Na zwarte piet, paas-en kerstfeest

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Na zwarte piet, paas-en kerstfeest

Bericht door dikkemick »

N.a.v. een stukje in het AD vandaag dat ik las:

Een Haagse school heeft besloten de bovenkant van de paasstokken af te breken, wanneer de ouders van islamitische leerlingen liever niet willen dat hun kind met een kruis rondloopt.
Een andere school in Den Haag besloot juist iets toe te voegen: tijdens het paasontbijt wordt daar altijd een link met de koran gelegd, zodat er ook voor kinderen met een islamitische achtergrond herkenning is.

http://www.metronieuws.nl/nieuws/binnen ... imkinderen" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik wil zo graag tolerant zijn en stond altijd een multiculturele samenleving voor,(dacht ik!) maar het wordt me steeds lastiger gemaakt. Het multi omvat straks veel, behalve de (oud)-Nederlandse cultuur. Straks moeten alle molens weg omdat 4 de maagd Maria symboliseert.
(En nog een ouder artikel m.b.t. kerst: http://www.dagelijksestandaard.nl/2016/ ... aar-al-af/" onclick="window.open(this.href);return false;)

Hoe ver moeten we ons deze overheersende moslim-cultuur laten opdragen? Hoe tolerant is ons volkje nu echt?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Re: Na zwarte piet, paas-en kerstfeest

Bericht door Erik »

Dikkemick schreef:Hoe ver moeten we ons deze overheersende moslim-cultuur laten opdragen? Hoe tolerant is ons volkje nu echt?
We worden min of meer gedwongen omdat we als de dood zijn bestempeld te worden als islamofoob, racist en nog wat van dergelijke stempels.
Stempels die overigens meestal uitgedeeld worden door rasechte uit de klei getrokken Nederlanders.
Deze vraagstelling beste Dikkemick is vragen om een stempel.
Er staan vast al wat forumleden te trappelen om ze uit te delen.

Nu heb ook niets met christelijke feesten die vaak ook ontstaan zijn door het kapen van origine andere feesten, maar ze zijn nu eenmaal wel onderdeel van een oude Nederlandse cultuur.
Dus ik kan me wel verplaatsen in je aanklacht.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint »

Erik schreef:We worden min of meer gedwongen omdat we als de dood zijn bestempeld te worden als islamofoob, racist en nog wat van dergelijke stempels.Stempels die overigens meestal uitgedeeld worden door rasechte uit de klei getrokken Nederlanders.
En dat beknellende gevoel/sfeer ervaar ik zelfs hier tot op zekere hoogte.

Dit is nu wat Theirry Baudet heeft bedoeld met de soevereiniteit en "de Nederlander" die "homeopathisch wordt verdund" en wat daarna zo schandalig en opzettelijk uit de context werd getrokken en zonder enige schaamte in de racistische hoek gezet. Samen met de vergrijzing en dus straks massaal stervende Nederlanders en daartussen een gat van verdwaasd rondlopend whatsappende jeugd met daartussen een gat tov de ouders die alleen maar bezig zijn met overleven van leningen, en stress van de studie schulden van de kinderen, van duizenden euro's, en zorgen met nul-uur contracten, scheiding en alimentatie weet straks binnen enkele generaties geen Nederlander meer te vertellen wat een Nederlander was. En zijn we allemaal in de eerste plaats Europeaan, woonachtig in regio: Nederland. Nederland wordt zo ontmanteld.De meeste soorten koeien mogen ook al niet blijven heb ik vorige week begrepen.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)
Readburd
Geregelde verschijning

Bericht door Readburd »

Ik vind ook dat we terug moeten naar de oude cultuur. Laten we allemaal naakt rond het vuur dansen gevolgd door een orgie, allemaal ter ere van de vruchtbaarheids godin. Die latere midden-oosten religies die hier geimporteerd zijn dat is maar niks.
Lang leve Freija!
If wisdom and diamonds grew on the same tree we could soon tell how much men loved wisdom. Lemuel K Washburn
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Readburd schreef:Ik vind ook dat we terug moeten naar de oude cultuur. Laten we allemaal naakt rond het vuur dansen gevolgd door een orgie, allemaal ter ere van de vruchtbaarheids godin. Die latere midden-oosten religies die hier geimporteerd zijn dat is maar niks.
Lang leve Freija!
Maar vind je niet dat de poten wat snel onder de stoel vandaan geschopt worden?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef:
Readburd schreef:Ik vind ook dat we terug moeten naar de oude cultuur. Laten we allemaal naakt rond het vuur dansen gevolgd door een orgie, allemaal ter ere van de vruchtbaarheids godin. Die latere midden-oosten religies die hier geimporteerd zijn dat is maar niks.
Lang leve Freija!
Maar vind je niet dat de poten wat snel onder de stoel vandaan geschopt worden?
Te snel voor wie? Heel wat mensen vonden dat de poten wat snel onder de stoel vandaan geschopt werden toen anti-conseptie ingang vond of toen anti-discriminatie wetgeving in het leven geroepen werd. Weer anderen vonden dat dat het geval was toen abortus legaal werd en daarna euthanasie. Ook waren er heel wat mensen niet zo gelukkig met het homohuwelijk. En misschien dat er ook wel mensen niet zo gelukkig waren met het drugsbeleid.

Met al deze veranderingen vonden we niet dat het ongemak dat die mensen voelden, een reden was om dat tegen te houden, meer nog we zijn over het algemeen van oordeel dat het tijd wordt dat die mensen zich aanpassen aan de nieuwe normen.

Dus wat is er mis als dat christelijke ook op andere vlakken zijn overheersing verliest?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Axxyanus schreef:
Dus wat is er mis als dat christelijke ook op andere vlakken zijn overheersing verliest?
Helemaal niets, zolang we er maar geen overheersende religie voor in de plaats krijgen! Als niet religieuze Nederlander heb ik veel minder moeite met de orthodox christelijke denkwijze dan bijvoorbeeld met de orthodoxe Islam denkwijze. Dat dan weer wel.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Ach ik kwam ze hier tegen; de reacties dat religie maar binnenhuis geuit moest worden. En zeker die verderfelijke feesten, met dat walgelijker kruis. Ach en nu wordt het voor onze Nederlandse christelijke feesten opgenomen, lief van jullie. :lol:

Nu nog even dat suikerfeest aanpakken en klaar zijn we. Ik luister heerlijk naar allerlei Passie-Paas muziek in mijn eigen huis. En.......ik heb de oordoppen in.

En de Paashaas kan altijd. :-"
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Het probleem is denk ik niet, dat we af willen van christelijke en heidense uitingen en feesten om dat ze niet meer van deze tijd zijn, maar omdat scholen en overige instituten er vanaf willen omdat ze bepaalde groepen/gelovigen tegen het hoofd stoten.
Sommige scholen willen daarentegen wel aandacht besteden aan suikerfeest en moskee bezoek.
Het zijn de i.m.o de verkeerde gronden die ons/mij ergeren.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@Vilaine,
Ja, dat begrijp ik, maar de bijval voor de christelijke cultuur doet me goed. :wink: Ik lees hier en daar dat het bericht over het afgeknapte Palmpasen kruis een eigen leven is gaan lijden. https://www.nrc.nl/nieuws/2017/04/12/va ... 0-a1554363" onclick="window.open(this.href);return false;
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

lost and not found yet! schreef:Axxyanus schreef:
Helemaal niets, zolang we er maar geen overheersende religie voor in de plaats krijgen! Als niet religieuze Nederlander heb ik veel minder moeite met de orthodox christelijke denkwijze dan bijvoorbeeld met de orthodoxe Islam denkwijze. Dat dan weer wel.
Als je geen overheersende religie in de plaats wil, dan moet je dit soort aanpassingen vroeger doen.

Het is toch niet meer dan normaal dat men niet christelijke kinderen niet verplicht met een kruis te lopen. Dus waarom was er op dat vlak al niet langer iets gebeurd? Als je wacht tot de "overheersende" islam daar een punt van maakt, dan komt dat omdat de situatie zolang is blijven aanslepen dat de moslims daar een punt van konden maken.

