Niet christenen niet welkom bij de christenunie

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

PietV.
Erelid

Niet christenen niet welkom bij de christenunie

Bericht door PietV. »

Een PvdA-er heeft het gewaagd om lid te worden van de christen unie. Omdat hij als ex-vluchteling een stem wil hebben binnen vergaderingen.
De reactie van het bestuur is duidelijk. Laat dit ook duidelijk zijn bij de volgende verkiezingen. En probeer geen buitenstaanders te paaien voor een extra zetel.

https://visie.eo.nl/index.php?id=10428&no_cache=1
Wouter Beekers (CU): 'Het is niet wenselijk dat niet-christenen lid worden'
Wouter Beekers, directeur van het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie, hoort vaker dat niet-christenen lid worden van de ChristenUnie, ondanks de uitgesproken christelijke grondslag. "Het is mooi dat ze zich verbonden weten, maar dan kunnen ze beter Vriend van de ChristenUnie worden. Het is niet wenselijk dat niet-christenen lid worden, ik juich dat niet toe. We zijn immers een unie van christenen. Sander Terphuis zal merken dat we op samenkomsten bidden en politiek bedrijven bij een open Bijbel. Als je daar niets mee hebt, lijkt het me een frustrerende exercitie voor zowel de partij als voor Terphuis zelf.”
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Labyrint
Bevlogen

Re: Niet christenen niet welkom bij de christenunie

Bericht door Labyrint »

Van mij mogen religieuze partijen allemaal gisteren nog in de grond zakken (en vooral de islamitische) maar ik begrijp hun standpunt wel. Het is immers een beweging van en door christenen.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Van mij mogen religieuze partijen gewoon bestaan in Nederland zolang ze niet boven de 2 of 3 zetels uitstijgen. En ik snap de CU best! Als vrijdenkersforum wil je toch ook geen zuigende gelovigen? :D
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

lost and not found yet! schreef: 30 sep 2017 20:25 Van mij mogen religieuze partijen gewoon bestaan in Nederland zolang ze niet boven de 2 of 3 zetels uitstijgen. En ik snap de CU best! Als vrijdenkersforum wil je toch ook geen zuigende gelovigen? :D
Waar zit hier de like knop? Scheelt het schrijven van een reactie.

Omdat het aantal gelovigen in Nederland blijft zakken, zal de invloed ook steeds kleiner worden. Dat zal mogelijk de drang om de mening op te blijven dringen alleen maar grote maken bij de steeds kleiner wordende groep.
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Ik vind dat de CU hierin gelijk heeft.

Het lidmaatschap is niet bedoeld voor wat de man er mee wil doen en dat is het dan.

In de RK-Kerk maken ook geen Imans tot Kardinaal nietwaar?

PS.
Vroeger was dat formeel wel mogelijk.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 01 okt 2017 09:46 Ik vind dat de CU hierin gelijk heeft.
Ik snap enerzijds wel dat je geen invloed wil van buitenstaanders binnen je gristelijke clubje. Echter bij de afgelopen verkiezingen was Segers nogal ruimhartig. Iedereen is welkom bij de christenunie, alleen het komt er dus op neer dat ze hun mond moeten houden. Het moet in Nederland gewoon mogelijk zijn om lid te worden van elke partij. En binnen de democratische mogelijkheden invloed uit te kunnen oefenen.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

PietV. schreef: 01 okt 2017 10:05Ik snap enerzijds wel dat je geen invloed wil van buitenstaanders binnen je gristelijke clubje. Echter bij de afgelopen verkiezingen was Segers nogal ruimhartig. Iedereen is welkom bij de christenunie, alleen het komt er dus op neer dat ze hun mond moeten houden. Het moet in Nederland gewoon mogelijk zijn om lid te worden van elke partij. En binnen de democratische mogelijkheden invloed uit te kunnen oefenen.
Dat laatste is buitengewoon ondemocratisch.

Immers dan kan 50% +1 lid worden van elke partij en 50%-1 heeft geen enkele invloed meer.

Men richt geen partijen op om ze door derden te laten overnemen.

Bij de vrijheid van het oprichten van een partij hoort ook het recht om te bepalen wie wel of niet lid kan worden.

In jouw ondemocratische systeem zouden alle PvdA-leden lid van de CU kunnen worden.
Ze zijn dan de meerderheid en beslissen tot een fusie.
Mij lijkt dat zeer onwenselijk.

PS.
Iedereen is welkom, maar wel moet zo iemand zich aan de interne regels houden,
dat lijkt me zo vanzelfsprekend dat men dat er niet meer bij verteld.
Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante »

Een kiesdrempel van 5 zetels zou mooi zijn. Pas na 5 zetels de Kamer in. Dat houdt de versplintering in eenmansfracties ook tegen.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Samante schreef: 01 okt 2017 11:15 Een kiesdrempel van 5 zetels zou mooi zijn. Pas na 5 zetels de Kamer in. Dat houdt de versplintering in eenmansfracties ook tegen.
Ook ondemocratisch.

Wordt meestal door de zittende regenten aangehangen om zo het ontstaan van nieuw partijen te bemoeilijken.

Wat te doen als 66% op partijen heeft gestemd die die 5% niet halen?
Wat is dan het parlement nog waard dat slechts 1/3 van de kiezers vertegenwoordigd?
Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 01 okt 2017 11:25
Samante schreef: 01 okt 2017 11:15 Een kiesdrempel van 5 zetels zou mooi zijn. Pas na 5 zetels de Kamer in. Dat houdt de versplintering in eenmansfracties ook tegen.
Ook ondemocratisch.

Wordt meestal door de zittende regenten aangehangen om zo het ontstaan van nieuw partijen te bemoeilijken.

Wat te doen als 66% op partijen heeft gestemd die die 5% niet halen?
Wat is dan het parlement nog waard dat slechts 1/3 van de kiezers vertegenwoordigd?
Hoeveel partijtjes doen dan wel niet mee, als 66% van de kiezers de kiesdrempel niet halen?
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Samante schreef: 01 okt 2017 11:33Hoeveel partijtjes doen dan wel niet mee, als 66% van de kiezers de kiesdrempel niet halen?
Dat kan in principe al bij slechts 15 partijen.

14 halen minder dan 5% en hebben dus met z'n alle net iets minder dan dan 70% .

De 15 de partij heeft dan iets meer 30% maar krijgt alle zetels in het Parlement.

PS.
Als dan ook de opkomst nog al laag is bv. 55% ontstaat een nog extremer beeld.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 01 okt 2017 10:19 In jouw ondemocratische systeem zouden alle PvdA-leden lid van de CU kunnen worden.
Ze zijn dan de meerderheid en beslissen tot een fusie.
Mij lijkt dat zeer onwenselijk.
In de praktijk kan ik lid worden van een christelijke partij maar ook van een liberale partij. Wat let mij om lid te worden van alle partijen. Behalve dan de PVV want die heeft geen leden. In de praktijk zal het niet snel voorkomen dat 50.000 pro-abortus activisten lid worden van de CU. Naast de kosten zal men een blokkade opwerpen als er sprake is van een oneigenlijk gebruik van een lidmaatschap. Je kan mensen vragen om een beginselprogramma te ondertekenen. Wel met een zekere ruimte. Je hebt tenslotte als lid ook de mogelijkheid om voorstellen af te wijzen.
De vraag is of een partij iemand mag weigeren vanwege een ander geloof of geen geloof. De CU heeft dus moeite met iemand die geen christen is. En de moeite strekt zich uit tot iemands spreekrecht op vergaderingen. Ze tobben met de grens donateur/actief lid. Als de PvdA mensen afwijst omdat ze geen arbeider zijn, de VVD mensen niet wil omdat ze geen ondernemer zijn. Dan lijkt mij dit een discussiepunt waard.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Het lijkt mij van de zotte dat een christelijke club mensen als lid moeten accepteren die op voorhand die club willen ontbinden.

Nogmaals bij de vrijheid van vereniging behoort ook de vrijheid om te bepalen wie wel of niet lid kunnen worden.
Hef je dat laatste op dan is die vrijheid er in wezen niet meer.

Want derden kunnen dan de club doodleuk overnemen.

Dit is voor mij wel degelijk een principiële zaak.
Stel je hebt een schaakclub met een hele mooie clubruimte.
De plaatselijke klaverjas vereniging zit er beroerd bij.
Ze zijn met meer en worden allemaal lid van de schaakclub,
die dan vervolgens bij meerderheid van stemmen klaverjasclub wordt.
Hierna kunnen dus de schakers wel vertrekken, weg club, weg clubruimte, weg al het geld dat ze er in gestoken hebben.

========================

Als je toestaat er geëist wordt een beginselprogramma onderteken wordt het anders,
want dan wordt je niet toegelaten als je de beginselen niet onderschrijft.
Maar dan kan dus niet iedereen lid worden.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 01 okt 2017 14:25 Het lijkt mij van de zotte dat een christelijke club mensen als lid moeten accepteren die op voorhand die club willen ontbinden.
Als we terug gaan naar het begin van deze discussie dan is dit niet de insteek van de persoon die lid is geworden. Dat zou een vergaande gevolgtrekking kunnen zijn als er meer mensen binnenstromen met een afwijkend standpunt. Dit kan leiden tot een splitsing, iets dat niet ongebruikelijk is in de politiek. Ik vermoed dat daar de grootste angst zit van de ChristenUnie. Kom laten we het nieuwe lid er zo snel mogelijk uit zien te krijgen want dit is een exclusief clubje voor christenen. Bind de persoon vast aan onze beginselverklaring. Het zou goed zijn als toekomstige stemmers op deze partij dit in hun achterhoofd houden. Want ze vissen ook onder mensen die zich zorgen maken over het milieu etc. Hun stem is bruikbaar maar voor de rest hebben ze deze groep niet nodig.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Het zou goed zijn als toekomstige stemmers op deze partij dit in hun achterhoofd houden. Want ze vissen ook onder mensen die zich zorgen maken over het milieu etc. Hun stem is bruikbaar maar voor de rest hebben ze deze groep niet nodig.
Ik begrijp nog altijd niet wat nu zo bijzonder hieraan is. Iedere partij is blij met iedere stem, maar dat is iets anders dan iemand op de vergaderingen toelaten die de grondbeginselen van de partij niet steunt.

Dit geldt voor alle politieke partijen (m.u.v. de PVV die maar één lid toelaat) en voor verenigingen in het algemeen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Plaats reactie