gerard_m schreef: ↑30 aug 2017 16:27
Ik kan me voorstellen dat er bij gelovigen een conflict ontstaat tussen de "waarheid" van een heilig boek en de waarheid die je om je heen kunt waarnemen. Maar het grootste deel van de christenen ziet de bijbel niet als een letterlijke openbaring, eerder als een boodschap of een inspiratie.
Dus verhalen over mensen die honderden jaren oud worden, creatie van alles in een paar dagen, de overstroming van de hele aarde etc. leveren geen twijfel op. Ongetwijfeld wordt het wel lastig voor orthodoxen. De enige optie is om de wetenschap opzij te schuiven of er een creatieve draai aan te geven. Maar die groep is relatief klein.
Je maakt je er veel te gemakkelijk van af. Daar waar geen sprake is van creatie, noch van zondvloed, noch van godswonderen zoals letterlijke opstanding van Jezus, daar valt niet meer inspiratie uit te halen dan die je uit The Lord of the Rings haalt.
Met andere woorden, gaat het je enkel om een inspirerende boodschap, dan kun je die overal uit halen.
Gaat het je om zaken die je in geloof wil aanvaarden als geloofszekerheden, zoals dat er een persoonlijke God is die naar je luistert en om je geeft en je bijstaat, die je een leven na de dood schenkt (om maar wat belangrijke geloofszaken op te noemen), dan moet je veel meer waarde hechten aan de bijbel.
Ik denk zelf dat je aan dit soort discussies weinig aandacht moet geven. Je suggereert daarmee dat de evolutie ter discussie zou staan, terwijl het gewoon waarneembaar is. Je geeft daarmee wellicht juist een opening om feiten te verdraaien.
Grappig dat je dit zegt, want ik heb een volkomen tegengestelde gedachte: juist omdat de evolutieleer niet om te kegelen valt is het juist het beste argument tegen bijbelgeloof. Het is het sterkste tegengif.
Ethische kwesties, zoals het omgaan met homoseksualiteit, zou ik eerder ter discussie stellen en lijken mij ook een lastigere worsteling voor gelovigen.
Dat is een misverstand. Wat ethiek betreft gaat de religie altijd de kant op van de meerderheid. Verandering in ethiek is enkel een probleem voor een korte tijd. Neem als voorbeelden de veroordeling van de slavernij, de afschaffing van de onderdanigheid van de vrouw of de afschaffing van het slaan van kinderen bij de opvoeding, allemaal zaken waar gelovigen grote moeite mee hadden omdat men zich daarmee boven het gezag van de bijbel stelde. Na een generatie oefenen is het ethisch gevoel omgezwaaid en hoor je gelovigen al gauw uitspreken dat het christendom meehielp om de slavernij uit de wereld te helpen.
Net zoals de vorige generatie vrouwen op de kansel toestond, staat de nieuwe generatie homofilie toe. Over vijftig jaar maakt geen gelovige daar nog een probleem van.
Maar de kwestie evolutie versus bijbel blijft als een eeuwige doorn in hun vlees steken en zal ook voor toekomstige gelovig opgegroeide kinderen de doodsteek voor hun geloof worden. Volkomen ten onrechte schrijft Paul Delfgaauw: "zelfs atheïsten(!) zijn er druk mee". Bart Klink waar hij naar verwijst is een zoon van een dominee, en heeft dus een zeer gelovige opvoeding gehad. Hij is een voorbeeld van iemand die de zaken heel goed overdenkt en zijn geloof verliest omdat het met wetenschappelijke bevindingen in strijd is.