Lid Satanskerk eist aanpassing abortuswet VS

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Terug naar AF voor abortus wetgeving in de US?
In Nederland horen we de laatste tijd weinig van de Satanskerk.
Maar in de US lijkt het nog aardig levend.
Vooral in de strijd tegen het faciliteren van opnieuw christelijk gebaseerde wetten van de huidige regering.
Een vrouw die lid is van de Satanskerk eist dat de Amerikaanse staat Missouri een deel van zijn abortuswetgeving intrekt. De verplichte bedenktijd van drie dagen moet worden geschrapt en de voorlichtingsfolder moet eruit.
Dat bepleitte haar advocaat vandaag voor het hooggerechtshof van de staat. Hij zei dat het beperken van abortus ingaat tegen het geloof van de vrouw.

Veel Amerikaanse staten hebben de afgelopen tijd het recht op abortus beperkt, mede onder invloed van streng-religieuze aanhangers van de Republikeinse partij. Het lid van de Satanskerk vindt dat abortus moet worden toegestaan en beroept zich daarbij op 'hedendaagse wetenschappelijke inzichten'.

Artsen in Missouri zijn verplicht vrouwen een foldertje te geven waarin staat dat 'het leven van elk menselijk wezen begint bij de conceptie'. Daarnaast moeten ze een zwangere vrouw een echo aanbieden, plus de mogelijkheid te luisteren naar de hartslag van de foetus
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
dikkemick
Adelaar

Re: Lid Satanskerk eist aanpassing abortuswet VS

Bericht door dikkemick »

Sorry, maar ook een satanskerk kan ik niet serieus nemen. God bestaat niet, Satan ook niet. Abortus standpunten moet je op rationele gronden beargumenteren, niet op religieuze.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

DM is het volledig met mijn collega's eens. ;)

DO YOU WORSHIP SATAN?

It is the position of The Satanic Temple that religion can, and should, be divorced from superstition. As such, we do not promote a belief in a personal Satan. To embrace the name Satan is to embrace rational inquiry removed from supernaturalism and archaic tradition-based superstitions. The Satanist should actively work to hone critical thinking and exercise reasonable agnosticism in all things. Our beliefs must be malleable to the best current scientific understandings of the material world — never the reverse.

https://thesatanictemple.com/pages/faq

Strakke actie, weer een beetje meer Baas in eigen buik, dat scheen nodig te zijn daar.

https://psmag.com/social-justice/satani ... n-missouri
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Fenomeen schreef: 09 mar 2018 16:50 DM is het volledig met mijn collega's eens. ;)
Ik denk dat Satanskerk een erg ongelukkig gekozen benaming is voor de kerk die gesticht is in 1966.
Het Satanisme binnen deze opzet wordt te vaak verward met het al eeuwen oude satanisme, wat sterk occult is en wat een geheim genootschap zou zijn.

Mijn indruk is, dat de Satanskerk met als stichter Anton Szandor LaVey vanuit soortgelijke motieven is ontstaan als later de kerk van het vliegende spaghetti monster.
Protest tegen het christendom en de christelijke geboden en verboden. Mn. de puriteinse uitingen daarvan.

Maar dan wel met een andere opzet.
Met igv. de Satanskerk ervan uitgaand, dat de mensen dierlijke eigenschappen heeft, die dan ook ten volle geleefd mogen worden.
Met het beleven van erotiek vaak bovenaan. Maar bovenal een religie die de wereldse uitspattingen promoot.
The Satanist realizes that man, and the action and reaction of the universe, is responsible for everything, and doesn’t mislead himself into thinking that someone cares.
Is it not more sensible to worship a god that he, himself, has created, in accordance with his own emotional needs—one that best represents the very carnal and physical being that has the idea-power to invent a god in the first place?

From a 1986 interview with Walter Harrington of The Washington Post:
“Satan is a symbol, nothing more,” LaVey says. “Satan signifies our love of the worldly and our rejection of the pallid, ineffectual image of Christ on the cross.”
https://nl.wikipedia.org/wiki/Satanisme ... 'de satan'
De al langer bestaande Bijbelvertalingen hebben het over 'de satan' met een lidwoord en een kleine letter, de Nieuwe Bijbelvertaling van 2004 heeft het over Satan met een hoofdletter. In het laatste geval wordt Satan dus als een naam beschouwd.

Satan met een hoofdletter heeft betrekking op de mythologische figuur Satan. Een andere vorm is 'de satan'. Deze spelling staat voor het kwaad als abstract concept en refereert niet aan iets bepaalds. Satan wordt vaak ook op deze twee wijzen uitgelegd: als een symbool of metafoor (modern satanisme) of als soort van godheid (traditioneel satanisme). Het eerste is een vorm van rationeel-egoïsme, terwijl de tweede vorm een religieuze beweging is.
Omdat het over abortus gaat en het recht tot zelfbeschikking, denk ik dat het bericht over het moderne satanisme gaat.
http://www.kerkvansatan.nl/
Er is een religie die de mensheid niet onderdrukt.
Er is een religie die de mens neemt zoals zij is.
Er is een religie die de vrouw vrouw laat zijn; sexy en geweldig mooi.
Er is een religie in wiens naam nog nooit oorlogen zijn gevoerd.
Er is een religie die accepteert dat ieder mens anders is.
Er is een religie die accepteert dat sommigen op hun eigen geslacht vallen en anderen op het andere geslacht.
Er is een religie die accepteert dat de mens fetisjen heeft en vindt dat die uitgeleefd moeten worden.
Er is een religie die ernaar streeft ieder mens op te tillen naar een hoger niveau en tegelijkertijd realiseert dat ieder mens dit op een andere wijze doet.
Er is een religie die vindt dat mannen en vrouwen gelijk behandeld dienen te worden.

Er is een religie voor mensen als U en ik.
Deze religie heet Satanisme.
Als de naam U afschrikt zit U nog teveel vast in een ander geloof.
Dit geloof is interessant voor mensen die zich niet af laten schrikken door een naam of door fictie die meer dan 2000 jaar geleden geschreven is. Dit geloof is voor mensen van nu.
Mensen die met beide benen op de aarde staan.
Mensen die het leven genieten zoals het bedoeld is.
En dat uit zich dan in alles doen wat door God verboden is, maar de opzet is wel binnen de wet te blijven.

Daar waar het Satanisme het tegendeel leert van het Christendom en dat ook extreme vormen kan aannemen, is de leer van Vliegend Spaghettimonster, FSM vanaf 2005 veel luchtiger en veel meer en duidelijker satirisch in hun strijd tegen de onzinnigheid van godsdienstige leer, wetten en rechten, maar daar waar consequenties wordt gevraagd voor hun strijd voor secularisatie, gaan vele volgelingen net zo fanatiek voor hun leer, als dat christenen doen.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Dit onderwerp komt niet van CoS af.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Satanic_Temple

Inderdaad veel meer satirisch en luchtig.
Pro-actieve club die flink lobbyt (voor taalpuristen; ik vind het niet staan) en de media opzoekt.
Schijnen ze ook weer mot over te hebben met CoS die veel terughoudender is.

PS Ik stel mijn geweten boven de wet, dat weet je toch? ;)
Je merkt dat bv in topics over hulp bij zelfdoding.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Indeed een zeer ongelukkige naam.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Interessante ontwikkelingen.
Toch begrijp ik de motivatie van de naamgeving richting Satan niet in dit geval als ik het programma bekijk.
Ik heb toch het idee dat de drempel voor veel twijfelaars en atheïsten net iets te groot is om actief deel te gaan nemen.

Leuk verder snuffelen via See also
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Maria schreef: 09 mar 2018 18:55
Toch begrijp ik de motivatie van de naamgeving richting Satan niet in dit geval als ik het programma bekijk.
Het schurkt erg dicht tegen vrijdenkerij aan, de naam vind ik niet belangrijk.
Ik heb toch het idee dat de drempel voor veel twijfelaars en atheïsten net iets te groot is om actief deel te gaan nemen.
Dat geldt voor Freethinker ook.
De meeste van mijn vrienden zijn gewoon vrijdenker maar zullen zich zelden zo noemen en de behoefte om zich op een forum met gelijkgestemden te begeven is er al helemaal niet. ;)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Fenomeen schreef: 09 mar 2018 19:33 Dat geldt voor Freethinker ook.
De meeste van mijn vrienden zijn gewoon vrijdenker maar zullen zich zelden zo noemen en de behoefte om zich op een forum met gelijkgestemden te begeven is er al helemaal niet. ;)
Kan heel goed zijn.
Grosso modo is dat bij het grootste gedeelte van de mensheid.
Het is echt niet vanzelfsprekend dat iedereen op een forum gaat om zijn interesses te bespreken.
Is ook niet nodig.

Maar als je op de barricaden wil voor iets en op rationele wijze een punt wil maken, zul je toch de aandacht van mensen moeten trekken en ze mee moeten krijgen.
En naar mijn idee, doe je dat toch eerder door een titel als Vrijdenken, dan door Satanisme.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

dikkemick schreef: 09 mar 2018 15:59 Sorry, maar ook een satanskerk kan ik niet serieus nemen. God bestaat niet, Satan ook niet. Abortus standpunten moet je op rationele gronden beargumenteren, niet op religieuze.
Helaas de mensheid is maar voor een beperkt deel rationeel. Het is zelfs gemakkelijker om met een vergiet op je hoofd bepaalde opvattingen ter discussie te stellen dan met bladzijden keurig geformuleerde rationele inzichten.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Faramir
Geregelde verschijning

Bericht door Faramir »

Interessant proces. Indien ze verliest blijft alles bij het oude en indien ze wint is er binnen korte tijd nieuwe wetgeving waarbij de kans heel groot is dat abortus dan maar compleet verboden wordt in de VS. Hoe dan ook, ze gaat verliezen. Dat had ze zelf ook wel in kunnen zien maar hoogmoed en gretigheid verblind schijnbaar. Als je wat constructief en duurzaam wil bereiken werken langzame stapjes veel beter doorgaans zeker in verandering van cultuur.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Fenomeen schreef: 09 mar 2018 19:33
Maria schreef: 09 mar 2018 18:55
Het schurkt erg dicht tegen vrijdenkerij aan, de naam vind ik niet belangrijk.
Dat geldt voor Freethinker ook.
De naam satan schrikt wel degelijk af. Uiteraard voor gelovigen, maar dus ook voor atheïsten! Ik kan dit niet serieus nemen.
Einstein/Mick
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Maria schreef: 09 mar 2018 18:04
Omdat het over abortus gaat en het recht tot zelfbeschikking, denk ik dat het bericht over het moderne satanisme gaat.

