Reïncarnatie serieus genomen bij de NPO

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: Reïncarnatie serieus genomen bij de NPO

Bericht door axxyanus »

Peter van Velzen schreef: 08 nov 2024 03:19
Mullog schreef: 07 nov 2024 12:59
Peter van Velzen schreef: 07 nov 2024 01:43 ...
Volgens mij functioneren DNA en RNA in zekere mate als software. Maar uiteraard gaat die vergelijking ook ergens mank.
Hier ben ik het niet mee eens. Het zijn gegevensdragers, wat volgens mij iets anders is dan software.

DNA codeert via een aantal processtappen eiwitten (grote stappen, snel thuis). Die processtappen worden dan weer door organische chemisch complexen (wordt het begrip organische chemie eigenlijk nog gebezigd?) uitgevoerd. Ik vind DNA lijken op een muziekboek van een draaiorgel. De muziek wordt dan eigenlijk geproduceerd door specifieke hardware, het draaiorgel.

Bij software denk ik eerder dat er een zekere onafhankelijkheid van de hardware is. Dezelfde software kan op verschillende processoren draaien (Windows op Intel of AMD, en dan ook nog verschillende typen). DNA lijkt mij sterk gebonden aan de omgeving waar het zich in bevindt.
DNA is geen gegevensdrager, maar is feitelijk de code (= het programma) die bepaalt hoe, waar en wanneer en onder welke omstandigheden een levende cel zich gedraagt.
Ik zou zeggen de specifieke volgorde van de baseparen, is de code.

Zie het als ponskaarten. De ponskaarten zelf zijn niet de code, het patroon van gaatjes is de code. Op de zelfde manier zou ik zeggen dat DNA zelf niet de code is maar het patroon van bases binnen het DNA.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“Axxyanus” schreef: Zie het als ponskaarten. De ponskaarten zelf zijn niet de code, het patroon van gaatjes is de code. Op de zelfde manier zou ik zeggen dat DNA zelf niet de code is maar het patroon van bases binnen het DNA.
Soms. Ponskaarten 80-koloms. Wie heeft die nog?
Afhankelijk van de fabrikant was de gebruikte alfa-numerieke codering soms storend ongelijk.
Bovendien werd soms ook binair weergegeven, of zoals ik me levendig herinner: een eigen bedenksel om de destijds niet in formules te vatten, zeker jaarlijks wijzigende belastingtabellen toch de computer in te krijgen.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

axxyanus schreef: 08 nov 2024 11:04 Ik zou zeggen de specifieke volgorde van de baseparen, is de code.

Zie het als ponskaarten. De ponskaarten zelf zijn niet de code, het patroon van gaatjes is de code. Op de zelfde manier zou ik zeggen dat DNA zelf niet de code is maar het patroon van bases binnen het DNA.
Je verbetering is op zich juist, al is het wel wat ingewikkelder. Dat patroon kan alléén in DNA of RNA zijn vastgelegt, Terwijl menselijke codes veel meer vormen kennen. Zo zijn er veel verschillende programmeertalen. En we kunnen morgen al een nieuwe verzinnen. Bovendien dient de volgorde van een gen overeen te komen met de volgorde in een eiwit, en is de "code" dus veel minder vrij dan bij "echte" software Het is eigenlijk beter te vergelijken met machinetaal. zoals ze uiteindelijk wordt uitgevoerd. Maar ook dat gaat mank, want de eiwitten zijn niet het eindproduct (als er al een eindproduct is)
Ik wens u alle goeds
Mus
Forum fan

Bericht door Mus »

