Entheogenen, de poorten tot de goden

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

William James, een geroemd psycholoog, zei ooit over psychedelica of entheogenen het volgende:

“Geen enkel beeld van het total universum kan als compleet worden beschouwd wanneer andere vormen van bewustzijn buiten beschouwing worden gelaten.”

Wanneer we vanuit ons alledaagste waakbewustzijn de werkelijkheid beschouwen, en enkel vanuit die bewustzijnsstaat, missen we misschien informatie over de totaliteit van de werkelijkheid die pas toegankelijk wordt in een bewustzijnstoestand, waarvan de poorten zich enkel openen onder invloed van bepaalde psychedelische middelen (entheogenen), bijna dood ervaringen en dergelijke meer.

Voor de duideijkheid: ik zelf neem geen psychedelische middelen tot mij, omdat ik een aanleg heb voor psychoses. Maar ik las vele verslagen van mensen die dit deden, en zij vertelden dat voor hun een tot dan toe ongeopende deur in hun geest werd geopend: een deur tot de goden.

Wellicht vind de oorsprong van de religies bij de ervaringen met wat wetenschappers vandaag ‘entheogenen’ noemen. (= de god in je zelf).
Georganiseerde religies en religieuze autoriteiten verboden na enige tijd echter spirituele ervaringen op basis van deze entheogenen, waardoor de eigenlijke bronnen van hun spiritualiteit verloren raakten in de geschiedenis. Waarna geen stoffig oud geschiedenisboek er meer over verhaalt.

Toch is iets van deze oude geschiedenis bewaard gebleven in de slechts voor enkelingen toegankelijke werken, onder bewaking toegankelijk in het vaticaan en elders ter wereld in obscure bibliotheken.

Het ritueel om ‘het bloed van Christus’ te drinken en daardoor toegang te krijgen tot het goddelijke was wellicht oorspronkelijk het drinken van een brouwsel dat psychoactieve stoffen bevatte en mensen deed kennismaken met het goddelijke. Latere gelovigen hebben dit verboden en wat overblijft is dit kerkelijk zondagsritueel die ons weinig voeling meer doet hebben met de oorspronkelijke spiritualiteit die uitging van de entheogenen die in oudere tijden gebruikt werden.

Moeten we de sinds oudsher gesloten spirituele poorten weer heropenen, via begeleid gebruik, zodat we weer toegang krijgen tot het aspect van de werkelijkheid dat anders een gesloten boek blijft voor de filosoof en theoloog die enkel vanuit zijn alledaagse bewustzijnsstaat de dingen beschouwt?
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
worteltje
Forum fan

Re: Entheogenen, de poorten tot de goden

Bericht door worteltje »

Dag Maarten,

Hoe kunnen we volgens jou waarheden/feiten/kennis vaststellen over dit "aspect van de werkelijkheid"? Dit vraag ik aangezien mensen die zich hiermee bezig houden met tegenstrijdige "waarheden" komen wat het lastig maakt enig consensus te bereiken over deze spirituele wereld/extra dimensie, hoe je het maar wilt noemen, mocht die bestaan.

Je spreekt namelijk over "total universum", wat betekent dat het een universele waarheid zou moeten zijn.
The assumption that any statistical deviation from chance is evidence for anything supernatural is highly controversial. A deviation from chance is only evidence that either it was a rare, statistically unlikely occurrence that happened by chance, or something was causing a deviation from chance.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Jee Maarten, daar ga je weer als promotor van gene zijde. De hersenen kunnen heel vreemde signalen afgeven die ook heel werkelijk op de ontvanger kunnen overkomen. Prikkel het brein op de juiste manier en je ziet goden.
Zal mij benieuwen wat een dier ziet als je dit brein stimuleert met geest verruimende middelen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV,

Eenieder gun, nee beveel ik onthutsende ervaringen aan, maar die welke neigen naar ontsporende daar heb ik wat tegen.

Roeland

Dikkemick,

Andere dieren zijn er ook niet vies van, maar of ze daar een evolutionaire voorsprong mee behalen blijft onduidelijk:

https://www.psychologytoday.com/us/blog ... -trippiest

Roelandd
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

worteltje schreef: 03 okt 2020 18:23 Dag Maarten,

Hoe kunnen we volgens jou waarheden/feiten/kennis vaststellen over dit "aspect van de werkelijkheid"? Dit vraag ik aangezien mensen die zich hiermee bezig houden met tegenstrijdige "waarheden" komen wat het lastig maakt enig consensus te bereiken over deze spirituele wereld/extra dimensie, hoe je het maar wilt noemen, mocht die bestaan.

Je spreekt namelijk over "total universum", wat betekent dat het een universele waarheid zou moeten zijn.
Er is momenteel een renaissance bezig van de psychedelica in de wetenschap.

In 2010 verscheen er een artikel in de New York Times over een onderzoek naar psilocybine en kankerpatiënten. Het bleek dat bij inname van kleine dosissen van dit middel kankerpatiënten beter om konden met hun levenseinde, met existentiële vragen enzovoort. Alhoewel het tot voordien een taboe was om wetenschap en spiritualiteit te verbinden, werd nu openlijk door prestigieuze universiteiten aangegeven dat psychedelica antwoorden op spirituele vragen kunnen bieden. (zie verder)

De experimenten vonden tegelijk plaats aan de Johns Hopkins University, de ucla en de New York University.
Veel vrijwillige deelnemers zeiden dat ze door die enkele begeleide psychedelische 'reis' hun kanker en het vooruitzicht te sterven heel anders waren gaan zien. Sommigen hadden hun angst voor de dood helemaal overwonnen. De redenen voor die transformatie zijn tot nogtoe niet ten volle begrepen: 'individuen stijgen uit boven de primaire identificatie met hun lichaam en ervaren een toestand waarin ze vrij zijn van hun ego. Ze keren terug met een perspectief en een diepgevoelde aanvaarding'.

