Mooi! Die 'meest recente peiling' was dan ook uit 2022: ik ben wel benieuwd naar de onderbouwing van de stellige bewering die Tiberius uitkraamde. Peiling vorige eeuw?Mullog schreef: ↑01 jan 2024 16:40Als je googled op "percentage tegen vuurwerk" kom je op percentages tussen de 60% en 70% uit bij diverse onderzoeken.HierEnNu schreef: ↑01 jan 2024 15:12
Dat een kleine minderheid dit door zou zitten te drammen,
zoals Tiberius beweert is uit diens grote duim gezogen en pertinent onjuist:BRON: Ipsos 27 december 2022 Bijna de helft van de Nederlanders
- De meeste recente peiling onder de Nederlandse bevolking laat zien dat bijna de helft (47%) vindt dat er een landelijk verbod op consumenten(sier)vuurwerk moet komen.
vindt dat er een landelijk vuurwerkverbod
voor consumenten(sier)vuurwerk moet komen
Vuurwerkverbod
Moderator: Moderators
Re: Vuurwerkverbod
A great paradox of our physical senses is that your brain
actually shows you what you believe, not what you see..
.
A meaningful silence is always better than meaningless words.
.
.
.
Ook dit jaar wordt er vooruitgang geboekt.
Bron VeiligheidNL
Utrecht, Alkmaar en Zutphen sluiten zich dit jaar aan bij de lijst van dorpen en steden met een vuurwerkverbod. Dat zijn er nu negentien, volgens persbureau ANP. In ruim honderd gemeenten zijn er vuurwerkvrije zones.
Het aantal incidenten lijkt jaarlijks toe te nemen. Nu nog handhaving en gepaste maatregelen/straffen.
Bron VeiligheidNL
Utrecht, Alkmaar en Zutphen sluiten zich dit jaar aan bij de lijst van dorpen en steden met een vuurwerkverbod. Dat zijn er nu negentien, volgens persbureau ANP. In ruim honderd gemeenten zijn er vuurwerkvrije zones.
Het aantal incidenten lijkt jaarlijks toe te nemen. Nu nog handhaving en gepaste maatregelen/straffen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Als je dit wilt handhaven heb je een groot leger nodig (veel meer politie of wat anders). Ze kunnen dat niet, heel simpel.
De leveranciers moeten hard gepakt worden, voor mijn part in Europees verband.
En die incidenten is akelig, maar voor mij niet het ergste.
Sommigen bufferen springstof... En als je nou weet dat 1 Cobra 6 ongeveer de kracht van een handgranaat heeft...
En dat je die dingen ook kan combineren... Dan begrijp je waar sommige explosies elders in het jaar vandaan komen.
De leveranciers moeten hard gepakt worden, voor mijn part in Europees verband.
En die incidenten is akelig, maar voor mij niet het ergste.
Sommigen bufferen springstof... En als je nou weet dat 1 Cobra 6 ongeveer de kracht van een handgranaat heeft...
En dat je die dingen ook kan combineren... Dan begrijp je waar sommige explosies elders in het jaar vandaan komen.
We, the people.. sailing on a ship to nowhere... Behaving like idiots. Making it hell. Strange...
Dat klopt, dit is ook gebleken tijdens corona jaarwisseling toen zo'n verbod gold en massaal vuurwerk is afgestoken.Gerard R. schreef:Als je dit wilt handhaven heb je een groot leger nodig (veel meer politie of wat anders). Ze kunnen dat niet, heel simpel.
Een verbod instellen dat mensen (blijkbaar) gaan negeren en niet te handhaven is, lijkt me niet zo verstandig.
De argumentatie voor een verbod is m.i. daarnaast boterzacht als je het vergelijkt met andere fenomenen waar sommige mensen plezier aan beleven maar die tegelijkertijd anderen schaden.
Zo heeft de meerderheid van de Nederlanders geen hond en worden jaarlijks zo'n 150.000 mensen door honden gebeten, waarvan elk jaar 1.800 mensen op de spoedeisende hulp belanden, waarvan 25% kinderen.
Bron: https://www.veiligheid.nl/kennisaanbod/ ... oor-honden
Daarnaast levert hondenbezit geluidsoverlast en vervuiling op.
Reden genoeg voor een hondenverbod?
(vergelijkbare redeneringen gelden voor bijvoorbeeld SUV's of alcohol).
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Misschien zou een oplossing zijn zéér zware straffen voor elke activiteit met verboden vuurwerk.gerard_m schreef: ↑29 jan 2025 20:21Dat klopt, dit is ook gebleken tijdens corona jaarwisseling toen zo'n verbod gold en massaal vuurwerk is afgestoken.Gerard R. schreef:Als je dit wilt handhaven heb je een groot leger nodig (veel meer politie of wat anders). Ze kunnen dat niet, heel simpel.
Een verbod instellen dat mensen (blijkbaar) gaan negeren en niet te handhaven is, lijkt me niet zo verstandig.
De argumentatie voor een verbod is m.i. daarnaast boterzacht als je het vergelijkt met andere fenomenen waar sommige mensen plezier aan beleven maar die tegelijkertijd anderen schaden.
Zo heeft de meerderheid van de Nederlanders geen hond en worden jaarlijks zo'n 150.000 mensen door honden gebeten, waarvan elk jaar 1.800 mensen op de spoedeisende hulp belanden, waarvan 25% kinderen.
Bron: https://www.veiligheid.nl/kennisaanbod/ ... oor-honden
Daarnaast levert hondenbezit geluidsoverlast en vervuiling op.
Reden genoeg voor een hondenverbod?
(vergelijkbare redeneringen gelden voor bijvoorbeeld SUV's of alcohol).
Deze regering is toch al lekker bezig met zwaarder straffen, dus...
Maar ik weet niet in hoeverre dit praktisch mogelijk is.
Niet, vrees ik.
En de honden dienen aan de lijn, zéker in de bebouwde kom. Ook zwaar straffen indien niet zo gedaan.
Hoort bij de rechtse wind die mondiaal waait.

We, the people.. sailing on a ship to nowhere... Behaving like idiots. Making it hell. Strange...
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Tja.Gerard R. schreef: ↑30 jan 2025 11:09 Misschien zou een oplossing zijn zéér zware straffen voor elke activiteit met verboden vuurwerk.
Niet, vrees ik.
En de honden dienen aan de lijn, zéker in de bebouwde kom. Ook zwaar straffen indien niet zo gedaan.
Hoort bij de rechtse wind die mondiaal waait.![]()
Rechtse mensen zijn volgens mij vaak hondenliefhebbers.
Uit die hoek moet er niet te veel verwacht worden denk ik.
PS.
Ze hebben wel vaak een wolvenfobie.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Goh, ik ben gek op honden en niet per definitie links of rechts. Maar zoals met van-alles!!, je moet wel goed beheren.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑30 jan 2025 11:24Tja.Gerard R. schreef: ↑30 jan 2025 11:09 Misschien zou een oplossing zijn zéér zware straffen voor elke activiteit met verboden vuurwerk.
Niet, vrees ik.
Hoort bij de rechtse wind die mondiaal waait.![]()
PS.
En zo niet, dan moet er wat tegen de narigheid gedaan te worden.
Zo niet, dan maak je weer zo'n stinkend gezwel, waarvan je niet weet waar het naar toe gaat.
Dat is er nu. Met gevolgen.. Oogje eruit, handje eraf etx.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dat zeggen alle liefhebbers van honden, het ligt niet aan de hond maar aan de baas.
Intussen is het aantal slachtoffers van honden veel hoger als van vuurwerk.
Weg vuurwerk dan zeker weg met de honden.
Ik zie dit als enige maatregel, die zoden aan de dijk kan zetten.dikkemick schreef: ↑28 dec 2024 09:27 Ook dit jaar wordt er vooruitgang geboekt.
Bron VeiligheidNL
Elk jaar een verdubbeling van het aantal vuurwerkvrije zones?
Misschien per regio in combinatie met gemeentelijke vuurwerk festijnen?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Echt?TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑30 jan 2025 11:24 Rechtse mensen zijn volgens mij vaak hondenliefhebbers.
PS.
Heb ik nooit van gehoord.
Nu hoor ik ook niet alles.
Wel dat het een bepaald type mensen waakhonden hebben en dan van de agressiefste soort.
Zelfs bij een landelijk totaalverbod blijven mensen over de grens legaal (in dat land) en illegaal vuurwerk aanschaffen en in Nederland afsteken.
Handhaven is het enige dat werkt. Lik op stuk en dus af en toe de knuppel. Mensen worden immers gewaarschuwd (meerdere malen) en weten dat het niet mag.
Een lange adem nodig tot aan een Europees verbod.
Handhaven is het enige dat werkt. Lik op stuk en dus af en toe de knuppel. Mensen worden immers gewaarschuwd (meerdere malen) en weten dat het niet mag.
Een lange adem nodig tot aan een Europees verbod.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑30 jan 2025 11:24
Tja.
PS.

Is dit grappig bedoeld gegeneraliseer, of daadwerkelijk op iets concreets gebaseerd?
En wat is de link met een eventueel vuurwerkverbod?
.
.
.
.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Het is mijn indruk, dat staat er ook bij.HierEnNu schreef: ↑30 jan 2025 12:28TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑30 jan 2025 11:24
Tja.
PS.
Ze hebben wel vaak een wolvenfobie.![]()
Is dit grappig bedoeld gegeneraliseer, of daadwerkelijk op iets concreets gebaseerd?
En wat is de link met een eventueel vuurwerkverbod?
De link is de vergelijking dat men slachtoffers van vuurwerk anders ziet dan slachtoffers van honden.
Heb je hem weer met zijn knuppel! Mensen invalide slaan, dat helpt?
Dan liever de spuit van waterkanon 11 erop:
dat blust en koelt tenminste eventuele brandwonden en
oververhitte dronken baldadidge pubers!
.
.
.
.
Hoe weet je dat en wat zijn de hoeveelheden in verhouding met nu?dikkemick schreef: ↑30 jan 2025 11:46 Zelfs bij een landelijk totaalverbod blijven mensen over de grens legaal (in dat land) en illegaal vuurwerk aanschaffen en in Nederland afsteken.
Ik ben niet zo voor die knuppelpraat.

Net als in jouw bericht geen link naar je bron.
Geen aantallen incidenten ter vergelijking per regio wel/geen vuurwerkverbod.
Zo blijven het een vage kreten.
Verstandige opmerking.Een lange adem nodig tot aan een Europees verbod.