Petra
Je vroeg: Waarom voelde je je dan toch zo bedreigd tijdens die begrafenis?
-Geen idee, maar je verwoordt het juist met bedreigd voelen.
Zulke boosheid zoals bij je zussie is het bij mij dan weer niet. Ben zelf ook niet gelovig opgevoed maar wel op een christelijke school gezeten.
Gershom
Je vroeg: Hoe voel jij je nu? En hoe lang geleden heb je het paranormale en het christendom vaarwel gezegd?
-Voel mij prima, zit goed in mijn vel. Christendom is nu een jaar of 6 geleden, paranormale al een stuk langer
Ik heb die weerstandsgevoelens alleen als ik met bijbelteksten of gebed wordt geconfronteerd, dat is niet vaak gelukkig. Een oplossing zie ik (voor nu) gewoon geen (diep) religieuze bijeenkomst bijwonen. Wanneer een gelovig familielid overlijd en begrafenis heeft met flink wat bijbel zal ik er dus niet meer bij zijn. Dit wordt in mijn omgeving wel geaccepteerd maar al was dat niet zo dan maakt mij dat weinig uit. Ik ben geen pot nutella die iedereen tevreden kan houden. Dus of mensen daar nou moeite mee hebben ... so be it. Dat ik het schreef als topic is meer omdat ik probeer te begrijpen waarom ik dit heb en dat het fijn is wat van herkenning te lezen.
Maria:
Je schreef: Visioenen heb ik nooit gezien.
Zoals je die nu beschrijft vermoed ik toch, dat er een psycho-pathologische achtergrond voor is.
-Dat denk ik zelf ook, ontstaan in de slechte band die ik met mijn moeder had. Ik ben als reactie daarop gaan vluchten uit de realiteit, op zoek naar erkenning en liefde. Toen ik dat in de gaten kreeg (dat ik dit deed), heb ik mezelf aangeleerd in het hier en nu te leven en mijn verleden achter mij te laten. Hoofd uit de wolken en gericht op de realiteit. En ik laat niet meer toe dat wie dan ook zo'n negatieve invloed nog heeft in mijn denken. Ben best wel een humoristisch persoon nu
Verder schreef je: Wat ik wel heb en dat komt evenzeer als bij jou vooral door associaties die je zelf (onbewust) krijgt, zijn de heftige afweer gevoelens.
Die gevoelens niet te kunnen verteren en verdragen leidt dan tot een heel natuurlijke afweer, nl. je heftig te weer stellen door agressie of bij onmacht daartoe, ook het huilen wat de schadelijke input weer voor een groot gedeelte kan neutraliseren.
Dat laatste klinkt misschien niet echt wetenschappelijk, maar is wel hoe ik het ervaren heb.
Sterk lijkend op wat jij meemaakte tijdens een dienst, heb ik dat gehad bij de begrafenis van een tante van me.
Het begon al bij het theatrale tale Kanaäns spreken en werd zo sterk bij het gebed van de dominee, dat ik het gevoel had het wel uit te willen gillen.
Ik heb het gebed uit respect voor mijn familie uitgezeten met dichtgeknepen ogen en een zakdoek in mijn mond gepropt om het geluid van huilen af te stoppen en ben direct na het amen weggelopen.
- Dat is exact wat ik beleef! Je beschrijft mijn gevoelens van afkeer nog beter dan ik dat zelf deed. Idd, dat uit willen gillen, weg willen en huilen, het niet kunnen verdragen. Weet jij waarom je dit zo heftig hebt? De keer dat ik dit tijdens een begrafenis had, overviel mij echt, terwijl ik vooraf dacht dat het wel mee zou vallen.
Fish: komt die boosheid dan door hoe ze met je om zijn gegaan?
Ik heb dat zelf niet, wel gehad. Maar omdat ik niet wil dat dat mijn leven of denken beheerst heb ik het opgegeven er iets van te moeten vinden of voelen. Word ik een stuk gelukkiger van

.