Peter van Velzen schreef: 05 nov 2024 03:55 Ik heb er wel degelijk zin in, maar ik kies ervoor met die gedachte te spelen zonder haar te accepteren. Jij lijkt alleen met iemand van gedachten te wisselen met iemand die jouw gedachte bij voorbaat accepteert
Dat lijkt mij niet zo productief.
Gelukkig schrijf je ‘lijkt’ want wat je zegt is niet het geval wanneer je kan zien dat ik hier vooral aan het schrijven ben met mensen die mijn gedachten überhaupt niet volgen, laat staan dat ik van anderen zou verlangen dat zij bij voorbaat mijn gedachten zouden moeten volgen wil ik überhaupt met en van gedachten willen wisselen, dat is namelijk op geen enkel wijze het geval. Nog afgezien daarvan waarom zou ik volgens jou enkel maar van gedachten willen wisselen met mensen die bij voorbaat zouden moeten snappen waar ik het over heb? Daar ben ik dan we, weer benieuwd naar.
Wat jou onderschrift betreft : onze voorstelling van het universum kunnen wij uiteraard niet zonder bewustzijn bespreken. Noch kunnen wij waarnemingen uitwisselen zonder bewustzijn. Maar waarom zouden de objecten die wij daarbij veronderstellen óok dezelfde mate van bewustzijn moeten hebben?
1. Mijn onderschrift zegt niks over ‘bespreken’ mijn onderschrift heeft het over ‘waarnemen’. Mijn onderschrift heeft het niet over het uitwisselen van ‘waarnemen’ maar over ‘zonder bewustzijn geen universum’. Met andere woorden, stel wanneer ik als ‘mus’ de enige vorm van bewustzijn zou zijn dan ben ik op dat moment de enige die een universum kan waarnemen, ik heb daarbij in principe geen ander ander nodig om daar iets over uit te wisselen. M.a.w. het het universum bestaat enkel bij de gratie van het gegeven dat er er 1 enkel bewustzijn is dat het waar kan nemen, is dat er niet dan is er geen universum.
Ik ben bereid om een zeer ruime definitie van bewustzijn te hanteren in welke een electron zich bewust is van elektrische velden, maar jij wekt niet de indruk enig onderscheid te willen maken in de vorm of mate van bewustz
Ik durf niet te zeggen dat een electron zich bewust is van electrische velden e.d., dat hij bewogen wordt door electrische velden durf ik wel aan te nemen.
Echter de veronderstelling dat ik geen onderscheid zou maken in de mate van bewustzijn in de verschillende vormen klopt niet. Zelfs de mate van bewustzijn in één enkele vorm, namelijk die van de mens, kan in hoge mate verschillen wanneer je goed kijkt.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Mus
Forum fan

Bericht door Mus »

dikkemick schreef: 05 nov 2024 06:34
Mus schreef: 05 nov 2024 00:55
dikkemick schreef: 04 nov 2024 15:41 Mus, wat is nu (want ik ben de draad kwijt) exact je opzet vwb bewustzijn?

[
Ik niet begrijp.
Deze was ik nog even vergeten.

Ik niet begrijp!?

Nog maar een vraagje er tegenaan gooien dan. Wanneer jij als bewustzijn verdwijnt, bestaat het universum dan nog voor jouw als niet langer bestaande dikkemick?
Voor mij? Er is geen mij meer. Geluid (het fenomeen) verdwijnt niet als mijn bewustzijn met mij verdwenen is, ik hoor het alleen niet meer omdat mijn zintuigen niet meer functioneren. De zon komt ook na mijn dood weer op. IK ben het me alleen niet meer bewust.
Even vergeten dat de rekbaarheid van je geest niet zo ruim is en jij je niet kan voorstellen dat ik mogelijk bedoelde te zeggen dat jij als dikkemick het enig bestaande bewustzijn zou zijn en met het verdwijnen van dat bewustzijn mogelijk ook het hele universum van de kaart zou zijn verdwenen omdat het enige bewustzijn, hier genaamd ‘dikkemick’, er niet meer zou zijn om het waar te nemen.
Tenzij (of zie ik dat verkeerd) mijn bewustzijn weer universeel wordt en in een ander persoon/geboorte verdergaat?? Is dat wat je denkt en maar niet weet te onderbouwen?
Dat is m.i. nog even een straatlengte te ver om het over te hebben.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Peter van Velzen
Site Admin

