preuts of .....blootgewoon

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

FransP
Forum fan

preuts of .....blootgewoon

Bericht door FransP »

N.a.v. Dit topic : viewtopic.php?f=46&t=16903" onclick="window.open(this.href);return false;

En dan met name deze post: viewtopic.php?p=529452#p529452" onclick="window.open(this.href);return false;

Over de verpreutsing of wordt het blootgewoon, al jaren de lijfspreuk van het NFN.
In de "UIT" van het NFN een artikel "Uit de kast." wat helaas niet online staat, dus kan niet linken.
Ik haal er één citaat uit.

" Beetje bij beetje wordt bloot weer hip. Verscheen er vroeger in de media nog wel eens een terughoudend of alleen op sensatie belust bericht, in de afgelopen maanden regende het bij NFN aanvragen voor integere reportages. VIVA, Margriet, Glamour en Libelle, allemaal wilden ze vrouwen interviewen over onze favoriete vrijetijdsbesteding. ....... Het klimaat rond naaktrecreatie lijkt dus te verbeteren....."

Vanuit mijn sportieve periode ging ik altijd naakt douchen en als ik na de sauna dan ook naakt. Met zwembroek vind ik maar vies. Zelfde geldt voor mijn vrouw.
Maar we moeten weer niets hebben van de naked bike, die afgelopen zaterdag oa in Amsterdam gehouden werden.
Verder schamen we ons er niet voor om naturist te zijn, maar vertellen het niet iedereen, ivm werkomstandigheden. Wat erg jammer is.

Hoe denken jullie erover.
Religie is al een blinde man,
die in een donkere kamer,
op zoek gaat naar een zwarte kat,
die er niet is,
maar hem toch vind.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: preuts of .....blootgewoon

Bericht door Rereformed »

Bloot is heerlijk.

Niet naakt onder de douche staan of naar sauna gaan is iets wat nooit bij me opgekomen is als optie, maar ik ben tenslotte een Fin. In het spaars bevolkte Finland heb je vaak ook een meer waar je geheel alleen kunt zwemmen, waar men dat dan vaak naakt doet.

Ben samen met mijn vrouw tweemaal in Cap d'Agde geweest en vond de naturistenervaring bijzonder fijn. Ook bijzonder interessant hoe snel je er aan went en je preutsheid verliest.
Born OK the first time
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Mij is anders verteld dat de meeste Finnen behoorlijk preuts zijn.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Ik denk dat iedere generatie opnieuw door een preutsheid periode gaat.
Je ziet dat bij 4-6 jarigen en weer opnieuw na het 12e jaar.
(geschatte leeftijden)

Bij gemeenschappelijk douchen op scholen en verenigingen is er altijd weer een nieuwe generatie, die eerst de stoute schoenen aan moet trekken.
Doet niemand van de aanwezigen daar moeilijk over, dan is de gewenning er in de kortste keren.

Krijg je discussies?
Laat je ieder de eigen keuze?
Dan blijkt de balans vaak door te slaan naar gekleed blijven.

Elke generatie weer op nieuw die schroom.
Of niet.....
Eenmaal volwassen blijken er veel minder scrupules te zijn en wint de motivatie om toch naakt te gaan het van de gêne.
Vaak om praktische redenen, .... het gezamenlijke douchen in een douche ruimte,....In de sauna, omdat door zweet vochtige kleren je huid doen verbranden..... of willen zwemmen en geen badkleren bij je hebben.
Of gewoon het heerlijk vinden om gewoon de wind en het water op je blote lijf te voelen....genieten van het pure gevoel....van de elementen incl. een regen stortbui op je blootje.
Plus nog een fiks aantal redenen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

In Kroatië komen we vaak op campings waar meestal een naturisten gedeelte is. Het zijn vaak de mooiste gedeeltes en de mooiste campings. En wanneer je wandelt of fietst langst de kust kom je zeker langs stranden waar veel naakt wordt gerecreëerd . Opvallende; het zijn vaak vooral oudere mensen die dat graag doen.
Naakt recreëeren dat verlangen is bij mij pas gekomen bij het ouder worden, nu alles hangt en zakt. En ook pas als de ontspannen modus aangezet is. Bloot heeft voor mij wel met relax zijn te maken, dat sfeertje roept het voor mij op.
Blootgewoon lijkt me alleen prettig in een situatie wanneer er ook andere blootgewoners zijn.

Ik merk dat er in Nederland maar ook op andere Europese stranden minder topless zonnebaders zijn, vergeleken met 30 jaar geleden. Wel worden de bikini's steeds kleiner, -viel me op toen we een week geleden op Elba waren-; een touwtje met een klein lapje. En dat dragen weer prachtige jonge vrouwen met strakke mooie lijven, waar ik met weemoed naar kijk. :(
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Rereformed
Moderator
Contacteer:

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:Mij is anders verteld dat de meeste Finnen behoorlijk preuts zijn.
Misschien heeft dat betrekking op het feit dat men bij het begroeten niet aan zoenen doet?
Zie: viewtopic.php?p=524913#p524913" onclick="window.open(this.href);return false;
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Storm schreef:Opvallende; het zijn vaak vooral oudere mensen die dat graag doen.
Naakt recreëeren dat verlangen is bij mij pas gekomen bij het ouder worden, nu alles hangt en zakt. En ook pas als de ontspannen modus aangezet is. Bloot heeft voor mij wel met relax zijn te maken, dat sfeertje roept het voor mij op.
Blootgewoon lijkt me alleen prettig in een situatie wanneer er ook andere blootgewoners zijn.
Zo heb ik het ook ervaren. Maar die volkomen ontspanning, is een onderdeel van die ervaring niet juist dat je na een poosje de angst voor alles wat hangt en zakt verliest? Ik denk het wel. Iets van een diepgaande zelfacceptatie die ik niet eerder ervoer, zoiets, maakt het tot een zeer bevredigende ervaring.
Born OK the first time
FransP
Forum fan

Bericht door FransP »

Komt dat ook niet omdat je merkt dat anderen ook niet volmaakt zijn ?
Iedereen voor heeft wel wat.
Mooiste vind ik dat er gezonde sociale controle is. Respect voor elkaar.
Religie is al een blinde man,
die in een donkere kamer,
op zoek gaat naar een zwarte kat,
die er niet is,
maar hem toch vind.
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Rereformed schreef:
Storm schreef:Opvallende; het zijn vaak vooral oudere mensen die dat graag doen.
Zo heb ik het ook ervaren. Maar die volkomen ontspanning, is een onderdeel van die ervaring niet juist dat je na een poosje de angst voor alles wat hangt en zakt verliest? Ik denk het wel. Iets van een diepgaande zelfacceptatie die ik niet eerder ervoer, zoiets, maakt het tot een zeer bevredigende ervaring.
@RR,
Gedeeltelijk wel, acceptatie van het proces van ouder worden. Al roep ik steevast in mijn minder slanke periodes, als men fotografeert; "knip mij er maar af". Dus zo tevreden ben ik niet. Maar misschien dat het niet een walm van seksualiteit om zich héén heeft. Ik herken het ook in hoe ik met mannen omga, veel spontaner dan toen ik jong was.
Nu roep ik tegen de bouwvakkers op onze wal;" lekker bezig jongens"? En dan hoor ik vaak :"ja, mevrouwtje". Toen ik 20 jaar was liep ik met de neus in de lucht erlangs heen, bang voor reactie. :-) Dus preutsheid en onzekerheid lijken me broertje en zusje.
Bob Dylan
De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist »

Storm schreef:Nu roep ik tegen de bouwvakkers op onze wal;" lekker bezig jongens"? En dan hoor ik vaak :"ja, mevrouwtje". Toen ik 20 jaar was liep ik met de neus in de lucht erlangs heen, bang voor reactie. :-) Dus preutsheid en onzekerheid lijken me broertje en zusje.
Dat lijkt me ook.

Oude mop:
Bouwvakker: "Waar gaan die mooie benen naartoe?"
Jonge vrouw: "Als er niks tussenkomt naar de bioscoop."
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

=D> :mrgreen:
Bob Dylan
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Mensen onderschatten het belang van 'Blootgewoon'.
En wat dat betekent voor de gelijkwaardigheid van onze maatschappij.
En wat dat weer betekent voor de manier waarop we met elkaar omgaan.
Mijn ervaring; naakt in de sauna word je respectvoller behandeld dan ...gekleed op straat.
Je voelt je zelfs naakt in de sauna minder naakt dan in bikini op het strand. En dat zegt wel wat.

Wat die bikini betreft; waarom moet zij een bovenstukje en hij niet?
Who's nipples are more offensive :?:

Hoe gaan we in NL om met bloot en seksualiteit, en hoe gaan we om met meisjes en vrouwen?
Hij is een player en zij is een slet, 2017! Man is stoer vrouw is hoer. Het is maar hoe je je kinderen groot wilt brengen.
Maria schreef: Elke generatie weer op nieuw die schroom.
Die schroom wordt door de maatschappij opgedrongen en juist dát leidt tot zeer ongezonde taferelen.
viewtopic.php?p=524984#p524984" onclick="window.open(this.href);return false;
588 keer bekeken; twee reageerders. Conclusie: schroom ?

Over culturele normen.
The feminine movement:

Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Hopper
Banned

Bericht door Hopper »

Wie wel eens in een sauna of op een naaktstrand komt, die ziet meteen de reden waarom de mens kleding draagt. Afgezien van bescherming tegen kou en warmte. Bij naakte mensen zie je alles hangen en lubberen. Uitgezonderd misschien een paar 20-30 jarigen. Mensen zien er mét kleren gewoon beter uit! Naakt ont-seksualiseert ook zo. Een vrouw met leuke kleding is aantrekkelijker dan een naakte vrouw. Ik kan dan ook volledig begrijpen waarom christenen zo’ n afkeer hebben van bloot. Kleding maakt het allemaal wat spannender. Christenen begrijpen die dingen.

Zelf trek ik mij er al tientallen jaren niks van aan. (eigenlijk helemaal nooit gedaan) Ik huppel vrolijk bloot rond. Stiekem lach ik een beetje om die aangeleerde preutsheid. Die mij enerzijds goed uit komt en waar ik mij anderzijds niks van aan trek. Gewoon houden zo, niks meer aan doen.
Zien dat er niks te bereiken valt is zien.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Moeilijk dit onderwerp om niet misverstaan te worden.
Jij hebt duidelijk zo je gedachten over de verschillende manieren hoe mensen hier over denken.
Zoals je het hier schrijft, heb ik mijn twijfels of je het ook zo bedoelt.
Hopper schreef:Wie wel eens in een sauna of op een naaktstrand komt, die ziet meteen de reden waarom de mens kleding draagt. Afgezien van bescherming tegen kou en warmte. Bij naakte mensen zie je alles hangen en lubberen. Uitgezonderd misschien een paar 20-30 jarigen. Mensen zien er mét kleren gewoon beter uit! Naakt ont-seksualiseert ook zo. Een vrouw met leuke kleding is aantrekkelijker dan een naakte vrouw. Ik kan dan ook volledig begrijpen waarom christenen zo’ n afkeer hebben van bloot. Kleding maakt het allemaal wat spannender. Christenen begrijpen die dingen.
Zoals je dit beschrijft lijkt het alsof je het terecht vindt, dat mensen zich moeten schamen over hun uiterlijk als dat niet is zoals jij het mooi vindt.
Wat overigens wel heel erg subjectief is.
En meen je nou serieus wat je schrijft in die laatste zin?
Zelf trek ik mij er al tientallen jaren niks van aan. (eigenlijk helemaal nooit gedaan) Ik huppel vrolijk bloot rond. Stiekem lach ik een beetje om die aangeleerde preutsheid. Die mij enerzijds goed uit komt en waar ik mij anderzijds niks van aan trek. Gewoon houden zo, niks meer aan doen.
Nu draai je de rollen en kijkt naar jezelf.
Jij hebt dan dus geen redenen om je voor jezelf te schamen?
Of gewoon:
Over je eigen gedrag denk je gemakkelijker dan over het gedrag van de ander?

Als ik dit verkeerd zie, dan moet je mij maar niet kwalijk nemen, maar zo lees ik en leg ik uit wat jij schrijft op deze manier.
Mijn eerste gedachten toen ik je eerste zinnen las, waren dan ook:
Oordeel en ge zult geoordeeld worden.
Eén van de aloude goede spreuken.

Kijken we naar of houden we van mensen, omdat we het er allemaal mooi uit moet zien en anders niet?
Juist door dit te cultiveren gaan mensen zich daaraan conformeren.
Juist dit is wat we op een dogma vrije manier zouden moeten kunnen bespreken.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Maria schreef:
Hopper schreef:Kleding maakt het allemaal wat spannender. Christenen begrijpen die dingen.
En meen je nou serieus wat je schrijft in die laatste zin?
:lol: Christenen en moslims kleden zich juist om de zedigheid, dwz. met het oog op zo min mogelijk een ander op een seksuele gedachte te brengen.
Waar Hopper op doelt wordt beslist niet door vrome gelovigen beoefend.
Born OK the first time
Plaats reactie