Mus schreef: ↑09 nov 2024 11:23
Peter van Velzen schreef: ↑05 nov 2024 03:55
Ik heb er wel degelijk zin in, maar ik kies ervoor met die gedachte te spelen zonder haar te accepteren. Jij lijkt alleen met iemand van gedachten te wisselen met iemand die jouw gedachte bij voorbaat accepteert
Dat lijkt mij niet zo productief.
Gelukkig schrijf je ‘lijkt’ want wat je zegt is niet het geval wanneer je kan zien dat ik hier vooral aan het schrijven ben met mensen die mijn gedachten überhaupt niet volgen, laat staan dat ik van anderen zou verlangen dat zij bij voorbaat mijn gedachten zouden moeten volgen wil ik überhaupt met en van gedachten willen wisselen, dat is namelijk op geen enkel wijze het geval. Nog afgezien daarvan waarom zou ik volgens jou enkel maar van gedachten willen wisselen met mensen die bij voorbaat zouden moeten snappen waar ik het over heb? Daar ben ik dan we, weer benieuwd naar.
Ik kreeg die indruk omdat je stelt dat ik "de basis van wat nodig is om reïncarnatie als fenomeen te kunnen begrijpen al niet deel".
Mijn onderschrift zegt niks over ‘bespreken’ mijn onderschrift heeft het over ‘waarnemen’. Mijn onderschrift heeft het niet over het uitwisselen van ‘waarnemen’ maar over ‘zonder bewustzijn geen universum’. Met andere woorden, stel wanneer ik als ‘mus’ de enige vorm van bewustzijn zou zijn dan ben ik op dat moment de enige die een universum kan waarnemen, ik heb daarbij in principe geen ander ander nodig om daar iets over uit te wisselen. M.a.w. het het universum bestaat enkel bij de gratie van het gegeven dat er er 1 enkel bewustzijn is dat het waar kan nemen, is dat er niet dan is er geen universum.
Wij kunnen het universum als zodanig helemaal niet waarnemen. Onze zintuigen kunnen slechts gebeurtenissen waarnemen. Het is ons netwerk van neuronen dat op grond van zintuigelijke waarnemingen veronderstelt dat er een werkelijkheid bestaat, die deze verklaart. De totaliteit van onze veronderstellingen omtrent die werkelijkheid noemden men voorheen "de wereld" en tegenwoordig "het universum" of "het heelal".
De hoogste vorm van bewustzijn die de meeste filosofen aan zichzelf toeschrijven (en meeestal niet aan andere dieren of Kunstmatige intelligenties), bestaat voornamelijk uit talig denken. Daarvoor is één enkel individu niet voldoende. Er zijn samenwerkende sociale groepen voor noodzakelijk.
Verder nemen de meeste mensen aan dat de werkelijkheid die wij bedenken, een bruikbaar concept is, om in een van ons onafhankelijke werkelijkheid te opereren. De belangrijkste aanname in dat concept is dat zo'n onafhankelijke werkelijkheid bestaat. Uiteraard zullen we het nooit exact kunnen kennen, en moeten we ons behelpen met onze zelfbedachte versie, die we naar aanleiding van onze ervaringen steeds bijstellen, maar die vrijwel zeker nooit geheel overeenstemd.
Ik durf niet te zeggen dat een electron zich bewust is van electrische velden e.d., dat hij bewogen wordt door electrische velden durf ik wel aan te nemen.
Echter de veronderstelling dat ik geen onderscheid zou maken in de mate van bewustzijn in de verschillende vormen klopt niet. Zelfs de mate van bewustzijn in één enkele vorm, namelijk die van de mens, kan in hoge mate verschillen wanneer je goed kijkt.
Ik heb tot nu toe in jouw berichten dat onderscheid niet ervaren. Ik geloof je op je woord als je zegt dat jij het maakt, maar ik zie het niet. Anderen kennen jouw gedachten pas als je ze uitspreekt. of - in dit forum - opschrijft.