Reïncarnatie serieus genomen bij de NPO
Moderator: Moderators
Re: Reïncarnatie serieus genomen bij de NPO
Gerard_m
Het tweede citaat was niet van mij denk ik.
Maar goed, het gaat er uiteraard niet om wat jij of ik of anderen wel of niet prettig zouden vinden (wensdenken).
Waar het bij dit soort vraagstukken om gaat: Is het (naar alle waarschijnlijkheid) waar of zijn er geen voldoende valide argumenten/redenen om aan te nemen dat reïncarnatie tot onze werkelijkheid behoort?
Maar goed, het gaat er uiteraard niet om wat jij of ik of anderen wel of niet prettig zouden vinden (wensdenken).
Waar het bij dit soort vraagstukken om gaat: Is het (naar alle waarschijnlijkheid) waar of zijn er geen voldoende valide argumenten/redenen om aan te nemen dat reïncarnatie tot onze werkelijkheid behoort?
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Spuit Elf.
Spuit Elf.
Dikkemick,dikkemick schreef: ↑30 okt 2024 18:51 Gerard_m
De tweede aanhaling was door mij aan HierEnNu gericht en belichtte de al dan niet wetenschappelijke benaderbaarheid van reïncarnatie die HierEnNu onmogelijk vond.
Jij stelt nu “voldoende valide argumenten/redenen” voor. Is dat echt anders dan “prettig vinden”?
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
“Prettig vinden” is een waardeoordeel. Dat heeft niets te maken met of reïncarnatie ja dan wel nee waar is en/of dat ja dan wel nee wetenschappelijk vastgesteld kan worden. Eerder sleepte je er in dat verband ook al ‘smaak’ (en zelfs de Voedsel-en-Waren Autoriteit!) bij. Ook al zo’n drogreden.heeck schreef: ↑31 okt 2024 10:16Dikkemick,dikkemick schreef: ↑30 okt 2024 18:51 Gerard_m
De tweede aanhaling was door mij aan HierEnNu gericht en belichtte de al dan niet wetenschappelijke benaderbaarheid van reïncarnatie die HierEnNu onmogelijk vond.
Jij stelt nu “voldoende valide argumenten/redenen” voor. Is dat echt anders dan “prettig vinden”?
Roeland
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
Ik heb zulks niet geschreven hoor! Waar leidt jij uit af dat ik
- "de al dan niet wetenschappelijke benaderbaarheid
van Reïncarnatie onmogelijk zou vinden"?
"al dan niet Wetenschappelijke benaderbaarheid hebben".
*!!* Disclaimer *!!*
Persoonlijk vind ik de term waanidee hier onjuist:
ik pas me slechts aan hoe zulks hier gewoonlijk benoemd wordt!
*!!*
Als je me een Quote geeft met verwijzing naar de context waar je zulks uit afleidde
zal ik proberen dat misverstand uit de wereld te helpen!
--------------
Indien alles letterlijk opgevat wordt ... misschien wel, maarYours schreef: ↑31 okt 2024 12:26
“Prettig vinden” is een waardeoordeel. Dat heeft niets te maken met of reïncarnatie ja dan wel nee waar is en/of dat ja dan wel nee wetenschappelijk vastgesteld kan worden. Eerder sleepte je er in dat verband ook al ‘smaak’ (en zelfs de Voedsel-en-Waren Autoriteit!) bij. Ook al zo’n drogreden.
Roeland kan zelf prima uitleggen waarom zulks geen drogredenen zijn.
Laat ik voor mezelf spreken:
Roeland's proza benader ik zelf als bloemrijk, zoals wanneer ik een bloemenwinkel
binnenloop om een bosje Rozen te kopen voor mijn lief omdat ik weer eens
wat goed te maken heb en de verkoper me dan vraagt:
- "Waar is het voor?"
hoe het juiste boeketje samengesteld dient te worden onder die omstandigheden.
Als ik dan een kwartier later buiten sta met een boeket bloemen in mijn handen dat drie keer zo duur is als het eenvoudige bosje Rozen, dan voel ik me toch rijker dan wanneer ik meteen voor de Rozen had gekozen. Niet vanwege alle kennis waarmee ik om de oren werd geslagen, want zulks
beklijft bij mij niet één twee drie, maar wel vanwege dat warme gevoel van binnen
welk veroorzaakt wordt door het vertrouwen dat het weer meer dan goed zal komen
met mijn lief en ik me bij voorbaat kan verheugen
op het toetje na het avondmaal ...
Ik ben mezelf Aut libertatem aut mortem mihi da! Sapere aude
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf
niet voor iemands interpretatie
Als je niet genoeg van jezelf houd om te stoppen met antiSemitische uitingen,
doe het dan voor anderen, dan draag je liefdevol bij
aan bestrijding van antiSemitisme.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf
niet voor iemands interpretatie
Als je niet genoeg van jezelf houd om te stoppen met antiSemitische uitingen,
doe het dan voor anderen, dan draag je liefdevol bij
aan bestrijding van antiSemitisme.
HierEnNu,
HierEnNu
Ik lees even terug jouw:
viewtopic.php?p=645534#p645534
Met de breedvoerige teksten na deze:
Nu lijkt het erop dat je nu wegwuift wat ik hier aanhaal met:
Doei.
Roeland
HierEnNu
Ik lees even terug jouw:
viewtopic.php?p=645534#p645534
Met de breedvoerige teksten na deze:
Ik gaf duidelijk aan dat reincarnatie welzeker een wetenschappelijk te benaderen fenomeen is.Ik beweerde "Reïncarnatie is geen Wetenschappelijk vraagstuk" en zal dat
trachten te onderbouwen zodat jij op basis daarvan mijn bewering kunt weerleggen
in plaats van dat jij de stelling dat 1+1=2 gaat verdedigen
Nu lijkt het erop dat je nu wegwuift wat ik hier aanhaal met:
Mij best maar dan is de basis voor een serieus op een rijtje zetten voor mij weg.Ik heb zulks niet geschreven hoor! Waar leidt jij uit af dat ik
Doei.
Roeland
Inderdaad en als ik er over nadenk past zo'n waarde oordeel ook heel slecht bij pleidooien om iets wetenschappelijk te benaderen op basis van bewijzen. En al helemaal de aanname dat mensen die van reincarnatie uitgaan dat doen vanuit een wensdenken. Dat is op zich immers een ongefundeerde aanname.Yours schreef: ↑31 okt 2024 12:26
“Prettig vinden” is een waardeoordeel. Dat heeft niets te maken met of reïncarnatie ja dan wel nee waar is en/of dat ja dan wel nee wetenschappelijk vastgesteld kan worden. Eerder sleepte je er in dat verband ook al ‘smaak’ (en zelfs de Voedsel-en-Waren Autoriteit!) bij. Ook al zo’n drogreden.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
- Peter van Velzen
- Site Admin
Ik wil niets veromderstellen en herhaal daarom
mijn vraag van eergisteren:
Kunnen de ervaringsdeskundigen aangeven wiens bewustzijn in hun lichaam is gereincarneerd en hoe ze dat te weten zijn gekomen?
Ik doel daarbij. Met name op Yours en Mis.
Kunnen de ervaringsdeskundigen aangeven wiens bewustzijn in hun lichaam is gereincarneerd en hoe ze dat te weten zijn gekomen?
Ik wens u alle goeds
Zoals eerder gezegd moet het privéleven betreden te worden als ik deel dat ik nu, in tegenstelling tot vroeger, zeker weet dat reïncarnatie bestaat.Peter van Velzen schreef: ↑01 nov 2024 03:39 Ik wil niets veromderstellen en herhaal daarom
Maar aangezien hier niets op een meer sceptische manier wordt onderuit gehaald dan eigen ervaring, geef ik niets prijs.
PS. Het is Mus en niet Mis.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
Yours, ik weet zeker dat God bestaat. Ik ben ervaringsdeskundige en heb regelmatig goede gesprekken met Hem
Betekent dit dat God in de werkelijkheid bestaat. De werkelijkheid die ook voor jou geldt?
Betekent dit dat God in de werkelijkheid bestaat. De werkelijkheid die ook voor jou geldt?
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Spuit Elf.
Spuit Elf.
Dikkemick,
Er hoeft geen verband te bestaan tussen het bestaan van een of andere god en een of andere vorm van reïncarnatie.
Peter zijn elegante vraag is daarom wel verhelderend omdat die ook nog licht kan werpen op minder algemene vormen van reïncarnatie.
Roeland
Was het toverwoord niet: Ervaring?
Spuit Elf.
Spuit Elf.
Als we iets uitzoomen, heeft " reincarnatie" niet te maken met een god zoals Heeck terecht aangeeft.
Het gaat over bewustzijn.
Wat bewust zijn precies is, weten we niet.
Ieder van ons ervaart het echter wel: ik ben me bewust dat ik nu een regel aan het typen ben.
Maar waar het vandaan komt, weten we niet.
Ik durf wel te stellen dat vrijwel iedere deelnemer aan dit forum toch een idee heeft over bewustzijn.
Bijvoorbeeld: mijn bewustzijn is het gevolg van een complex systeem van verbindingen tussen hersencellen. Het is ontstaan toen mijn hersenen zich vanaf een bepaalde mate ontwikkeld hadden en verdwijnt zodra ik sterf.
Wat is jouw idee over bewustzijn en welke ervaring heb je waardoor je dit weet?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Bewustzijn is een redelijk bekend fenomeen waarbij we er allemaal vanuit gaan dat we (zeker als mens) dit bezitten. Jij en ik weten dat we ons bewust zijn van ons bestaan.
Maar reïncarnatie? Jij bent je misschien bewust van het feit dat je gereincarneerd bent, maar jij en ik weten ook dat ons brein ons flink in het ootje kan nemen.
En dan kun je natuurlijk tegenwerken dat we menen bewustzijn te hebben omdat we misschien wel een computer simulatie zijn. Maar dan houdt ieder zinvol gesprek op. Dan is niets meer realiteit.
Hoe waarschijnlijk is het fenomeen reïncarnatie als hd dit bv vergelijkt met het fenomeen bewustzijn?
Spuit Elf.
Spuit Elf.
Je gaat voorbij aan mijn punt.
" reincarnatie" kun je beschouwen als een beschrijving wat voorafging/ volgt op je huidige bewustzijn.
Het idee dat je bewustzijn ineens ontstond / in het niets zal verdwijnen, is dat ook.
Van beide beschrijvingen hebben we geen wetenschappelijke onderbouwing.
Ik zou bij de materialistische visie bijvoorbeeld benieuwd zijn vanaf hoeveel verbindingen tussen hersencellen het fenomeen " bewustzijn" ontstaat en waarom.
" reincarnatie" kun je beschouwen als een beschrijving wat voorafging/ volgt op je huidige bewustzijn.
Het idee dat je bewustzijn ineens ontstond / in het niets zal verdwijnen, is dat ook.
Ik zou bij de materialistische visie bijvoorbeeld benieuwd zijn vanaf hoeveel verbindingen tussen hersencellen het fenomeen " bewustzijn" ontstaat en waarom.
Die laatste vraag is wel weer een wetenschappelijke vraag. De waarom vraag begrijp ik niet goed. Waarom heeft de mens bewustzijn?gerard_m schreef: ↑01 nov 2024 13:24 Je gaat voorbij aan mijn punt.
En heeft alleen de mens bewustzijn? Of zit ik er weer naast?
De overgang reïncarnatie -bewustzijn zie ik ook niet
Spuit Elf.
Spuit Elf.