Godsdienstlessen voor jongeren.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Moderator

Godsdienstlessen voor jongeren.

Bericht door Maria »

Hoe krijgen jongeren les in religie?
Op school?
Op speciale groepen?
Clubs op bepaalde grondslag?
En de laatste jaren via het web?

In algemene levensbeschouwing of binnen specifiek godsdienstlessen?
Algemeen christelijk of toegespitst op een bepaalde denominatie?
Of misschien ook lessen in wat en hoe Islam in elkaar steekt.

Ik stuitte op een weblog met een aantal voorbeelden van vragen van scholieren en een antwoord.
Dit is van een Rooms Katholieke oorsprong en ik las hier een fiks aantal antwoorden, die mij als protestant volkomen vreemd waren.
Maar de vragen waren dan ook vaak bijzonder. :wink:

Voor mij ook boeiend, omdat ik altijd al geïnteresseerd ben geweest in wat mensen bezig houdt en wat mensen als serieus nemen en wat ze als antwoord aanvaarden.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Re: Godsdienstlessen voor jongeren.

Bericht door Maria »

Meneergodsdienst
Waar zijn Adam en Eva begraven?
een leerling, 5 Verzorging, bso

Wow, dat is eigenlijk een vraag die ik niet zag aankomen. Maar toch een goeie. Waar Adam en Eva oorspronkelijk begraven zijn weten we niet, maar er zijn wel legendes die vertellen waar Adam zou zijn herbegraven. Over Eva weten we, voor zover ik kon terugvinden, echter helemaal niets.

Volgens sommige bronnen zou Adam begraven zijn op de berg Golgotha.
......
Als je oude kruisbeelden bekijkt kan je soms nog een doodshoofd zien onderaan het kruis. Dit is dus de schedel van Adam die onder het kruis gelegen zou hebben.

Wanneer je ooit in Jeruzalem de Heilige Grafkerk zou bezoeken, waarin de resten van de berg Golgotha te bezichtigen zijn, kan je ook nog steeds in de kelders van de kerk, de Adams-kapel bezoeken, waar je het (nu lege) graf van Adam kan zien.
De schrijver geeft geen uitsluitsel en beroept zich steeds op "bronnen".
Maar het verhaal is wel mooi.
Hoeveel mensen zouden dit ook gaan geloven, als ze dit tussen alle andere legenden en mythen lezen?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Met gebruikmaking van de interesses van veel jeugdigen.
Deze afgrijselijke tekening kwam ik tegen op een website voor jongeren met vragen over het geloof.
Bleek te behoren bij een Game over zombies.

Afbeelding

Hoe kwam ik hierop?
Soms zijn God's wegen ondoorgrondelijk. =P~
Via een blog voor godsdienstlessen op school van (G)Amen: Zondag Laetare
Posted on maart 6, 2016 by meneergodsdienst
(G)Amen: Zondag Laetare
Posted on maart 6, 2016 by meneergodsdienst — Plaats een reactie
Inleiding:

Voorganger: Welkom iedereen op deze Game-bijeenkomst. De vasten is al even bezig, maar vanaf dit weekend komt ook het einde ervan alweer in zicht. Meer dan de helft van de vasten is reeds voorbij. We vieren dit in de Kerk met wat we noemen Zondag Laetare. Letterlijk betekent “laetare”: “verheugd u”, wees blij. Pasen is in zicht,............

Vergeving:

Voorganger: Ieder van jullie gamers heeft ooit wel eens ‘vast’ gezeten in een spel. Je hebt het gevoel dat je niet meer verder kan, je hebt misschien iets verkeerd gedaan of je deed misschien niet wat je eigenlijk wel had moeten doen. Je moet dan ‘terug’ in de level om de draad weer op te pakken op de plaats waar het verkeerd liep.
............

Muziek/Gebed

Voorganger: Laten we het nu echt heel stil maken en God vragen om ons in deze vastenperiode net als de verloren zoon opnieuw in zijn liefde op te nemen en dat hij ons mag steunen in onze opdracht om dit geluk met anderen te delen. Ondertussen luisteren we naar het lied “Breakdown” uit het spel “Dying light“.

(bron lied: https://www.youtube.com/watch?v=1zxkcQm ... A&index=18" onclick="window.open(this.href);return false;)
Maar hoe vreemd me deze bron me ook overkomt en hoe hij hier op deze weblog terechtkwam:
Het is een stukje schitterende muziek.

Ook andere muziekdelen van dit spel, alhoewel ze mij soms minder ontspannen overkomen, getuigt van een zeer groot muzikaal talent om sferen over te brengen.

Hoe dan ook.
Misschien ook hier een kwestie en een voorbeeld van dogma vrij luisteren.
Ook voor de gedachte, dat dit soort spellen vol horror alleen maar horror en zieke geesten zou opleveren.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Oh, wat is deze site (meneer godsdienst) ontzettend erg. :lol:
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Plaats reactie