Mus schreef: 09 nov 2024 11:23
Peter van Velzen schreef: 05 nov 2024 03:55 Ik heb er wel degelijk zin in, maar ik kies ervoor met die gedachte te spelen zonder haar te accepteren. Jij lijkt alleen met iemand van gedachten te wisselen met iemand die jouw gedachte bij voorbaat accepteert
Dat lijkt mij niet zo productief.
Gelukkig schrijf je ‘lijkt’ want wat je zegt is niet het geval wanneer je kan zien dat ik hier vooral aan het schrijven ben met mensen die mijn gedachten überhaupt niet volgen, laat staan dat ik van anderen zou verlangen dat zij bij voorbaat mijn gedachten zouden moeten volgen wil ik überhaupt met en van gedachten willen wisselen, dat is namelijk op geen enkel wijze het geval. Nog afgezien daarvan waarom zou ik volgens jou enkel maar van gedachten willen wisselen met mensen die bij voorbaat zouden moeten snappen waar ik het over heb? Daar ben ik dan we, weer benieuwd naar.
Ik kreeg die indruk omdat je stelt dat ik "de basis van wat nodig is om reïncarnatie als fenomeen te kunnen begrijpen al niet deel".
Mijn onderschrift zegt niks over ‘bespreken’ mijn onderschrift heeft het over ‘waarnemen’. Mijn onderschrift heeft het niet over het uitwisselen van ‘waarnemen’ maar over ‘zonder bewustzijn geen universum’. Met andere woorden, stel wanneer ik als ‘mus’ de enige vorm van bewustzijn zou zijn dan ben ik op dat moment de enige die een universum kan waarnemen, ik heb daarbij in principe geen ander ander nodig om daar iets over uit te wisselen. M.a.w. het het universum bestaat enkel bij de gratie van het gegeven dat er er 1 enkel bewustzijn is dat het waar kan nemen, is dat er niet dan is er geen universum.
Wij kunnen het universum als zodanig helemaal niet waarnemen. Onze zintuigen kunnen slechts gebeurtenissen waarnemen. Het is ons netwerk van neuronen dat op grond van zintuigelijke waarnemingen veronderstelt dat er een werkelijkheid bestaat, die deze verklaart. De totaliteit van onze veronderstellingen omtrent die werkelijkheid noemden men voorheen "de wereld" en tegenwoordig "het universum" of "het heelal".

De hoogste vorm van bewustzijn die de meeste filosofen aan zichzelf toeschrijven (en meeestal niet aan andere dieren of Kunstmatige intelligenties), bestaat voornamelijk uit talig denken. Daarvoor is één enkel individu niet voldoende. Er zijn samenwerkende sociale groepen voor noodzakelijk.
Verder nemen de meeste mensen aan dat de werkelijkheid die wij bedenken, een bruikbaar concept is, om in een van ons onafhankelijke werkelijkheid te opereren. De belangrijkste aanname in dat concept is dat zo'n onafhankelijke werkelijkheid bestaat. Uiteraard zullen we het nooit exact kunnen kennen, en moeten we ons behelpen met onze zelfbedachte versie, die we naar aanleiding van onze ervaringen steeds bijstellen, maar die vrijwel zeker nooit geheel overeenstemd.
Ik durf niet te zeggen dat een electron zich bewust is van electrische velden e.d., dat hij bewogen wordt door electrische velden durf ik wel aan te nemen.
Echter de veronderstelling dat ik geen onderscheid zou maken in de mate van bewustzijn in de verschillende vormen klopt niet. Zelfs de mate van bewustzijn in één enkele vorm, namelijk die van de mens, kan in hoge mate verschillen wanneer je goed kijkt.
Ik heb tot nu toe in jouw berichten dat onderscheid niet ervaren. Ik geloof je op je woord als je zegt dat jij het maakt, maar ik zie het niet. Anderen kennen jouw gedachten pas als je ze uitspreekt. of - in dit forum - opschrijft.
Ik wens u alle goeds
Mus
Forum fan

Bericht door Mus »

