God van de gaten

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Moderator

God van de gaten

Bericht door Maria »

God van de gaten
Internationaal bekend als God of the gaps.

Als voorbeeld.
Weer een verhaal op deze websites, waarin gepoogd wordt de Bijbel als wetenschappelijk juist te tonen.
https://logos.nl/
Sodom en Gomorrah verwoest door kosmisch ruimtepuin?
Volgens de onderzoekers is het verloop van de gebeurtenis als volgt: Boven de vruchtbare vlakte van de Jordaanvallei explodeerde een stuk ruimtepuin. De verwoesting trof Tall el-Hammam (volgens Collins het Bijbelse Sodom), maar ook alle naburige steden. Het betrof een gebied van meer dan 500 vierkante kilometer. Het verwoestte niet alleen de steden maar ook de landbouwgronden. Door de drukgolf werd de anhydriet-zoutlaag van de Dode Zee actief en een superhete brine van zout bedekte het landschap.
Weer een poging om het verhaal van Sodom en Gomorra te verwetenschappelijken. En te combineren met de vraag over waarom de Dode Zee zo zout is.
Wat ik me afvraag is: Stel dat alle "gaps" van de "God of the gaps" zijn opgevuld door de wetenschap? Wat blijft er dan nog over van deze God?

En dat voorbijgaand aan de algemeen geaccepteerde reden van het ontstaan van de Dode Zee met het hoge zoutgehalte.
Wikipedia Dode Zee
https://wibnet.nl/natuur/zee/waar-komt- ... ut-vandaan
https://wibnet.nl/natuur/meren/hoe-lang ... ee-al-dood
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Ronaldus67
Ervaren pen

Re: God van de gaten

Bericht door Ronaldus67 »

Bij het Logos Instituut bedrijft men 'achterafgoderij'.
Oude geloofsaannames op basis van moderne wetenschap simpelweg vervangen door nieuw giswerk. Zo krijgt God achteraf altijd gelijk. "Wat een machtige Heer en Heiland hebben we toch."
deugniet
Geregelde verschijning

Bericht door deugniet »

Echt weer een vaag stukje voor de gelovigen geschreven. Geleerden hebben iets aangetoond...vuur ..hitte... verbrande potscherven ..een hete laag zout wat verspreid werd .. En dat was allemaal mogelijk door een ontploft stuk hemelgesteente boven Tall el-Hammam, waar vermoedelijk ook Sodom en Gomorra hebben gelegen.
Zie je wel….De bijbel is waar… De geleerden hebben bewijzen gevonden…Sodom en Gomorra zijn verwoest.
Doet me denken aan deze tijd van het jaar …, maar dan zeker 15 jaar geleden…Mijn kinderen hadden vol verwachting gezongen voor hun schoen bij de kachel..
“Sinterklaas kapoentje…gooi wat in mijn schoentje….etc. Etc…”
De volgende dag lag er natuurlijk een cadeautje in …
En ik vertelde vol enthousiasme dat ik ’s nachts buiten gerommel had gehoord en voetstappen. En ook had ik schimmen op het dak gezien…
“ Jaaaaa”…zeiden m’n kinderen ..”Zwarte Piet heeft het cadeautje in de schoen gedaan.” Welke conclusie zouden ze anders kunnen trekken???
Natuurlijk trokken ze deze conclusie, omdat hun wijze vader zoveel bewijzen had aangevoerd. (Om in de geest van de tijd te blijven, noemen we dit de “ ZwartePieten theorie”.

Maar … stel dat er inderdaad een meteoriet boven Sodom en Gomorra was geklapt… (er van uit gaande dat die steden daar gelegen hebben)
Dan kunnen we ook de conclusie trekken, dat God zich van meteorieten bedient om ernstig moreel verval te bestraffen..
Dan vraag ik mij af, welke vreselijke zonde zich heeft plaats gevonden in Siberië in 1908. Ook daar was toen een enorme luchtexplosie van een meteoriet.. En volgens Wikipedia was er maar sprake van vermoedelijk 1 menselijke slachtoffer.. Een rendierenherder…
Welke vreselijke sodomietische daad had hij met zijn rendieren uitgevoerd?

