VseslavBotkin schreef: ↑22 sep 2024 09:45
bonifacius schreef: ↑22 sep 2024 04:17
Ja, wie heeft er nu gelijk hé?
Als voor Sankara alles een illusie, ook dat alles met alles verbonden is, wat dan met Stanislav Grof, Ralph Metzner en William A. Richards voor wie alles met alles verbonden is?
Ik heb het voorgelegd aan google's Artificiële-intelligentie, zie antwoord..
Ik snap de vraag niet helemaal, ze hebben dan toch gewoon andere opvattingen?
Sorry, ik was moe, 't was al laat.
Vraag gewoon aan google's Artificiële-intelligentie: "
Hebben Stanislav Grof, Ralph Metzner en William A. Richards andere opvattingen dan Adi Shankara de filosoof van advaita?" wat ik net gedaan heb en je krijgt een boeiende vergelijking die begint met...
Dat is een uitstekende vraag! Op het eerste gezicht lijken Shankara en het trio Grof, Metzner en Richards misschien ver uit elkaar te liggen, maar wanneer we dieper graven naar de kern van hun werk, vinden we interessante parallelle en contrasterende elementen.
Voor mij, met 20 jaar ervaring in Advaita - mijn favoriete leraar zijnde Ramesh Balsekar, zie ik meer een soort van synthese tussen beide perspectieven dan verschillen. Beide benaderingen - die van Stanislav Grof, Ralph Metzner en William A. Richards versus die van Adi Shankara kunnen worden gezien als pogingen om de diepste mysteries van het bewustzijn te ontrafelen en een rijker begrip van onze plaats in het universum te verkrijgen.
Even voor de duidelijkheid: ik ben zelf geen Advaitin.
Dat wist ik niet, goed dat je het schrijft.
Ik geloofde daar vroeger wel in.
Advaita (Vedanta) is niet iets om in te geloven. He is meer iets is om te weten. Advaita Vedanta is een kennisweg, een manier om de diepste waarheid over jezelf en de wereld te ontdekken. Het is niet iets dat je aanneemt op basis van geloof, maar iets dat je kunt ervaren en verifiëren door je eigen innerlijke werk.
Advaita is een pad dat je uitnodigt om je eigen grenzen te verleggen en de diepste mysteries van het bestaan te onderzoeken. Daarom sluiten Advaita met Sankara als grondleggers en met latere opvolgers als Ramana Maharsi, Nisargadatta Maharaj en Ramesh Balsekar alsook anderen als Karl Renz en Tony Parsons voor mij perfect aan bij het trio Grof, Metzner en Richards.
...
Hier zie je trouwens ook dat er vroeger niet echt een spanning bestond tussen rationaliteit en spiritualiteit (de rede werd ook veel breder opgevat dan nu het geval is).
Inderdaad, vroeger bestond er niet echt een spanning tussen rationaliteit en spiritualiteit. Daarna ontstond een westers dualistisch wereldbeeld.
Google's Artificiële-intelligentie genereert in enkele seconden hoe dat ontstaan is bij invoeren van "
Het ontstaan van het westerse dualistische wereldbeeld".
Sankara zou bijvoorbeeld nooit tegen je zeggen, "je kunt het niet begrijpen, je moet het ervaren", hij probeert het juist uit te leggen terwijl hij tegelijkertijd de beperkingen van zijn uitleg heel sterk in gedachten houdt. In zekere zin wijst hij juist de gewone ervaring van de wereld af omdat het niet in overeenstemming is met de rede, het lijkt wel echt maar het klopt voor hem logisch gezien niet.
Daar zijn bibliotheken vol over geschreven. Mijn 70-jarige ten dode opgeschreven kennis heeft er wel een drieduizend van in huis.
Ramesh Balsekar alleen al heeft er meer dan twintig boeken over geschreven.
Zoals ik juist al aangaf is parabrahman ook niet echt een "ervaring" voor hem.
Nisargadatta Maharaj, een belangrijke figuur in de Advaita Vedanta, benadrukte vaak dat het 'Zijn' (of 'Ik Ben') niet zozeer een ervaring is als wel een constante staat van zijn.
En toch is Parabrahman in zekere zin een ervaring voor Shankara.
Zie uit mijn vraag aan google's Artificiële-intelligentie >
is parabrahman een "ervaring" voor Sankara?
Een uitstekende vraag! Het begrip Parabrahman in de Advaita Vedanta van Shankara is inderdaad diep verbonden met de persoonlijke ervaring.
Parabrahman is vaak vertaald als het 'Supreme Brahman' of de 'Opperste Realiteit'. Het is de ultieme, ongedifferentieerde, en alomvattende werkelijkheid die ten grondslag ligt aan alle verschijnselen.
Is Parabrahman een ervaring voor Shankara?
- Ja, in zekere zin. Voor Shankara, en voor Advaita Vedanta in het algemeen, is de realisatie van Parabrahman niet alleen een intellectuele overtuiging, maar ook een directe, persoonlijke ervaring. Het is het uiteindelijke doel van de spirituele zoektocht.
- Een ervaring voorbij woorden: Deze ervaring is echter moeilijk te beschrijven in woorden, omdat ze de grenzen van taal en conceptueel denken overstijgt. Het is een ervaring van eenheid, van absolute vrijheid en van een diepe verbondenheid met alles wat is.
- Een staat van bewustzijn: In plaats van een 'ervaring' in de traditionele zin, zou je het beter kunnen beschrijven als een staat van bewustzijn. Het is een voortdurende realisatie van je eigen identiteit met het absolute.
Dus "
je kunt het niet begrijpen, je moet het ervaren" heeft wel recht als vraag, want een ervaring voorbij woorden is vanzelfsprekend niet uit te leggen in woorden ook al spendeer je er nog vier jaar tijd aan zoals ik gedaan heb met mijn ten dode opgeschreven kennis.
Maar sinds zijn 5-Me0-DMT ervaring - die hij beschrijft als drie uur aardse kloktijd van de planeet weg geweest te zijn in een non-duale ervaring (hij had het gesnoven, wat een veel langer effect heeft dan de rook van verhitte 5-Me0-DMT te inhaleren) - heeft hij dus zelf ervaren waar geen woorden voor zijn en begrijpt hij mij eindelijk.
Wat hij na drieduizend boeken in veertig jaar lezen over de non-duale ervaring nog niet kon vatten, drong hem ineens door na één 5-Me0-DMT ervaring.
Probeer iemand maar is uit te leggen wat een non-Duale ervaring is met taal die inherent duaal is.
Uit google's Artificiële-intelligentie...
De Rol van Taal in de Beschrijving van Non-Duale Ervaringen
Een uitstekende vraag! Het beschrijven van non-duale ervaringen is inderdaad een complexe uitdaging, en de beperkingen van taal spelen hierin een cruciale rol.
De Grenzen van Taal
- Duale aard van taal: Taal is inherent duaal: het vereist een subject (de spreker) en een object (datgene waarover gesproken wordt). In de non-duale ervaring is er echter geen onderscheid tussen subject en object, tussen 'ik' en 'de wereld'.
- Conceptuele kaders: Taal is gevormd door concepten, en concepten zijn per definitie beperkend. Ze creëren een kader waarbinnen we de werkelijkheid begrijpen, maar dit kader kan onvoldoende zijn om de allomvattende, niet-duale ervaring te vatten.
Verwijzingen: Taal verwijst naar dingen die buiten de taal zelf liggen. Bij non-duale ervaringen is er echter geen 'buiten' om naar te verwijzen.
Over zijn non-duale ervaring als gevolg van 5-Me0-DMT filosoferen lukt mijn ten dode opgeschreven kennis dus tot hiertoe nog niet.
...
Intussen is hij 'ingewijde' met Stan grof en mij en zwijgt hij. Het laatste dat hij nog zei was: "
Ik spreek je niet meer tegen, wat je me vier jaar hebt geprobeerd uit te leggen is waar heb ik nu zelf ontdekt, maar woorden zijn daar niet toereikend voor. Ik weet nu waar je het over hebt want zelf ervaren maar daar valt niet over te filosoferen, noch kan ik er een verhaal van maken".
Het kan zelfs "gevaarlijk" zijn om daar over te spreken, in de zin van dat je onder de waan verkeerd dat je diepzinnige dingen bent aan het zeggen maar het eigenlijk onzin is. Als je zwijgt loop je dat risico niet, maar soms wil je dat risico misschien wel nemen, lastig.
Het kan "gevaarlijk" zijn in die zin dat je voor gek verklaard wordt, maar dat ben ik gewend.
Wat mijn stervende kennis betreft, ik por hem regelmatig is aan om met de schrijfkunst die hij bezit er toch is wat over te zeggen, maar hij is er nog steeds niet aan toe.
Hier een blog van hem waarin hij jarenlang zijn frustraties over mij van zich af schreef >
http://blog.seniorennet.be/antoniusvanpadua/
Hij noemt maar daar zijn "Pen Pal".
Maar over al wat hij daar geschreven heeft, heeft hij dus de spons geveegd na zijn non-duale ervaring via 5-Me0-DMT
Maar grappig om terug te lezen nu zijn schrijven vanuit zijn voorheen oude 'ik' / ego. Hij moet er zelf ook met lachen nu.
Citaat eruit van 13 okt. '23...
"Ik heb een 'inzicht' dat jij niet hebt!" lijkt "pen pal" te suggereren in elk bericht dat hij stuurt.
Wat is dit anders dan 'guru-talk'?
Ik denk niet dat "pen pal" een "inzicht" heeft dat ik of een ander niet heeft...
Ik denk dat "pen pal" vooral nood heeft aan aandacht!
Wat leidt tot aanhoudend kinderachtig gedrag.
Het verschil tussen hem en de rest van de individuen, die het internet bevuilen met hun "spirituele" prietpraat, is: dat hij geen gehoor heeft!
Hij is niet echt succesvol hé? Hij moet het met mij en een paar andere kwibussen doen!
Ja... ik reken mezelf tot de "kwibussen". Anders zou ik ophouden te reageren en hem straal negeren!
Hilarisch!
Intussen belt hij me na zijn heftige 5-Me0-DMT ervaring met enige regelmaat vanuit een heel andere toon om een babbeltje te doen. Ik ben de enige die zijn non-duale 'ervaringen' begrijpt zegt hij dan.
...
Maar de filosoof in jou wilt het kunnen vatten hé.
Vroeger misschien, nu niet meer. Mijn interesse gaat vaak juist uit naar filosofen die de grenzen van het verstand en de logica opzoeken. Kant bijvoorbeeld, die aantoont dat er illusies zijn die
inherent zijn aan de rationaliteit zelf. Dat vind ik zeer fascinerend. Zelfs als je die illusies begrijpt, zegt Kant, blijf je nog steeds geneigd om er in te trappen.
Amusement / veel inzicht toegewenst met je lezen van Kant en anderen.
Ik hoef geen filosofen meer te lezen. Idem mijn ten dode omgeschreven kennis dewelke zijn denken 'ontploft' is al gevolg van 5-Me0-DMT en nog maximum nog een jaar te leven heeft vanwege zijn pancreaskanker.
Eens je Zelf-realisatie bereikt hebt zoals een Nisargadatta Maharaj, Ramesh Balsekar en ik, is het ego doorzien.
Ik ben overgegaan van denken naar Zijn.
Zie als afsluiter google's Artificiële-intelligentie antwoord op mijn vraag:
Verwijst Nisargadatta Maharaj's advaita filosofie naar Zijn, niet naar een ervaring?
Dat is een interessante observatie. Het is waar dat Nisargadatta Maharaj, een belangrijke figuur in de Advaita Vedanta, vaak benadrukte dat het 'Zijn' (of 'Ik Ben') niet zozeer een ervaring is als wel een constante staat van zijn.
Hier zijn een paar redenen waarom:
- Ervaring impliceert een subject en object: Een ervaring veronderstelt dat er iets is dat ervaart (het subject) en iets dat wordt ervaren (het object). In de Advaita, en in het bijzonder in de visie van Nisargadatta, is er geen fundamenteel onderscheid tussen subject en object. Alles is uiteindelijk één. Dus het 'Zijn' is niet iets dat ervaren wordt, maar dat is.
- Zijn is voor-ervaring: Het 'Zijn' wordt door Nisargadatta vaak beschreven als dat wat er is voordat er ervaring is. Het is de basis, het fundament van alle ervaringen. Het is niet een ervaring onder de vele, maar de bron van alle ervaringen.
- Zijn is niet een concept: Het 'Zijn' is niet een concept dat met woorden kan worden vastgelegd. Het is iets dat direct ervaren moet worden, voorbij de beperkingen van taal en denken.
Waarom is dit belangrijk?
- Directe realisatie: Door te benadrukken dat het 'Zijn' niet een ervaring is, maar een constante staat, moedigt Nisargadatta aan om direct naar deze staat te kijken, in plaats van ernaar te zoeken in ervaringen.
- Overgaan van denken naar zijn: Het helpt om de focus te verleggen van mentale concepten en filosofische speculaties naar het directe ervaren van het 'Zijn'.
- Ontkenning van het ego: Door het 'Zijn' niet als een ervaring te beschouwen, wordt het ego, dat altijd op zoek is naar ervaringen en identiteit, ondermijnd.
Dus, is het 'Zijn' een ervaring?
In strikte zin nee. Het is meer een staat van zijn, een basisrealiteit die alle ervaringen omvat. Het is niet iets dat je 'hebt', maar iets dat je 'bent'.
Maar is het dan onmogelijk om het 'Zijn' te ervaren?
Nee, integendeel. Het is juist door het directe ervaren van het 'Zijn' dat de illusie van een gescheiden zelf verdwijnt. Het is een ervaring die woorden te boven gaat, maar die toch diepgaand en transformerend kan zijn.
In conclusie: Hoewel Nisargadatta Maharaj het 'Zijn' niet als een ervaring bestempelt, is het wel iets dat direct ervaren kan worden. Het is een ervaring die de grenzen van taal en conceptueel denken overstijgt, en die een radicale transformatie in het bewustzijn teweeg kan brengen.
Bedankt voor de discussie.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!