Peter van Velzen schreef: 10 nov 2024 03:07 Ik kreeg die indruk omdat je stelt dat ik "de basis van wat nodig is om reïncarnatie als fenomeen te kunnen begrijpen al niet deel".
Dat klopt idd Peter. Echter de conclusie die je daaruit dan vervolgens distilleert klopt niet. Ik heb namelijk nergens beweerd dat je zomaar iets klakkeloos zou moeten aannemen, helemaal niet zelfs. Het gevolg is echter wel dat ik dan met handen gebonden ben mbt het uitleggen hoe reïncarnatie werkt want dat is niet mogelijk wanneer je aanneemt dat bewustzijn (als gegevensdrager) niet kan bestaan buiten een materialistische gegevensdrager zoals het lichaam is. Met andere woorden daar loopt het gesprek dan al vast.
Wij kunnen het universum als zodanig helemaal niet waarnemen. Onze zintuigen kunnen slechts gebeurtenissen waarnemen. Het is ons netwerk van neuronen dat op grond van zintuigelijke waarnemingen veronderstelt dat er een werkelijkheid bestaat, die deze verklaart. De totaliteit van onze veronderstellingen omtrent die werkelijkheid noemden men voorheen "de wereld" en tegenwoordig "het universum" of "het heelal".
M.a.w. het fundamentele element bewustzijn speelt hierbij geen rol volgens jou?
De hoogste vorm van bewustzijn die de meeste filosofen aan zichzelf toeschrijven (en meeestal niet aan andere dieren of Kunstmatige intelligenties), bestaat voornamelijk uit talig denken. Daarvoor is één enkel individu niet voldoende. Er zijn samenwerkende sociale groepen voor noodzakelijk.
Verder nemen de meeste mensen aan dat de werkelijkheid die wij bedenken, een bruikbaar concept is, om in een van ons onafhankelijke werkelijkheid te opereren. De belangrijkste aanname in dat concept is dat zo'n onafhankelijke werkelijkheid bestaat. Uiteraard zullen we het nooit exact kunnen kennen, en moeten we ons behelpen met onze zelfbedachte versie, die we naar aanleiding van onze ervaringen steeds bijstellen, maar die vrijwel zeker nooit geheel overeenstemt
Lastige kwestie. M.i is een groep, zoals jij die benoemd, alleen nodig ter bevestiging van iets en ik zie niet waarom er bevestiging nodig is om het bestaan van iets te kunnen erkennen, maar dat zal vast aan mij liggen.
Ik heb tot nu toe in jouw berichten dat onderscheid niet ervaren. Ik geloof je op je woord als je zegt dat jij het maakt, maar ik zie het niet. Anderen kennen jouw gedachten pas als je ze uitspreekt. of - in dit forum - opschrijft.
Excuus, ik heb niet helder verwoord wat ik bedoelde te zeggen. Ik bedoelde te zeggen dat m.b.t. bewustzijn an sich geen onderscheid te maken valt echter de mate waarin dat bewustzijn zichzelf door een zeker materiaal kan geleiden.
Het verschil in en al dan waarneembaar bewustzijn ligt dus niet aan het bewustzijn maar aan het geleidingsmateriaal.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Mus,

Heb je een verwijzing naar een auteur die bewustzijn benadert zoals jij hier probeert, want jouw tekst verklaart me niets meer dan Harry Belafonte jaren geleden ook al meesterlijk wazig hield:
Harry Belafonte - Man Piaba

When I was a lad just three-foot-three
Certain questions occurred to me
So I asked me father quite seriously
To tell me the story 'bout the bird and bee
He stammered and he stuttered pathetically
And this is what he said to me
https://www.songteksten.nl/songteksten/ ... -piaba.htm

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Peter van Velzen schreef: 08 nov 2024 03:19
Mullog schreef: 07 nov 2024 12:59
Peter van Velzen schreef: 07 nov 2024 01:43 ...
Volgens mij functioneren DNA en RNA in zekere mate als software. Maar uiteraard gaat die vergelijking ook ergens mank.
Hier ben ik het niet mee eens. Het zijn gegevensdragers, wat volgens mij iets anders is dan software.

DNA codeert via een aantal processtappen eiwitten (grote stappen, snel thuis). Die processtappen worden dan weer door organische chemisch complexen (wordt het begrip organische chemie eigenlijk nog gebezigd?) uitgevoerd. Ik vind DNA lijken op een muziekboek van een draaiorgel. De muziek wordt dan eigenlijk geproduceerd door specifieke hardware, het draaiorgel.

Bij software denk ik eerder dat er een zekere onafhankelijkheid van de hardware is. Dezelfde software kan op verschillende processoren draaien (Windows op Intel of AMD, en dan ook nog verschillende typen). DNA lijkt mij sterk gebonden aan de omgeving waar het zich in bevindt.
DNA is geen gegevensdrager, maar is feitelijk de code (= het programma) die bepaalt hoe, waar en wanneer en onder welke omstandigheden een levende cel zich gedraagt. Uiteraard zijn het de andere onderdelen die het programma uitvoeren. Je vergelijking met het muziekboek van een draaiorgel is simplistisch maar in wezen wel juist. Het draaiorgel produceert de muziek, maar welke muziek, dat bepaalt het muziekboek.
DNA wordt gelezen en omgezet in mRNA wat daarna gebruikt wordt door ribosomen om de juiste aminozuren te selecteren en aan elkaar koppelen tot eiwitten (wederom grote stappen, snel thuis). Er zit geen enkele "opdracht executie" in het DNA en opdrachten is wat ik als software beschouw. Software (Cobol bijvoorbeeld) is MOVE A TO B. Het DNA bevat alleen de A. De MOVE TO B bevindt zich in ribosomen een aanverwante die de aminozuren bij elkaar scharrelen en koppelen.
Peter van Velzen schreef: 08 nov 2024 03:19 Niet alle software kan op alle hardware draaien, Volgens mij werkt WIndows niet op op een UNIVAC 1. Hetzelfde geldt voor muziekboeken en draaiorgels. Op een draaiorgel dat de bedoelde instrumenten ontbeert, werkt het muziekboek niet (of leidt tot andere muziek)
Virussen zijn niet anders dan computervirussen ze laten zichzelf door de hardware van de cel uitvoeren en kopiëren. Daaroe moeten ze wel een code bevatten, die voor de ribosomen leesbaar is.
Eens. Maar anderzijds betreed je hier wel een soort van grijs gebied. Ik denk dat je onder Windows prima een UNIVAC 1 emulator kan bouwen maar andersom zal vermoedelijk niet gaan om de simpele reden dat de processorcapaciteit en adresseringsmogelijkheden van de UNIVAC 1 niet toereikend zijn om Windows te draaien. Kortom, je hardware voldoet niet.

Zo gaat het ook met DNA. Hoewel het DNA van alle levende wezens hetzelfde is opgebouwd vertonen de ribosomen in verschillende organismen variaties waardoor ze minder efficiënt of niet-functioneel met het DNA van andere organismen om kunnen gaan.

Ik denk echt dat DNA niet meer dan een gegevensdrager is en het programma vastligt in de organische hardware van de cel (beter te noemen, firmware, denk ik).
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

heeck schreef: 10 nov 2024 14:11 Mus,

Heb je een verwijzing naar een auteur die bewustzijn benadert
zoals jij hier probeert, want jouw tekst verklaart me niets meer
dan Harry Belafonte jaren geleden ook al meesterlijk wazig hield:
Doet me denken aan de vergelijking tussen filosofische quotes van
Nietsche en Kant met de diepfilosifische quote van Frank Sinatra:

Quote Frank Sinatra Do Be Do Be Do.jpg
Quote Frank Sinatra Do Be Do Be Do.jpg (26.09 KiB) 107 keer bekeken
Ik ben mezelf Aut libertatem aut mortem mihi da! Sapere aude
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf
niet voor iemands interpretatie

Als je niet genoeg van jezelf houd om te stoppen met antiSemitische uitingen,
doe het dan voor anderen, dan draag je liefdevol bij
aan bestrijding van antiSemitisme.
Peter van Velzen
Site Admin

