American evangelicals: pact met de duivel
Moderator: Moderators
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
American evangelicals: pact met de duivel
Toen maar liefst 81% van de Amerikaanse evangelikalen op Donald Trump stemden maakte ik ze uit voor mensen die hun ziel aan de duivel verkocht hebben. Het blijkt inderdaad zo te zijn dat de Republikeinse christenen, de bewakers van de moraal, nu ze hun principes hebben inleverd toen ze op Trump stemden, in een moeras van hypocrisie zijn beland. Voor mij als ex-evangelikaal is het eigenlijk niet te geloven wat hier nu gebeurt. Ik ben niet de enige: hier is de zoon van Francis Schaeffer aan het woord, iemand die het evangelische geloof waarmee hij is opgegroeid gedag heeft gezegd en zich tegenwoordig "een atheïst die in God gelooft" noemt, die het beter dan ik kan verwoorden:
https://www.youtube.com/watch?v=_5YZNUBKVi8
Dit weekeinde bereikte deze hypocrisie een hoogtepunt bereikt toen 20 dominees Roy Moore verdedigden, een kandidaat voor de senatorverkiezingen die door 9 vrouwen wordt aangeklaagd voor seksueel wangedrag waaraan hij zich bijna 40 jaar geleden schuldig maakte, toen die vrouwen op één na minderjarig waren en hij boven de dertig. De jongste waar hij een poging tot seks mee deed was een 14-jarig meisje.
Hier een preek van een dominee die zijn ziel aan de duivel verkocht heeft (vanaf 3'15''). Deze dominee is de geestelijke begeleider van Trump :
https://www.youtube.com/watch?v=AdAzKQRCXro
Vanaf 10'25'' (vorige link) een prachtig weerwoord van Frank Schaeffer, die nu optreedt als profeet [lees: aanklager van de gelovigen].
In de volgende link is vanaf 13'40'' nog een andere preek van een dominee die een klap met de molenwiek heeft gehad: het is allemaal onderdeel van een "oorlog tegen mannen"!
https://www.youtube.com/watch?v=pEIprMspjXY&t=847s
https://www.youtube.com/watch?v=_5YZNUBKVi8
Dit weekeinde bereikte deze hypocrisie een hoogtepunt bereikt toen 20 dominees Roy Moore verdedigden, een kandidaat voor de senatorverkiezingen die door 9 vrouwen wordt aangeklaagd voor seksueel wangedrag waaraan hij zich bijna 40 jaar geleden schuldig maakte, toen die vrouwen op één na minderjarig waren en hij boven de dertig. De jongste waar hij een poging tot seks mee deed was een 14-jarig meisje.
Hier een preek van een dominee die zijn ziel aan de duivel verkocht heeft (vanaf 3'15''). Deze dominee is de geestelijke begeleider van Trump :
https://www.youtube.com/watch?v=AdAzKQRCXro
Vanaf 10'25'' (vorige link) een prachtig weerwoord van Frank Schaeffer, die nu optreedt als profeet [lees: aanklager van de gelovigen].
In de volgende link is vanaf 13'40'' nog een andere preek van een dominee die een klap met de molenwiek heeft gehad: het is allemaal onderdeel van een "oorlog tegen mannen"!
https://www.youtube.com/watch?v=pEIprMspjXY&t=847s
Born OK the first time
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Re: American evangelicals: pact met de duivel
De opperhuichelaar:
https://www.youtube.com/watch?v=KeAbXmhTF-A&t=356s
Voor mensen die nog enige gezondheid van geest hebben niet gemakkelijk om het daar uit te houden:
"My more religious, conservative family members didn't like when I pointed out how hypocritical it was of people like them to vote for someone who is the antithesis of real Christian values. Go figure."
"As a Christian of over 30 years, I am appalled and sickened by how Trump is using Christianity as a political tool. I am also appalled and sickened by how my fellow brothers and sisters in Christ fell for this con man and supported him..."
https://www.youtube.com/watch?v=KeAbXmhTF-A&t=356s
Voor mensen die nog enige gezondheid van geest hebben niet gemakkelijk om het daar uit te houden:
"My more religious, conservative family members didn't like when I pointed out how hypocritical it was of people like them to vote for someone who is the antithesis of real Christian values. Go figure."
