Het Wilhelmus

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Het Wilhelmus

Bericht door Maria »

http://www.ad.nl/politiek/wilhelmus-ver ... ~a63b68d0/

Handjeklap om compromissen voor de vorming van het nieuwe kabinet?
Kan het nog kinderachtiger?
Vooral het CDA hamerde er voor de verkiezingen al op dat de ‘normen en waarden’ in Nederland hersteld moeten worden. Het plan van CDA-leider Sybrand Buma om staand het Wilhelmus te laten zingen op scholen, lijkt het niet te halen.

Met les in de grondwet en het Wilhelmus vinden de formerende partijen dat er ‘op samenhangende wijze’ aandacht wordt besteed ‘aan elementen die van belang zijn voor de nationale identiteit’. Ook moeten ‘locaties’ met een ‘historische betekenis’ toegankelijk worden en een aanduiding krijgen.
Maar waar hebben ze het in feite over?
Het Wilhelmus met als tekst die al sinds jaar en dag uit de tijd is.
Zou dat nu wel zo geschikt zijn om ons bewust te maken van onze identiteit?
In onze moderne en multiculturele samenleving, die zo sterk is doordrongen van het belang van een globaal denken op alle vlakken?

Welke moderne Nederlander wordt hierdoor aangesproken en zal erachter staan het zelf te zingen?
Het eerste couplet is hetgeen we allemaal dan zouden moeten kennen en zingen.
Wilhelmus van Nassouwe
ben ik, van Duitsen bloed,
den vaderland getrouwe
blijf ik tot in den dood.
Een Prinse van Oranje
ben ik, vrij, onverveerd,
den Koning van Hispanje
heb ik altijd geëerd.
De andere coupletten zijn voor de meeste mensen volledig onbekend.
Het 6e een geheel christelijk vers.
Voor hoeveel moderne Nederlanders, als vanouds en ook de nieuwe Nederlanders.
Zal dat enige verbondenheid stimuleren?
Mijn schild ende betrouwen
zijt Gij, o God mijn Heer,
op U zo wil ik bouwen,
Verlaat mij nimmermeer.
Dat ik doch vroom mag blijven,
uw dienaar t'aller stond,
de tirannie verdrijven
die mij mijn hart doorwondt.
Deze tekst maakt niet alleen een lied met het doel om trots op het eigen zijn en ons samen te verbinden, maar is vooral opgezet met het doel om het onderscheid naar anderen tot uitdrukking te brengen.
En dat alles natuurlijk ook vooral door de medewerking van een eigen God.

Ik ben definitief om voor een ander volkslied, minstens met een andere tekst.
En dat sinds het gisteren tot me doordrong hoe een nationalistisch gevoel er de oorsprong van was en is.
- Geschreven in een periode nationalisme,
- officieel ingesteld als volkslied in 1932 oiv.. opkomend nationalisme en
- een poging om het nieuw leven in te blazen oiv. een dreigend en vals gevoel voor nationalisme in een wereld, waarin de globalisering steeds duidelijker wordt, en we de positieve gevolgen ervan omarmden, maar de negatieve gevolgen willen tegenhouden.

Dat we wereldburgers zijn, met onze behoeften aan en invloeden van en naar de hele wereld bevolking wordt steeds duidelijker en is niet meer te stuiten. Zeker niet door hymnes om het nationalisme te ondersteunen,

Wat ik wel zou willen is een tekst, die ons tot samenwerken stimuleert en tot een optimalisering van alle talenten binnen Nederland voor het nu en de toekomst.
En niet met een valse trots ons beroemen op wat is geweest in een krappe en kleine wereld, die ooit de onze was.
Ik geloof, dat het ons alleen maar zal blameren, als we aan de oude teksten blijven vasthouden.