Natuurlijk… Dit gaat te ver.. Niet alle morele misdaden worden met ontploffende meteorieten gestraft… Zeer vele meteorieten hebben de aardkloot geteisterd met hun inslagen. En bijna allemaal voor de tijd dat onze voorouders uit de bomen kwamen.

Maar waarom werden dan Sodom en Gomorra met een ploffende meteoriet bestraft? Is dat geen zwakte uitleg?
Was er geen straf te bedenken welke alleen God uitgevoerd zou kunnen hebben? Iets wat niet natuurlijks was?
Om terug te komen op Zwarte Piet en meteorieten…
Zwarte Piet doet lief en aardig tegen alle kinderen, zowel goed als stout…
Meteorieten zijn vervelende stukjes steen, en doen kwaad aan al de mensen en al het leven, zowel goed als stout.
Alleen hele kleine kinderen en onvolwassen grote mensen, geloven in het doelbewust handelen van Zwarte Pieten en meteorieten.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Maria schreef: 21 nov 2018 12:16
Wat ik me afvraag is: Stel dat alle "gaps" van de "God of the gaps" zijn opgevuld door de wetenschap? Wat blijft er dan nog over van deze God?
Metaforen.
Zionist
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

deugniet schreef: 02 dec 2018 22:11 Dan vraag ik mij af, welke vreselijke zonde zich heeft plaats gevonden in Siberië in 1908. Ook daar was toen een enorme luchtexplosie van een meteoriet.. En volgens Wikipedia was er maar sprake van vermoedelijk 1 menselijke slachtoffer.. Een rendierenherder…
Welke vreselijke sodomietische daad had hij met zijn rendieren uitgevoerd?
Je dent te logisch!
Goden straffen nooit de daders, maar het gehele gebied rond de plek waar de daad plaatsvond. Hij straft niet een koning, maar zijn hele volk. Check je bijbel maar. Om de wraakneming te stoppen, kun je onschuldig bloed vergieten, dat helpt doorgaans. Denk maar aan Jezus...
Ik wens u alle goeds
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Weer een verhaal op deze websites, waarin gepoogd wordt de Bijbel als wetenschappelijk juist te tonen.
Het is niet onwaarschijnlijk dat in vele Bijbelverhalen, sages en legendes een kern van waarheid schuilt. Achteraf is er een verklaring bij gevonden, zoals "straf van een god". Dat betekent niet dat de bijbel wetenschappelijk klopt, maar geeft eerder weer hoe mensen verklaringen zochten voor verschijnselen die ze niet snapten. Voor zover het met wetenschap te maken heeft, vertelt het iets over de manier waarop religie destijds werkte.

En nog steeds trouwens. De grote tsunami in 2004 leverde bijvoorbeeld (lokaal) dezelfde reacties op van geestelijk leiders: een straf van Allah / God voor [ vul iets in ].
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
deugniet
Geregelde verschijning

Bericht door deugniet »

gerard_m schreef: 03 dec 2018 21:13 Het is niet onwaarschijnlijk dat in vele Bijbelverhalen, sages en legendes een kern van waarheid schuilt. Achteraf is er een verklaring bij gevonden, zoals "straf van een god"
Precies gerard_m,
Net als de zondvloed eigenlijk...
De kern van waarheid is een kosmische ramp of een enorm natuurgeweld. Daarbij verdwijnen er steden... En dan moest er wel een hele boze God geweest zijn. En waarom was God vreselijk boos? Ja.. de mensen waren heel erg verdorven.
Peter van Velzen schreef: 03 dec 2018 02:29 Je dent te logisch!
Goden straffen nooit de daders, maar het gehele gebied rond de plek waar de daad plaatsvond. Hij straft niet een koning, maar zijn hele volk. Check je bijbel maar.
Klopt Peter..in de meeste gevallen wel.
Maar er zijn ook voorbeelden in de bijbel waar de daders wel werden gestraft, maar de omstanders niet.
In Numeri 16 staat een horrorverhaal geschreven, hoe een aardverschuiving en kosmisch vuur uiterst selectief een groep daders bestraften en niet de omstanders.

Het volk Israël zwierf in de woestijn na uit Egypte te zijn verlost. Ze kwamen bij het beloofde land aan en verkenners hadden al gezien dat het land rijk was en de opbrengsten goed.
Kort daarna waren er drie mannen. Korach Datan en Abiram. Zij waren het er niet langer mee eens dat Mozes en Aaron de leiding alleen hadden. Ook vonden zij dat ze te lang hadden rondgezworven in de woestijn en nog niets van het beloofde land hadden gezien.
Niet geheel onterecht zou je zeggen..Helaas was er geen overleg of iets dergelijks, of een presentatie van een plan van aanpak..Nee...God werd vreselijk boos en zei tegen Mozes en Aaron..” stap opzij...Ik verbrand het hele volk in een fractie, op jullie na” .
Mozes en Aaron vielen op de grond en spraken bijzondere woorden tot God..”U gaat toch niet een heel volk straffen omdat 1 man ongehoorzaam is?”
Eigenlijk niet..En Gods toorn bedaarde iets...
Helaas waren Mozes en Aaron niet in het paradiis om dezelfde woorden te spreken nadat Adam en Eva gezondigd hadden.

Maar er moest wel gestraft worden. En zo stonden de families van Korach, Datan en Abiram voor hun tenten. Ook stonden daar hun vrouwen, Zonen en kleine kinderen. (Staat echt in de bijbel).
Misschien zei de kleine Natan wel tegen zijn moeder...” Mamma...waarom is iedereen zo boos op opa Datan? “
Mamma:..” maak je geen zorgen Natan...Opa dient God., die zorgt voor ons”
Natan: ...” Ik ben bang mamma”
Mamma:..” Niet bang zijn Natan..wij zijn het volk van God”

Een seconde later scheurt de grond open en Natan, zijn moeder, zijn broertjes, zusjes, ooms , tantes en opa en oma storten voorover het gapende gat in..om zoals de bijbel het zegt..levend het dodenrijk in te gaan..
Direct daarna sluit de aarde zich weer boven hen, en is iedereen verdwenen.

Als iedereen is verdwenen is er nog een appeltje te schillen met nog 250 Levieten, die ook Mozes leiding ter discussie hadden gesteld.
Een heel klein meteorietje ontplofte exact boven de 250 Levieten en er was een vuur uit de lucht en deze mannen verbrandden direct.
Wellicht kunnen de onderzoekers die de meteorietenexplosie boven het dal van Tall El Hammam onderzocht hebben, ook resten hiervan vinden .... Een massagrafje in een aardspleet na een grondverschuiving en kort daarna een mini meteorietontploffinkje... op hetzelfde moment...
Als de wetenschap dat zou kunnen bewijzen.....
Halleluja... De Bijbel is waar!!!!
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

deugniet schreef: 03 dec 2018 23:08
gerard_m schreef: 03 dec 2018 21:13 Het is niet onwaarschijnlijk dat in vele Bijbelverhalen, sages en legendes een kern van waarheid schuilt. Achteraf is er een verklaring bij gevonden, zoals "straf van een god"
Precies gerard_m,
Net als de zondvloed eigenlijk...
De kern van waarheid is een kosmische ramp of een enorm natuurgeweld. Daarbij verdwijnen er steden... En dan moest er wel een hele boze God geweest zijn. En waarom was God vreselijk boos? Ja.. de mensen waren heel erg verdorven.
Peter van Velzen schreef: 03 dec 2018 02:29 Je dent te logisch!
Goden straffen nooit de daders, maar het gehele gebied rond de plek waar de daad plaatsvond. Hij straft niet een koning, maar zijn hele volk. Check je bijbel maar.
Klopt Peter..in de meeste gevallen wel.
Maar er zijn ook voorbeelden in de bijbel waar de daders wel werden gestraft, maar de omstanders niet.
In Numeri 16 staat een horrorverhaal geschreven, hoe een aardverschuiving en kosmisch vuur uiterst selectief een groep daders bestraften en niet de omstanders.
Lees jij dat daar? Ik lees dat de omstanders zich eerst moesten verwijderen en dat eventuele onschuldige kinderen mee verzwolgen werden.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie