Dikkemick schreef:Wat kosten betreft aangaande hondenbeten weet ik niet, maar ik weet wel dat als je vuurwerk met honden mag vergelijken dat je vuurwerk ook met verkeer kan gaan vergelijken zodat je verkeer moet gaan verbieden. Zulks lijkt me niet zinvol
Tot op zeker hoogte wel. We accepteren een bepaald risico vanwege een ( vermeend) voordeel. Die afweging zou je voor veel fenomenen redelijk consequent kunnen maken (maar dat doen we niet). Natuurlijk heeft verkeer meer functies dan vuurwerk, maar ook hier zou je de maatschappelijke schade kunnen meewegen in beleid, door bijvoorbeeld beprijzen of door andere keuzes te maken bij investeringen.
Het nut van " vermaak" is moeilijker af te wegen tegen nadelen, maar het principe is niet anders.
Die afwegingen worden niet consequent gemaakt, wat logischerwijs reacties oproept van degenen die benadeeld worden.
Dit is de belangrijkste reden dat ik een vuurwerkverbod niet zo'n goed idee vindt als we tegelijkertijd niets doen aan andere schadelijke fenomenen
waar tegelijkertijd vele mensen van genieten.
Vuurwerk is slechts ter vermaak, meer niet en hondenbezitters zullen meerdere redenen kunnen opgeven waarom ze een hond hebben. Maar goed daar kunnen meningen over verschillen.
Verreweg de meeste honden zijn er ook slechts ter vermaak en hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld alcoholhoudende dranken.
Men zou ook een flinke accijns op vuurwerk kunnen opleggen, net als dat bij tabak en alcohol al gebeurt.
Datzelfde geldt voor hondenbezit- maar hondenbelasting wordt op veel plekken juist afgeschaft.