Vuurwerkverbod

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

gerard_m
Superposter

Re: Vuurwerkverbod

Bericht door gerard_m »

dikkemick schreef: 30 jan 2025 21:44
gerard_m schreef: 30 jan 2025 21:28 @ Dikkemick:
Tijdens het verbod vanwege corona, staken 100.00en mensen toch vuurwerk af.
Hoeveel soldaten wil je inzetten om al die mensen met de knuppel te gaan geven?

En welke argumenten heb je om vuurwerk te verbieden op straffe van de knuppel, en honden niet?
Laten we honden hier even buiten aub.
De vraag is waarom je selectief wel het een wilt verbieden en het ander niet.
Welke argumenten om vuurwerk te verbieden? Is dat een oprechte vraag?
Ja, want de opsomming van nadelen geldt ook voor andere fenomenen waar een deel van de mensen plezier aan beleeft.
En in sommige gevallen (zoals honden) met veel hogere cijfers.

Dus waarom het een wel en het ander niet?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Wordt met honden aan miljoenen vernielingen aangebracht?
Worden hulpverleners stelselmatig aangevallen (expres) door honden?
Zijn er illegale honden die uit het buitenland worden gehaald?
Hebben astmapatiënten last van honden?

Ik snap het probleem (met honden) en ik ben ze ook liever kwijt dan rijk (net als poepende katten in mijn tuin)
en kan zo 1-2-3 geen goed argument bedenken om het 1 wel goed te keuren, het andere niet.
Vuurwerk kunnen we misschien beperken tot 1 plaatselijke show dus geen particulieren meer. Meer voor-dan nadelen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Een hondenbeet versus https://www.nu.nl/314372/video/chinees- ... rwerk.html

De totale schade bedraagt in 2024 € 37.553, wat een stijging van bijna € 10.000 betekent ten opzichte van vorig jaar. Toen was het bedrag € 27.728.

Maar goed, aggressieve en of bijtende honden mogen wat mij betreft ook verboden worden.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Waar haal je dit bedrag vandaan?
De kosten van hondenbeten moeten gezien het aantal medische behandelingen vele malen hoger liggen.

Ik denk dat je zelf vrij snel kunt zien dat dit niet klopt:

Ca 30% van de 150.000 hondenbeten vereist dokters behandeling (huisarts of ziekenhuis).
Dat zijn 30.000 medisch consulten per jaar.

Als jouw bedrag zou kloppen, zouden de medische behandelingen gemiddeld 1 euro kosten.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 30 jan 2025 13:24:scissors:
Ik ben er voorstander voor het hondenbezit aan banden te leggen
:scissors:
Ik ben er ook voorstander van om hondenbezit aan banden te leggen.
Ik snap echter niet wat dat met het vuurwerkverbod te maken heeft.

Wat het vuurwerkverbod betreft:
  • voor ongetrainde [huis]dieren is vuurwerk
    een verschrikkelijk angstaanjagend en traumatisch fenomeen!
    Net als voor veel mensen trouwens ...
Dat alleen al is voor mij reden genoeg om een vuurwerkverbod te steunen.
A great paradox of our physical senses is that your brain
actually shows you what you believe, not what you see..
.
A meaningful silence is always better than meaningless words.
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 02 feb 2025 12:32 Waar haal je dit bedrag vandaan?
De kosten van hondenbeten moeten gezien het aantal medische behandelingen vele malen hoger liggen.

Ik denk dat je zelf vrij snel kunt zien dat dit niet klopt:

Ca 30% van de 150.000 hondenbeten vereist dokters behandeling (huisarts of ziekenhuis).
Dat zijn 30.000 medisch consulten per jaar.

Als jouw bedrag zou kloppen, zouden de medische behandelingen gemiddeld 1 euro kosten.
Google: Schade vuurwerk 2024. Zulks is op te zoeken.

Wat kosten betreft aangaande hondenbeten weet ik niet, maar ik weet wel dat als je vuurwerk met honden mag vergelijken dat je vuurwerk ook met verkeer kan gaan vergelijken zodat je verkeer moet gaan verbieden. Zulks lijkt me niet zinvol.

Vuurwerk is slechts ter vermaak, meer niet en hondenbezitters zullen meerdere redenen kunnen opgeven waarom ze een hond hebben. Maar goed daar kunnen meningen over verschillen. Vuurwerk als overbodig vermaak dat slechts 1 voordeel kent en dat is dat mensen het mooi vinden. Maar zulks hoeft niet destructief te zijn zoals particulier vuurwerk dat in meerdere opzichten is. Van vuurwerk wordt zeer bewust misbruik gemaakt en zulks kun je van honden doorgaans niet zeggen.

Stoppen dus met deze traditie en hondenbezitters flink beboeten als hun beest schade berokkend.
Ook de hondenbelasting kan flink opgeschroefd worden of mensen worden verplicht een cursus te volgen met hun bijtgrage viervoeter. Zulks zou een oplossing kunnen zijn!
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Dikkemick schreef:Wat kosten betreft aangaande hondenbeten weet ik niet, maar ik weet wel dat als je vuurwerk met honden mag vergelijken dat je vuurwerk ook met verkeer kan gaan vergelijken zodat je verkeer moet gaan verbieden. Zulks lijkt me niet zinvol
Tot op zeker hoogte wel. We accepteren een bepaald risico vanwege een ( vermeend) voordeel. Die afweging zou je voor veel fenomenen redelijk consequent kunnen maken (maar dat doen we niet). Natuurlijk heeft verkeer meer functies dan vuurwerk, maar ook hier zou je de maatschappelijke schade kunnen meewegen in beleid, door bijvoorbeeld beprijzen of door andere keuzes te maken bij investeringen.

Het nut van " vermaak" is moeilijker af te wegen tegen nadelen, maar het principe is niet anders.
Die afwegingen worden niet consequent gemaakt, wat logischerwijs reacties oproept van degenen die benadeeld worden.
Dit is de belangrijkste reden dat ik een vuurwerkverbod niet zo'n goed idee vindt als we tegelijkertijd niets doen aan andere schadelijke fenomenen
waar tegelijkertijd vele mensen van genieten.

Vuurwerk is slechts ter vermaak, meer niet en hondenbezitters zullen meerdere redenen kunnen opgeven waarom ze een hond hebben. Maar goed daar kunnen meningen over verschillen.
Verreweg de meeste honden zijn er ook slechts ter vermaak en hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld alcoholhoudende dranken.

Men zou ook een flinke accijns op vuurwerk kunnen opleggen, net als dat bij tabak en alcohol al gebeurt.
Datzelfde geldt voor hondenbezit- maar hondenbelasting wordt op veel plekken juist afgeschaft.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik ken maar weinig mensen die bewust killer-honden kopen om er zoveel mogelijk schade mee te gaan aanrichten. Dat in tegenstelling tot vuurwerk.
De impact op milieu? Geen idee wat meer schade berokkend. Probleem is wel dat honden levensvormen zijn en we niet naar willekeur in leven kunnen gaan ingrijpen omdat het overlast veroorzaakt. Dan moeten we als eerste de mens zelf uitroeien.
Verder blijft het een persoonlijke overtuiging denk ik. Genieten van vuurwerk is ooit leuk geweest maar het is dusdanig verziekt door asociaal gedrag en ongelukken dat het van mij afgelopen mag zijn.
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

De overgrote meerderheid van de mensen die vuurwerk afsteken, doet dat natuurlijk evenmin om schade aan te richten. Een kleine minderheid wellicht wel, al kan dit evengoed met alcohol misbruik te maken hebben. In verreweg de meeste gevallen gaat het om onbedoelde ongevallen, al of niet door roekeloosheid. Net als met honden of verkeer.

De vraag is of de minderheid die vuurwerk als een soort wapen bij het rellen gebruikt, zou stoppen met rellen als je hun wapen afneemt. Dat vermoed ik niet. Rellen kan ook met straatstenen of zelfgemaakte projectielen.
Of dat je omgekeerd rellen juist aanwakkert omdat "niets meer mag tegenwoordig".

Het probleem dat je met honden schetst, snap ik niet. Slangen en leeuwen zijn ook levensvormen, die echter verboden zijn te houden.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 04 feb 2025 09:53 De overgrote meerderheid van de mensen die vuurwerk afsteken, doet dat natuurlijk evenmin om schade aan te richten. Een kleine minderheid wellicht wel, al kan dit evengoed met alcohol misbruik te maken hebben. In verreweg de meeste gevallen gaat het om onbedoelde ongevallen, al of niet door roekeloosheid. Net als met honden of verkeer.

De vraag is of de minderheid die vuurwerk als een soort wapen bij het rellen gebruikt, zou stoppen met rellen als je hun wapen afneemt. Dat vermoed ik niet. Rellen kan ook met straatstenen of zelfgemaakte projectielen.
Of dat je omgekeerd rellen juist aanwakkert omdat "niets meer mag tegenwoordig".

Het probleem dat je met honden schetst, snap ik niet. Slangen en leeuwen zijn ook levensvormen, die echter verboden zijn te houden.
Mijn voorbeeld met de honden was dat mensen heel bewust naar het buitenland gaan om daar honden aan te schaffen die puur getraind en gefokt zijn om zoveel mogelijk schade aan te richten (zoals met verboden vuurwerk gebeurt)
Daarbij gebeurt er met veilige (goed opgevoede) honden niets. Dat in tegenstelling tot "veilig" vuurwerk. 1 zucht wind of een pot die omvalt en je bent als voorbijganger de gebeten hond.
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Genieten van vuurwerk

kan doorgaan ook na een vuurwerkverbod gewoon plaatsvinden. Vuurwerkverbod is niet gericht op afschaffen van genieten van vuurwerk, maar op het beschermen van mens en dier tegen trauma's.

Prachtige centraal geregelde vuurwerkshows waar veiligheid gewaarborgd is, werken zelfs verbroedering en een fijne feeststemming in de hand. Zeker als zulks gecombineerd zou
worden met een lichtshow zoals dat tegewoordig kan.
A great paradox of our physical senses is that your brain
actually shows you what you believe, not what you see..
.
A meaningful silence is always better than meaningless words.
.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 04 feb 2025 06:29 Ik ken maar weinig mensen die bewust killer-honden kopen om er zoveel mogelijk schade mee te gaan aanrichten. Dat in tegenstelling tot vuurwerk.
Hoeveel mensen ken jij, die "bewust vuurwerk kopen om er zoveel mogelijk schade mee te gaan aanrichten"?
En dan:
dikkemick schreef: 04 feb 2025 10:49 Mijn voorbeeld met de honden was dat mensen heel bewust naar het buitenland gaan om daar honden aan te schaffen die puur getraind en gefokt zijn om zoveel mogelijk schade aan te richten (zoals met verboden vuurwerk gebeurt)
Is het niet verstandiger om vergelijkingen met honden buiten deze discussie te houden?
Natuurlijk zijn er veel onderwerpen, die maatschappelijk veel schade toebrengen, maar drogredenen als het gaat om vuurwerkverbod.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ja, wie begon er over honden?
Ik vind vuurwerk overlast en schade ieder jaar voldoende legitiem om er mee te stoppen.

Een leuke traditie versus angstige (huis)dieren, milieu schade, oog-en ander letsel, astmatische ellende ,vernielingen en....doden (ieder jaar weer met die leuke traditie).
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 04 feb 2025 13:49 Ja, wie begon er over honden?
Even een vergelijking is geen probleem denk ik.
Ik vind vuurwerk overlast en schade ieder jaar voldoende legitiem om er mee te stoppen.
Ik ook.
Een leuke traditie versus angstige (huis)dieren, milieu schade, oog-en ander letsel, astmatische ellende ,vernielingen en....doden (ieder jaar weer met die leuke traditie).
:cry:
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

dikkemick schreef: 04 feb 2025 13:49 Ja, wie begon er over honden?
Dat was ik.
Om het punt te maken dat de argumenten voor een vuurwerkverbod ook voor veel andere fenomenen gelden die niet ter discussie staan.
Beleid moet zo consequent mogelijk zijn om de onvrede bij benadeelde groepen te beperken.

Dat punt is gemaakt, dus de vergelijking kan inderdaad stoppen.
Plaats reactie