Handjeklap om compromissen voor de vorming van het nieuwe kabinet?
Kan het nog kinderachtiger?
Maar waar hebben ze het in feite over?Vooral het CDA hamerde er voor de verkiezingen al op dat de ‘normen en waarden’ in Nederland hersteld moeten worden. Het plan van CDA-leider Sybrand Buma om staand het Wilhelmus te laten zingen op scholen, lijkt het niet te halen.
Met les in de grondwet en het Wilhelmus vinden de formerende partijen dat er ‘op samenhangende wijze’ aandacht wordt besteed ‘aan elementen die van belang zijn voor de nationale identiteit’. Ook moeten ‘locaties’ met een ‘historische betekenis’ toegankelijk worden en een aanduiding krijgen.
Het Wilhelmus met als tekst die al sinds jaar en dag uit de tijd is.
Zou dat nu wel zo geschikt zijn om ons bewust te maken van onze identiteit?
In onze moderne en multiculturele samenleving, die zo sterk is doordrongen van het belang van een globaal denken op alle vlakken?
Welke moderne Nederlander wordt hierdoor aangesproken en zal erachter staan het zelf te zingen?
Het eerste couplet is hetgeen we allemaal dan zouden moeten kennen en zingen.
De andere coupletten zijn voor de meeste mensen volledig onbekend.Wilhelmus van Nassouwe
ben ik, van Duitsen bloed,
den vaderland getrouwe
blijf ik tot in den dood.
Een Prinse van Oranje
ben ik, vrij, onverveerd,
den Koning van Hispanje
heb ik altijd geëerd.
Het 6e een geheel christelijk vers.
Voor hoeveel moderne Nederlanders, als vanouds en ook de nieuwe Nederlanders.
Zal dat enige verbondenheid stimuleren?
Deze tekst maakt niet alleen een lied met het doel om trots op het eigen zijn en ons samen te verbinden, maar is vooral opgezet met het doel om het onderscheid naar anderen tot uitdrukking te brengen.Mijn schild ende betrouwen
zijt Gij, o God mijn Heer,
op U zo wil ik bouwen,
Verlaat mij nimmermeer.
Dat ik doch vroom mag blijven,
uw dienaar t'aller stond,
de tirannie verdrijven
die mij mijn hart doorwondt.
En dat alles natuurlijk ook vooral door de medewerking van een eigen God.
Ik ben definitief om voor een ander volkslied, minstens met een andere tekst.
En dat sinds het gisteren tot me doordrong hoe een nationalistisch gevoel er de oorsprong van was en is.
- Geschreven in een periode nationalisme,
- officieel ingesteld als volkslied in 1932 oiv.. opkomend nationalisme en
- een poging om het nieuw leven in te blazen oiv. een dreigend en vals gevoel voor nationalisme in een wereld, waarin de globalisering steeds duidelijker wordt, en we de positieve gevolgen ervan omarmden, maar de negatieve gevolgen willen tegenhouden.
Dat we wereldburgers zijn, met onze behoeften aan en invloeden van en naar de hele wereld bevolking wordt steeds duidelijker en is niet meer te stuiten. Zeker niet door hymnes om het nationalisme te ondersteunen,
Wat ik wel zou willen is een tekst, die ons tot samenwerken stimuleert en tot een optimalisering van alle talenten binnen Nederland voor het nu en de toekomst.
En niet met een valse trots ons beroemen op wat is geweest in een krappe en kleine wereld, die ooit de onze was.
Ik geloof, dat het ons alleen maar zal blameren, als we aan de oude teksten blijven vasthouden.
Laat dit aub. weer zijn wat het ooit was.
Een familie hymne voor en van het koninklijk huis.
En dan nog alleen over hun stamvader en de achtergronden en redenen van ooit deze keuze van Nederland voor het koningsschap van deze familie.
Het Wilhelmus
In een Nederland, wat steeds verder af komt te staan van de oude betekenis van een koninkrijk en een steeds mindere invloed van het koningshuis past dit niet meer als algemeen volkslied.