Reïncarnatie serieus genomen bij de NPO

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

gerard_m
Bevlogen

Re: Reïncarnatie serieus genomen bij de NPO

Bericht door gerard_m »

dikkemick schreef: 01 nov 2024 13:42
Die laatste vraag is wel weer een wetenschappelijke vraag. De waarom vraag begrijp ik niet goed. Waarom heeft de mens bewustzijn?
En heeft alleen de mens bewustzijn? Of zit ik er weer naast?
De overgang reïncarnatie -bewustzijn zie ik ook niet
In plaats van waarom, had ik beter kunnen schrijven: hoe dan?
Is bewustzijn iets dat vanzelf ontstaat zodra cellen voldoende verbindingen met elkaar maken?
Vanaf hoeveel verbindingen ontstaat spontaan bewustzijn?
How werkt dat?

Waarschijnlijk heb je geen idee en evenmin een ervaring waarbij jouw bewustzijn ineens ontstond. Toch geloof je dat het zo is gegaan.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 01 nov 2024 15:08
Die laatste vraag is wel weer een wetenschappelijke vraag. De waarom vraag begrijp ik niet goed. Waarom heeft de mens bewustzijn?
Is bewustzijn iets dat vanzelf ontstaat zodra cellen voldoende verbindingen met elkaar maken?
How werkt dat?

Waarschijnlijk heb je geen idee en evenmin een ervaring waarbij jouw bewustzijn ineens ontstond. Toch geloof je dat het zo is gegaan.
Ja dat klopt.
En het klopt voor (vrijwel) ieder mens. Tevens is dit bewustzijn te verlagen en te verhogen dus dat is wat mij betreft een aanwijzing dat bewustzijn reëel is.
Maar hoe gaan we dit met reïncarnatie aanpakken?
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Spuit Elf.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 01 nov 2024 03:39 Ik wil niets veromderstellen en herhaal daarom mijn vraag van eergisteren:
Kunnen de ervaringsdeskundigen aangeven wiens bewustzijn
in hun lichaam is gereincarneerd en hoe ze dat te weten zijn gekomen?

Ik doel daarbij. Met name op Yours en Mis.
Door op Mus te doelen scoor je sowieso Mis, dus dat Mis is juist ondanks
dat het onjuist is! Jouw verzoek met name aan Mr[?]Yours en Miss Mus richten
vind ik dubieus daar juist die twee reeds in hun eerste reactie al helder aangaven
daar verder niet over uit te willen weiden/wijden [SIC].
Mus schreef: 20 okt 2024 23:21 :scissors:
Ik ben overigens zelf ook ervaringsdeskundige en
zou net als yours daar hier verder ook niet over uitwijden.
en
Yours schreef: 20 okt 2024 06:09 :scissors:
Ik heb over je verzoek nagedacht en hoewel ik inderdaad ervaringsdeskundige ben en
zeker weet dat reïncarnatie bestaat, heb ik besloten er niet uitgebreid op in te gaan.

In de eerste plaats brengt dat een te grote inbreuk op mijn privacy met zich mee en
ten tweede is er geen eenduidig antwoord te geven op alle vragen die er hieromtrent zijn

Wat jouw selectie van juist Mr[?]Yours en Miss Mus nog opmerkelijker maakt,
althans in mijn ogen dan toch, is het feit dat ik wel degelijk heb gereageerd ...
  • [nota bene met applaus en =D> "Dankjewel Peter!"]
... op juist die vraag van jou en dan ook nog vergezeld gaand met het
genereuze aanbod mijnerzijds om jouw vraag om als ervaringsdeskundige
aan te geven wiens bewustzijn in mijn lichaam is gereïncarneerd en hoe ik zulks
te weten ben gekomen naar eer en geweten zal trachten te beantwoorden.
Maar die tijd, moeite en energie besteed ik inmiddels liever ergens anders aan,
hetgeen ik ook al aangaf in die reactie bij gebrek aan belangstelling.

Echter, ik blijf jouw vraag een geweldige startvraag vinden
om het individuele 'slachtoffer' welk door omstandigheden
een Reïncarnatie ervaring is overkomen en mede daardoor tot de Religieuze overtuiging
is gekomen dat Reïncarnatie daadwerkelijk plaatsvindt na de dood, te helpen
bij het herstelproces wat nodig is om zich te gaan realiseren dat niets vaststaat
over wat na de dood plaats vindt, maar dat het wel Wetenschappelijk vaststaat
dat er leven is vóór de dood! :wink:
Ik ben mezelf Aut libertatem aut mortem mihi da! Sapere aude
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf
niet voor iemands interpretatie

Als je niet genoeg van jezelf houd om te stoppen met antiSemitische uitingen,
doe het dan voor anderen, dan draag je liefdevol bij
aan bestrijding van antiSemitisme.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

How werkt dat?
De vraag is natuurlijk wat je bewustzijn wil noemen. Heeft een thermostaat bewustzijn?

Of om bij het biologische te blijven, welke dieren zou je bewustzijn toekennen? Hebben bv. insekten bewustzijn?

Het probleem lijkt me dat we bewustzijn voornamelijk als iets interns kennen. Maar de vraag lijkt me hoe je het herkent bij iets anders? Als we willen weten of een AI bewustzijn heeft, hoe zouden we dat kunnen nagaan? Is het zinnig om het idee van een filosofische zombie serieus te nemen, of beschouwen we gewoon elke entiteit die zich als bewust lijkt te gedragen ook automatisch bewustzijn toe?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

axxyanus schreef: 01 nov 2024 17:30
How werkt dat?
De vraag is natuurlijk wat je bewustzijn wil noemen. Heeft een thermostaat bewustzijn?

Of om bij het biologische te blijven, welke dieren zou je bewustzijn toekennen? Hebben bv. insekten bewustzijn?

Het probleem lijkt me dat we bewustzijn voornamelijk als iets interns kennen. Maar de vraag lijkt me hoe je het herkent bij iets anders? Als we willen weten of een AI bewustzijn heeft, hoe zouden we dat kunnen nagaan? Is het zinnig om het idee van een filosofische zombie serieus te nemen, of beschouwen we gewoon elke entiteit die zich als bewust lijkt te gedragen ook automatisch bewustzijn toe?
Ik vermoed dat het begrip bewustzijn komt omdat we een taal beheersen.
Daardoor kunnen we tegen ons zelf praten, dat zich inwendig afspeelt.
Daardoor is het net of er in ons brein nog iets is, wat echter gewoon ons zelf is.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 01 nov 2024 17:46:scissors:
Ik vermoed dat het begrip bewustzijn komt omdat we een taal beheersen.
Daardoor is het net of er in ons brein nog iets is, wat echter gewoon ons zelf is.
Deze gedachtengang staat me wel aan en daar haak ik graag op in!

Zijn veel mensen zich bewust van het feit dat bewustzijn bestaat dankzij het feit dat zij de evolutionaire verworvenheid hebben ontwikkeld om op de menselijke manier met elkaar te kunnen communiceren? Waarbij bij de menselijke manier van met elkaar te kunnen communiceren het gebruik van menselijke taal het meest in het oog springende verschil is vergeleken met hoe de meeste andere [zoog]dieren met elkaar communiceren. Zulks zou dan de unieke[?] evolutionaire 'stap van de mens' naar zelfbewustzijn van de mens kunnen verklaren.

Het proces van het voltooien van de evolutionaire stap in de evolutie van het [menselijke?] [zelf]bewustzijn zou de verwarring kunnen verklaren die de wat meer ontwikkelde mensen
ten deel valt vanwege de illusie die daardoor ontstaat:
  • de illusie dat het net is alsof er in ons brein zich iets [fysieks?] bevindt
    wat we zelfbewustzijn noemen, terwijl zulks niets meer of minder is
    dan hetgeen we gewoon zelf ZIJN.
Andere dieren dan de mens heben daar [nog?] geen last van, maar ja, andere dieren
'eten' dan ook niet voortdurend de 'Verboden Vrucht' die wij gewoonlijk kennis noemen!

Ik geef overigens meteen toe dat ik teveel 'Verboden Vrucht' snoep,
maar zulks lijkt me meer geshit, sorry Freud, meer geschikt voor een ander topic!

Ojeetje, :oops: voor alle duidelijkheid, ik bedoel DIE 'Verboden Vrucht':

Ik ben mezelf Aut libertatem aut mortem mihi da! Sapere aude
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf
niet voor iemands interpretatie

Als je niet genoeg van jezelf houd om te stoppen met antiSemitische uitingen,
doe het dan voor anderen, dan draag je liefdevol bij
aan bestrijding van antiSemitisme.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

gerard_m schreef: 01 nov 2024 13:24 Ik zou bij de materialistische visie bijvoorbeeld benieuwd zijn vanaf hoeveel verbindingen tussen hersencellen het fenomeen " bewustzijn" ontstaat en waarom.
het aantal.verbindingen?
Ik zou zeggen éen.
Maar jij stelt je waarschijnlijk iets meer voor bij het woord bewustzijn dan ik
Ik wens u alle goeds
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“Tiberius” schreef: Ik vermoed dat het begrip bewustzijn komt omdat we een taal beheersen.
De tweedeling die je nu impliceert sluit een heel aantal vormen van reïncarnatie danwel zielsverhuizingen plompverloren uit.
Lijkt me alleen een probleem voor hen die dat een verlies vinden. Een veel voorkomend bdenksel verliezen daarover kan je je tegenover niemand over beklagen?!

Of is de door Axxyanus aangeroepen zombie schrikwekkend genoeg om daartoe “een echte losweekbare ziel” naast “het leven” op te tuigen die zelfstaand! vast wel ergens heen is gegaan bij het lijfelijk dood gaan.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Mus
Forum fan

Bericht door Mus »

Peter van Velzen schreef: 30 okt 2024 02:17 Kunnen de ervaringsdeskundigen aangeven wiens bewustzijn in hun lichaam is gereincarneerd en hoe ze dat te weten zijn gekomen?
Ik zou wat jij hierboven oppert omkeren, namelijk: Bewustzijn komt niet voort uit de wie of wat, de wie of wat komt voort uit bewustzijn.
Laatst gewijzigd door Mus op 02 nov 2024 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Mus
Forum fan

Bericht door Mus »

dikkemick schreef: 30 okt 2024 06:29
Mus schreef: 30 okt 2024 01:04
dikkemick schreef: 29 okt 2024 17:45
Reïncarnatie
Oh, zo. Ik zie het gegeven reïncarnatie niet wetenschappelijk zijn.
Duidelijk.
Dan "bestaat" reïncarnatie voor jou.
Ongeacht het gegeven dat ik ervaringsdeskundige ben vind ik bovenstaande conclusie van jou pen wel een heel vreemde.

Wat heeft voor jou het één met het ander te maken?
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mus schreef: 02 nov 2024 11:15
dikkemick schreef: 30 okt 2024 06:29
Mus schreef: 30 okt 2024 01:04 Oh, zo. Ik zie het gegeven reïncarnatie niet wetenschappelijk zijn.
Duidelijk.
Dan "bestaat" reïncarnatie voor jou.
Ongeacht het gegeven dat ik ervaringsdeskundige ben vind ik bovenstaande conclusie van jou pen wel een heel vreemde.

Wat heeft voor jou het één met het ander te maken?
Wat is er dan vreemd aan mijn conclusie? Misschien moet je iets concreter zijn als ik vraag: Bestaat reïncarnatie als zijnde een algemeen gegeven (voor mens en dier) en dan niet in de zin van atomen die "reïncarneren"
Of
Je geeft mij een goed passende definitie van deze term: reïncarnatie. Dat fenomeen waar jij ervaringsdeskundige in bent.

Misschien begrijpen we elkaar dan beter?
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Spuit Elf.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Mus schreef: 02 nov 2024 11:08
Peter van Velzen schreef: 30 okt 2024 02:17 Kunnen de ervaringsdeskundigen aangeven wiens bewustzijn in hun lichaam is gereincarneerd en hoe ze dat te weten zijn gekomen?
Ik zou wat jij hierboven oppert omkeren, namelijk: Bewustzijn komt niet voort uit de wie of wat, de wie of wat komt voort uit bewustzijn.
Dag Mus,

Wees zo goed dan gelijk de vraag van Peter “om te keren” en te beantwoorden.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Als 'je' bewust bent zonder de 'wie' waar bevindt zich dat bewustzijn voordat het in een 'wie' terecht komt.

En:

Zijn er mensen waarbij dit proces verstoord was/is zodat zij geen bewustzijn hebben?
M a.w, mensen van wie de ontvangst bij geboorte al gestoord was.
Spuit Elf.
Mus
Forum fan

Bericht door Mus »

heeck schreef: 02 nov 2024 12:26

Dag Mus,

Wees zo goed dan gelijk de vraag van Peter “om te keren” en te beantwoorden.

Roeland
Waarom zou ik? De ‘wie’ is een persoonlijk- maar bovenal een privé dingetje en doet derhalve niet ter zake voor anderen. Offfff….willen jullie graag horen dat ik in een vorige leven Napoleon was of iets in die geest!? In dat geval moet ik jullie teleurstellen.

Met andere woorden de omgekeerde vraag is m.i. interessanter.
Mus
Forum fan

Bericht door Mus »

dikkemick schreef: 02 nov 2024 11:33 Wat is er dan vreemd aan mijn conclusie?
Het gegeven dat je reïncarnatie niet door een wetenschappelijk bril bekijkt wil niet automatisch zeggen dat je dan dus reïncarnatie als een bestaand feit ziet het omgekeerde kan ook het geval zijn: reïncarnatie kan vooralsnog niet wetenschappelijk bewezen worden dus kan reïncarnatie niet als een bestaand feit worden beschouwd.
Misschien moet je iets concreter zijn als ik vraag: Bestaat reïncarnatie als zijnde een algemeen gegeven (voor mens en dier) en dan niet in de zin van atomen die "reïncarneren"
Reincarnatie bestaat voor hen die ervaringsdeskundigen zijn op een gegeven moment in de tijd als een soort van gegeven feit, open voor verder persoonlijk onderzoek. De rest (daar bedoel ik andere mensen mee) kan in die zin een gelovige ( geen eigen ervaring) zijn, wat ik persoonlijk niet zou aanraden, of is een ongelovige wat op zich prima is want het is namelijk niets meer of minder dan een kwestie van perceptie.
Of
Je geeft mij een goed passende definitie van deze term: reïncarnatie. Dat fenomeen waar jij ervaringsdeskundige in bent.
Of? Excuse me! Als je definitie wilt hebben van de term reïncarnatie dan ga je daar maar even op googlen want ik neem toch aan dat je zelfredzaam genoeg bent om dat aan te kunnen.
Misschien begrijpen we elkaar dan beter?
Zoals gezegd, het is een kwestie van perceptie, die van jou is dat reïncarnaties een verzinsel is van hen die de dood is dood idee niet zouden kunnen trekken en derhalve vervallen in wensdenken, de mijne is door ervaring een andere.
Ik wil overigens nog wel meegeven, zonder in detail te treden vanwege het privédomein, dat dat wensdenken mbt reïncarnatie geenszins het geval hoeft te zijn, sterker nog het kon wel eens omgekeerd zijn waarbij de dood is dood wens vele malen sterker, aantrekkelijker en gemakkelijker kan zijn dan de idee van reïncarnatie.
Laatst gewijzigd door Mus op 02 nov 2024 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie