https://www.trouw.nl/opinie/religieuze- ... ~aeb59584/
Het is bizar dat bijvoorbeeld het kweken van embryo's in de ijskast is gestopt. Regeneratieve geneeskunde wordt hierdoor ernstig bedreigd. Mensen met erfelijke ziekten hebben het nakijken. Weegt de pijn die gelovigen ervaren omdat hun wereldbeeld wordt aangetast tegen de pijn die ouders ervaren of het kind zelf ervaart met bijvoorbeeld Duchenne. Wat vinden jullie? Mijn mening schemert denk ik al door de zinnen heen. Dit had niet moeten gebeuren. D66 en VVD hebben ingestemd met een compromis waar dus in wezen veel slachtoffers door vallen of het zelfbeschikkingsrecht door wordt ondermijnd.Christa Compas schreef: Een burger die zijn sterven in eigen hand wil houden, heeft nu met beperkende wetgeving te maken. Deze wetgeving is niet neutraal. Een burger wordt belemmerd in zijn zelfbeschikking. Maar, zo kan een religieuze politieke partij zeggen: 'Ik voel me bij uitbreiding van de euthanasiewet in mijn religie belemmerd'. Daar gaat iets mis.
Inbreuk
Dat iemand een keuze maakt over zijn eigen leven is namelijk geen inbreuk op andermans religie. Het is een eigen keuze, voor en over het eigen leven. Dat een religieuze persoon die keuze nooit zou maken, is uiteraard zijn goed recht. Maar dat een religieuze partij vindt dat een humanistische of atheïstische burger ook geen eigen keuze mag maken is merkwaardig. De vrijheid van religie en levensovertuiging is hier verworden tot een dominante positie van een specifieke religie over mensen die deze religie niet delen.