doctorwho schreef:Als ik wakker wordt dan blijf ik lekker liggen en geniet van het uitrusten. Ineens gaat dan de wekker en als ik dan overdag niet moe ben heb ik klaarblijkelijk toch voldoende rust gehad.
"Zoals mijn moeder altijd zei: "Als je ligt en je hebt je ogen dicht dan rust je toch".
En "Als je weinig slaapt, dan leef je langer".:
Ik had vroeger nooit slaap problemen, eerder dat ik teveel slaap nodig had naar mijn zin.
Eerder hoorde ik altijd al dat je met het ouder worden minder slaap nodig hebt.
Nu wordt ik vaak na enige uren slapen midden in de nacht wakker en wordt al liggend steeds onrustiger.
Ik zeg nu: "Ik knip de nacht door"
's Nachts een uurtje op zijn bij verder voldoende uren nachtrust is geen enkel probleem.
doctorwho schreef:
Vroeger ging men klaarblijkelijk een tijdje slapen en stond dan ergens in de nacht op om wat te eten met de buren te kletsen en dan weer te gaan slapen. Niets ongewoons maar nu heet dat nachtbraken.
Dit is toch al een heel oud woord.
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/nachtbraken" onclick="window.open(this.href);return false;
In de middeleeuwen al bekend, maar idd, niet per definitie negatief bedoeld.
Gewoon bezig zijn in de late avond of nacht.
Maar weer wel in de uitdrukking voor het buitenshuis verblijven.
"De nacht is voor het ongedierte."
Tegenwoordig heeft het idd. een heel andere connotatie, meer als 's nachts rondzwalken en van de nacht een dag maken met de gevolgen andersom.
Heeft het te maken heeft met hoe je het nachtelijke rondlopen ervaart.
Nacht En Ontij
een geschiedenis van de nacht in de voorindustriele tijd
Auteur: Roger Ekirch
Tegelijkertijd wel bedenken, dat er voor die tijd alleen kaarsen en olielampen waren als kunstlicht, de nachten dus veel langer waren.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.