"As a Christian of over 30 years, I am appalled and sickened by how Trump is using Christianity as a political tool. I am also appalled and sickened by how my fellow brothers and sisters in Christ fell for this con man and supported him..."
Born OK the first time
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Gisteravond bekeek ik via YouTube een Amerikaanse news-clip met de titel 99% OF WHITE EVANGELICAL VOTERS OPPOSE IMPEACHMENT.
Het blijkt dus dat deze evangelicalen tot de laatste snik de allersterkste steun aan Trump geven. De video is niet erg interessant om te beluisteren, aangezien twee christenen heel voorzichtig slechts wat kritische kanttekeningen plaatsen. Veel interessanter waren de talloze commentaren die onder de YouTube-video te zien waren. Ze lieten zien hoe diepgaand dit de publieke opinie over evangelicals negatief heeft beïnvloed. Er bleef in de commentaren werkelijk niets over van nog enig respect voor deze groep.
Ik was van plan deze te verzamelen, omdat veel ervan bijzonder scherp verwoord werden, maar vanmorgen merkte ik op dat alle commentaren zijn weggehaald en de video geen mogelijkheid tot commentaar meer geeft.
Hetzelfde nieuws werd echter ook door de comedian Seth Meyers verteld, en daar kan men ook heel wat scherpe reakties lezen, waarvan ik hier een paar langs laat gaan:
-“When fascism comes to America it will be wrapped in the flag and carrying a cross”-Sinclair Lewis
-99% of evangelicals aren't real christians.
-Wow. The evangelicals wouldn't know Satan even when he's sitting right on their faces.
-It’s funny because white Evangelicals are the most judgmental people on the planet.
-And 100% of them want the Antichrist to walk the earth.
-Because nothing is more Christian than supporting a lying, filthy rich adulterer whose entire presidency is based on turning away the weary, the hungry, and the poor.
-They fit in the same category as others desiring a theocracy, like the demagogues in the "Sharia law" countries.
-One good thing to come out of Trump's presidency: We can finally stop any pretence, that evangelicals ever cared about religion or even basic morality. Their unwavering support for a man who is the antithesis of their supposed morality and an affront to human decency in general has unmasked them.
-Evangelical ethics and morals sure have "evolved" a lot in the last couple of years. Didn't lying, racism, and adultery used to frowned upon by "Christians"?
-Evangelicals are now Devil Worshippers!
-Christian evangelicals... creating atheists one poll at a time.
-Because the more devout somebody is, the crazier they are.
Hier een hele leuke:
-So they went from worshipping the Messiah to worshipping someone with a Messiah complex.
Nog een leuke:
-A lot of Evangelicals are really into the idea of "The End Times" and apocalyptic bullshit so that kind of makes sense.
Eén persoon schrijft: Don't let Evangelicals run away from Trump once he crashes, use him to break their "legitimacy". Claim they worshipped the anti Christ and are a fallen faith - It'll drive them nuts.
Daar hoeft men echter echt niet toe op te roepen, want het is een onafwendbaar resultaat van dit rampzalige pact met de duivel dat evangelicalen gemaakt hebben. De term "evangelisch" zal decennia lang gelijk staan aan "de grootste steuners van de slechtste, meest corrupte en gewetensloze, ondemocratische, en domste president die de VS in haar gehele geschiedenis ooit gehad heeft".
Het blijkt dus dat deze evangelicalen tot de laatste snik de allersterkste steun aan Trump geven. De video is niet erg interessant om te beluisteren, aangezien twee christenen heel voorzichtig slechts wat kritische kanttekeningen plaatsen. Veel interessanter waren de talloze commentaren die onder de YouTube-video te zien waren. Ze lieten zien hoe diepgaand dit de publieke opinie over evangelicals negatief heeft beïnvloed. Er bleef in de commentaren werkelijk niets over van nog enig respect voor deze groep.
Ik was van plan deze te verzamelen, omdat veel ervan bijzonder scherp verwoord werden, maar vanmorgen merkte ik op dat alle commentaren zijn weggehaald en de video geen mogelijkheid tot commentaar meer geeft.
Hetzelfde nieuws werd echter ook door de comedian Seth Meyers verteld, en daar kan men ook heel wat scherpe reakties lezen, waarvan ik hier een paar langs laat gaan:
-“When fascism comes to America it will be wrapped in the flag and carrying a cross”-Sinclair Lewis
-99% of evangelicals aren't real christians.
-Wow. The evangelicals wouldn't know Satan even when he's sitting right on their faces.
-It’s funny because white Evangelicals are the most judgmental people on the planet.
-And 100% of them want the Antichrist to walk the earth.
-Because nothing is more Christian than supporting a lying, filthy rich adulterer whose entire presidency is based on turning away the weary, the hungry, and the poor.
-They fit in the same category as others desiring a theocracy, like the demagogues in the "Sharia law" countries.
-One good thing to come out of Trump's presidency: We can finally stop any pretence, that evangelicals ever cared about religion or even basic morality. Their unwavering support for a man who is the antithesis of their supposed morality and an affront to human decency in general has unmasked them.
-Evangelical ethics and morals sure have "evolved" a lot in the last couple of years. Didn't lying, racism, and adultery used to frowned upon by "Christians"?
-Evangelicals are now Devil Worshippers!
-Christian evangelicals... creating atheists one poll at a time.
-Because the more devout somebody is, the crazier they are.
Hier een hele leuke:
-So they went from worshipping the Messiah to worshipping someone with a Messiah complex.
Nog een leuke:
-A lot of Evangelicals are really into the idea of "The End Times" and apocalyptic bullshit so that kind of makes sense.
Eén persoon schrijft: Don't let Evangelicals run away from Trump once he crashes, use him to break their "legitimacy". Claim they worshipped the anti Christ and are a fallen faith - It'll drive them nuts.
Daar hoeft men echter echt niet toe op te roepen, want het is een onafwendbaar resultaat van dit rampzalige pact met de duivel dat evangelicalen gemaakt hebben. De term "evangelisch" zal decennia lang gelijk staan aan "de grootste steuners van de slechtste, meest corrupte en gewetensloze, ondemocratische, en domste president die de VS in haar gehele geschiedenis ooit gehad heeft".
Born OK the first time
Dit was ook een voorspelbare stap.
Hoeveel extra evangelicals zal hij hierdoor aan zich binden?
Tv-evangelist Paula White in team Trump
Of toch weer een te snelle ondoordachte miskleun?
"Ik doe het ook nooit goed.
Is het dan niet hartstikke prachtig, als ons Amerika gelooft dat God ons welvaart zal brengen, als we de keizer maar geven wat van de keizer is?"
Zij weet iig. deze machtige persoon aan zich te binden.
En hij gehoorzaamt.
twitter NowThis
Hoeveel extra evangelicals zal hij hierdoor aan zich binden?
Tv-evangelist Paula White in team Trump
Of toch weer een te snelle ondoordachte miskleun?
Een dominee in het Witte Huis. „Dat helpt. Mooier kan niet”, zei president Trump vorige week tijdens een persconferentie. Maar lang niet alle evangelicals zijn blij met de benoeming van evangelist en tv-prediker Paula White (53) tot staflid. Haar boodschap van welvaart en geluk is zeer omstreden.
Amerikaanse media leggen de benoeming van Paula White uit als een poging van Trump om de banden met conservatieve evangelicals aan te halen. Sommigen van hen zijn inderdaad positief, zoals James Dobson, de oprichter van de organisatie Focus on the Family. Hij zegt: „Paula heeft Trump naar Christus geleid.” Een grote groep conservatieven is echter zeer kritisch.
Ik hoor het hem denken:De vooraanstaande baptist Russell Moore noemt haar daarom een „charlatan en ketter.” Michael Horton, docent aan Westminster Seminary, vindt haar een dwaalleraar omdat ze predikt dat Jezus niet op aarde kwam om voor zondaren verzoening te brengen, maar om mensen toegang te geven tot grote materiële welvaart.
"Ik doe het ook nooit goed.
Is het dan niet hartstikke prachtig, als ons Amerika gelooft dat God ons welvaart zal brengen, als we de keizer maar geven wat van de keizer is?"
Ik denk dat ze slimmer is dan Trump.Critici stellen dat Trump White met deze benoeming beloond heeft voor haar loyaliteit. De president vroeg haar in 2011 of het Gods wil was dat hij zich kandidaat stelde voor het presidentschap. White zei dat hij nog moest wachten. In 2015 vertelde ze hem dat het nu tijd was. White was toen inmiddels de persoonlijke pastor van Trump geworden
White ziet Trump als een speciaal gezant van God, als een bijna goddelijke verlosser. Zij beweert dat het Witte Huis na de intrek van Trump „heilige grond” is en zegt: „Trump tegenstaan is net zoiets als God tegenstaan.” Toen de Democraten enkele maanden geleden de aftredingsprocedure startten, vergeleek ze de president met de lijdende Knecht des Heeren uit Jesaja 53 – het hoofdstuk dat de kerk vanouds betrekt op de lijdensweg van Christus.
Zij weet iig. deze machtige persoon aan zich te binden.
En hij gehoorzaamt.
twitter NowThis
‘To say no to President Trump would be saying no to God.’ — Trump’s faith adviser and ‘Righteous Gemstones’ character come to life Paula White is now an official White House employee
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Ik volg altijd het verhaal van het pact dat Amerikaanse evangelicals sloten met met de duivel. Je zou denken dat zoiets inklapt op een gegeven moment en gelovigen na de kater het geloof te zien opgeslokt worden door de politiek, zich dan eindelijk weer op de basics gaan richten. Maar nee, de mars naar waanzin gaat nog steeds door.
Na zeven jaar is het enkel nóg extremer geworden: men moet vervelende opmerkingen van jezus erbuiten houden. Trump is de bron voor waarheid.
Hier de informatie in een notendop: https://www.youtube.com/watch?v=PuQ8gGm1pmg
Hier een uitvoeriger behandeling van de zaak: https://youtu.be/DVm4SahHH1E?t=40
Hoe langer dit voortduurt des te groter de eventuele kater in de toekomst wordt en des te grondiger de evangelicalen hun eigen graf delven. Met repercussies ook voor de restjes van het evangelische geloof in Europa dat er nog is overgebleven.
Een Nederlander geeft een commentaar op de uitvoerige link hierboven:
"From abroad (The Netherlands) it is (at least for me) not possible at all to understand the (American) Evangelicals that were so important for my spiritual life. I am so glad and relieved by both your interview, your comments and by dr. Russell Moore. Thank you."
Voor mij is deze ontwikkeling ook onbegrijpelijk. Ik ben zelf al twintig jaar geleden vervreemd van dit geloof, maar ik schaam me er steeds meer voor dat ik ooit een christen werd vanwege dat perverse Amerikaanse christendom. Well, good luck to you, meneer de evangelicale gelover die er nog steeds in blijft geloven vanwege één dappere Amerikaanse evangelische gelovige die als een roepende in de woestijn optreedt en door de rest uitgespuugd wordt. Ikzelf zou het niet meer kunnen volhouden om het woord "evangelisch" of "evangelikaal" nog in mijn spraakgebruik te behouden om mezelf als gelover aan te duiden. De mensen die ik als "broeder en zuster" beschouwde hebben zich ontpopt tot de mensen waarvoor ik de verachting had die men geeft aan alles waar de duivel voor staat. Je zou denken dat dat een gelovige helemaal gek kan maken.
Misschien heeft een katholiek van een vorige generatie ook zo'n gevoel gehad nadat de ogen open gingen voor hoezeer katholiek geloof samenging met fascisme.
Na zeven jaar is het enkel nóg extremer geworden: men moet vervelende opmerkingen van jezus erbuiten houden. Trump is de bron voor waarheid.
Hier de informatie in een notendop: https://www.youtube.com/watch?v=PuQ8gGm1pmg
Hier een uitvoeriger behandeling van de zaak: https://youtu.be/DVm4SahHH1E?t=40
Hoe langer dit voortduurt des te groter de eventuele kater in de toekomst wordt en des te grondiger de evangelicalen hun eigen graf delven. Met repercussies ook voor de restjes van het evangelische geloof in Europa dat er nog is overgebleven.
Een Nederlander geeft een commentaar op de uitvoerige link hierboven:
"From abroad (The Netherlands) it is (at least for me) not possible at all to understand the (American) Evangelicals that were so important for my spiritual life. I am so glad and relieved by both your interview, your comments and by dr. Russell Moore. Thank you."
Voor mij is deze ontwikkeling ook onbegrijpelijk. Ik ben zelf al twintig jaar geleden vervreemd van dit geloof, maar ik schaam me er steeds meer voor dat ik ooit een christen werd vanwege dat perverse Amerikaanse christendom. Well, good luck to you, meneer de evangelicale gelover die er nog steeds in blijft geloven vanwege één dappere Amerikaanse evangelische gelovige die als een roepende in de woestijn optreedt en door de rest uitgespuugd wordt. Ikzelf zou het niet meer kunnen volhouden om het woord "evangelisch" of "evangelikaal" nog in mijn spraakgebruik te behouden om mezelf als gelover aan te duiden. De mensen die ik als "broeder en zuster" beschouwde hebben zich ontpopt tot de mensen waarvoor ik de verachting had die men geeft aan alles waar de duivel voor staat. Je zou denken dat dat een gelovige helemaal gek kan maken.
Misschien heeft een katholiek van een vorige generatie ook zo'n gevoel gehad nadat de ogen open gingen voor hoezeer katholiek geloof samenging met fascisme.
Born OK the first time
Dat jullie je nog verbazen over Amerika? Dit is gewoon een waanzinnig (letterlijk!!) land wat misschien wel gaat afglijden naar een soort van dictatuur.
Zoals alles nu gaat qua politiek en religie (en de giftige combinatie van de 2) wordt het onhoudbaar.
Zoals alles nu gaat qua politiek en religie (en de giftige combinatie van de 2) wordt het onhoudbaar.
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Spuit Elf.
Spuit Elf.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Natuurlijk blijf je je daar over verbazen. Het is eenvoudig een verbazingwekkend fenomeen dat het land dat het bolwerk was van democratie nu op de rand van vervallen tot fascistische dictatuur staat.
Evenzo het verworden van evangelisch christelijk geloof tot cultus van Trumpaanbidding waar men moet oppassen het over Jezus te gaan hebben. Velen die een Republikeinse achtergrond hebben gaan dezelfde emoties door: het is en blijft onvoorstelbaar dat deze partij zich heeft ontwikkeld tot een fascistische extreme partij rondom een door en door psychisch gestoorde cultusleider en dat massa's die gezond van geest het leven willen doorgaan eenvoudig op die partij blijven stemmen.
Het zijn dingen die ik niet voor mogelijk zou hebben gehouden een halve eeuw geleden toen ik nog jong was, aangezien het letterlijk de omdraaiing is van alle waarden.
In mijn vroegere leven vroeg ik me altijd af hoe in vredesnaam die omkering van alle waarden tot het duivelse in Duitsland kon gebeuren. Nu zien we het opnieuw gebeuren voor onze eigen ogen.
Evenzo het verworden van evangelisch christelijk geloof tot cultus van Trumpaanbidding waar men moet oppassen het over Jezus te gaan hebben. Velen die een Republikeinse achtergrond hebben gaan dezelfde emoties door: het is en blijft onvoorstelbaar dat deze partij zich heeft ontwikkeld tot een fascistische extreme partij rondom een door en door psychisch gestoorde cultusleider en dat massa's die gezond van geest het leven willen doorgaan eenvoudig op die partij blijven stemmen.
Het zijn dingen die ik niet voor mogelijk zou hebben gehouden een halve eeuw geleden toen ik nog jong was, aangezien het letterlijk de omdraaiing is van alle waarden.
In mijn vroegere leven vroeg ik me altijd af hoe in vredesnaam die omkering van alle waarden tot het duivelse in Duitsland kon gebeuren. Nu zien we het opnieuw gebeuren voor onze eigen ogen.
Born OK the first time
Ik denk niet dat dit correct is. Mijn inschatting is dat de republikijnen al naar een fascistische extreme partij evolueerden en dat Trump net op het juiste moment [voor hem] verscheen om de rol van cultleider op te nemen.Rereformed schreef: ↑01 sep 2023 11:12 Natuurlijk blijf je je daar over verbazen. Het is eenvoudig een verbazingwekkend fenomeen dat het land dat het bolwerk was van democratie nu op de rand van vervallen tot fascistische dictatuur staat.
Evenzo het verworden van evangelisch christelijk geloof tot cultus van Trumpaanbidding waar men moet oppassen het over Jezus te gaan hebben. Velen die een Republikeinse achtergrond gaan dezelfde emoties door: het is en blijft onvoorstelbaar dat deze partij zich heeft ontwikkeld tot een fascistische extreme partij rondom een door en door psychisch gestoorde cultusleider en dat massa's die gezond van geest het leven willen doorgaan eenvoudig op die partij blijven stemmen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Dat zal inderdaad vast met elkaar samengaan. Trump is niet voor niets geswitched van Democraat naar Republikein. Maar de doorsnee Republikein dacht altijd dat deze conservatiefste tak (oa. Jerry Falwell, Pat Robertson, tea party) zo extreem is dat men ze voor lief kan nemen, aangezien ze nooit tot de meerderheid zullen behoren.
Het laat maar eens weer zien hoe aanhoudend fanatisme uiteindelijk toch aan het langste touw kan trekken.
Trump is de katalyst en ook de hoofdpersoon geweest die het allemaal tot een ramp heeft doen uitgroeien. Het blijft verbazingwekkend hoe iemand die zo door een door corrupt en dom en multi-psychisch geestoord is zo'n invloed op bijna de helft van de bevolking kan hebben.
Born OK the first time
Dit topic lezende denk ik terug aan een documentaire van een paar jaar terug. Tijs van den Brink vind het niet rijmen, zich christen noemen en tegelijkertijd op Trump stemmen.
De docuserie destijds uit antropologische belangstelling bekeken.
https://www.eo.nl/artikel/tijs-ontmoet- ... esus-trump
via NPO start nog te zien.
https://www.npostart.nl/god-jesus-trump ... placement=
De docuserie destijds uit antropologische belangstelling bekeken.
https://www.eo.nl/artikel/tijs-ontmoet- ... esus-trump
via NPO start nog te zien.
https://www.npostart.nl/god-jesus-trump ... placement=
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Na acht jaar! Het pact met de duivel in full display: https://www.youtube.com/watch?v=YcgMeIK0KOY
Kostelijk om te zien indien men ertoe in staat is de idiotie van de mens als komedie te ervaren!
Mij lukt dat niet. Ik troost me met de gedachte dat we aan de vooravond van de ondergang van Trump staan en de stuiptrekkingen zien van een geloof dat bezig is af te sterven.
Kostelijk om te zien indien men ertoe in staat is de idiotie van de mens als komedie te ervaren!
Mij lukt dat niet. Ik troost me met de gedachte dat we aan de vooravond van de ondergang van Trump staan en de stuiptrekkingen zien van een geloof dat bezig is af te sterven.
Born OK the first time
Rereformed, kan je ook een keer een onderbouwing geven waarom Trump volgens jou gaat verliezen? De stelligheid waarmee je dit blijft brengen doet weleens aan een bezweringsformule denken.
Ok. Ik zie nu pas dat er elders al op ingegaan is.
Ok. Ik zie nu pas dat er elders al op ingegaan is.
Dit was een proces van een jaar of zeven, herinner ik mij. Taaie rakker e.d. zei ik dan.
Kijken wat deze periode zal expireren.
Maar... eerlijk is eerlijk, zó taai had ik ook niet verwacht.
Sailing on a ship to nowhere... Behaving like idiots... Silly human race.