Laat dit aub. weer zijn wat het ooit was.
Een familie hymne voor en van het koninklijk huis.
En dan nog alleen over hun stamvader en de achtergronden en redenen van ooit deze keuze van Nederland voor het koningsschap van deze familie.
Het Wilhelmus

In een Nederland, wat steeds verder af komt te staan van de oude betekenis van een koninkrijk en een steeds mindere invloed van het koningshuis past dit niet meer als algemeen volkslied.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
gerard_m
Superposter

Re: Het Wilhelmus

Bericht door gerard_m »

Maria, de globalisering levert spanningen op bij veel mensen . Juist symbolische discussies leveren al snel heftige reacties op (kijk maar naar de Zwarte Piet discussie). Zou het afschaffen van het Wilhelmus daar niet aan gaan bijdragen? ( " Nu pakken ze ons ook nog ons volkslied af " )
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Het wordt god komt in de 14 coupletten 11 keer voor. Het is dus een door-en-door Christelijke tekst. IK ben echter niet voor een nieuw volkslied, maar voor geen enkel volkslied. Eerder iets als "Imagine" van John Lennon. Stel je voor: Geen landen meer.
Ik wens u alle goeds
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Als je compromissen met religieuze partijen moet sluiten om tot een regering te komen, kom je per definitie tot kinderachtige zaken.
De regels waarmee Maria hier begint, zijn dus terecht (Handjeklap om compromissen voor de vorming van het nieuwe kabinet?
Kan het nog kinderachtiger?).
Dat hebben we de vorige keer gezien toen de ChristenUnie in de regering kwam en het gezin als hoeksteen van de samenleving werd benadrukt door het instellen van CJG's (Centrum voor jeugd en gezin). Daarin werden zaken behandeld die al lang door andere instanties werden gedaan, maar het ging om het symbool.
Dat is nu ook weer het geval. Het Wilhelmus wordt al op scholen behandeld, in de geschiedenisles bv. Een statement als "men moet les krijgen in het Wilhelmus" is dus een loze term. Helaas zitten in dit land nog steeds met confessioneel onderwijs, dus worden kinderen op die scholen tegenwoordig wijsgemaakt, aan de hand van het Wilhelmus, dat god ons toen van de Spanjaarden hielp te bevrijden.
Het behandelen van de Bijbel (en het Wilhelmus en Wie Neerlands bloed door d'aadren vloeit) in de geschiedenisles is echter wel een must, om onze kinderen bewust te maken van de geschiedenis.

Christenen begrijpen maar niet dat als ze zaken in het nieuws brengen, met de bedoeling voor hun religieus belang op te komen, het effect vaak het omgekeerde is van wat men beoogt. JeBroer met 'kind van de duivel" was daar laatst nog een mooi voorbeeld van. Het dankt zijn bekendheid juist aan de aandacht van christenen. Wellicht dat hetzelfde nu gaat gebeuren met het Wilhelmus: een nieuwe discussie over een alternatief volkslied.

Dus ja, laat deze discussie vooral ontstaan en laat de belachelijkheid van de christelijke visie in deze vooral in alle openheid duidelijk worden.
Maria schreef:Wat ik wel zou willen is een tekst, die ons tot samenwerken stimuleert en tot een optimalisering van alle talenten binnen Nederland voor het nu en de toekomst.
Laatst gewijzigd door Dat beloof ik op 17 aug 2017 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik denk dat sommige tradities (en dan zeker een volkslied) lang in ere behouden zullen blijven. Er zit uiteraard een hele geschiedenis aan vast die terug gaat tot....Tja....dat weet niemand precies. Wel is het Wilhelmus het oudste volkslied. Het eerder volkslied bleek het nog minder goed te doen!
Maar, dit geeft wel aan dat een volkslied te veranderen is. En uiteraard is op scholen het Wilhelmus in te passen in de lessen geschiedenis, zonder de oubollige tekst uit het hoofd te moeten leren. Lesje republiek-->koninkrijk en het ontstaan van Nederland waarin de tekst gebruikt kan worden om e.e.a. uit te leggen. Wat mij betreft niets mis mee.

p.s. Er zijn alternatieven bedacht voor die tekst.
Hier
Hier

En voor de liefhebber: Een quiz.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Ik ben helemaal geen Prince van Orange. Dus het eerste couplet kan wel weg.
laten we alleen het 6de couplet houden. Lopen we een beetje in de pas met Engeland (God save the queen) en Nieyw Zeeland (God defend New Zealand).