Er is een religie die de mensheid niet onderdrukt.
Er is een religie die de mens neemt zoals zij is.
Er is een religie die de vrouw vrouw laat zijn; sexy en geweldig mooi.
Er is een religie in wiens naam nog nooit oorlogen zijn gevoerd.
Er is een religie die accepteert dat ieder mens anders is.
Er is een religie die accepteert dat sommigen op hun eigen geslacht vallen en anderen op het andere geslacht.
Er is een religie die accepteert dat de mens fetisjen heeft en vindt dat die uitgeleefd moeten worden.
Er is een religie die ernaar streeft ieder mens op te tillen naar een hoger niveau en tegelijkertijd realiseert dat ieder mens dit op een andere wijze doet.
Er is een religie die vindt dat mannen en vrouwen gelijk behandeld dienen te worden.

Er is een religie voor mensen als U en ik.
Deze religie heet Satanisme.
Als de naam U afschrikt zit U nog teveel vast in een ander geloof.
Dit geloof is interessant voor mensen die zich niet af laten schrikken door een naam of door fictie die meer dan 2000 jaar geleden geschreven is. Dit geloof is voor mensen van nu.
Mensen die met beide benen op de aarde staan.
Mensen die het leven genieten zoals het bedoeld is.

Als er geen sexy en geweldig mooie mannen te vinden zijn ... dan hoor ík zeker niet bij de U. :roll:

De naam Satan doet me overigens niet veel. Maar gezien de link naar gelovigen vind ik het simpelweg een niet zo snuggere naam.
Het geeft een tegenstelling aan. Dat neigt meer naar opstandig verweer dan naar een 'op je eigen pootjes staan.'

Het is niet anders, het is niet nieuw, het is niet fris.
Het is alleen maar een beetje tegendraads goochelen met ouwe koek! Net als FSM.

Die sexy vrouw regel vind ik al te stupide voor woorden. Helemaal als je bedenkt dat die al strijdig is met de laatste regel.
En over die andere regels... laaa maaar. Overtreft bijna de achterlijkheid van FSM (Pastafarisme) beetje zelfde laken een pak.
Hoeveel stupiditeit kan een mens verdragen op een dag?

Wat abortus betreft.
Weet ik niet of men daar ook het onderscheid kent tussen abortus en zwangerschapsafbreking.
Zo ja, dan vind ik 3 dagen bedenktijd met een foldertje nog miniem.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Petra schreef: 10 mar 2018 04:05 Wat abortus betreft.
Weet ik niet of men daar ook het onderscheid kent tussen abortus en zwangerschapsafbreking.
Zo ja, dan vind ik 3 dagen bedenktijd met een foldertje nog miniem.
Ik weet niet hoe de abortuswet voorheen was in Missouri.
En nog steeds in andere staten waar sprake zou zijn van en terug strengere aanpak.
Het lijkt erop dat het veel vrijer was dan hier, wat me toch verbaast.

http://www.stimezo-zwolle.nl/5-dagen-bedenktijd
http://www.stimezo-zwolle.nl/overtijdbehandeling
In Nederland geldt de grens van 22 weken en is er onderscheid tussen abortus/ zwangerschapsonderbreking voor en na 6 weken en 2 dagen.
Het verschil tussen een overtijdbehandeling en een abortus is dat bij een overtijdbehandeling niet de verplichte 5 dagen bedenktijd geldt.
Bij zwangerschap na 6 weken en tot 22 weken gelden ook onderzoek, gesprek en wachttijd van 5 dagen.

Dit onderscheid heb ik niet meegekregen in mijn eigen tussen neus en lippen door nieuwsgaring, daar ik er niet mee in aanraking ben geweest.

België maakt geen onderscheid en heeft iets andere regels.
https://www.seksualiteit.be/zwangerscha ... en-abortus
Procedure geldt voor de eerste 12 weken en geen onderscheid in verplichtte wachttijd.
Alleen de methode is anders voor en na 7 weken.
Eerst een afspraak met onderzoek en voorlichting, daarna verplichte wachttijd 6 dagen
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

dikkemick schreef: 09 mar 2018 15:59 Sorry, maar ook een satanskerk kan ik niet serieus nemen. God bestaat niet, Satan ook niet. Abortus standpunten moet je op rationele gronden beargumenteren, niet op religieuze.
Ik neem ze niet minder serieus als katholieken of Protestanten.
Blijft het vereren van iets wat niet bestaat.

Wat ik niet weet of deze sekte Satanisten of Luciferianen zijn.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Plaats reactie