Voor mensen die niet zo bekend zijn met Rereformed, hij scharrelt hier vanaf 2004 dagelijks rond. Hoe dat mogelijk is weet hij ook niet. Misschien weten Fenomeen, PietV. of lanier hoe het kan. Dit zijn de enige vier die bij de eerste vijftig freethinker aanmeldingen behoorden en nog steeds het forum bezoeken. Rereformed probeerde ooit van freethinker af te kicken, en slaagde erin (was het 2010?) om een half jaar weg te blijven! Wat hij in die tijd uitspookte heeft hij nooit opgebiecht. Rereformed woont sinds veertig jaar in het buitenland, waarvan de laatste 36 jaar permanent in Finland. Freethinker is dan ook het juiste adres om zich in het
Fins of de
Finse cultuur te bekwamen. Tot nu toe heeft enkel Fenomeen een diploma Fins behaald. Maar wel vier Freethinkers zijn ooit bij Rereformed in Finland op bezoek geweest. Indien er belangstelling is kan dat in de toekomst opnieuw georganiseerd worden.
Rereformed is al bijna een halve eeuw lang met theologie bezig, maar
sommigen zijn van mening dat hij er geen aanleg voor heeft.
Volgens weer anderen is het nutteloos:
kv in 2009 schreef:Hoe krijg je het in godsnaam voor elkaar om 3 maanden lang met een Jehova's getuige over de “profetie” van Daniël te discussiëren!!
Waarop Rereformed dit antwoord gaf:
Rereformed" schreef:Omdat ik niet geloof in dovemansoren, hoe moeilijk het af en toe ook is om die hoop te onderhouden. Maar ja, het kan best zijn dat ik uiteindelijk toch moet toegeven me vergist te hebben.
Het is een beetje eenzelfde oefening als wat je boeddhisten wel ziet doen: een jaar lang met eindeloos geduld en ijver en toewijding een prachtige mandala maken en dan wanneer het klaar is alles op een hoop te gooien en de sloot in kieperen.
Rereformed heet eigenlijk Albert, en zijn Kesinee heet Pirjo. Hij is dit jaar 60 geworden en verwondert er zich met regelmaat over dat het leven maar kort is. Niettemin lang genoeg om een hoop te doen wat best achterwege had kunnen blijven.
(Hé, een nieuwe tegeltjeswijsheid die ik aan mijn lijstje kan toevoegen!)