Yours schreef: ↑16 jul 2024 12:06
Het is mijns inziens de kunst om die toestand van de eeuwig zijnde onbewogen waarnemer te realiseren zonder allerlei kunstgrepen/ademhalingstechnieken/drugs o.i.d. Want hoe je het ook wendt of keert: je keert altijd weer terug naar de realiteit van de aarde. Uiteraard is het wèl goed om te wéten dat die situatie van de eeuwig zijnde onbewogen waarnemer bestaat.
Ik ben me zeer bewust van het feit dat ademhalingstechnieken/drugs o.i.d. TOOLS zijn.
Kunstgrepen noem ik ze echter niet.
Ik ben mijn leven lang tegen drugs geweest, gooide zoals iedereen alles op één hoop, maakte geen onderscheid tussen heroïne en mescaline bv. Ik wist er gewoonweg niks van, enige onwrikbare overtuiging die ik had was dat ze allen slecht, verslavend waren etc.
En dan wou 'de voorzienigheid' ("God's" wil) toch dat ik eind augustus 2019 - in grote wanhoop van de weg uit mijn ego niet te vinden na zovele decennia inspanningen - op mijn 59ste voor het eerst (idem Michael Pollan) in contact kwam met psychedelica.
Ze veegden mijn ego zo van de kaart dat ik me voornam daarin verder te gaan, zeker met kambo om mijn lever te zuiveren, maar me toch afvroeg of ik wel goed bezig was met psychedelica, dus raadpleegde ik in juni 2020 één van Vlaanderen's befaamdste medium dewelke me dit vertelde..
“…In samenvoeging met gelijkgezinden kan het onderzoek van en met psychedelica verder doorgezet worden. Dat is een goede beweging en voldoet niet enkel aan nieuwsgierigheid, maar geeft ook een optimaliserende beweging op spiritueel vlak, zodat die gedeeld kan worden verder.
Het is een delicate lijn, maar hanteerbaar wanneer de wisselwerkende controle goed aangehouden wordt.
Juist vanuit de neutralisatie van te beklijvende emoties is deze lijn nu mogelijk. Voorheen was dit enkel verwarrend en storend in de functie. Nu, in een beter evenwicht kan dit benut. Maar er moet goed onthouden worden dat dit een delicate beweging blijft.
En het is belangrijk het spirituele ervaringsveld in deze verruiming goed door te trekken in de bewustzijnsstructuur hier en nu. Te integreren als het ware in het dagdagelijkse bestaan. Dit bevordert nog de innerlijke vrijheid en maakt duidelijk hoe de illusies te doorbreken.
In dit kader is een goede gronding vereist. Dus dagdagelijks goed de grofstoffelijk zintuiglijke mogelijkheden benutten.”
Dat was voor mij een hele steun en het bewijs dat ik er niet eerder had moeten aan beginnen vanwege in een niet zo goed evenwicht te zijn voorheen.
En natuurlijk heb ik ook al mijn favoriete lectuur die ik 34 jaar geleden al las terug doorspit, waaruit dit citaat...
Drugs
Hasjiesj (marihuana) heeft een thematiek die zeer veel lijkt op die van de alcohol. Men vlucht voor zijn problemen en conflicten weg in aangename toestanden. Hasjiesj ontneemt het leven zijn ‘hardheid’ en scherpe contouren. Alles wordt milder en de eisen wijken terug.
Cocaïne (en soortgelijke stimulerende middelen) heeft een omgekeerd effect. Het verbetert het prestatievermogen enorm en kan daardoor voor een deel leiden tot meer succes. Hier moet het thema ‘succes, prestatie, erkenning’ onder de loep genomen worden, want deze drug is slechts een middel om de creativiteit geweldig te vergroten. Op zoek zijn naar succes is altijd op zoek zijn naar liefde.
Zo is bijvoorbeeld in de show en filmwereld het gebruik van cocaïne bijzonder wijd verbreid. De honger naar liefde is het specifieke, het beroep aanklevende probleem in die wereld. De op de voorgrond tredende kunstenaar hunkert naar liefde en hoopt door de gunst van het publiek deze hunkering te stillen. (Het gegeven dat dit niet mogelijk is, maakt hem enerzijds steeds ‘beter’, anderzijds psychisch steeds ongelukkiger!)
Met of zonder oppeppende drugs, het eigenlijke verslavende middel is hier: succes, dat het echte zoeken naar liefde moet vervangen. Heroïne maakt de volslagen vlucht voor de confrontatie met deze wereld mogelijk.
Er bestaat een duidelijk onderscheid tussen de tot nu toe genoemde drugs en de zogenaamde psychedelische drugs (LSD, mescaline, paddestoelen, enz.).
Deze drugs worden (min of meer bewust) gebruikt met de bedoeling bewustzijnservaringen op te doen en door te stoten in de transcendentie. Strikt genomen werken psychedelische drugs ook niet verslavend.
De vraag of het legitieme hulpmiddelen zijn om nieuwe dimensies van het bewustzijn te ontsluiten, is niet zo gemakkelijk te beantwoorden, omdat het probleem niet schuilt in de drug zelf, maar in het bewustzijn van de mens, die deze gebruikt.
Alleen wat hij door eigen inzet verwerft, behoort de mens toe. Daarom is het meestal heel moeilijk de door drugs ontsloten nieuwe dimensie van het bewustzijn zich werkelijk eigen te maken en daar niet door te worden ‘ingepakt’.
Hoe verder iemand op deze weg is voortgeschreden, des te ongevaarlijker worden deze drugs voor hem – maar des te minder heeft hij deze drugs nodig. Alles wat door drugs te bereiken is, is ook zonder drugs te bereiken – maar langzamer. En haast is een gevaarlijk verslavend middel op deze weg!
Uittreksel van: Thorwald Dethlefsen & Rüdiger Dahlke. 'De zin van ziekzijn'.
Eerste druk 1984
Vijftiende druk 2014
Ik ben dankzij psychedelica dus doorgestoten naar transcendentie vanwege het bewustzijn dat ik al vertegenwoordigde.
Veel mensen gaan niet bewust om met psychedelica, kunnen ze niet benutten omdat ze niet in een goed evenwicht zijn.
Het is niet voor niets dat deze stoffen historisch gezien altijd geheim zijn gehouden, omdat mensen het niet begrijpen.
Zie eerdere post van mij elders...
bonifacius schreef: ↑05 jul 2024 09:51
MaartenV schreef: ↑05 jul 2024 08:43
En ik wil het bij de filosofie houden.
Ter aanvulling van je filosofisch studiewerk dan nog een stukje uit het transcript van de YouTube video "
Ralph Metzner and 5 MeO DMT".
In dat interview van de gerenommeerde autoriteit Ralph Metzner - wat ik zelf nog maar enkele maanden geleden op het spoor ben gekomen - wordt mijn vele ervaring sinds de voorbije vijf jaar met klassieke psychedelica in meditatief / therapeutische context bevestigd.
Martin W. Ball: … what you were just mentioning is that “the substances do not create but reveal”, and I think that's such an important way of understanding and looking at the entheogenic experience that it's not the molecule itself or whatever substance it is that you're using, it's not creating something, it's actually revealing aspects of yourself that are already always there.
Ralph: yeah, and that might be revealed in other ways as well, and the substance doesn't always reveal it!
I selected some of the accounts in my book and they're pretty impressive, but I have at least an equal amount of accounts from people that I also collected who took the 5-Me0-DMT and they had some some interesting insights into family relationships, but nothing particularly spiritual or mystical or anything like that.
So taking the drug is gonna not guarantee anything, absolutely not.
Martin W. Ball: Right, it's not a mechanical process, it's not “add this molecule and you'll get X experience”, it just it doesn't work that way.
Ralph Metzner: And that's true of all the so-called psychedelic drugs, and it's the hardest thing for the people, for the general public, to actually get into their mind. That's why these substances I think now, historically speaking, have always been kept secret, because people don't understand it.
"
People don't understand it". Inderdaad.
Wetenschappers als Carhart Harris trachten het mysterie van psychedelica te ontrafelen door te bestuderen wat er in de hersenen gebeurt maar zullen er nooit in slagen want spirituele mystieke ervaringen laten zich niet (natuur)wetenschappelijk verklaren.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!