ad 1)Kasper_JopiN schreef:Op de website staat op dit moment het volgende over geloof:
1)
Maar wat kunnen wij als christenen met deze evolutie theorie? Hoe waarschijnlijk is het dat God de wereld in zes dagen geschapen heeft? Want één ding is zeker en dat is dat de christelijke opvatting van een creatie in zes dagen zoals omschreven staat in Genesis niet meer onomstreden is. Door de eeuwen heen werd Genesis als een soort allegorie (metafoor/symbool) gelezen. Het hoeft niet letterlijk als zes dagen te worden gelezen.
2)
Maar wat kunnen wij dan hiermee? Wat vaststaat is dat we de wetenschappelijke inzichten die wijzen op evolutie serieus moeten nemen. Maar betekend dit dan dat wij een atheïstisch wereldbeeld moeten aannemen? Nee, zoals ik hierboven al aangaf zijn niet alle vormen van evolutietheorie verdedigbaar.
3)
Wat christenen inbrengen? God! Wat is een wereld zonder God. Zonder God zou de wereld zinloos zijn, misschien wel niet kunnen bestaan. Ons bestaan zou niet te verklaren zijn zonder God. Ik noemde hierboven al de overgang van apen naar mensen. Maar deze overgang zou eigenlijk niet te verklaren zijn wanneer er geen God zou zijn die optreed als een soort architect. Het specifieke wat ons mensen maakt, onze ziel, komt niet voort uit materie. Maar heeft een goddelijke oorsprong.
4)
Ook onze moraal kan niet slechts het gevolg zijn van toevalligheid.
We kunnen als christenen dus enerzijds zien en aannemen dat we in een wereld zijn die continue in ontwikkeling is. Maar kunnen we anderzijds juist zien dat deze ontwikkelingen worden gestuurd door God. Zo kunnen we zeggen dat Gods plan en bepaalde “toevalligheden” in de evolutie theorie elkaar niet uitsluiten. Een wijs man zei eens: “God kan zelfs toeval gebruiken in zijn plannen.”
Niet gek.
ad 2)
Je hebt van geen enkel aspect van de ET aangetoond dat het onverdedigbaar zou zijn. Dat kan ook niet want je verwijst naar mijn teksten.
ad 3)
Het is waar dat je geen atheist hoeft te worden, maar dat het bij het handhaven van een godsgeloof wel moet gaan om iets dat EN onvatbaar moet zijn EN niet in strijd met de natuurkrachten kan opereren.
Een waar Spinozistische klip die je nog moet omzeilen!
Een onaantoonbare immateriele ziel moet je daarbij ook nog afgescheiden houden van andere heidense? gedachten over onvleselijk leven.
ad 4)
Ook moraal is een ET-aspect.
Je zal je god nóg verder van de verifieerbare werkelijkheid af moeten zetten.
Niet alleen Kuitert en Cees Dekker, maar ook bij Taede Smedes dringt door dat juist het vermengen van god en werkelijkheid zo een god onttroonbaar maakt:
Heerlijk dat jouw probleem het mijne niet is,https://www.trouw.nl/religie-en-filosofie/het-geloof-van-de-religieus-atheist~a46d2d4b/ schreef: Wat is uw definitie van geloof?
Je kunt er een verzameling overtuigingen omtrent God of de werkelijkheid onder verstaan.
Ik zie geloof echter als een levenshouding in het hier en nu, een vertrouwen dat alles in en om ons heen van nature goed is. . . . . . .
Roeland