Volksliederen.

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Volksliederen.

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Na het uitlekken over de ideeën over het volkslied van het nieuwe kabinet ben ik er wat over gaan nadenken.

Ik vraag me af of het volkslied wel past in een seculiere staat.
Waar dient het eigenlijk voor???

Mij als atheïst zegt het niets, behalve de historische kennis over het ontstaan dan, wat ik wel interessant vind.

Misschien kunnen we dat domme gedoe 'wat in wezen voorkomt uit stom bijgeloof' maar beter afschaffen?
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
doctorwho
Ontoombaar

Re: Volksliederen.

Bericht door doctorwho »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 01 okt 2017 15:31 Misschien kunnen we dat domme gedoe 'wat in wezen voorkomt uit stom bijgeloof' maar beter afschaffen?
Dus niet naar de kerk en niet zingen :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip »

Ik wil voorstellen om het koningslied te gebruiken in plaatst van het Wilhelmus.

De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles
De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 01 okt 2017 15:31 Ik vraag me af of het volkslied wel past in een seculiere staat.
Waar dient het eigenlijk voor???
Als vehikel om "lalala" bij te zingen bij aanvang van een voetbalinterland.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Logisch toch, het maakt de zaken wie je bent en waar je staat zoveel duidelijker als we maar regelmatig dat lied zingen met mekaar.

Omdat ik anders nu eenmaal niet zou weten welk bloed ik heb, wie ik moet eren, in wiens vrees ik moet leven, wie mij regeert, of ik overdag of snachts moet bidden, dat ik als dienaar mijn bloed heb te wagen zodat niemand daarin zijn handen kan wassen, dat ik na het zuur wat zoets krijg, dat de koning niet mag verarmen, dat ik geen Spanjaarden mag krenken maar vooral dat ik niet vergeet god te vereren, dienen, loven en obediëren. Maar wel oprecht, anders ben ik een reddeloos verloren instrument. :crybaby:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Afgelopen weekend naar de Nationale Taptoe geweest. Indrukwekkende voorstelling. Als afsluiting dan natuurlijk het Wilhelmus. Met zoveel mensen tegelijk heel even staan en het volkslied zingen. Dat doet me goed, heel even voelen dat we allemaal één land zijn, dat we elkaar allemaal vrijheid en geluk gunnen en toewensen. Dat we allemaal een plekje mogen hebben in dit mooie land. Ja, af en toe vind ik het prachtig om dat te voelen. De tekst zegt me niets, maar de inhoud fluistert mij dat ik een Hollander ben. Dat ons volk al eeuwenlang staat voor vrijheid, tolerantie, eerlijkheid en openheid. Vechten tegen onderdrukking en beschermen van onderdrukten. Voor mij mag ons volkslied voor altijd blijven!
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Petra schreef: 02 okt 2017 07:12 Logisch toch, het maakt de zaken wie je bent en waar je staat zoveel duidelijker als we maar regelmatig dat lied zingen met mekaar.

Omdat ik anders nu eenmaal niet zou weten welk bloed ik heb, wie ik moet eren, in wiens vrees ik moet leven, wie mij regeert, of ik overdag of snachts moet bidden, dat ik als dienaar mijn bloed heb te wagen zodat niemand daarin zijn handen kan wassen, dat ik na het zuur wat zoets krijg, dat de koning niet mag verarmen, dat ik geen Spanjaarden mag krenken maar vooral dat ik niet vergeet god te vereren, dienen, loven en obediëren. Maar wel oprecht, anders ben ik een reddeloos verloren instrument. :crybaby:
Ik zie de logica helemaal niet.

Wel heeft dat zingen veel gemeen met bidden, het zijn beide nutteloze handelingen.
Jan van Lennip
Diehard

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 02 okt 2017 10:08

Wel heeft dat zingen veel gemeen met bidden, het zijn beide nutteloze handelingen.
Wat hebben die beide dan precies in gemeen Tiberius?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Jan van Lennip schreef: 02 okt 2017 10:23
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 02 okt 2017 10:08

Wat hebben die beide dan precies in gemeen Tiberius?
Die nutteloosheid.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Dat is niet waar. Het is van positieve invloed op de teamspirit.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Dat beloof ik schreef: 02 okt 2017 11:24 Dat is niet waar. Het is van positieve invloed op de teamspirit.
Dat wil ik nog wel eens bewezen zien.
Zou een Catelaan zich beter gaan voelen als hij verplicht het Spaanse volkslied moet zingen???? [-(

Ze kunnen dan beter een clublied zingen lijkt me.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Het valt me op, dat in vele volksliederen God of Allah voorbij komt. (Volgens mij in het Friese volkslied nou weer net niet)
Verder speelt de glorie en moed van het volk vaak een rol. En zo af en toe een beschrijving hoe mooi het land wel is. En ja, de koning voor zover aanwezig.
Het lijkt me lastig er door te krijgen, dat het volkslied een andere tekst krijgt. Maar ik vraag me af of in deze tijd, zeker in seculiere en multiculturele landen God nog aangeroepen kan worden.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Jan van Lennip
Diehard

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 02 okt 2017 10:31 Die nutteloosheid.
Zingen is toch heel sfeergevend. Daarnaast zijn er genoeg zangers en zangeressen die jou tegen zullen spreken. Sommige van hen zijn schat stinkend rijk geworden van zingen.
De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist »

Jan van Lennip schreef: 02 okt 2017 19:08
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 02 okt 2017 10:31 Die nutteloosheid.
Zingen is toch heel sfeergevend. Daarnaast zijn er genoeg zangers en zangeressen die jou tegen zullen spreken. Sommige van hen zijn schat stinkend rijk geworden van zingen.
Ik heb me laten vertellen dat kloosters in de middeleeuwen stinkend rijk zijn geworden van bidden.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
Jan van Lennip
Diehard

De Encyclopedist schreef: 02 okt 2017 19:51

Ik heb me laten vertellen dat kloosters in de middeleeuwen stinkend rijk zijn geworden van bidden.
Maar die gasten zingen ook elke dag hé, dat zou dat dan ook kunnen zijn natuurlijk :lol:
Plaats reactie