Mullog schreef: 10 nov 2024 15:29 DNA wordt gelezen en omgezet in mRNA wat daarna gebruikt wordt door ribosomen om de juiste aminozuren te selecteren en aan elkaar koppelen tot eiwitten (wederom grote stappen, snel thuis). Er zit geen enkele "opdracht executie" in het DNA en opdrachten is wat ik als software beschouw. Software (Cobol bijvoorbeeld) is MOVE A TO B. Het DNA bevat alleen de A. De MOVE TO B bevindt zich in ribosomen een aanverwante die de aminozuren bij elkaar scharrelen en koppelen.
Misschien kun je DNA en RNA beter vergelijken met assembler en eiwitten als (geassembleerde) machinecode. Het DNA kan niet anders dan,dan een serie van (4 verschillende) stikstofbasen bevatten, die in groepen van drie en is daarmee in zekere zin zowel de drager als de code. Maar zoals gezegd, elke vergelijking gaat enigzins mank. De basisparen zijn gegroepeerd in groepen (codonS) van drie, (dat geeft dus 6 bits) zodat ze 64 verschillende waarden kunnen hebben, 7-bits ASCII code kent twee maal zoveel waarden, maar 64 is meer dan genoeg om de 22 verschillende aminozuren te identificeren. groepen van twee kunnen er hoogstens 15 onderscheiden (naast een stop codon). Er is wellicht leven mogelijk dat 4 bits codons gebruikt, maar dat is dan "aliën" leven, en kent minder mogelijkheden.
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 11 nov 2024 02:02
Mullog schreef: 10 nov 2024 15:29 DNA wordt gelezen en omgezet in mRNA wat daarna gebruikt wordt door ribosomen om de juiste aminozuren te selecteren en aan elkaar koppelen tot eiwitten (wederom grote stappen, snel thuis). Er zit geen enkele "opdracht executie" in het DNA en opdrachten is wat ik als software beschouw. Software (Cobol bijvoorbeeld) is MOVE A TO B. Het DNA bevat alleen de A. De MOVE TO B bevindt zich in ribosomen een aanverwante die de aminozuren bij elkaar scharrelen en koppelen.
Misschien kun je DNA en RNA beter vergelijken met assembler en eiwitten als (geassembleerde) machinecode. Het DNA kan niet anders dan,dan een serie van (4 verschillende) stikstofbasen bevatten, die in groepen van drie en is daarmee in zekere zin zowel de drager als de code. Maar zoals gezegd, elke vergelijking gaat enigzins mank. De basisparen zijn gegroepeerd in groepen (codonS) van drie, (dat geeft dus 6 bits) zodat ze 64 verschillende waarden kunnen hebben, 7-bits ASCII code kent twee maal zoveel waarden, maar 64 is meer dan genoeg om de 22 verschillende aminozuren te identificeren. groepen van twee kunnen er hoogstens 15 onderscheiden (naast een stop codon). Er is wellicht leven mogelijk dat 4 bits codons gebruikt, maar dat is dan "aliën" leven, en kent minder mogelijkheden.
Hoe kom je aan vier ik heb geleerd dat het er vijf zijn: Thymine, Adenine, Cytosine, Guanine en Uracil.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Uracil?? Mij onbekend.
Grapje dat ik niet zie?
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Spuit Elf.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

dikkemick schreef: 11 nov 2024 09:39 Uracil?? Mij onbekend.
Grapje dat ik niet zie?
Ik heb niet alles paraat het is immers niet mijn vakgebied.

Snel even gezocht en vond iets onvolledigs.
Het DNA en RNA vormt een streng met een tegenoverliggende streng van nucleotiden. Dit gebeurt door waterstofbruggen die gevormd worden tussen de stikstofbasen. In DNA en RNA binden Cytosine (C) en Guanine (G) altijd met elkaar. In DNA worden waterstofbruggen gevormd tussen Adenine (A) en Thymine (T), in RNA bindt Adenine (A) met Uracil (U).
https://www.mrchadd.nl/academy/vakken/b ... an-het-dna

PS.
De werkelijkheid blijkt bijna altijd net iets ingewikkelder dan we dachten.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

dikkemick schreef: 11 nov 2024 09:39 Uracil?? Mij onbekend.
Grapje dat ik niet zie?
Uracil zit alleen in RNA (en vervangt daar Thymine uit dna)
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Plaats reactie