De mens een religieus wezen (?)

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Kasper_JopiN
Forum fan

De mens een religieus wezen (?)

Bericht door Kasper_JopiN »

Kom je ooit van het geloof af? Ik denk dat niemand van gelood af kan komen.
Ieder mens is gelovig, in die zin dat zij een religieus wezen is. Zelfs als men niet geloofd dat er een soort godheid is. Dan zijn er nogsteeds bepaalde dingen waar zij zich aan vasthoudt. In het leven van veel mensen spelen meestal twee vragen een belangrijke rol: waar komen we vandaan, waar gaan we heen. Zelfs bij de atheïst spelen deze vragen een "belangrijke" rol in hun leven. Zij zullen niet geloven in God, maar houden dan vast aan een soort geloof in een evolutie waardoor zij op aarde rondlopen. Ze zullen dan niet goede dingen doen omdat dit moet vanuit een bepaald geloof wat uitgaat van naastenliefde. Maar misschien vanuit de humaniteit. De vraag waar we heengaan zal anders eruit zien dan de gelovige mens, maar is ook belangrijk. Want als er nadat je dood bent er niks meer is, hoe kan ik dan het beste uit mijn leven nu halen? Of hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn nageslacht zich goed voortzetten. Noem maar op. Kortom, wat is een mens zonder geloof?
Bonjour
Moderator

Re: Vraag aan jou: Kom je ooit helemaal van het geloof af?

Bericht door Bonjour »

Toon maar aan welke religie juist is, dan zet ik mijn leven voort met de goede dingen van die religie. Als je dat niet kan, hoe weet jij dan dat je het goede doet?
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Kasper heeft groot gelijk als hij stelt dat - ook voor ongelovigen - de vragen "waar komen we vandaan" en "waar gaan we heen" vaak van groot belang zijn. Zelf heb ik mijn visie daarop uiteengezet in het topic Het eeuwige leven. Dat elk mens een religieus wezen is, daar heb ik zo mijn twijfels over. Je kunt dit soort vragen ook stellen vanuit een niet religieuze denkwijze.
Ik wens u alle goeds
Readburd
Geregelde verschijning

Bericht door Readburd »

Kasper_JopiN schreef: wat is een mens zonder geloof?
Een gelukkig mens die geen twijfel meer heeft of hij/zij naar de hemel of de hel gaat, geen twijfel meer of datgene wat hij/zij doet wel goed is in de ogen van een god of van de andere leden van een geloofsgemeenschap. Iemand die zich misschien helemaal niet druk maakt over waar we vandaan komen en wat er gebeurd na de dood. Iemand die in het hier en nu leeft en alles uit het leven haalt wat er in zit en op het moment van sterven kan denken, ja, ik heb een mooi leven gehad.
Have a good time, make life cheerful and bright, dance if you want to, sing if you can, play as long as you live and leave the world with a smile.

Lemuel K Washburn

Geen enkele religie kan mij dit geven, geen enkele geestelijke, goeroe of wie dan ook kan mij dit geven, alleen ik zelf kan er voor zorgen dat ik gelukkig ben.

Kom je ooit helemaal van het geloof af? Jazeker, en het is geweldig om zonder geloof te leven, ik kan het iedereen aanraden.
If wisdom and diamonds grew on the same tree we could soon tell how much men loved wisdom. Lemuel K Washburn
Kasper_JopiN
Forum fan

Bonjour schreef:Toon maar aan welke religie juist is, dan zet ik mijn leven voort met de goede dingen van die religie. Als je dat niet kan, hoe weet jij dan dat je het goede doet?
Ik weet niet of je mijn reactie grondig hebt gelezen. Maar ik heb hierboven nergens het gehad over welke religie de juiste is. Ik ben hier ook niet om zieltjes te winnen, dus zal daar ook verder niet op ingaan. Hoe weet ik dat ik het juiste doe? Hoe wetejnanderen dat zijnet juiste doen? Hoe weten gelovigen dat zij het juiste doen? Hoe weten atheïsten dat zij het juiste doen? :roll:
Ik geloof dat iedereen een geweten heeft, normaal gesproken zit het in de mens om vanuit zichzelf het goede te doen. Dus niet alleen de christenen doen goede dingen. Ik geloof dat ieder mens dit in zich heeft, ook de atheïst. Waarom zijn er mensen die dan slechte dingen doen, zoals kindermisbruik? Dat heeft te maken met de vervorming van het geweten. Bij de conceptie en geboorte zijn wij als een vrijwel ongeschreven blad, door ervaringen in ons leven kunnen we beschadigingen oplopen. Dat is wat ik denk dat het geval is met zulke mensen.
Kasper_JopiN
Forum fan

Peter van Velzen schreef:Kasper heeft groot gelijk als hij stelt dat - ook voor ongelovigen - de vragen "waar komen we vandaan" en "waar gaan we heen" vaak van groot belang zijn. Zelf heb ik mijn visie daarop uiteengezet in het topic Het eeuwige leven. Dat elk mens een religieus wezen is, daar heb ik zo mijn twijfels over. Je kunt dit soort vragen ook stellen vanuit een niet religieuze denkwijze.
Natuurlijk kun je dit vragen vanuit een niet religieuze denkwijze, maar dit zijn wel duidelijke zinvragen. Het gaat om de vraag of er meer of juist niet op deze aarde.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Kasper_Jopin schreef:Waarom zijn er mensen die dan slechte dingen doen, zoals kindermisbruik? Dat heeft te maken met de vervorming van het geweten. Bij de conceptie en geboorte zijn wij als een vrijwel ongeschreven blad, door ervaringen in ons leven kunnen we beschadigingen oplopen. Dat is wat ik denk dat het geval is met zulke mensen.
In dat licht is het wel jammer dat veel kinderen binnen geloofsgemeenschappen van jongs af aan worden vervormd door achterlijke ideeën over aangeboren zondigheid, misvormde ideeën over celibaat, de schadelijkheid van masturbatie, de gruwel van homosexualiteit in Gods ogen, de ondergeschikte rol van de vrouw etc. etc. Zou het niet prettiger zijn om kinderen die als een onbeschreven blad worden geboren, ook in vrijheid op te voeden en ze zelf hun religie laten ontdekken? Trouwens, wat bedoel je nu met 'vrijwel onbeschreven blad'? Zijn ze dan wel een beetje beschreven of niet?
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Kasper_JopiN schreef:Kom je ooit van het geloof af? Ik denk dat niemand van gelood af kan komen.
Ieder mens is gelovig, in die zin dat zij een religieus wezen is.
Ik denk niet dat de mens een religieus wezen is. De mens is nieuwsgierig, kan redeneren en kan fantaseren. Dat daaruit religie ontstaat is inderdaad waar, maar dat wil niet zeggen religie aangeboren is. Integendeel, religie is net enorm cultureel bepaald. Kijk naar de religieuze beleving van Aboriginals en vergelijk deze met de westerse religies. Vergelijk de Griekse oudheid, Noorse godsdiensten, hedendaagse godsdiensten,... Daar zit echt geen lijn in. Waar wel een lijn in zit is het feit dat de mens het nodig heeft om verklaringen te zoeken voor zaken die hij ziet, voor bliksem, aardbevingen, liefde, dood, pijn,...
Zelfs bij de atheïst spelen deze vragen een "belangrijke" rol in hun leven. Zij zullen niet geloven in God, maar houden dan vast aan een soort geloof in een evolutie waardoor zij op aarde rondlopen.
Nee hoor, een atheïst houdt helemaal niet vast aan evolutie. Net zomin dat een atheïst zich vasthoud aan de relativiteitstheorie, de wetten van Newton, het standaardmodel van de fysica, de wet van Ohm, ...
Dat zijn gewoon wetenschappelijke beschrijvingen van onze realiteit die (binnen hun kader) consistent correcte resultaten geven. We weten dat levende organismen evolueren, we zien dat zowel in labo's gebeuren als in de natuur. Bacteriën, virussen, planten, vissen, vogels, zoogdieren,... evolueren. Dat is net zo zo zeker dan het feit dat er zwaartekracht bestaat, dat we naar beneden vallen dus. De evolutietheorie tracht de evolutie van alle levende wezen sinds het ontstaan van het leven op aarde te beschrijven. En die zal dus nooit volledig zijn maar we weten wel perfect de hoofdlijnen. We weten wel hoe zoogdieren, vissen, insecten, dino's, reptielen, planten,... ontstaan zijn.
https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_ ... n-wiki.jpg
We weten perfect hoe de mens geëvolueerd van primaat tot wat hij nu is.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/or ... fbf3a8.png

Maar of ik dat nu nodig heb???? Als wetenschapper, ja. Net zoals ik als wetenschapper wil weten wat bliksem is. Maar heb jij het nodig om te weten wat bliksem juist is? Vroeger vonden mensen dit nochtans heel belangrijk en vond men het zelfs nodig om een god voor de bliksem te hebben.

