MaartenV schreef: ↑26 jan 2020 03:45
In advaita vedanta zegt men dat men wakker kan zijn, in droomslaap kan zijn, of in droomloze slaap. Wat ononderbroken aanwezig is tijdens deze veranderlijke toestanden, altijd, is atman. Awareness in het Engels. Dit gewaarzijn is niet actief. Het is de steeds aanwezige.
het ultieme doel in de Advaita vedanta wordt gezien als de realisatie van
niet-dualiteit, het besef dat
het individu (Atman) en
het universum (Brahman) één en hetzelfde zijn. Dit betekent dat er in wezen geen afzonderlijke entiteit is die 'wedergeboren' kan worden.
MaartenV schreef: ↑26 jan 2020 03:45
Men was baby, opgroeiend kind, volwassene en oude man of vrouw. Maar in al die veranderende levensfasen hebben we het gevoel dat een onveranderd waarnemend jij daar steeds aanwezig was.
Het onveranderd waarnemende "jij" of "ik" kan worden gezien als een aspect van het universeel bewustzijn, maar het is niet het geheel. Uiteindelijk is het doel van Advaita Vedanta om de illusie van het individuele zelf te overstijgen en de eenheid met het universele bewustzijn te realiseren.
-
Atman: wordt vaak vertaald als 'ziel' of 'zelf'. Het is de individuele essentie, het 'ik' dat we ervaren.
-
Brahman: is het absolute, de kosmische werkelijkheid, het 'Alles'.
- Eenheid:: In Advaita wordt gesteld dat Atman en Brahman identiek zijn. Het individu is in wezen niet gescheiden van het universum. Dit is een fundamenteel inzicht dat de basis vormt voor de hele filosofie.
Het concept van
het universele bewustzijn is een centraal thema in veel spirituele tradities. Het suggereert dat we allemaal verbonden zijn met een groter geheel,
een kosmische intelligentie. Hoewel het
abstract klinkt, zijn er verschillende manieren om deze verbinding te ervaren.
Alles is verbonden dus. Alles is met alles verbonden. Wanneer we de eenheid van alle dingen realiseren, verandert onze kijk op de wereld. We zien onszelf niet meer als geïsoleerde individuen, maar als een onderdeel van een groter geheel.
Het loslaten van de ego-identificatie leidt tot een verminderd gevoel van angst, verdriet en andere vormen van lijden.
Dieper geluk: Door de realisatie van onze ware natuur ervaren we een dieper, blijvender geluk dat niet afhankelijk is van externe omstandigheden.
Dualiteit is een illusie
Het gevoel van een gescheiden 'ik' is volgens Advaita een illusie, een product van ons denken.
De wereld die we ervaren met onze zintuigen is een beperkte, tijdelijke realiteit. De diepere, onveranderlijke werkelijkheid is die van eenheid.
En zoals ik vorig jaar al schreef...
bonifacius schreef: ↑06 mar 2023 23:19
Ik vermoed dat MaartenV het ons wel wil vergeven want via dit uistapje naar advaita en psychedelica is er weer een raakvlak met bijna-dood ervaringen en... Advaita vedanta!
Zie citaat:
Abstract
5-Methoxy-N,N-dimethyltryptamine (acronymized as 5-MeO-DMT) is sui generis among the numerous naturally-occurring psychoactive substances due to its
unparalleled ego-dissolving effects which can culminate in a state of nondual consciousness (which is phenomenologically similar to transformative peak experiences described in various ancient contemplative traditions, e.g., Advaita Vedānta, Mahāyāna Buddhism).
The enigmatic molecule is endogenous to the human brain and has profound psychological effects which are hitherto only very poorly understood due to the absence of scientifically controlled human experimental trials. Its exact neuronal receptor binding profile is a matter of ongoing scientific research, however, its remarkable psychoactivity is presumably mediated via agonism of the 5-HT2A (serotonin) receptor subtype.
bron:
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/578435v2
Maar er is dus
geen enkele garantie op een transformative peak ervaring zoals beschreven in verschillende oude contemplatieve tradities, bv. Advaita Vedānta en Mahāyāna-boeddhisme, met welk psychedelicum dan ook.
Vals spelen kan niet, er bestaan geen binnenwegen.
Tegelijk kan men zich afvragen hoe het komt dat psychedelica in de natuur aanwezig zijn.
Ik vraag me dat wel is af maar daar ben ik niet de enige in natuurlijk, want het feit dat psychedelica in de natuur voorkomen, is al eeuwenlang een onderwerp van studie en verwondering.
Een paar voorbeelden van natuurlijke psychedelica:
- Psilocybine: Te vinden in bepaalde soorten paddenstoelen, zoals paddo's.
- DMT: Komt voor in ayahuasca, een brouwsel dat gebruikt wordt in sommige Zuid-Amerikaanse culturen.
- Mescaline: Deze stof zit in de peyote-cactus.
- LSD: Hoewel LSD niet direct in de natuur voorkomt, is het wel afgeleid van een stof die gevonden wordt in een bepaalde soort rogge.
Bizar, heel bizar. Men zou nog gaan denken dat iets of iemand ze ooit deel van de natuur heeft gemaakt om de zieke mens te helpen genezen!
Dit zegt Artificiële-intelligentie erover...
- Overlevingsmechanisme: Sommige wetenschappers speculeren dat psychedelica een verdedigingsmechanisme voor planten kunnen zijn. Door dieren die van de plant willen eten een intense en verwarrende ervaring te bezorgen, kunnen ze ervoor zorgen dat de plant met rust wordt gelaten.
- Communicatie: Andere theorieën suggereren dat psychedelica een rol kunnen spelen in de communicatie tussen organismen. Misschien dienen ze als een soort chemische taal waarmee planten en dieren met elkaar kunnen "praten".
- Spirituele ontwikkeling: In veel culturen worden psychedelica al duizenden jaren gebruikt in religieuze en spirituele ceremonies. Sommige onderzoekers geloven dat deze stoffen een evolutionaire rol hebben gespeeld bij de ontwikkeling van menselijk bewustzijn en spiritualiteit.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!