Evolutie, Kasper_JopiN en Heeck

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Evolutie, Kasper_JopiN en Heeck

Bericht door heeck »

Dit is de discussie die gestart was in "religie in het nieuws" door Heeck, maar duidelijk bedoeld was als 1 op 1 discussie. Daarom hierheen verplaatst, waar alleen Heeck en Kasper schrijfrechten hebben.
Peter van Velzen
Kasper,

Omdat je nu veel aanwijzingen hebt gekregen dat er meer over de evolutiebiologie bekend is dan jij verkondigt in
http://www.jongerenpastoraatnederland.n ... wetenschap" onclick="window.open(this.href);return false;

wil ik graag van je weten hoe en wanneer je die misleidende teksten gaat corrigeren.
Temeer omdat jij voorgeeft mensen met vragen bij te staan.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Kasper_JopiN
Forum fan

Re: Evolutie volgens Jongerenpastoraat

Bericht door Kasper_JopiN »

heeck schreef:Kasper,

Omdat je nu veel aanwijzingen hebt gekregen dat er meer over de evolutiebiologie bekend is dan jij verkondigt in
http://www.jongerenpastoraatnederland.n ... wetenschap" onclick="window.open(this.href);return false;

wil ik graag van je weten hoe en wanneer je die misleidende teksten gaat corrigeren.
Temeer omdat jij voorgeeft mensen met vragen bij te staan.

Roeland

Zou jij een suggestie kunnen geven hoe het eruit zou kunnen zien?

Anderen hier zouden van mij ook suggesties kunnen geven, en dan bedoel ik niet allemaal linkjes te sturen wat eigenlijk betekend: zoek het maar uit.
Ik sta best open voor kritische feedback, ik heb inmiddels deze pagina "niet zichtbaar" gemaakt, om deze bij te werken.
Laatst gewijzigd door Kasper_JopiN op 06 apr 2017 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Kasper_JopiN schreef:
Dat kan ik wel ja.

En dat doe ik wel voor niets, maar niet voor Jan-Joker, wat inhoudt dat
je echt afstand moet nemen van de reli-gebaseerde kwasi-twijfels en
dat ik dus geen suggesties aanlever die jij daarna reli-gemotiveerd gaat om- en afbuigen.

Idee om de tekst hier openbaar op te stellen?

Roeland
Kasper_JopiN
Forum fan

heeck schreef:
Kasper_JopiN schreef:
Dat kan ik wel ja.

En dat doe ik wel voor niets, maar niet voor Jan-Joker, wat inhoudt dat
je echt afstand moet nemen van de reli-gebaseerde kwasi-twijfels en
dat ik dus geen suggesties aanlever die jij daarna reli-gemotiveerd gaat om- en afbuigen.

Idee om de tekst hier openbaar op te stellen?

Roeland
Ik zal kopie/past doen! Zoals ik hierboven ook al aangaf: ik sta open voor feedback.
Kasper_JopiN
Forum fan

Geloof en wetenschap, hoe ga ik daarmee om?

Je bent klaar met het voortgezet onderwijs en begint je studie op het middelbaar/hoger beroeps onderwijs of misschien zelfs op de universiteit en je loopt tegen bepaalde dingen op.
Je krijgt bepaalde dingen te horen zoals dat God is dood, of theorieën over het ontstaan van de aarde en daarin heeft God geen rol.
Hoe kun je als christen omgaan met de discussies in de wetenschap en is daar wel ruimte voor het geloof, of is dat maar dom?
Wetenschap

Binnen de wetenschap is er een onderscheidt tussen diverse soorten wijze van wetenschap uitoefenen.

Zo heb je bijvoorbeeld de experimentele wetenschap die door middel van empirische onderzoeken tot hun conclusies probeert te komen. Deze manier van wetenschap probeert bijvoorbeeld door het onderzoeken van bijvoorbeeld deeltjes tot nieuwe inzichten te komen.
Je hebt de theoretische wetenschappen die door formules dingen experimenteren. De historische wetenschappen die onderzoek doen door dingen te duiden (dingen uit het verleden). Er valt hierover uiteraard nog meer te zeggen, maar binnen al deze wetenschappen zijn er bepaalde principes waar deze aan moeten voldoen.

