Mijn opinie over islamofobiefobie.
Moderator: Moderators
Mijn opinie over islamofobiefobie.
Mijn opinie over islamofobiefobie. Islamofobiefobie is een ziekelijke angst of afkeer voor iets wat volkomen normaal of op zijn minst volkomen gewenst is: een afkeer voor de fascistische ideologie islam ('onderwerping' c.q. 'vrede').
- Peter van Velzen
- Site Admin
Re: Mijn opinie over islamofobiefobie.
Dit komt mij niet als een opinie voor, maar als een poging het woord te definiëren. Ik vind die poging niet zo geslaagd, De angst voor het "Islamfacisme" lijkt mij min of meer terecht, al kun je nog lang debatteren over de omvang van het gevaar. Met Islamofobie wordt doorgaans een onredelijke angst bedoeld voor iedere en elke moslim. DIe lijkt me in de meeste gevallen onterecht. (90% van de moslims vormen waarschijnlijk geen enkel gevaar voor hun medemens).
Ik wens u alle goeds
Ik denk dat je gelijk hebt Peter, maar ik begrijp niet dat je dat achteloos "onderbouwd" met een percentage wat je niet hard kunt maken.
Van vele geradicaliseerde moslims die aanslagen hebben gepleegd wordt heel vaak gezegd door de naaste omgeving dat het een hele normale man/vrouw was.
Dat geeft aan dat het onmogelijk is een schatting te doen van "normale" moslims, want je vriendelijke moslimbuurman kan zich morgen op een markt opblazen.
Ik denk dat gezonde argwaan t.o.v. de islamitische beweging die op dit moment gaande is, geheel terecht is.
Moslims hebben vele gezichten/gedaanten waarin ze zich presenteren, de één minder schadelijk dan de ander, maar uiteindelijk allemaal gevoed door dezelfde bron die exclusiviteit en superioriteit t.a.v. andersdenkenden predikt.
In mijn ogen blijft dat een gevaar voor de vrijheid van mensen.
Van vele geradicaliseerde moslims die aanslagen hebben gepleegd wordt heel vaak gezegd door de naaste omgeving dat het een hele normale man/vrouw was.
Dat geeft aan dat het onmogelijk is een schatting te doen van "normale" moslims, want je vriendelijke moslimbuurman kan zich morgen op een markt opblazen.
Ik denk dat gezonde argwaan t.o.v. de islamitische beweging die op dit moment gaande is, geheel terecht is.
Moslims hebben vele gezichten/gedaanten waarin ze zich presenteren, de één minder schadelijk dan de ander, maar uiteindelijk allemaal gevoed door dezelfde bron die exclusiviteit en superioriteit t.a.v. andersdenkenden predikt.
In mijn ogen blijft dat een gevaar voor de vrijheid van mensen.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Waarom heet het dan niet moslimfobie?Peter van Velzen schreef:Met Islamofobie wordt doorgaans een onredelijke angst bedoeld voor iedere en elke moslim. DIe lijkt me in de meeste gevallen onterecht. (90% van de moslims vormen waarschijnlijk geen enkel gevaar voor hun medemens).
Het gaat m.i. om een angst voor de ideologie islam, net als mensen bang kunnen zijn voor extreem rechts of communisme.
Het is de denkfout om angst voor de mens en de ideologie te verwarren (de meeste communisten kun je ook prima als buren hebben).
Daarnaast wordt de angst vaak verengd tot terrorisme. Terrorisme is slechts één van de uitingen van radicale islam, doorgaans op plaatsen waar zij nog weinig macht heeft. Saoedi Arabië heeft bijvoorbeeld weinig last van terrorisme maar laat wel zien hoe een radicaal islamitische samenleving eruit zien.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Wat is het belang van deze vraag? Het nederlands zit vol zaken die logisch gezien niet kloppen. Om maar een voorbeeld te noemen: "digibeet", dat gebruikt wordt om een gebrek aan digitale kennis aan te duiden. Dit zou een analogie moeten zijn met "analfabeet". Maar om "juist" te zijn hadden we dan natuurlijk "adigibeet" of zelfs "adigitaler" moeten gebruiken.gerard_m schreef:Waarom heet het dan niet moslimfobie?Peter van Velzen schreef:Met Islamofobie wordt doorgaans een onredelijke angst bedoeld voor iedere en elke moslim. DIe lijkt me in de meeste gevallen onterecht. (90% van de moslims vormen waarschijnlijk geen enkel gevaar voor hun medemens).
Dus welk punt wil je hier maken door onze aandacht te richten op het feit dat taalgebruikers vaak niet al te strikt zijn in hoe ze de taalregels gebruiken.
Volgens mij zijn die twee angsten onherroepelijk met elkaar verweven en is het een denkfout om dat als twee gescheiden zaken te beschouwen. Want uiteindelijk doet de islam zelf niets. Alle negatieve uitkomsten die de islam kan veroorzaken, kunnen dat enkel door de acties van moslims.gerard_m schreef:Het gaat m.i. om een angst voor de ideologie islam, net als mensen bang kunnen zijn voor extreem rechts of communisme.
Het is de denkfout om angst voor de mens en de ideologie te verwarren (de meeste communisten kun je ook prima als buren hebben).
En je verwijzing naar de buren doet daarbij weinig ter zake. Het is niet ongewoon voor mensen om negatieve gevoelens te hebben voor een bepaalde groep, met uitzondering dan voor die individuen die ze goed kennen zoals collega's, buren, ...
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Ik denk (hoop) dat de "doorsnee" moslim(a) zich laat leiden door de 21e eeuwse moraal, normen en waarden. Het boek is al lang niet meer HET BOEK. De seculiere beschaving is hier debet aan. Een enkeling heeft dat alleen nog niet door.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Daar hebben we dan ook gelijk de islamofobiefobe definitie. Zoals Gerard als schreef, gaat het natuurlijk om de islam als ideologie. Maar sommigen schijnen die ideologie zo geweldig te vinden dat ze kritiek op hun geliefde ideologie maar gelijk gaan verklaren als 'angst voor moslims'.Peter van Velzen schreef:Met Islamofobie wordt doorgaans een onredelijke angst bedoeld voor iedere en elke moslim.
- Peter van Velzen
- Site Admin
In zekere zin is er van overdreven angst sprake. Het feit dat het aantal moslims in Europa twee á drie keer hoger wordt ingeschat dan het is, is daar een aanwijzing voor. Maar een fobie is het bij lange niet, ook al trachten sommigen ons die wel aan te praten. Enig wantrouwen jegens de ideologie is terecht. Zoals elke ideologie die haar aanhangers voorrechten wil geven, is zei niet helemaal te vertrouwen. Maar met name politici gaan er niet rationeel mee om. Kijk naar Ronald Trumps maatregelen jegens burgers uit landen waar nog nooit een in Amerika active terrorrist vandaan kwam. Ondertussen neemt hij géén maatregelen jegens burgers uit landen waar ze wel vandaan kwamen. Erg irrationeel allemaal.
Ik wens u alle goeds
-
gezondverstand
- Geregelde verschijning
Erik schreef:je vriendelijke moslimbuurman kan zich morgen op een markt opblazen
de WAARHEID die niet gezegd mag worden
Volgens mij is het een aparte draad waard. Het zijn altijd mislukte criminelen, ze komen er achter dat ze een islamitische achtergrond hebben en ze zijn ineens radicaal.Erik schreef:je vriendelijke moslimbuurman kan zich morgen op een markt opblazen
De kans is groter dat de buurman in een dronken bui een paar mensen dood rijdt met zijn auto. Hoeft ie niet islamitisch voor te zijn. Sterker nog. Een geradicaliseerde islamiet drinkt niet.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Ik ken hele lieve moslims en de kans dat ze zich opblazen is even groot als ik morgen met een bos haar wakker wordt...
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Even groot? Van veel van die Syriëgangers M/V wordt ook gezegd dat het zulke gewone mensen waren. Niet dat ik dekans groot inschat maar wel groter dan zomaar haar op jouw schedel.dikkemick schreef:Ik ken hele lieve moslims en de kans dat ze zich opblazen is even groot als ik morgen met een bos haar wakker wordt...
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Ik had het dan ook over de moslims die ik ken. De Syriëgangers ken ik niet.Fish schreef:Even groot? Van veel van die Syriëgangers M/V wordt ook gezegd dat het zulke gewone mensen waren. Niet dat ik dekans groot inschat maar wel groter dan zomaar haar op jouw schedel.dikkemick schreef:Ik ken hele lieve moslims en de kans dat ze zich opblazen is even groot als ik morgen met een bos haar wakker wordt...
Maar dit blijft natuurlijk een dilemma. Een weldenkend mens wil oprechte vluchtelingen opvangen en we weten dan ook dat er rotte appels tussen zullen zitten. Is het niet islam-fundamentalisme, staan er wel andere zotten klaar om hun ideologie uit te dragen.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
De kans is nog groter dat je door de bliksem getroffen wordt. Een opmerking van niets dus. Vooral omdat de Orly terrorist volgens zijn vader juist onder invloed was.Bonjour schreef:De kans is groter dat de buurman in een dronken bui een paar mensen dood rijdt met zijn auto. Hoeft ie niet islamitisch voor te zijn. Sterker nog. Een geradicaliseerde islamiet drinkt niet.
Wordt je trouwens al behandeld voor dronkenbuurmanfobie?