Of moeten we het land verheerlijken zoals de Scandinaviërs. "Ja, vi elsker dette landet". Dan wordt het "Ik heb u lief, mijn Nehederland....".

Als we er niet uitkomen, dan alleen maar de melodie gebruiken en geen tekst. Gold dat niet een tijdje voor Rusland na het instorten van de CCCP?

Of je bezingt Wein weib und gesang " Deutsche Frauen, deutsche Treue, deutscher Wein und deutscher Sang" zoals in het Duitse volkslied.

Voorlopig kunnen we het Friese volkslied wel even aanhouden bij officiële gelegenheden.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Vilaine schreef: 17 aug 2017 14:10 ...Of je bezingt Wein weib und gesang ..."
Moest ik hier aan denken. Swingt meer dan het Wilhelmus, alleen de tekst moet wellicht iets genuanceerd worden.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Het lijkt weinig maar er zit denk ik een addertje onder het gras.

De CU is de partij van de kleine stapjes en hun reisdoel is bekend: een theocratie.

Het kan ook zo worden gezien, wat is een betere behandeling van een lied dan het met z'n allen te zingen?
Dat stapje zit er bij de CU wel degelijk in.

Ik geloof niet dat ze er prijs op stellen dat het lied historisch wordt behandeld.
Dat het een oud Duits (sommige beweren Frans) soldaten lied is, daar zullen ze het wel liever niet over hebben.

PS.
Ik heb eens een (hele oude) opname gehoord, waar Duitse soldaten het zongen.
(niet onze tekst natuurlijk, de melodie)
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 17 aug 2017 15:32
PS.
Ik heb eens een (hele oude) opname gehoord, waar Duitse soldaten het zongen.
(niet onze tekst natuurlijk, de melodie)
Over de melodie heeft Wikipedia iets anders te vertellen. Het zou origineel een Frans spotlied zijn. Overigens is het pas ons volkslied sinds 1933 (84 jaar dus), daarvoor (1817-1933) was het 116 jaar lang Wien Neerlands bloed
Ik wens u alle goeds
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

gerard_m schreef: 17 aug 2017 12:18 Maria, de globalisering levert spanningen op bij veel mensen . Juist symbolische discussies leveren al snel heftige reacties op (kijk maar naar de Zwarte Piet discussie). Zou het afschaffen van het Wilhelmus daar niet aan gaan bijdragen? ( " Nu pakken ze ons ook nog ons volkslied af " )
Jij wil je laten leiden door dit soort gedachten?
Laten we het even bij het Wilhelmus houden.
Dat is voor jou een reden om deze tekst te willen handhaven en niet in te ruilen voor een moderne versie, waarmee iedere Nederlander door één deur kan?
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Van mij mag het Wilhelmus op de vuilnisbelt. Ik vind het een onzalig idee van de PVV om het Wilhelmus tot verplicht deel van het onderwijs te maken, een idee dat ook door het CDA omarmd wordt.

Ik ben het met Maria eens dat er betere volksliederen mogelijk zijn. In het kader van globalisatie kan ik er wel mee instemmen om het volkslied geheel af te schaffen zoals Peter voorstelt. Ik wil bij de globalisatie nog wel een kanttekening maken en dat is dat globalisatie (in ieder geval aanvankelijk) niet onverdeeld positief hoeft te zijn wanneer ideologieën waaraan de schending van mensenrechten inherent is wereldwijd de overhand dreigen te krijgen. In dat kader kan "het verdedigen van territorium" wenselijk zijn. En zelfs de verheerlijking van bepaalde normen aangaande de verdediging van mensenrechten die binnen een bepaald territorium meer heersen dan elders in de wereld kan wenselijk zijn.