Zo heb je de principe van continuïteit en discontinuïteit. Er wordt vanuit gegaan dat in onderzoeken altijd een rechte lijn is. Wat betekend dit? Een uitslag van een wetenschap kan pas als waar genomen worden wanneer het bijvoorbeeld altijd dezelfde uitslag geeft, wanneer dit in sommige gevallen niet zo is dan is er dus niet sprake van continuïteit. Wanneer er dus sprake is van discontinuïteit dan wordt zo'n theorie of onderzoek twijfelachtig, de wetenschap kan daar dus niks mee.

Een belangrijke principe in de wetenschap is daarom dat God buitenwegen wordt gelaten. Er is geen goddelijk ingrijpen. Dit valt namelijk niet te meten, er zijn soms van die verhalen dat iemand wonderlijk is genezen. Dit is zo'n goddelijk ingrijpen. Dit gebeurd bij lange na niet in alle gevallen en is daarom wetenschappelijk niet te verklaren.

De laatste principe die ik met jullie ga bespreken is extrapolatie. Je ziet iets, je doet een waarneming, maar daarna ga je dit interpreteren (extrapoleren). Dit is een principe wat veelvuldig wordt gedaan binnen verschillende wetenschappen.

Evolutie?

Misschien wel de bekendste vraagt die je als christen wel krijgt is of de vraag of wij afstammen van de apen.
Het is niet mijn bedoeling om op alle vragen hieromheen te beantwoorden, maar om je aan het denken te zetten.

Evolutie gaat uit van dat door het vermenigvuldigen er variaties ontstaan. Een bekend begrip is ook wel survival of the fittest, de sterkste overwinnen.
Deze variaties kunnen over soortgrenzen heen gaan, je moet alleen lang genoeg wachten dan kan er een nieuwe soort ontstaan.

De wetenschap kent 3 niveaus van zekerheid: 1. feiten 2. onzekerheden/onduidelijk 3. onbeantwoord
Wanneer we deze drie niveaus tegenaan de evolutie theorie houden dan zien we de volgende dingen:

1. Feiten
- We zien micro-evoluties door bijvoorbeeld natuurlijke selecties (vogels in warme landen zullen zich anders ontwikkelen dan in koude landen bijvoorbeeld)
- We zien mechanische en dynamische evolutieprocessen.

2. onzeker/onduidelijk
- Sprongen in de evolutie (bijvoorbeeld van aap naar mens)

3. Onbeantwoord
- Hoe ontstaan hogere soorten uit lagere? hoe zijn landdieren uit zeedieren ontstaan bijvoorbeeld?
- Algehele evolutietheorie

Er zijn vele fossielen die wij in de grond hebben gevonden van dieren die nu nog leven. Deze skeletten zien er precies hetzelfde uit als dieren die nu nog rondlopen.
Bijvoorbeeld een skelet van een krokodil.
Volgens de evolutietheorie is er dus sprake van discontinuïteit omdat bepaalde ontwikkelingen niet verklaarbaar zijn. Dit gat wordt vaak opgevuld door extrapolatie. Men gaat bepaalde dingen zo interpreteren dat dit deze gaten kan opvullen.
Zo zijn er in de ontwikkelingen van aap tot mens weinig tot geen bewijzen gevonden. Toch zien we in veel biologie boeken tekeningen hoe deze tekeningen had moeten gebeuren. Dit is een voorbeeld van extrapolatie. Er zijn zat voorbeelden waar hiervan sprake is. Soms wordt er een skelet opgegraven en dan proberen ze een digitale foto te reproduceren, hier komt ook heel veel interpretatie bij kijken. Zo word er geïnterpreteerd dat het beest veren had en ook bepaalde kleuren. Terwijl hier geen of weinig bewijs voor is.
Al met al kunnen we zeggen dat zo'n theorie interessant is, het is iets wat je kunt volgen. Maar het is nog niet kloppend en daarom niet beter dan het geloof in een schepping. Er komt bij het volgen van de evolutietheorie heel wat interpretatie en geloof bij kijken, vooral omdat veel dingen (nog) niet bewezen zijn.
Is het geloof in een schepping dan dom? Nee! Binnen het geloof in de schepping zie je juist dat er orde en structuur is. Ook binnen het scheppingsgeloof is er plek voor verandering en dynamiek.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Kasper,

Je inleidende alinea vind ik goed omdat ze de vraag van vele gelovigen helder stelt.

Nu vraag ik je onderstaande recensie te lezen:
http://www.kwakzalverij.nl/assets/impor ... 6haack.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

en dan de gelijkenis van Haack die ik je uitdrukkelijk voor wil houden:
https://www.ensie.nl/dr-rob-van-gerwen/haack-susan" onclick="window.open(this.href);return false;

Die gelijkenis geldt namelijk ook voor iedere leek, die uit de immense hoeveelheid beschikbare kennis
brokstukken oppikt die in zijn persoonlijke kruiswoordraadsel passen.

Maar dat kruiswoordraadsel is veel en veel groter en bevat deels ingevulde stukken die los van de rest staan en ook hele grote stukken die zeer degelijk zijn onderzocht, maar slecht passen bij je geloof.

OK,

Geef hier eerst maar eens over aan of je met Susan Haack haar gelijkenis uit de gelovige voeten kunt.
Laatst gewijzigd door heeck op 06 apr 2017 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Kasper_JopiN
Forum fan

heeck schreef:Kasper,

Je inleidende alinea vind ik goed omdat ze de vraag van vele gelovigen helder stelt.

Nu vraag ik je onderstaande recensie te lezen:
http://www.kwakzalverij.nl/assets/impor ... 6haack.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

en dan de gelijkenis van Haack die ik je uitdrukkelijk voor wil houden:
https://www.ensie.nl/dr-rob-van-gerwen/haack-susan" onclick="window.open(this.href);return false;

Die gelijkenis geldt namelijk ook voor iedere leek, die uit de immense hoeveelheid beschikbare kennis
brokstukken oppikt die in zijn persoonlijke kruiswoordraadsel passen.

Maar dat kruiswoordraadsel is veel en veel groter en bevat deels ingevulde stukken die los van de rest staan en ook hele grote stukken die zeer degelijk zijn onderzocht, maar slecht passen bij je geloof.

OK,

Geef hier eerst maar eens over aan of je met Susan Haack haar gelijkenis uit de gelovige voeten kunt.
Ik heb net even snel gekeken, maar als ik het goed begrijp dan geeft zij aan dat de verschillende wetenschappelijke disciplines allen een deel van de puzzel ontrafelen?
Jouw vraagt nu aan mij of dit verenigbaar is vanuit een gelovig perspectief? Waarom niet?
Theologie, religie en geloof kan een verbindende factor zijn tussen diverse wetenschappen. Tegelijk is het apart een onderdeel daarvan.
Als ik je vraag niet goed heb begrepen, laat mij dat dan weten.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Kasper,
"Even snel kijken" is onvoldoende.
Minstens zo intens doornemen dat je de essentie zou kunnen declameren.

Roeland
Kasper_JopiN
Forum fan

Ik zie dat ik weer allemaal linkjes gestuurd krijg, maar blijkbaar weinig echte feedback... Beetje jammers.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Kasper_JopiN schreef:Ik zie dat ik weer allemaal linkjes gestuurd krijg, maar blijkbaar weinig echte feedback... Beetje jammers.

Kasper,

Ik heb je de gelijkenis van Susan Haack toegestuurd als openingszet en je kijkt er nauwelijks naar.

Ik zeg je dat dat onvoldoende is en je wilt nog echtere feedback op je tekst die ik al veel en veel eerder had veroordeeld?

Roeland

PS
Niet doodgegooid worden met allemaal filmpjes en artikelen waar ik mijn gedachte over moet laten gaan. Maar door concreet het beestje bij zijn naam te benoemen.
Bij deze nogmaals: Je weet niets van evolutiebiologie en verdomt het je gedachten er over te laten gaan en schrijft er nonsens over.

Herlees mijn bericht, inclusief links:
https://www.freethinker.nl/forum/viewto ... 37#p521737" onclick="window.open(this.href);return false;

en beantwoord mijn vraag daar:
Geef hier eerst maar eens over aan of je met Susan Haack haar gelijkenis uit de gelovige voeten kunt
Dat eist inderdaad een minimale inspanning van jouw kant ja.
Heb de topic weer op de website online gegooid . .
Dan sta jij weer te kijk.

R.
Kasper_JopiN
Forum fan

heeck schreef:

Kasper,

Ik heb je de gelijkenis van Susan Haack toegestuurd als openingszet en je kijkt er nauwelijks naar.

Ik zeg je dat dat onvoldoende is en je wilt nog echtere feedback op je tekst die ik al veel en veel eerder had veroordeeld?

Roeland

PS
Niet doodgegooid worden met allemaal filmpjes en artikelen waar ik mijn gedachte over moet laten gaan. Maar door concreet het beestje bij zijn naam te benoemen.
Bij deze nogmaals: Je weet niets van evolutiebiologie en verdomt het je gedachten er over te laten gaan en schrijft er nonsens over.

Herlees mijn bericht, inclusief links:
https://www.freethinker.nl/forum/viewto ... 37#p521737" onclick="window.open(this.href);return false;

en beantwoord mijn vraag daar:
Geef hier eerst maar eens over aan of je met Susan Haack haar gelijkenis uit de gelovige voeten kunt
Geef mij eens de essentie van dat recensie en de gelijkenis. Vervolgens kan ik erop reageren of ik hiermee uit de gelovige voeten kan.

Jij stuurt een link naar een website met een bepaalde bedoeling, maak het makkelijk door je bedoeling overzichtelijk weer te geven. Dan kan ik vervolgens zelf wel besluiten of het nuttig materiaal is om te lezen.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Kasper schreef: a)
Geef mij eens de essentie van dat recensie en de gelijkenis. Vervolgens kan ik erop reageren of ik hiermee uit de gelovige voeten kan.

b)
Jij stuurt een link naar een website met een bepaalde bedoeling, maak het makkelijk door je bedoeling overzichtelijk weer te geven. Dan kan ik vervolgens zelf wel besluiten of het nuttig materiaal is om te lezen.
ad a-1)
De essentie is dat Susan Haack een voorbeeldige gelijkenis geeft die jij kunt gebriuiken voor je paragraaf "WETENSCHAP", waaromtrent we dan hier op dit forum de tekst kunnen overeenkomen waar je dan niet meer van afwijkt, want ik ga niet voor JanJoker in de weer.

ad a-2)
Aan het eind van de recensie door Ternee kan je lezen dat de wetenschappelijke methode zich niet laat verenigen met gelovigheid.

Je openingsalinea had ik al goed bevonden; die kan dus in het verzamelmandje "klaar voor eindredactie".

ad b)
Die links waren heel duidelijk in de zin dat ze de uit je opmerkingen en half-vragen blijkende leemtes invulden.
De suggestie dat ze nuttig moesten zijn kwam dus geheel van mijn kant.

Tenslotte ben ik van mening dat je teksten maar weinig langer hoeven te zijn dan nu, want het gaat geen cursus evolutie-theorie worden.

Roeland
PS
Voor alle duidelijkheid:
Kasper schreef:Jouw vraagt nu aan mij of dit verenigbaar is vanuit een gelovig perspectief? Waarom niet?
Theologie, religie en geloof kan een verbindende factor zijn tussen diverse wetenschappen. Tegelijk is het apart een onderdeel daarvan.
Theologie, religie en geloof hebben of zijn geen verbindende factor in de evolutiebiologie en ook niet in de natuurkunde en ook niet in de chemie en ook niet in de noem maar op.
Als je de kruiswoordraadsel-analogie van Susan Haack hier op toepast dan heb je een heel apart gebied van het kruiswoordraadsel dat intern wel reli-geloofs kan worden ingevuld, maar geen enkele aansluiting heeft bij het immense wetenschappelijk ingevulde deel van het kruiswoordraadsel.

Heel, half- of vaagcreationisme mag worden beleden, maar ik ga er niet in mee.
R.
Kasper_JopiN
Forum fan

heeck schreef:
ad a-1)
De essentie is dat Susan Haack een voorbeeldige gelijkenis geeft die jij kunt gebriuiken voor je paragraaf "WETENSCHAP", waaromtrent we dan hier op dit forum de tekst kunnen overeenkomen waar je dan niet meer van afwijkt, want ik ga niet voor JanJoker in de weer.

ad a-2)
Aan het eind van de recensie door Ternee kan je lezen dat de wetenschappelijke methode zich niet laat verenigen met gelovigheid.

Je openingsalinea had ik al goed bevonden; die kan dus in het verzamelmandje "klaar voor eindredactie".

ad b)
Die links waren heel duidelijk in de zin dat ze de uit je opmerkingen en half-vragen blijkende leemtes invulden.
De suggestie dat ze nuttig moesten zijn kwam dus geheel van mijn kant.

Tenslotte ben ik van mening dat je teksten maar weinig langer hoeven te zijn dan nu, want het gaat geen cursus evolutie-theorie worden.

Voor alle duidelijkheid:
Kasper schreef:Jouw vraagt nu aan mij of dit verenigbaar is vanuit een gelovig perspectief? Waarom niet?
Theologie, religie en geloof hebben of zijn geen verbindende factor in de evolutiebiologie en ook niet in de natuurkunde en ook niet in de chemie en ook niet in de noem maar op.
Als je de kruiswoordraadsel-analogie van Susan Haack hier op toepast dan heb je een heel apart gebied van het kruiswoordraadsel dat intern wel reli-geloofs kan worden ingevuld, maar geen enkele aansluiting heeft bij het immense wetenschappelijk ingevulde deel van het kruiswoordraadsel.

Heel, half- of vaagcreationisme mag worden beleden, maar ik ga er niet in mee.
R.
Mijn reactie:
A1. Je bedoeld de gelijkenis dat wetenschap als een soort kruiswoordpuzzel werkt? Maar wat bedoel je met het laatste, dat we een tekst gaan vaststellen die op mijn website komt? Natuurlijk, wanneer we tot een consensus komen, dan zal ik deze erop plaatsen en ook niet meer wijzigen.
A2. Ja ze ze geeft weinig ruimte voor gelovigheid, maar tegelijk lees ik niet dat het niet verenigbaar is. Behalve ergens tussendoor een kritiek van haar kant en aan het slot haar kritiek richting intelligente design.

Je vindt de teksten betreft lengte ok? Ik heb in de tussentijd hem wel een update gegeven, misschien dat je er een kijk kunt nemen? of moet ik hem hier weer in zijn geheel delen?

Maar zou jij kunnen toelichten waarom theologie niet een verbinding kan zijn tussen de verschillende wetenschappen? Ik ben juist wel van mening dat religie/geloof/theologie een verbindende factor kan zijn, de vorige paus had hier een tijd terug een mooie traktaat over geschreven. Hoe deze zorgt voor verbinding in de maatschappij en wat er gebeurd wanneer dit ontbreekt. Helaas dat ik het alleen in boekvorm heb....
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Kasper,

Allereerst een los te beantwoorden vraag van je, de rest (paragraaf WETENSCHAP en paragraaf EVOLUTIEBIOLOGIE als een van de disciplines daaronder,) komt later:

Over het algemeen neem ik de gangbare betekenis van woorden zoals die in Van Dale en/of Wikipedia-NL is te vinden. Afwijken daarvan verdient een reden.

Over theologie dus eerst de gangbare betekenissen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Theologie schreef: De theologie bestudeert de historische bronnen van het geloof (Bijbelse theologie), historische theologie, de systematische analyse van het geloof (systematische theologie) en de christelijke geloofspraktijk.
Tot de theologie behoort daarom ook de bredere studie van alle godsdienstige of religieuze onderwerpen.
In tegenstelling tot de godsdienstwetenschap houdt theologie er rekening mee dat in teksten die ze bestudeert mensen ervan blijk geven zich door God aangesproken te voelen.
[1] Daarnaast onderscheidt theologie zich doordat zij God en de Bijbel vanuit een gelovig perspectief onderzoekt.
[2] Op een moderne theologische faculteit kunnen gelovigen naast niet-gelovigen studeren en doceren.
Kasper schreef:R1)Maar zou jij kunnen toelichten waarom theologie niet een verbinding kan zijn tussen de verschillende wetenschappen?

K1)
Ik ben juist wel van mening dat religie/geloof/theologie een verbindende factor kan zijn,
K1-a)
de vorige paus had hier een tijd terug een mooie traktaat over geschreven.
K1-b)Hoe deze zorgt voor verbinding in de maatschappij en wat er gebeurd wanneer dit ontbreekt.
K1-c) Helaas dat ik het alleen in boekvorm heb....

ad R1)

Geloven, dat is het zonder bewijs voor waar aannemen, staat lijnrecht tegenover wetenschappelijk onderzoek dat zich kenmerkt door het opsporen van bewijzen en verklaringen.
Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Wetenschap" onclick="window.open(this.href);return false;

Omdat de theologie slechts wetenschappelijk kan worden bedreven voor zover het culturele gewoontes en oorsprongen betreft leidt het nooit tot het aantonen van de entiteit waaraan, of die wordt geloofd.
Vgl. Onderzoek naar geloof in telepathie of contact met overledenen.

ad K1)
Een verbindende factor is geen wetenschappelijke relatie tussen twee of meer fenomenen.

ad K1-a)
De paus bedrijft theologie in engere zin, namelijk tbv de instandhouding van en het verbreiden van het Rooms Katholieke geloof. De RK-kerk heeft een geschiedenis van schoorvoetend aan wetenschappelijke bevindingen toegeven.

ad K1-b)
Uiteraard vallen verbindingen te onderhouden met het achterhouden van wetenschappelijke kennis.
Die neiging om voor een of ander goedwil te liegen is bekend als de grote of kleine leugen, zogenaamd voor ieders bestwil. Een impliciet ontkennen van andermans verstand of belang.
Ik maakte nog mee dat het heel gewoon was dat kankerpatienten niet werd verteld dat ze kanker hadden.

ad K1-c)
Mijn verwachting is dat je in ieder boek zult terugvinden dat niet alleen die door jou bedoelde paus de wetenschap oppakt al naar gelang het (ook) zijn belang dient.

zie verder:
https://en.wikipedia.org/wiki/Catholic_ ... nd_science" onclick="window.open(this.href);return false;

Morgen of zo weer een stapje verder beantwoorden met wetenschap=kruiswoordpuzzel-analogie of een andere benadering.

Roeland
=============
Kasper_JopiN
Forum fan

Ik ben bewust dat theologie meestal rekening houdt met een soort God zoals in jouw genoemde definitie staat.

Maar ik denk dat we ons niet teveel moeten laten verleiden door een discussie te gaan houden over of de katholieke kerk wel of niet positief tegenover wetenschap staat. Die discussie staat los van deze topic, vooral omdat ik het heb over theologie op zichzelf een verbindende factor is, ik verwees wel naar een boek van een paus. Maar ik kan ook gerust wijzen op andere (niet-katholieke)theologen die hetzelfde zeggen. Wanneer ik morgen tijd heb dan zal ik de inhoudt hier kort proberen weer te geven, ik denk dat het best nuttig kan zijn. Daar beschrijft de paus het nut van de theologie en hoe deze verbindend kan zijn. Dus je hebt dit nog tegoed van mij....

Ik ben dus best benieuwd naar jouw reactie op de overige punten (wetenschap, evolutiebiologie, geloof). :-)
Plaats reactie