Want als er nadat je dood bent er niks meer is, hoe kan ik dan het beste uit mijn leven nu halen? Of hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn nageslacht zich goed voortzetten. Noem maar op. Kortom, wat is een mens zonder geloof?
Een mens heeft een moraal die het hem mogelijk maakt samen te leven met andere mensen. Wij moorden wel in tijden van oorlog, om onszelf of onze naasten te beschermen. Wij hebben wetten tegen moord uit hebzucht, jaloezie, emotie,... omdat wij niet kunnen en willen leven in een maatschappij waar willekeurige moord ongestraft blijft. Wij doen goede zaken omdat wij willen leven in een maatschappij die goed is, die aangenaam en vriendelijk is. De drang naar moraliteit zit zeker in ons, de moraliteit zelf echter niet. En daarom bestaan er wetten en culturen. Maar zeker ook religies die de moraliteit die een samenleving nodig heeft oplegt door te dreigen met hel en verdoemenis. Spijtig genoeg zijn religies ook heel handig om mensen te onderdrukken, wordt toch beter in een ander leven.

Wat is een mens zonder geloof, niets meer of minder dan een mens met geloof. De juiste vraag is: wat is een mens die geen rekening hoeft te houden met de gevolgen van zijn daden? Het antwoord vind je in de holocaust, in oorlogen, in kruistochten, bij IS,... En of je dan gelooft of niet, het resultaat is minstens even walgelijk.
Waarom zijn er mensen die dan slechte dingen doen, zoals kindermisbruik? Dat heeft te maken met de vervorming van het geweten. Bij de conceptie en geboorte zijn wij als een vrijwel ongeschreven blad, door ervaringen in ons leven kunnen we beschadigingen oplopen. Dat is wat ik denk dat het geval is met zulke mensen.
Agressie zit ingebakken in onze genen. Dat hadden we nodig om te overleven. Wij worden zeker niet geboren als engeltjes. Juist, ervaringen en omstandigheden, maar ook wetten, cultuur en eventueel religie maken je tot de mens die je bent. Maar religieuze mensen zijn echt niet beter dan niet religieuze mensen. Blijkbaar zelfs het tegendeel:
https://www.freethinker.nl/forum/viewto ... 46&t=13565
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Kasper_JopiN schreef:Waarom zijn er mensen die dan slechte dingen doen, zoals kindermisbruik? Dat heeft te maken met de vervorming van het geweten. Bij de conceptie en geboorte zijn wij als een vrijwel ongeschreven blad, door ervaringen in ons leven kunnen we beschadigingen oplopen. Dat is wat ik denk dat het geval is met zulke mensen.
De aanleg zit hem in je hersenen, je geweten heb je nodig om er niet aan toe te geven mocht je een seksuele afwijking hebben die niet geaccepteerd wordt.
En beschadigingen kun je ook al oplopen tijdens de zwangerschap.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
lost and not found yet!
Bevlogen

Re: De mens een religieus wezen (?)

Bericht door lost and not found yet! »

@ Kasper_JopiN,

Wat was er eerder, de mens of religie?
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Afgesplitst van subforum "Persoonlijk ‹ Getuigenissen van afvalligen en twijfelaars" met andere opzet en moderatie.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Kasper_JopiN schreef
Kom je ooit van het geloof af? Ik denk dat niemand van gelood af kan komen.
Ik geloof er nochtans (on) heilig in wel degelijk ongelovig te zijn. Maar ik weet zeker dat de D naast de F staat :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Kasper_JopiN schreef:Kom je ooit van het geloof af? Ik denk dat niemand van geloof af kan komen.
Waarom zou je een opinie uitspreken over iets waar je in eigen leven geen ervaring mee hebt?
Er zitten op dit forum een hoop forummers die het tegendeel beweren, omdat ze het zelf hebben meegemaakt (ikzelf ben daar één van). Ooit was ik diep gelovig, maar tegenwoordig ben ik volkomen vervreemd van geloof. Religieus geloof heeft geen enkele invloed meer op me. Het is wel waar dat zo'n proces soms jaren kan duren voor het afgerond is.
Denk je dat we staan te liegen?

De bewering dat iedereen een religieus wezen is klopt ook niet. Ga Daniel Everett maar eens beluisteren.
Born OK the first time
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Kasper_JopiN schreef:Kortom, wat is een mens zonder geloof?
Iemand die zich realiseert dat hijzelf verantwoordelijk is voor zijn eigen daden en de manier waarop hij het leven voor zijn nageslacht zo kansrijk mogelijk maakt.
Die zich realiseert dat het antwoord op de vraag 'waar kom ik vandaan" is: "uit mijn moeder".
En het antwoord op de vraag "waar ga ik naar toe" is: "naar mijn graf".
En die zich realiseert dat het enige waar je invloed op kan uitoefenen, de tussenliggende periode is.
Dat is immers alles.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Henry II schreef:Zijn ze dan wel een beetje beschreven of niet?
Ja de erfzonde staat aan de debet zijde.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Plaats reactie