Dat zou ik anders verwoorden, vandaar dat de titel niet helemaal overeenkomt met het epistel.
@Dikkemick, voor je alweer begint te steigeren... ik lees maar telkens "andere dieren" als er "dieren" staat. (Gewoon omdat ik me zo welwillend opstel om me op de inhoud te concentreren.
Hier gaat het dus wel om context. We zijn allemaal dier, in elke context mens, maar vanuit verschillende invalshoeken zou je de mens van andere dieren kunnen onderscheiden door specifieke menselijke eigenschappen.
Ik heb ze uit het artikel geknipt en op een rij gezet.
Wat vinden jullie?
De mens als lachende aap
De antropoloog aan het woordDe biologische antropologie ziet, net als Bas Levering, een principieel onderscheid tussen mens en dier. Daarmee staat haar ambitie haaks op de evolutietheorie. Hiertussen zit een zekere spanning waar een mooie discussie mee samenhangt.
Levering haalt een drietal biologisch antropologen aan, die het wezenlijke verschil tussen mens en dier bepleiten.
1) Zelfbewustzijn tegenover het bewustzijn.
Een dier zit opgesloten in zijn wereld, terwijl de wereld van de mens open is. Een dier kan zijn wereld niet tot object maken en analyseren of verschillende zintuigen op hetzelfde object betrekken, de mens kan dit wel. Daarbij kan de mens ‘nee’ zeggen tegen zijn aandriften, terwijl een dier deze gewoon volgt.
2) Een mens kan veranderen en rollen spelen.
Volgens Plessner kan de mens zichzelf veranderen in tegenstelling tot dieren. Daarnaast kan de mens rollen spelen. Zo speelt een ober in een restaurant de rol van bediende. Hij serveert en voorziet dat alles naar wens is bij de gasten. Een restaurantbezoeker speelt op zijn beurt ook zijn rol, namelijk als die van gast die zich laat bedienen. Een mens laat zich echter niet met dergelijke rolverdelingen samenvallen. Een dier doet dit wel.
3) Ontplooiingsdrang
Hij stelt dat de mens zich principieel van een dier onderscheidt doordat men een zekere ontplooiingsdrang heeft. Instituties als het huwelijk en het gezin zijn realiseringen van dergelijke ontplooiingen. De wereld van de mens is open doordat wij blijven leren en ons blijven ontwikkelen. De wereld van het dierenrijk is, ook volgens Gehlen, gesloten.
4) Invoelen
Bas Levering beweert: Een mens ‘voelt’ niet ‘in’, hij doet meer dan dat. Hij haalt daarbij als voorbeeld het kermen van pijn aan. Wanneer je ziet dat iemand ontzettend veel pijn heeft, kun je er een voorstelling maken, maar je voelt de pijn niet daadwerkelijk zelf. Het is geen voorwaarde van het eigen gevoel. Daarbij is het hebben van gevoel iets anders dan het begrijpen van gevoel. Voor het begrijpen van gevoel dient humaniteit toegevoegd te worden. Daardoor komt het hebben en het begrijpen van gevoel volgens Bas Levering niet met elkaar overeen.
5) Principieel verschil?: Rationaliteit en normativiteit (zie onderaan).
De bioloog aan het woord
1) Herkennen ‘menselijk’ gedrag bij dieren en zien daarmee een gradueel verschil tussen mens en dier.Biologen staan in deze discussie lijnrecht tegenover het vakgebied van de biologische antropologie.
Zo maakt de aap eenzelfde geluid tijdens het *lachen als de mens en vertonen de gelaatsspieren van de mens ongeveer dezelfde trekken als bij de aap.
2) Invoelen
De Nederlandse primatoloog Frans de Waal claimt dat chimpansees tot invoelen in staat zijn. De Waal laat zien dat chimpansees met elkaar begaan zijn en elkaar hulp verlenen in geval van pijn. Zij bezitten volgens hem wel degelijk menselijke eigenschappen. Zo smeden ze complotjes, maken voort-wat hoort-wat afspraakjes en strijden om status.
Wel of geen principieel verschil?
Biologisch antropologen hebben volgens Levering een goed punt als het om het principiële verschil tussen mens en dier gaat. Mensen bezitten rationaliteit en normativiteit en dieren niet. Levering voegt daar nog wel een punt van kritiek aan toe. Biologisch antropologen lijken volgens hem niet goed te beseffen dat het bij onderscheidende kenmerken als rationaliteit en normativiteit om imperfecte systemen gaat. Onze rationaliteit zorgt ervoor dat we weten wat goed en fout is, maar toch handelen we vaak niet verstandig: we leven de normen en waarden niet perfect na. Het is typisch menselijk om in een beregelde wereld te leven, toch zondigen we continue tegen deze regels. Het verschil tussen mens en dier is volgens Bas Levering een kwestie van definitie en soms van empirische overtuigingskracht.
* Hier wordt lachen en huilen weer typisch menselijk genoemd.
https://www.sg.uu.nl/nieuws/2012/met-ee ... raan%C2%85