is zeer betrokken bij de vrijdenkerswereld.
Plaats reactie