Kasper_JopiN schreef:Hierboven word er lachwekkend gedaan over dat ik zeg dat een wereld zonder God zinloos is. Daarmee doel ik op oa moraal. Ik vraag mij af waarop baseert een figuur als rereformed dan moraal, en hoe kom je dan toch toch een bepaalde soort van zingeving. Dus dat het allemaal wel waarde heeft?
Rereformed heeft totaal geen moraal! Hoe kan dat! Hij heeft die gehad toen hij nog in de Heere was, maar langzaam maar zeker heeft de duivel grip gekregen op zijn sensus divinitatis. Rereformed haalde overigens hier (
http://www.debijbelzegt.nl/geweld.htm" onclick="window.open(this.href);return false;) zijn moraal vandaan!
Wil jij nou echt zeggen dat mensen, die nog nooit van jouw God gehoord hebben, geen moraal hadden/hebben? Als
dat zo is ga ik nog eens heel goed op onderzoek uit, want dan heb je misschien een punt.
Ik doel hier op oa de moraal die in mijn ogen zinloos is wanneer er geen "God" zou zijn. En ik geef aan dat geloof in God prima samen kan. Dus wat zeg ik: een atheïstisch evolutionistisch wereldbeeld is zinloos. Een gelovig evolutionistisch wereldbeeld niet.
Zinloos dat ik mijn kinderen goed probeer op te voeden zonder dat ik er een beloning (hemel) voor krijg? Mijn moraal acht ik hoger dat de moraal van iemand die goed doet, omdat er iets tegenover staat.
Mijn moraal is in ieder geval niet gebaseerd op angst voor een hel (of die beloning), maar om er voor te zorgen dat de wereld een klein beetje beter achter gelaten wordt als ze was. Dat dat niet altijd lukt is duidelijk.
Stel dat morgen onomstotelijk vast komt te staan dat er geen God is...gaan alle gelovigen er dan lustig op los moorden en verkrachten?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick