Het einde van de menselijke menselijkheid

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Petra
Banned

Het einde van de menselijke menselijkheid

Bericht door Petra »

Waar staan we nu, met al onze wetenschappelijke kennis?
God is dood, de ziel is ten onder, ons bewustzijn blijkt slecht brein te zijn.

Onze emoties zijn verklaarbaar door een stroom energiestootjes, omzetbaar in algoritmes.
Het maakt niet meer uit wat je hiervan vindt, de biologen zijn het al zo goed als eens en de wetenschappelijke technologie is al zover en doet dit al.
De mens als deterministisch en/of toevalstreffend stuk organische data, dat is kortweg wat de wetenschap ons nu te bieden heeft.

Onze data maakt zich druk om oorlogen, honger, opwarming van de aarde en al die andere verschrikkelijk belangrijke zaken waar we NU tegenaan lopen.

Ondertussen worden we voorbijgesneld door de niet-organische datastromen.
AI is al verder qua intelligentie en inmiddels zelflerend.
Wat onderscheidt nog de mens van de machine?

Onze algoritmes (data) worden steeds beter in kaart gebracht. Ze kunnen zelfs aan een AI machine worden toegevoegd.

Wij mensen zijn zeer kwetsbare, zwakke wezens die natuurlijk aan alle kanten m.b.v. upgrades verbeterd kunnen worden.
Zijn WIJ een evolutionaire tussenvorm op weg naar een übermensch; een cyborg of AI robot?

Maar als die trend doorzet; dan blijft er uiteindelijk geen organische mens, geen AI cyborg, geen fysieke werkelijkheid meer nodig ...maar alleen nog maar pure data. :!:

Dat is het pad waar onze technologische ontwikkelingen liniea recta naartoe leiden.
Ongehinderd door... ONS.
Want wij zijn te druk met het vrijgeven van onze persoonlijke data, aan fb, aan siri, aan google, die ons inmiddels beter kennen dan wijzelf, en om de geneugten en het gemak daarvan te proeven, om ons de vraag te stellen... WAAR GAAT HET HEEN?

Heeft de mensheid nog wel bestaansrecht?
Vinden we onszelf goed genoeg om te mogen voortbestaan of is het maar beter als we uitsterven?

En als we vinden van wel.. wie of wat redt ons dan van de ondergang tot het enkele bestaan van algoritmische data?

IMO.
Ligt het antwoord in de filosofie, in het enige grote vraagstuk waar nog gaten zitten: Het lichaam-geest probleem. (zie link onderaan)
Waar en hoe ligt de correlatie tussen bewustzijn en voelen.
Het stuk wat ook wel ervaren/voelen wordt genoemd.
Dat is wat m.i. de mens altijd zal blijven onderscheiden van een machine.
Met name het vraagstuk qualia.
Er staat m.i. heel veel op het spel. Men denkt misschien dat praten over VOELEN of GEVOEL een kleinigheidje is. Dat honger, oorlogen of dierenleed belangrijker zijn.
Ik ben van mening dat het het GROOTSTE vraagstuk ooit is. En dat het hele voortbestaan van het menselijk ras afhangt van wat we hiervan vinden of gaan vinden. En of we het tussen onze vingers door laten glippen... OF NIET.

Wat bedoel ik met VOELEN?
Het grote lichaam-geest probleem!

Het verschil tussen Mary de menselijke wetenschapster en Turing de AI machine, die samen in een grot leven.

Beide krijgen alle mogelijke kennis over bv. een zonsopkomst.
Technische, filosofische, gevoelsmatige kennis wordt allemaal in algoritmes in hen beiden gestopt.
Het enige wat ze missen is de daadwerkelijke ervaring van het zien van de zonsopkomst.
Dan komen ze buiten.
Op het moment dat voor het eerst de zon zien opkomen draait Turing door al zijn gegevens heen, denkt; Ja, hoor klopt, en werkt de bijbehorende emotionele algoritmes af.
Mary, staat met het kippenvel op haar armen en tranen in de ogen deze nieuwe ervaring aan haar hele wezen toe te voegen.
Niks van al die kennis die ze geleerd had kon haar voorbereiden op DIT. Deze acute ervaring van het VOELEN wat een zonsopkomst betekent.

Prachtig verwoord door Jack Jackson; Mary the super scientist.
en Thomas Nagel. "What's it like to be a bat"

Kan een AI dromen?
Ikke i.i.g. wel.
Ik droom over verzet en over het terugwinnen van de menselijke menselijkheid.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Qualia" onclick="window.open(this.href);return false;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lichaam-geestprobleem" onclick="window.open(this.href);return false;
https://en.wikipedia.org/wiki/Knowledge_argument" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cnbc.com/2015/01/13/facebook ... amily.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Dat beloof ik
Bevlogen

Re: Het einde van de menselijke menselijkheid

Bericht door Dat beloof ik »

Dit is wel erg simpel gesteld.
Op deze manier kun je werkelijk alles terug redeneren naar nulletjes en eentjes.
Onze emoties zijn verklaarbaar door een stroom energiestootjes, omzetbaar in algoritmes.
Het maakt niet meer uit wat je hiervan vindt, de biologen zijn het al zo goed als eens en de wetenschappelijke technologie is al zover en doet dit al.
Niet helemaal: hoe ons lichaam doet, welke stofjes er worden geproduceerd en welke stroompjes er waar naar toe lopen, dat alles kan worden beschreven door biologen. Wat je bedoelt met "de wetenschappelijke technologie is al zover en doet dit al" is mij niet duidelijk.

Mensen kunnen altijd genieten van een zonnetje, van het gevoel van verliefd zijn, van Feyenoord kampioen....
De nulletjes en eentjes veranderen daar niets aan. Ze beschrijven het proces alleen maar.

De gevoelens blijven en zijn nooit weg weg geweest, mensen zijn mensen.

Ik heb al eerder gezegd dat je vriendin en haar man bezig zijn je te bekeren.
Dat lukt ze aardig en ik lees dat terug in deze zin:
Waar staan we nu, met al onze wetenschappelijke kennis?
Wat je vervolgens doet is wetenschappelijke kennis weg zetten als onbelangrijk. In combinatie met bovenstaande zin suggereer je daarmee dat god leeft. Dat is complete onzin, want god heeft nog nooit geleefd.
het laatste stukje "bewustzijn is slechts brein" is raar. "Slechts "?!
Het brein is de meest onvoorstelbaar ingewikkelde biomassa die je voor kunt stellen.
Piece de resistance van de evolutie, en dat zet je weg als "slechts een brein".

Ongelooflijk, je zus en haar man hebben je echt te pakken en je hebt het niet in de gaten.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Deze praat ben ik in mijn leven veelvuldig tegen gekomen. Ik reageer er steevast met irritatie op. :wink:

Waarom gaat men altijd uit van een negatieve basisgedachte? Waarom toch altijd dat verzet tegen de moderne wereld en de moderne inzichten? Eerst een opsomming van zaken die zogenaamd negatief zijn, dan een extreem doortrekken van nieuwe ontwikkelingen tot een conclusie dat het op een ondergang uitloopt, met aan het eind een dwaze oproep om "menselijke menselijkheid" terug te winnen. Het laatste slaat als een tang op een varken wanneer je in dezelfde zin zegt "Ik droom van...". Het idee dat de mens "menselijke menselijkheid" zou verliezen is eenvoudig absurd. Ons probleem zal nog eeuwenlang zijn: we zijn zo menselijk, al te menselijk. Zozeer zelfs dat het er soms op lijkt dat het vanwege die reden zo fout loopt dat er geen redden meer aan is.

God is dood? Gelukkig, leve de mens! Leve trouw zijn aan de aarde!

Geen eeuwige ziel meer? Gelukkig, ook dat lucht op. Geen angst meer waar we de eeuwigheid zullen doorbrengen. En eindelijk krijgt dit aardse leven weer zin. Zoals een beroemd denker ooit eens uitsprak:

"Als men het zwaartepunt van het leven niet in het leven legt, maar verlegt naar een 'hiernamaals', -dus naar het niets- dan heeft men aan het leven elk gewicht ontnomen. De grote leugen van de persoonlijke onsterfelijkheid doet alle rede, en alle natuur in het instinct teniet. Alles wat aan de instincten weldadig is, het leven begunstigt en de toekomst garandeert, roept voortaan wantrouwen op. Zo te leven dat het geen zin meer heeft om te leven, dat wordt nu de 'zin' van het leven."

Ons bewustzijn slechts brein? Wel eens naar Sibelius geluisterd? :D

Emoties verklaarbaar en omzetbaar? Fijn! Wie weet levert het ooit nog minder alcoholisten en geweldplegers op. En wie weet wat we nog meer voor geweldige ontdekkingen doen!

Wat onderscheidt de mens nog van de machine? Genoeg om nog eeuwenlang erover te treuren!

Zijn WIJ een evolutionaire tussenvorm op weg naar een übermensch? Helaas schieten wij daarvoor zozeer te kort dat het lachwekkend zou zijn wanneer we dat idee zouden hebben. We kunnen enkel hopen dat het ooit daartoe leidt.

Heeft de mensheid nog wel bestaansrecht? De mens is het moedigste dier dat de natuur heeft voortgebracht, dus een volmondig ja! Maar de vraag hoeft eigenlijk niet gesteld te worden. De mens zal zijn bestaansrecht altijd moeten bewijzen.

Vinden we onszelf goed genoeg om te mogen voortbestaan of is het maar beter als we uitsterven?
Dat is een goede vraag! Mijn persoonlijke mening is dat een wereldbevolking van 1 á 2 miljard mensen op aarde veruit te preferen is boven de 10 miljard waarmee de wereld in 2050 opgescheept zal zijn. Maar de wens "moge de mens planmatig zichzelf decimeren, om de wereld te behoeden voor catastrofale verschraling en verwoesting" durf ik niet uit te spreken, daarvoor zijn mijn emotionale algoritmes nog niet met voldoende rationaliteit upgraded.
Born OK the first time
Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip »

Petra schreef:Waar staan we nu, met al onze wetenschappelijke kennis?
Slechts is hierbij wat eenvoudig uitgedrukt.
De mens als deterministisch en/of toevalstreffend stuk organische data, dat is kortweg wat de wetenschap ons nu te bieden heeft.
Juist heel interessant
Onze data maakt zich druk om oorlogen, honger, opwarming van de aarde en al die andere verschrikkelijk belangrijke zaken waar we NU tegenaan lopen.
Er zijn erbij die zich over heel andere zaken drukmaken
Ondertussen worden we voorbijgesneld door de niet-organische datastromen.
AI is al verder qua intelligentie en inmiddels zelflerend.
Wat onderscheidt nog de mens van de machine?
De machine is een creatie van de mens. Daardoor is dit niet te onderscheiden van elkaar. Wij maken machines om ons te helpen. Op welke manier dan ook...
Onze algoritmes (data) worden steeds beter in kaart gebracht. Ze kunnen zelfs aan een AI machine worden toegevoegd.

Wij mensen zijn zeer kwetsbare, zwakke wezens die natuurlijk aan alle kanten m.b.v. upgrades verbeterd kunnen worden.
Zijn WIJ een evolutionaire tussenvorm op weg naar een übermensch; een cyborg of AI robot?
Dat wij zo zijn is een resultaat van een keuze. Wij kunnen allang invloed uitoeffenen op onze vooruitgang. Wij zijn bezig met embryo-editing, maar hebben ervoor gekozen om hierbij paden aan perken te stellen. Omdat we de uitkomst onnatuurlijk achten, en dat zou wel eens het einde van de mensheid kunnen aankondigen.
Maar als die trend doorzet; dan blijft er uiteindelijk geen organische mens, geen AI cyborg, geen fysieke werkelijkheid meer nodig ...maar alleen nog maar pure data. :!:
Praktisch gezien is dit wat lastig in stand te houden
Dat is het pad waar onze technologische ontwikkelingen liniea recta naartoe leiden.
Ongehinderd door... ONS.
Want wij zijn te druk met het vrijgeven van onze persoonlijke data, aan fb, aan siri, aan google, die ons inmiddels beter kennen dan wijzelf, en om de geneugten en het gemak daarvan te proeven, om ons de vraag te stellen... WAAR GAAT HET HEEN?
Naar al die Sci fi film toestanden. Hartstikke geweldig toch? Ik zie geen problemen vooralsnog. Zelfs voordelen.
Heeft de mensheid nog wel bestaansrecht?
Jij praat alsof wij zijn overgenomen door een ander ras. We zijn hiermee allang begaan. Er bestaan organisaties die samen met de overheid bezig zijn om de voortgang van de technologische ontwikkelingen te voorzien van de benodigde voorschriften.
En als we vinden van wel.. wie of wat redt ons dan van de ondergang tot het enkele bestaan van algoritmische data?
Als het echt werkt zou ik niet ervan willen worden gered.
IMO.
Ligt het antwoord in de filosofie, in het enige grote vraagstuk waar nog gaten zitten: Het lichaam-geest probleem. (zie link onderaan)[...]. OF NIET.

Ik zie je punt niet zo eerlijk gezegd.
Het verschil tussen Mary de menselijke wetenschapster en Turing de AI machine, die samen in een grot leven.
kijk zijn we toch nog een beetje mens ten opzichten van onze eigen creatie van de computer...
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Misschien is het een godsgeschenk dat we onszelf altijd voor de gek kunnen blijven houden! Ook als we weten geen vrije wil te hebben, kunnen we toch handelen alsof! En al zijn het luchtsruk-stroom-chemie-stootjes, ik geniet nu toch echt van een CD van Charles Aznavour.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Interessante links.

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... yZaeDonNuw" onclick="window.open(this.href);return false;
Bio-informatica:Hoe algoritmen tot leven brengen?

Tot voor enkele jaren werden in het functioneel moleculair biologisch onderzoek, genen, proteïnes en andere moleculen één voor één als geïsoleerde entiteiten bestudeerd. Het gebruik van de nieuwe technologieën situeert de functie van een gen nu in een globale context, namelijk als deel van een complex regulatorisch netwerk. Vanuit dit nieuw perspectief wordt het organisme beschouwd als een systeem dat interageert met zijn omgeving (zie ook Figuur 7). Het gedrag ervan wordt bepaald door de complexe dynamische interacties tussen genen/proteïnes/metabolieten op het niveau van het regulatorische netwerk. Door de beschikbaarheid van data van verschillende modelorganismen kunnen bovendien de cellulaire mechanismen tussen de organismen vergeleken worden.

Systeembiologie is een interdisciplinair onderzoeksdomein waarin getracht wordt, door een combinatie van high-throughput-moleculaire biologie (microroosters, proteomics, enz.) en via principes uit de systeemidentificatie en datamining, een mechanistisch inzicht te verwerven in een biologisch systeem. Dit is één van de belangrijkste uitdagingen van het interdisciplinair bio-informatica onderzoek.

De reconstructie van genetische netwerken aan de hand van moleculair biologische data (i.e. netwerkinferentie) is één van de kernpunten van het systeembiologie onderzoek. Omdat elk van de beschikbare datatypes vanuit een andere invalshoek informatie levert over de structurele opbouw van de regulatorische netwerken, resulteert het combineren van deze data in een meer holistische beschrijving van het bestudeerde biologische proces. Een cel kan beschouwd worden als een systeem dat door interactie met zijn omgeving wijzigingen in omgevingssignalen (inputsignalen) omzet in een aangepast gedrag. Het genetische netwerk is hierbij verantwoordelijk voor de signaaltransductie. Het bestaat uit moleculair biologische entiteiten (genen en proteinen) die onderling een hiërarchisch georganiseerde connectiviteit vertonen. Genetische circuits kunnen in dit opzicht vergeleken worden met elektrische circuits. Wanneer een gen, gesitueerd aan de top van de regulatiecascade, wordt aangeschakeld door een wijzigend omgevingssignaal, zal het overeenkomstige proteïne op zijn beurt verantwoordelijk zijn voor het aanschakelen van een volgende set genen. Door de hiërarchische structuur van een genetisch netwerk is echter de cellulaire signaaltransductie multiplicatief. De niet-lineaire aard van het signaaltransductiemechanisme (aanwezigheid van terugkoppelingsmechanismen, synergetische effecten, en logische relaties zoals XOR) maken van de cel een autonoom gereguleerd systeem dat zichzelf op efficiënte wijze beschermt tegen extreme variaties in omgevingsfactoren. In vele gevallen is de wijze waarop dit genetisch netwerk actief is, niet gekend, d.w.z. de wijze waarop genen onderling een causaal verband vertonen is onbekend. Dankzij recente moleculair-biologische analysetechnieken is het tegenwoordig dus mogelijk om het signaaltransductieproces op te meten (dynamische wijzigingen in genexpressie gedurende de evolutie van een systeem naar zijn regimetoestand) en kan men mits het ontwikkelen en toepassen van de geschikte analysemethodes aan de hand van de data een inzicht verwerven in de structuur en de kwantitatieve eigenschappen van het genetische netwerk.

Naast het fundamenteel inzicht in de mechanistische werking van een organisme biedt netwerkinferentie of een systeembiologische aanpak eveneens de mogelijkheid tot verregaande industriële of medische toepassingen.

https://www.quantamagazine.org/the-hidd ... -20160128/" onclick="window.open(this.href);return false;
Searching for the Algorithms Underlying Life.
The biological world is computational at its core, argues computer scientist Leslie Valiant. His “ecorithm” approach uses computational concepts to explore fundamental mysteries of evolution and the mind.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Technolog ... gulariteit" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.huffingtonpost.com/antonio-d ... 99712.html" onclick="window.open(this.href);return false;
We must not accept an algorithm on human life!
Laatst gewijzigd door Petra op 04 jul 2017 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Rereformed schreef:Deze praat ben ik in mijn leven veelvuldig tegen gekomen. Ik reageer er steevast met irritatie op. :wink:
Gelukkig maar! :D
Ikke ook.
Tikkie anders dan jij, dat wel, want ik neem het gedachtegoed zeer serieus.
En ik ben blijkbaar niet de enige:
http://www.huffingtonpost.com/antonio-d ... 99712.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Petra op 04 jul 2017 14:22, 2 keer totaal gewijzigd.

Petra
Banned

Bericht door Petra »

Jan van Lennip schreef:
Petra schreef:
Ik zie je punt niet zo eerlijk gezegd.
Jouw vraag zette me aan tot dit topic!
viewtopic.php?p=529685#p529685" onclick="window.open(this.href);return false;
Petra schreef:
Jan van Lennip schreef:
Petra schreef:
Die vraag zou je dus op elk gevoel kunnen loslaten.
Niet specifiek liefde.
Dat bedoel ik.
Wat is dan het verschil tussen liefde en wiskunde?
GEVOEL #-o
Laatst gewijzigd door Petra op 04 jul 2017 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Interessante links.

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=" onclick="window.open(this.href);return false; ... yZaeDonNuw
Het ontgaat mij volledig wat je hier mee wil zeggen.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Dat beloof ik schreef:
Interessante links.

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=" onclick="window.open(this.href);return false; ... yZaeDonNuw
Het ontgaat mij volledig wat je hier mee wil zeggen.
Dat is de titel van dat epistel.
Heb ik niet zelf bedacht.

Petra
Banned

Bericht door Petra »

Dat beloof ik schreef:Dit is wel erg simpel gesteld.
Op deze manier kun je werkelijk alles terug redeneren naar nulletjes en eentjes.
Inderdaad!

wbt. Bewustzijn is slechts brein...
Als je had opgelet, of misschien heb je de discussie, 'wij zijn onze hersenen' gemist, iig ben ik degene die het hardst ageert tegen de nulletjes en eentjes en het 'slechts onze hersenen.'

Biologische processen beschrijven is stap 1.
Ze vervolgens kunnen wijzigen is een mogelijk vervolg.
Op dit moment is het al een makkie om jouw DNA te knippen en plakken.

Ik vind wetenschappelijke kennis van onschatbare waarde!
Evenals de vraag; wat doen we ermee.

Houd nou eens op over je bekeringszorg.
Lief bedoeld (denk ik) maar echt niet nodig.
Ook heb ik op geen enkele manier god tot leven gesuggereerd.
Je denkt er dingen bij die niet nodig zijn, je bent nogal god sensitief. Ik niet.
Laatst gewijzigd door Petra op 04 jul 2017 14:26, 2 keer totaal gewijzigd.

Petra
Banned

Bericht door Petra »

Rereformed schreef:
met aan het eind een dwaze oproep om "menselijke menselijkheid" terug te winnen. Het laatste slaat als een tang op een varken wanneer je in dezelfde zin zegt "Ik droom van...". Het idee dat de mens "menselijke menselijkheid" zou verliezen is eenvoudig absurd.
Terugwinnen van de wetenschappers die het afnemen.
Er wordt hard aan gewerkt, aan dat absurde idee.

https://www.quantamagazine.org/the-hidd ... -20160128/" onclick="window.open(this.href);return false;
Valiant, a computer scientist at Harvard University, is hardly the only scientist to assume a fundamental equivalence between the capabilities of brains and computers.

Valiant’s conceptual leaps didn’t stop there. In a 2013 book, also entitled “Probably Approximately Correct,” Valiant generalized his PAC learning framework to encompass biological evolution as well.

He broadened the concept of an algorithm into an “ecorithm,” which is a learning algorithm that “runs” on any system capable of interacting with its physical environment. Algorithms apply to computational systems, but ecorithms can apply to biological organisms or entire species. The concept draws a computational equivalence between the way that individuals learn and the way that entire ecosystems evolve. In both cases, ecorithms describe adaptive behavior in a mechanistic way.

Valiant’s self-stated goal is to find “mathematical definitions of learning and evolution which can address all ways in which information can get into systems.” If successful, the resulting “theory of everything” — a phrase Valiant himself uses, only half-jokingly — would literally fuse life science and computer science together. Furthermore, our intuitive definitions of “learning” and “intelligence” would expand to include not only non-organisms, but non-individuals as well. The “wisdom of crowds” would no longer be a mere figure of speech.

Petra
Banned

Bericht door Petra »

Nog een linkje:
http://www.debezigebij.nl/boeken/homo-deus/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip »

Petra schreef:
toen zag ik idd ook het punt niet. #-o
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Jan van Lennip schreef:
Petra schreef:
toen zag ik idd ook het punt niet. #-o
Laat op jij.
Jij zag het verschil niet tussen wiskunde en liefde toch?
Of tussen illusie en liefde.

Plaats reactie