Beter dan die flauwekul van het Wilhelmus onevenredig veel gewicht toe te kennen zouden ze in de Tweede Kamer in plaats daarvan wat het volgende aangaat beter gehandeld kunnen hebben :

Hoe kunnen stalbranden voorkomen worden? Dit jaar al 225.000 dode dieren

Daaruit :
Daarnaast moet er een verplichting komen voor een brandalarm, sprinkler- of watermistinstallatie en een vrije uitloop voor de dieren, zodat ze bij brand naar buiten kunnen", zo vindt Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren. Zij diende begin dit jaar in de Tweede Kamer een voorstel in om meer maatregelen te nemen om stalbranden te voorkomen. Zonder succes: een meerderheid bestaande uit het CDA, VVD, SGP, CU en D66 stemden tegen. De motie werd verworpen.
4 van deze tegenstemmende partijen willen nu een regering vormen. Het is duidelijk dat er bij die partijen verkeerde prioriteiten worden gesteld als het Wilhelmus belangrijker gevonden wordt dan dierenwelzijn. Er is nog een lange weg te gaan in dit land als het gaat om van compassie een topprioriteit te maken.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Peter van Velzen schreef: 17 aug 2017 12:19 Het woord god komt in de 14 coupletten 11 keer voor. Het is dus een door-en-door Christelijke tekst. IK ben echter niet voor een nieuw volkslied, maar voor geen enkel volkslied. Eerder iets als "Imagine" van John Lennon. Stel je voor: Geen landen meer.
Amen to that! :D

Het enige leuke aan het Wilhelmus vind ik dat het een acrostichon is. :)

Ik krijg hem regelmatig naar binnen geworpen. Meestal bij ambassade activiteiten/festiviteiten.
Blijft me verbazen, al die mensen die zo passioneel 'de koning van Hispanje heb ik altijd geëerd' staan te galmen.
Die zing ik niet mee. En het Duitse bloed ook niet, daar maak ik Dietsen van.
En dan erna standaard 'Lang leve de Koning(in)', Hoezeeeeee'. Drie keer nog wel. :roll:
Dan galm ik er maar een 'Lang leve de Republiek' doorheen voor ik vrolijk 'hoezeeeee' roep.

Ik heb het niet zo, dat nationalistische.
Vond Maxima wel leuk, met haar 'wereldburgerschap', eindelijk, eindelijk, dacht ik, maar het werd helaas snel afgestraft door het boze volk.

In Shanghai kreeg ik een uitnodiging om Maxima en Willem Alexander te ontmoeten, ach ja, waarom niet. Leuk! Dacht ik in eerste instantie.
Tot me duidelijk werd gemaakt wat er voor protocol aan vastzat. Alleen al in aanspreekvorm en jawel... buigen. :shock:
Nou wil ik nog wel een minzaam knikje produceren. Maar verder... buigen omdat het moet... no way!
Voor geen god, geen tempel, geen mens laat ik me tot buigen dwingen omdat hét moet, puur uit het gelijkwaardigheidsprincipe.

Maar toch maar toch, dat oranje uitdossen bij wedstrijden of koningsdag vind ik dan wel weer leuk.
Gezellig hypocriet zeg maar. :lol:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Maria schreef: 17 aug 2017 17:32
gerard_m schreef: 17 aug 2017 12:18 Maria, de globalisering levert spanningen op bij veel mensen . Juist symbolische discussies leveren al snel heftige reacties op (kijk maar naar de Zwarte Piet discussie). Zou het afschaffen van het Wilhelmus daar niet aan gaan bijdragen? ( " Nu pakken ze ons ook nog ons volkslied af " )
Jij wil je laten leiden door dit soort gedachten?
Nee hoor, ik stelde je slechts een vraag.
Laten we het even bij het Wilhelmus houden.
Wat bedoel je daarmee? Was mijn vraag niet passend? Verwacht je in dit topic uitsluitend tekst kritiek op het Wilhelmus?
Het lijkt me niet moeilijk om vast te stellen dat de tekst weinig mensen zal aanspreken en volledig uit de tijd is, zoals dat voor de meeste volksliederen geldt.

Uit het Duitse volkslied:
Deutschland, Deutschland über alles über alles in der Welt, ......
Deutsche Frauen, deutsche Treue,deutscher Wein und deutscher Sang sollen in der Welt behalten ihren alten schönen Klang,

Dat is voor jou een reden om deze tekst te willen handhaven en niet in te ruilen voor een moderne versie, waarmee iedere Nederlander door één deur kan?
Ik zou zelf geen tekst kunnen bedenken waarmee iedere Nederlander door één deur kan.

