Palm palm pasen

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Petra
Banned

Palm palm pasen

Bericht door Petra »

Ik krijg allemaal van die gezellige whatsappjes, met gekleurde eieren, een springende paashaas met daarbij steeds de boodschap: Vrolijk pasen of fijne paasdagen.

Echt, ik snap het niet. Waarom??? Waarom sturen mensen dat naar elkaar? Als je gelovig bent allah, maar atheïsten.. whyyyyy :?
Waarom zitten die met elkaar aan de paasbrunch of hangen eieren in bomen?
Noem het dan 'lentebrunch' of gooi er een andere leuke term tegenaan.
Vier de lente. Vier dat het lekker weer wordt. Vier dat je vrij bent. Vier dat je zin hebt om te vieren. Maar waarom pasen vieren?

Wat is er zo leuk dan aan dat zgn. zoenoffer van Jezus?
Wat is er dan zo fijn en vrolijk aan het idee dat er blijkbaar iemand geofferd moest worden?
Zeg dat er NU mensen zijn die ook zo denken; kom laat ik mezelf of mijn zoon offeren voor de mensheid; die stoppen we toch in een gesticht!
Ik vind die hele paas geen enkele nobele gedachte dienen, er gaat helemaal geen goeie inspiratie van uit.
Ik zie alleen maar bloederige gewelddadige gekkigheid en dan een god en Jezus die dat blijkbaar wel een goed idee vonden.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Re: Palm palm pasen

Bericht door Giovedico delle Fate »

Petra schreef: 01 apr 2018 05:23 Ik krijg allemaal van die gezellige whatsappjes, met gekleurde eieren, een springende paashaas met daarbij steeds de boodschap: Vrolijk pasen of fijne paasdagen.

Echt, ik snap het niet. Waarom??? Waarom sturen mensen dat naar elkaar?
Mijn vrouw omhelsde vanochtend haar zoon en voegde hem toe: "zalig pasen". Ik moest daar natuurlijk per se op reageren door te zeggen dat zij hem met dat typisch RK-woord "zalig" feitelijk 'dood en in de hemel' wenste. Uiteraard kreeg ik enig commentaar. Waarop ik het zo nodig nog erger moest maken door te melden hoe raar het is om pasen te vieren als je helemaal niet in een God gelooft. Ik heb het daar maar bij gelaten, om de sfeer niet nog verder te verpesten.

Maar aan de andere kant is pasen inmiddels wel een traditie geworden, net als Sinterklaas. Beiden hebben hun wortels in Abrahamische religies. En ik vind het oprecht jammer dat er zoveel tradities verloren gaan. Helemaal los van de vraag naar de oorsprong en of die oorsprong wel of niet deugt.
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@Petra,
Snap je het niet.....m.i snap je het best, maar gaat het anders dan jij wenst. Feest op je eigen manier of feest niet, maar laat anderen ook.

Palm Pasen wordt meestal niet door atheïsten gevierd. In sommige streken wordt er nog een broodhaan versierd en in optocht gelopen. Ook eieren hangen eraan;het symbool voor nieuw leven.

Dit is de week voor Pasen en een symbool van de intocht van Jezus in Jeruzalem.

'Goede paasdagen' wensen protestanten elkaar vaak, of de groet; "de Heer is waarlijk opgestaan, halleluja". Rooms-katholieken wensen elkaar vaak "Zalig Paasfeest".

Atheïsten zullen elkaar -voor wie dat wil- fijne of vrolijke Paasdagen wensen. Maar staat je dat tegen dan maak je er: een "vrolijk lentefeest" . Ook kun je dat lente feest op een andere dag vieren.
De joden herdenken, vieren Pesach. Paashazen eten gelovigen ook wel omdat chocolade best lekker is. Maar heeft niets met een religieuze traditie te maken m.i..Wees vrij om het te vieren zo je wilt, of niet te vieren. Ik dacht dat jij van het "niet zo moeilijk doen'' bent'??

Maar toch nog een prachtig lentelied, gewoon omdat het kan.

The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate »

Storm schreef: 01 apr 2018 16:58
Dank je heel erg wel, Storm, voor dit prachtige lied!
Ik heb Maarten ca. 2 jaar voor zijn dood live gezien en was onder de indruk. Maar dit lied slaat werkelijk alles!!!
Nogmaals heel erg bedankt!
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Petra schreef: 01 apr 2018 05:23
Ik zie alleen maar bloederige gewelddadige gekkigheid en dan een god en Jezus die dat blijkbaar wel een goed idee vonden.
Zie:

https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=15084
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Storm schreef: 01 apr 2018 16:58 ..Wees vrij om het te vieren zo je wilt, of niet te vieren. Ik dacht dat jij van het "niet zo moeilijk doen'' bent'??

Jaahaaa, meestal wel. Soms is moeilijk doen leuk, gewoon omdat het kan.
In dit geval verbaas ik me echt over het geweld waar het mee gepaard moest gaan.
En tja die eieren, dat gedoe met die eieren.. :evil: wellicht omdat ik m'n laatste eieren zit uit te broeden. :lol:

Mooi lied!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Fish schreef: 01 apr 2018 21:59
Petra schreef: 01 apr 2018 05:23
Zie:

https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=15084
Getverdemmie, wat een gruwelijke toestand. :(
Was die barmhartigheid weer ff vergeten zeker. Het kan natuurlijk ook die rechtvaardigheid zijn; als je heeeeeeel stout bent word je in je volgende leven een zieke pad.

lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Met Pasen vieren wij de start van de lente. Het woord Pasen is bij ons niet gerelateerd aan het christendom. Uiteraard kun je zeggen dat je dan domweg de lente kunt vieren. Maar het woord Pasen is zo ingeburgerd, net als Kerst. Dat viert ook iedereen.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Paaseieren zijn heidens niets mis mee dus om als atheist anderen een vrolijk paasberichtje te sturen.
Afbeelding
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Petra
Banned

Bericht door Petra »

doctorwho schreef: 02 apr 2018 12:13 Paaseieren zijn heidens niets mis mee dus om als atheist anderen een vrolijk paasberichtje te sturen.
Lachen gieren brullen met jou. :evil:

Laat ik maar ff een welbekend oudhollands spreekwoord aanhalen; beter één ei in de mand dan tien in de lucht.

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist »

doctorwho schreef: 02 apr 2018 12:13 Paaseieren zijn heidens niets mis mee dus om als atheist anderen een vrolijk paasberichtje te sturen.
Afbeelding
Mijn familie van moederskant is Twents en daar heb ik vele malen een traditionele (en heidense) paasmaaltijd meegemaakt, die grotendeels uit eieren bestaat -aangevuld met zoet gebak- voornamelijk kippeneieren en soms van wat minder gebruikelijke vogels als eenden en ganzen. Meestal voelde ik me na afloop zo'n beetje als in die cartoon.

Burp. Afbeelding
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Offeren betekent iets wegdoen wat je gaat missen. Iets wegdoen wat je na 3 dagen terugkrijgt is geen offeren.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@Bonjour,
Het verkeerde topic.

@De Encyclopedist,
Ook last van de Poaskearls ?

The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Petra
Banned

Bericht door Petra »

De Encyclopedist schreef: 03 apr 2018 22:37 Mijn familie van moederskant is Twents en daar heb ik vele malen een traditionele (en heidense) paasmaaltijd meegemaakt, die grotendeels uit eieren bestaat -aangevuld met zoet gebak- voornamelijk kippeneieren en soms van wat minder gebruikelijke vogels als eenden en ganzen. Meestal voelde ik me na afloop zo'n beetje als in die cartoon.
TJa, met een struisvogeleitje ben je ook wel ff zoet.
Ik voel me BTW elke dag als die cartoon. :lol:
Laatst gewijzigd door Petra op 04 apr 2018 00:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Petra
Banned

Bericht door Petra »

Petra schreef: 03 apr 2018 02:40
Lachen gieren brullen met jou. :evil:

Laat ik maar ff een welbekend oudhollands spreekwoord aanhalen; beter één ei in de mand dan tien in de lucht.
Ik bedacht een betere, zou daar de paashaas-link door komen?
-Wie een ei legt voor een ander is zelf het haasje.

Plaats reactie