De vraag is natuurlijk of we in dit geval met een overheersende islam te maken hebben of gewoon met een assertieve islam of gewoon met (niet-moslim) mensen die nagedacht hebben over hoe men best met bepaalde feesten omgaat in een multi-culturele samenleving.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

axxyanus schreef: Het is toch niet meer dan normaal dat men niet christelijke kinderen niet verplicht met een kruis te lopen. Dus waarom was er op dat vlak al niet langer iets gebeurd? .
Lijkt me ook verre van normaal. In een nabijgelegen wijk bestaan de katholieke basisscholen bij de gratie van 90% moslimkinderen. Als er bezwaren zijn bij de ouders dat ze hun kinderen niet met een kruis willen laten rondlopen dan lijkt het mij dat je er niet aan voorbij kan gaan. En tradities zijn altijd onderhevig aan veranderingen. De Nederlandse samenleving bestaat uit een steeds kleiner deel praktiserende christenen. Dus de invloed die ze kunnen uitoefenen neemt in theorie ook af. In de praktijk kunnen ze dit nog compenseren met een beroep op Nederlandse waarden. Met alle bijbehorende heisa. Want waar gaat het eigenlijk over een T-stok in plaats van een kruis of een paastak. Ik snap zelf niet eens waarom je kinderen met een martelwerktuig rond laat lopen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

PietV. schreef: Met alle bijbehorende heisa. Want waar gaat het eigenlijk over een T-stok in plaats van een kruis of een paastak. Ik snap zelf niet eens waarom je kinderen met een martelwerktuig rond laat lopen.
Mocht de kruiziging van Jezus historisch zijn, dan is eenkruis in T-vorm (crux commissa) juist het meest waarschijnlijk!
zie De engelse Wikepedia (De Nederlandse versie zegt helaas niets over de vorm van het kruis.)
Ik wens u alle goeds
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

axxyanus schreef:Als je geen overheersende religie in de plaats wil, dan moet je dit soort aanpassingen vroeger doen.
Daar is nooit enige aanleiding voor geweest.
Het gaat hier om christelijke scholen, iedere ouder is vrij om te kiezen voor een niet-christelijke school als hij/ zij problemen heeft met christelijke tradities. In een stad als Den Haag is er keuze genoeg. Het is dan ook niet vreemd dat dit soort aanpassingen niet eerder zijn gedaan.

Het gaat slechts om een culturele uiting. Weinig niet-christenen hadden hier blijkbaar problemen mee, of ze kozen gewoon voor een andere school. Volgens het artikel worden aanpassingen nu specifiek gedaan voor islamitische kinderen. De achtergrond is niet tolerantie, of rekening houden met multiculturele samenleving. Je zou dan namelijk verwachten dat diversiteit wordt omarmd. Dus op de islamitische school heb je het suikerfeest en op de christelijke school heb je een paasviering. Wie beiden niet wil, kiest niet voor dit type school.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Het gaat om een religieuze gewoonte en uiting.
Dat wij in Nederland toevallig vnl. christenen kenden gedurende eeuwen en daardoor dit een Nederlandse cultuuruiting lijkt te zijn, betekent nog niet dat dit voor alle Nederlanders ook altijd zo is geweest.

Niet voor niets waren er al heel vroeg in de vorige eeuw openbaren scholen.
Ik denk dat we daar terug naartoe moeten.
Op een openbaren school hoort geen palmpasen traditie.

Het is trouwens een RK traditie en dus plaatselijk, want de protestantse scholen hebben dat vroeger (in mijn tijd zeker nog niet) nooit gehad.
Geen Nederlandse cultuur dus maar een Rooms Katholieke, die de laatste decennia blijkbaar op meer plaatsen in Nederland doordringt, dan alleen op de katholieke scholen.

Om bij dit onderwerp te blijven:
Ongeveer 30 jaar geleden woonde familie van mij in een overwegend katholieke omgeving.
Een protestants christelijke school was er niet te vinden in die buurt voor de kleinste kinderen.
Daarom gingen die naar een openbare school.

Wat wil nu het geval?
Op die openbare school werd een speciale processie gehouden tegen Pasen.
Zo werd het ook genoemd.
Aangevraagd bij de gemeente, want dat moest.
En de kinderen allemaal in een rij met palmtakken achter een kruis de straat door.
Wat denk je dat protestante en niet gelovige ouders hiervan vonden toen?

Voor mij is dit hele gebeuren een puur plaatselijke aangelegenheid, iets wat scholen individueel beslissen.
Zijn er veel moslims in de buurt, zelfs overwegend tot minstens 70%, dan zal zo'n school een ander beleid voeren dan in een omgeving waar zij in de minderheid zijn.

Blijft voor mij een streven, waar we naartoe moeten. :!:
Laat een openbare school religievrij blijven en laat mensen, die wel iets speciaals willen voor hun kinderen hen naar speciale clubjes doen.
Maar niet in ons seculiere openbare onderwijs.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Plaats reactie