Nachtbraken

De plek voor onderwerpen waar u geen ander subforum voor kunt vinden.
Maria
Moderator

Nachtbraken

Bericht door Maria »

Slaap hebben en geeuwen als je naar bed gaat.
Nou moet het lukken.

Wat doen jullie als je niet kunt slapen?

Ik ga m'n bed uit, pak een borrel en ga een halfuurtje de kant langs op internet, natuurlijk te beginnen met Freethinker.
Zo zag ik net, dat er 35 mensen hier aan het lezen waren.
Ik ben dus blijkbaar niet alleen.

M'n borrel is op, ik krijg weer slaap en ga het maar weer eens proberen in bed.

Afbeelding
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Jagang
Ontoombaar

Re: Nachtbraken

Bericht door Jagang »

Maria schreef: Wat doen jullie al je niet kunt slapen?
Verrekte weinig, want er is dan niet echt iets dat me helpt.
Gewoon de tijd uitzitten.

Was een snelle borrel. :wink:
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Als ik niet kan slapen, dan ga ik meestal het internet op.
Ik vrees dat wat ik dan bekijk, weinig intellectuele waarde heeft, maar uitsluitend bedoeld is om weer naar bed te willen.
Ik wens u alle goeds
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Als ik wakker wordt dan blijf ik lekker liggen en geniet van het uitrusten. Ineens gaat dan de wekker en als ik dan overdag niet moe ben heb ik klaarblijkelijk toch voldoende rust gehad. NB het eerste deel van je slaap is het belangrijkst om uit te rusten. Er is een leuk boek over nachtbraken kan je dan lekker lezen als je toch wakker bent.
Vroeger ging men klaarblijkelijk een tijdje slapen en stond dan ergens in de nacht op om wat te eten met de buren te kletsen en dan weer te gaan slapen. Niets ongewoons maar nu heet dat nachtbraken.
Nacht En Ontij
een geschiedenis van de nacht in de voorindustriele tijd
Auteur: Roger Ekirch
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

doctorwho schreef:Als ik wakker wordt dan blijf ik lekker liggen en geniet van het uitrusten. Ineens gaat dan de wekker en als ik dan overdag niet moe ben heb ik klaarblijkelijk toch voldoende rust gehad.
"Zoals mijn moeder altijd zei: "Als je ligt en je hebt je ogen dicht dan rust je toch".
En "Als je weinig slaapt, dan leef je langer".: :)
Ik had vroeger nooit slaap problemen, eerder dat ik teveel slaap nodig had naar mijn zin.
Eerder hoorde ik altijd al dat je met het ouder worden minder slaap nodig hebt.
Nu wordt ik vaak na enige uren slapen midden in de nacht wakker en wordt al liggend steeds onrustiger.
Ik zeg nu: "Ik knip de nacht door"
's Nachts een uurtje op zijn bij verder voldoende uren nachtrust is geen enkel probleem.
doctorwho schreef: Vroeger ging men klaarblijkelijk een tijdje slapen en stond dan ergens in de nacht op om wat te eten met de buren te kletsen en dan weer te gaan slapen. Niets ongewoons maar nu heet dat nachtbraken.
Dit is toch al een heel oud woord.
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/nachtbraken" onclick="window.open(this.href);return false;
In de middeleeuwen al bekend, maar idd, niet per definitie negatief bedoeld.
Gewoon bezig zijn in de late avond of nacht.
Maar weer wel in de uitdrukking voor het buitenshuis verblijven.
"De nacht is voor het ongedierte."

Tegenwoordig heeft het idd. een heel andere connotatie, meer als 's nachts rondzwalken en van de nacht een dag maken met de gevolgen andersom.
Heeft het te maken heeft met hoe je het nachtelijke rondlopen ervaart.
Nacht En Ontij
een geschiedenis van de nacht in de voorindustriele tijd
Auteur: Roger Ekirch
Tegelijkertijd wel bedenken, dat er voor die tijd alleen kaarsen en olielampen waren als kunstlicht, de nachten dus veel langer waren.
Dmfcasimiri
Forum fan

Bericht door Dmfcasimiri »

Gewoon even met de handen bezig zijn of anders een boek pakken: wandelen, hout sprokkelen, de as zeven om te kijken of er nog kooltjes in zitten, timmeren. Ik ben zelfs niet eens te beroerd om af en toe een dweil of een afwasborstel te pakken. Het beste is om dit overdag te doen, dwz de dag na betreffende nacht.
Laatst gewijzigd door Dmfcasimiri op 23 mar 2017 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
"Ruimdenkendheid blijkt niet uit het toegeeflijk zijn, maar uit wijsheid en het juiste handelen." (Uit: Dmfcasimiri, aforisme 73)
Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante »

Ik voel me erg bevoorrecht met goede nachtrust.

Als ik naar bed ga en op mijn zij ga liggen, ben ik in 2 minuten vertrokken.
Na een uur of 4 word ik meestal even wakker en doe dan een plas en drink ik een beetje water. Dan ga ik terug en ben dan gelijk weer vertrokken.

Heb een diepe slaap en droom bijna altijd. Soms is een droom zo mooi dat ik, als ik even wakker ben, eruit ga en aantekeningen maak op de pc. Dan weer naar bed en weer meteen vertrokken.

Nachtmerries heb ik niet, ik kan er 2 herinneren uit mijn kindertijd.

Slapen doe ik (alleen) in een heerlijk bed van 140 bij 200, op een heerlijk stevige matras.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Als ik ergens geen probleem mee heb dan is het slapen. Wat ik wel weet is dat staren naar computerschermen niet bevordelijk is voor de nachtrust. Je kunt, naast de borrel, beter een goed (misschiens zelfs nog beter, een slecht!) boek pakken.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Mullog schreef: beter een goed (misschiens zelfs nog beter, een slecht!) boek pakken.
Klopt. :lol: :lol:
Dat doe ik dan ook voor het slapengaan.
Als je echter met z'n tweeën bent en de ander is ook een niet al te beste slaper, is het niet echt prettig als één van beiden het licht aandoet.
Eruit gaan en dan lezen maakt mi. niet echt veel uit of je dat in een boek doet, een E reader of op de PC.
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Gewoon later naar bed gaan, dat helpt mij. De late avond/nachtelijke uren zijn heerlijk.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Ik slaap en ga in bed liggen! :D Heb echt helemaal nooit last van slaapproblemen, ook niet met opstaan trouwens.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 »

als sinds mijn bekering helpt het als ik de bijbel pak....

geen grapje....

:lol:
Martim Cymbron -
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Maria schreef:niet echt veel uit of je dat in een boek doet, een E reader of op de PC
Toch wel, met name het blauwe licht van een PC scherm heeft een slechte invloed (zeggen ze).
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Peter van Velzen
Site Admin

Dmfcasimiri schreef:Gewoon even met de handen bezig zijn of anders een boek pakken: wandelen, hout sprokkelen, de as zeven om te kijken of er nog kooltjes in zitten, timmeren. Ik ben zelfs niet eens te beroerd om af en toe een dweil of een afwasborstel te pakken. Het beste is om dit overdag te doen, dwz de dag na betreffende nacht.
MEt andere woorden: Zorgen dat je moe bent. Eeen uitstekend advies!
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

Mullog schreef:Als ik ergens geen probleem mee heb dan is het slapen. Wat ik wel weet is dat staren naar computerschermen niet bevordelijk is voor de nachtrust. Je kunt, naast de borrel, beter een goed (misschiens zelfs nog beter, een slecht!) boek pakken.
Het computerscherm valt wel mee, als je maar geen fel licht laat branden. Dat schijnt slecht te zijn.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie