Omkering van waarden
Zouden we niet een betere samenleving kunnen realiseren waarin niet samenleven maar naast elkaar leven de norm is? Zouden we niet tot veel betere oplossingen kunnen komen voor de inrichting van de samenleving als we niet als standaard zouden hebben dat 'we een godsgruwelijke hekel aan elkaar mogen hebben'? Zouden we bijvoorbeeld zaken als gettovorming bijvoorbeeld daardoor niet op een positieve wijze kunnen benaderen?
Mensen hebben een sterke neiging om de mensheid onder één noemer te willen brengen, we zeggen wel 'leven en laten leven' maar er zijn maar erg weinig mensen die dit daadwerkelijk in de praktijk kunnen brengen omdat wat onbehagen geeft of niet in het straatbeeld maar moet verdwijnen.
Hoe zouden we zicht kunnen krijgen op het oneindige gelaat van de ander van Levinas?
Samenleving
Moderator: Moderators
-
Richard van Emmerik
- De Encyclopedist
- Ervaren pen
Re: Samenleving
Uh, is Lavinas dicht bij de Malvinas?Richard van Emmerik schreef: ↑05 feb 2018 19:30 Hoe zouden we zicht kunnen krijgen op het oneindige gelaat van de ander van Levinas?
Doet me denken aan een oud mopje:
Vader: Waarom ben je zo laat thuis?
Zoon: Ik moest op school nablijven.
Vader: Waarom moest je nablijven?
Zoon: Ik wist niet waar de Azoren lagen.
Vader: Ruim je spullen dan ook beter op.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
- Peter van Velzen
- Site Admin
Uiteraard heb ik levinas even opgezocht. Ik denk niet dat hij dol ozu zijn geweest op getto's, maar wel op verschillen. Om het Wikipedia-artikel te begrijpen moest ik ook ontologie opzoeken. Over Egologie kon ik niet zo snel iets vinden. Het is een verzaamelnaam voor denkrichtingen die gebruik maken van het "ik" als centrale gedachte. Dat schijnt Levinas te hebben afgewezen. Hij voert juist de änder" op als thema. Het komt me edoch voor dat dit wel degelijk samenleven inhoud en niet langs elkaar heen leven. Met dank aan drs P en het lied "heen en weer", is "ïk" niets anders dan een "Ander" bezien vanaf de overkant.
Ik wens u alle goeds
Bedoel je nou dat je wilt dat het verboden wordt om een hekel aan iemand te hebben?Richard van Emmerik schreef: ↑05 feb 2018 19:30 Omkering van waarden
Zouden we niet tot veel betere oplossingen kunnen komen voor de inrichting van de samenleving als we niet als standaard zouden hebben dat 'we een godsgruwelijke hekel aan elkaar mogen hebben'?
Braver dan the braafste braverik!
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned