dikkemick schreef: ↑29 okt 2024 18:59
HierEnNu,
De vraag of reïncarnatie wel of niet een werkelijk fenomeen is (bestaat) is een wetenschappelijk vraagstuk.
(Het gaat erop lijken dat als ik beweer dat 1+1, 2 is jij dat nog moet tegenspreken)!
Ja dat zou ik inderdaad tegen kunnen spreken, 1+1=10 is namelijk ook correct.
Één en ander is namelijk afhankelijk van het talstelsel waar men van uitgaat.
Je valt weer eens terug in je gewoonte om van onderwerp te veranderen in plaats
van aan te tonen dat jouw bewering juist is en/of waar je die bewering op baseert.
Ik beweerde
"Reïncarnatie is geen Wetenschappelijk vraagstuk" en zal dat
trachten te onderbouwen zodat jij op basis daarvan mijn bewering kunt weerleggen
in plaats van dat jij de stelling dat 1+1=2 gaat verdedigen.
Reïncarnatie is vooralsnog een Religieus concept welk het lichaam
'overstijgt', waarbij een persoonlijke Ziel of Bewustzijn doorheen verschillende levens gaat. Dit concept kan echter niet op empirische wijze worden waargenomen en/of gemeten. Alvorens een fenomeen wetenschappelijk onderzocht kan worden, moet het geobserveerd of gemeten kunnen worden.
Reïncarnatie is niet falsifieerbaar want er zijn geen situaties en/of omstandigheden
waarin dat concept als onjuist bewezen kan worden, oftewel het idee dat een Ziel
en/of Bewustzijn overgaat in een nieuw lichaam is op geen enkele manier te weerleggen,
want daar bestaat geen directe en/of objectieve toets voor.
Voor zover Reïncarnatie al echt bestaat is het nou eenmaal een subjectieve ervaring die per individu verschilt en ook niet gecontroleerd herhaald kan worden, waardoor het onmogelijk is om het op een wetenschappelijk betrouwbare manier te bestuderen, want wetenschappelijke experimenten vereisen nou eenmaal herhaalbare resultaten onder gecontroleerde omstandigheden.
Wat Reïncarnatie betreft ontbreekt een mechanisme dat verklaart hoe een persoonlijke
Ziel of Bewustzijn over zou kunnen gaan van het ene lichaam naar het andere.
Er is dus ook geen hypothese die kan worden getest.
De
'bewijzen' die Reïncarnatie ondersteunen zijn anekdotisch en
zulk soort bewijzen voldoen niet aan de Wetenschappelijke standaard,
omdat zulks niet objectief verifieerbaar is en voortspruit uit culturele context,
suggestie, en/of specifieke herinneringsbias. Met name herinneringsbias kan
een grote rol spelen, omdat mensen ervaringen en/of indrukken vervormen
op basis van verwachtingen en/of culturele invloeden,
waardoor ze geloven dat ze zich vorige levens herinneren.
ff Samenvattend:
- Gebrek aan empirische meetbaarheid
- Falsifieerbaarheid
- Herhaalbaarheid en voorspelbaarheid
- Afwezigheid van testbare mechanismen
- Afhankelijkheid van persoonlijke getuigenissen
Reïncarnatie hoort dus vooralsnog thuis binnen filosofie, religie en/of persoonlijke geloofsovertuigingen en niet binnen de Wetenschap. Ik beweer dus niet dat Reïncarnatie niet kan bestaan, want ik heb zelf ervaringen die er op duiden dat zulks wel bestaat.
Ik beweer wel dat Reïncarnatie geen Wetenschappelijk vraagstuk is vanwege het feit dat Reïncarnatie niet Wetenschappelijk kan worden benaderd.
dikkemick schreef: ↑29 okt 2024 21:11
Echter, het lijkt mij toch op gegeven moment belangrijk om te weten of het wel of niet waar is?
Wensdenken en fantasie is geweldig, maar je gelooft toch niet alleen in reïncarnatie omdat het een goed gevoel geeft?
Uiteraard mag dat wel (anders krijg ik van HierEnNu op mn kop dat ik reïncarnatie verbied)!
Je krijgt pas van mij op je kop als je zegt dat 1+1=10 niet waar is!