Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.
Hoe lang nog?
Een verbod op vuurwerk. Er lijkt steeds meer draagvlak te zijn om deze oude traditie af te gaan schaffen. M.i. terecht. Overlast voor mens en dier, vernielingen , milieu, lichamelijk (en geestelijk) letsel. Het is in deze tijd niet meer als gezellig volksvermaak te brengen. Ziekenhuizen en politie/brandweer draaien overuren. Verzekeringen houden hun hart vast.
Zelf denk ik dat het nog een aantal jaar gedoogd zal worden alvorens het in de vergetelheid zal raken. Zijn er in deze tijd nog legitieme argumenten voor een handhaven van deze traditie te bedenken?
Hier een overzicht van vuurwerkleed: https://www.rtlz.nl/algemeen/binnenland ... d-en-nieuw
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Nog afgezien van het grote leed is er bij velen ook angst om naar buiten te gaan. Een rondje lopen om de buren goed nieuwjaar te wensen? Gevaarlijk. Maar het begint al eerder, eigenlijk de hele 31ste. En jochies hebben geen illegaal vuurwerk nodig om irritant te zijn - gaat weer iets af buiten - , ze hebben aan een zak met rotjes voldoende.
Maar vrouw loopt nu nog even met de hond, en ze houdt niet van vuurwerk. Anderen beginnen dus nu al met die troep. Van mij mogen ze het dit jaar nog verbieden. - weer een plof .
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Van mij mag het knalvuurwerk verboden worden. Vond het tot mijn 16e ongeveer nog wel aardig een paar rotjes af te steken Maar het heeft me nooit betoverd. Las vandaag ook dat dierenbeulen vuurwerk op de rug van een kater hadden vastgeplakt. Het beestje heeft het overleeft maar heeft een behoorlijke wond en moet nu een staart missen. En een heel stuk vertrouwen in 2 voeters.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)
Labyrint schreef: ↑27 dec 2019 20:27
Van mij mag het knalvuurwerk verboden worden. Vond het tot mijn 16e ongeveer nog wel aardig een paar rotjes af te steken Maar het heeft me nooit betoverd. Las vandaag ook dat dierenbeulen vuurwerk op de rug van een kater hadden vastgeplakt. Het beestje heeft het overleeft maar heeft een behoorlijke wond en moet nu een staart missen. En een heel stuk vertrouwen in 2 voeters.
Afgrijselijk.
En toen moet je dit als een incident beschouwen.
Wat de traditie aangaat.
Ik denk dat er al zachtjes aan een verschuiving aan het plaats vinden is.
In diverse gemeente zijn er al luwte wijken.
Ook gezamenlijke vuurwerk feesten georganiseerd door en in handen van verenigingen of gemeente, maar minstens onder toezicht van deskundigen.
Van mij mag dat laatste doorgroeien, misschien nog gecombineerd met buurt- en stadsfeesten de rest van de nacht.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Zelf denk ik dat onze (klein)kinderen zich over een aantal jaar zullen verbazen dat er in onze tijd door iedereen massaal vuurwerk
legaal afgestoken mocht worden.
De nadelen wegen absoluut niet meer op tegen de voordelen. Denk dat den Haag het uit oogpunt van milieu (en veiligheid!) moet brengen. Anders hebben we de poppen weer aan het dansen en hebben de moslims het weer gedaan. Mensen blijken enorm gevoelig voor tradities.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Het handhaven is niet gelukt. Niet op de boerendemonstratie van 1 oktober en niet op 16 oktober. En ook niet met de bouwersdemonstratie op 30 oktober", zegt officier van justitie Linda Bregman in het personeelsblad Opportuun. "Niet omdat we het niet wilden. Niet omdat we de wet niet snapten. Maar omdat het gewoon niet tegen te houden was.
Het ontbreekt aan mankracht om een vuurwerkverbod te handhaven. We zullen een bepaalde hoeveelheid anarchie moeten accepteren in onze maatschappij. Jammer voor de oude vrouwtjes, longpatiënten en de vele dieren die gebukt gaan onder het vuurwerk. Maar het is niet anders.
@Hopper
Het rookverbod (in openbare gelegenheden) is er toch ook door? Nooit gedacht dat dit zou lukken! Vuurwerkvrije zones, waar wel te handhaven is, is een begin.
Einstein/Mick
dikkemick schreef: ↑28 dec 2019 13:37
@Hopper
Het rookverbod (in openbare gelegenheden) is er toch ook door? Nooit gedacht dat dit zou lukken! Vuurwerkvrije zones, waar wel te handhaven is, is een begin.
Daar heb je een punt aan. Zij het dat het rookverbod gemakkelijker te handhaven is. De handhaver kan dwang opleggen en het desbetreffende lokaal sluiten. Zo delegeert de handhaver het handhaven aan de uitbater, hoewel nog niet geheel waterdicht: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... uimte-cafe
Wat kunnen we leren? Dat handhaven gemakkelijker gaat als je het handhaven weet te verleggen naar particuliere partijen.
Een vuurwerkvrije zone moet dan worden gehandhaafd worden -op lokaal niveau- door een partij die daar belang bij heeft.
Ik zie die partij niet, maar wie weet?
dikkemick schreef: ↑Er lijkt steeds meer draagvlak te zijn om deze oude traditie af te gaan schaffen.
Deze oude traditie? Tradities zijn snel oud. Vuurwerk wordt al sinds de jaren 60/70 van de vorige eeuw afgeschoten. In Veen, een dorp enkele tientallen kilometers bij ons vandaan bestaat al wel zeker 10 jaar de oude traditie dat rond deze tijd auto's in de brand worden gestoken. De jeugd begrijpt niet dat op deze oude traditie de ME wordt afgestuurd.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Kijk, als kind vond ik al dat lichtwerk en knallen prachtig. De sfeer rondom de jaarwisseling zal voor velen verbonden zijn met oliebollen en vuurwerk.
En ja, ook vroeger hoorde je, voordat de klok twaalf uur sloeg, vuurwerk afgaan. Strijkers waren het illegale boeventuig. Maar strijkers zijn niet genoeg. Er moeten bommen geïmporteerd worden uit buitenland, auto's in brand gestoken worden en steden onder vonkenregens bedolven. niet te vergeten de hulpverleners die schietschijf zijn.
Dat verbod m.a.w. komt er vanzelf! Ga zo door met z'n allen, Steek half Nederland in de fik, blaas je eigen (of die van omstanders) vingers (en ogen) eraf (en eruit) en we kunnen 2020 weer starten met een record aan claims, schade en lichamelijk letsel.
Einstein/Mick
Je mag, net als de vorige jaren, pas vuurwerk afsteken op oudjaarsdag om 18:00 uur, en dan moet het op 1 januari 02:00 uur ook echt afgelopen zijn. Ben je te vroeg, of ga je op nieuwjaarsdag te lang door, dan kun je een boete krijgen.
2. En als je buiten die tijden vuurwerk afsteekt?
Wie buiten die tijden aan het knallen is met legaal vuurwerk, riskeert een boete van 100 euro en moet het vuurwerk dat hij nog heeft, inleveren. Kinderen van 12 tot 18 jaar kunnen ook worden doorgestuurd naar stichting Halt voor een Halt-straf.
Zo te horen kunnen alleen al in mijn omgeving voor duizenden euro's boetes uitgedeeld worden.
Maar er is nergens handhaving te zien. En van dat Halt weet ik dat zelfs als naam en toenaam bekend is, dat het niet altijd wordt uitgevoerd.
Hopper schreef: ↑31 dec 2019 13:57
Zo te horen kunnen alleen al in mijn omgeving voor duizenden euro's boetes uitgedeeld worden.
Maar er is nergens handhaving te zien. En van dat Halt weet ik dat zelfs als naam en toenaam bekend is, dat het niet altijd wordt uitgevoerd.
En dus maar blijven accepteren? Toch blijf ik van mening dat het een kwestie van een lange adem is. Vroeger mocht je heksen verbranden, mag nu ook niet meer. Riep destijds ook ongetwijfeld veel weerstand op.
De nadelen van een verbod (zijn die er?) wegen niet op tegen de voordelen (zijn er meer dan genoeg).
Einstein/Mick
Wat mij verbaasd is het feit dat veel huisdieren bang zijn voor vuurwerk,maar onze honden geheek niet, Toen ik vannacht, even naar buiten stapte gedroegen zij zich geheel hetzelfde als wanneer er geen vuurwerk is.Heeft het wellicht te maken met het feit det de meeste huisdieren opgesloten zijn? hier lopen de honden los rond.
Peter van Velzen schreef: ↑01 jan 2020 04:07
Wat mij verbaasd is het feit dat veel huisdieren bang zijn voor vuurwerk,maar onze honden geheek niet, Toen ik vannacht, even naar buiten stapte gedroegen zij zich geheel hetzelfde als wanneer er geen vuurwerk is.Heeft het wellicht te maken met het feit det de meeste huisdieren opgesloten zijn? hier lopen de honden los rond.
Nee, angst voor vuurwerk bij dieren is afhankelijk van de voorgeschiedenis. Honden kun je trainen op het geluid van harde knallen. Daarvoor gebruikten we vroeger bij honden trainingen een alarmpistool. Belangrijk is dat het baasje onbewogen blijft. De hond kijkt naar het baasje (de leider!) wat voor gedrag er vertoont moet worden. Je stelt de hond dus ook niet gerust, er is immers niks aan de hand. Mijn hond interesseert zich ook niet voor het geknal. Hij blijft rustig slapen. Je moet alleen uitkijken met het uitlaten van de hond. Er kan soms een bedreigende sfeer hangen op straat, dan kan onwillekeurig je eigen gedrag over gaan op de hond. Dus liever niet op plaatsen komen met de hond waar mensen samen scholen.