Wat mij betreft mag het Wilhelmus verdwijnen, maar het levert ongetwijfeld een enorme hoop gedoe op.
Ik ben het met VR eens dat dit wat zonde van de energie is, er zijn genoeg echte problemen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Of iets Vogoons :)

k heb oe lief, mien eig'n Laandtien,
mien olde Drenthelaand.
'k Hol van de eenvoud in oen schoonheid,
'k heb oe mien hart verpaand!
Mien taoke valt mi'j lichte,
want steeds blieft an mien zied,
De geest van 't olde Drenthe,
daorum vergeet 'k oe niet.
'k Heur nog de held're schaopenklokkies,
bi'j 't zinken van de zun,
As schaopies keerden van de heide,
as moeke veur oes zung.
O, kon 'k nog ienmaol heuren,
dat lied in 't schemeruur,
En vaoders mooi verhaoltien,
bi'j ‘t vrolijk knappend vuur.
'k Zie nog oen brink mit stoere ieken,
waor ik mien makkers vond.
Waor ik mien twiegen mantie vulde,
mit ekkels glad en rond.
Daor bi'j die olde linde,
kwam 'k mit mien vrienden saom.
Zo menig vriend ging henen,
de schors bewaort zien naom.
De roege boswal langs oen velties,
war mien luilekkerlaand.
Die gaf mi'j lekk're zoete brummels,
oet milde gulle haand.
Daor gaorde ik de braandstof
veur 't olt en heilig vuur,
As lentes aodem wekte,
oen sluim'rende natuur.
Waor nog de held're koele veenplas,
oen vredig stroompie voedt,
Daor in dat wiede broene heivlak,
waor wilp en korhoen broedt,
Daor koelde ik mien spieren,
in 't nat van zuuv're wel,
Daor heb ik leren zwieren,
op scheuvels blaank en snel.
Die beelden uut dat gries verleden,
bin 'k nooit weer kwiet 'eraokt.
Bi'j al de stried die 'k hebbe streden,
hebt zie mi'j staark 'emaokt.
Daorum van haarte dankbaor,
zing 'k oe mien schoonste lied,
Mien eig'n olde Drenthe,
vergeten kan 'k oe niet
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

gerard_m schreef: 18 aug 2017 09:23 Wat bedoel je daarmee? Was mijn vraag niet passend? Verwacht je in dit topic uitsluitend tekst kritiek op het Wilhelmus?
ls je alle zinnen uit elkaar haalt, en los gaat beantwoorden, dan weet ik zelf niet eens meer wat ik heb geschreven en moet ik zelf weer het verband erin gaan zoeken. :lol:
gerard_m schreef: 18 aug 2017 09:23 Ik zou zelf geen tekst kunnen bedenken waarmee iedere Nederlander door één deur kan.
Ik ben ook niet zo goed in rijmelarijen.
Misschien kan iemand een andere tekst maken, die voor de meeste Nederlanders aanspreekt?
Er zijn al voorbeelden genoemd en daarop ingaand en verder zoekend heb ik ook al heel wat andere gevonden.
Dit vraagstuk is nl. niet nieuw.

Nieuw is dat het bij deze kabinetsformatie een issue is, wat een paar aankomende regeerders blijkbaar belangrijk vinden om hun tijd aan te verdoen en het samenstellen van een regering op te plannen.
gerard_m schreef: 18 aug 2017 09:23Ik ben het met VR eens dat dit wat zonde van de energie is, er zijn genoeg echte problemen.
Dat is dan ook duidelijk de aanleiding voor dit topic. :!:

Zoals VR id. ook al aanreikte en daarvoor kun je heel wat verschillende soorten argumenten uit verschillende uitgangspunten voor aangeven:
Waarom geen discussie en aandacht voor het ondertussen wel erg overbevolkte dieren bestand in ons kleine Nederland en dat niet in onze lege weilanden maar in opgepakte stallen, wat wel tot moeilijkheden moet leiden.
Of het nu koeien, kippen of varkens betreft.
Plaats reactie