Dit zijn universeel gevoelde spirituele ervaringen tijdens zo'n 'reizen'. Wat ook belangrijk is, is de 'setting'. De onderzoekers geven daarom rustgevende muziek, een rustige omgeving enzovoort als omgeving om de trance te laten gebeuren.
Laatst gewijzigd door MaartenV op 03 okt 2020 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Voor de skeptici:

Een artikel vanuit wetenschap over de binding van entheogenen en spiritualiteit van Johns Hopkins University in het tijdschrift: Psychofarmacology: Voor een peer-reviewed article heeft het een hoogst ongewone titel:
https://www.hopkinsmedicine.org/press_r ... ocybin.pdf

(Johns Hopkins university is een vooraanstaande universiteit)
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Worteltje schreef:Hoe kunnen we volgens jou waarheden/feiten/kennis vaststellen over dit "aspect van de werkelijkheid"?
Zoals een goede rechercheur dat doet: door gelijkenissen te zoeken in de van elkaar onafhankelijke getuigenissen.
Worteltje schreef: Dit vraag ik aangezien mensen die zich hiermee bezig houden met tegenstrijdige "waarheden" komen wat het lastig maakt enig consensus te bereiken over deze spirituele wereld/extra dimensie, hoe je het maar wilt noemen, mocht die bestaan.
Het gevoel zijn één te zijn met de Kosmos. Een veranderde ervaring van tijd. Een baden in liefde. Geen angst meer voor de dood hebben. Er van overtuigd zijn dat er leven na dit leven is.
Dit zijn slechts een aantal van de vele terugkerende universele spirituele elementen die mensen ervaren. Zie ook onderzoek.

Bij de resultaten van de studie lees je:

"On two of the three occasions on which this occurred, the
participants subsequently rated their experiences as among
the five most meaningful and spiritually significant experiences of their lives.
These observations suggest that the
experiences reported during psilocybin sessions were not
merely artifacts of monitor expectation or suggestion."

Dit is niet zomaar één of andere hallucinatie. Dit is een profound experience dat deze mensen doormaken dat dieper en verdergaat dan hun alledaagse ervaringen.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Dit is een ervaring van iemand uit één van de onderzoeken aan John Hopkins University naar de uitwerking van entheogenen:

Maria Estevez: "High Light: When a Psilocybin Study Leads to Spiritual Realization"

"Without notice or fanfare I had arrived at a transcendental state, and was awestruck at the discovery. I felt a sense of joyous expansion as it opened fully to me, like entering a splendid palace, yet the feeling was completely natural and gentle.
With my eyes closed I was overwhelmed with glorious golden light, suffused with every color, prisms and rainbows everywhere like a shining hologram. The Light itself was alive, a radiant consciousness of ultimate intelligence, perfect integrity, singularity and purity.
The Light pervaded everything. It composed everything. Its presence was benevolent, calm, and intense.
It was as if the Light were revealing to me the innermost workings of the universe. Without words, It informed me that It, as the Light, was the source of every physical manifestation and that each had its purpose: "Everything is in my perfect control. With this as Cause, there can be no mistakes." I knew It to be the substance of every particle in the microcosm and the overarching essence of the macrocosm. In that moment I intuitively understood how everything is being created anew each instant from Its emanation. Why,
then, could we not see the Light completely composing and permeating all of creation? How could the shining substance of all things be hidden? Later I remembered what the sages have always told us. The only possible answer is that our sense perceptions are an illusion.
Faced with the reality and the glory of the Light, there is nothing to do but gape with the greatest reverence. There are no questions in its Presence, no desires, no resistance. I felt suspended in a clear and peaceful state and enjoyed a weightless sense of free-fall,
without time and space, though I remembered that they existed elsewhere. Even my physical surges abated, as if their purpose had been accomplished. Occasionally I still felt a faint muscle spasm, like the echo of receding thunder.
As I was poised there, rapt and transparent, the Light addressed me simply, without words: "Is there anything you want?" The question was direct and forthright, yet it seemed incongruous because my whole identity was already absorbed in that Light. To search for an answer, I had to make a deliberate effort to turn my attention to the world from which I'd come, a world now irrelevant and far
away. With a moment's focus I remembered that life on earth required healing and guidance and abundance, and that I had a long list
of wishes there. But I felt so distant from that personality, and I didn't want to look away from the Light for even an instant. The
question was addressed to the one who stood before It in this exceptional experience, and there could be only one response. I breathed
the quietest possible, "No, there is nothing I want."
I didn't know what to do in the presence of this Light. It was asking nothing of me. I was just basking in it and, again, trying to remain
open to whatever happened. However, I realized I could observe It and report back to Mary and Matt. I wanted to shout, "It is true! It
does exist!" Sometimes in a dream there is a sense that whatever you try to name or record will evaporate, but this experience in the
Light remained steady as I tried to describe it, even though I was a little concerned that my sharing it might be sacrilegious and It
would withdraw."

bron: https://files.csp.org/Psilocybin/SciAmH ... -Maria.pdf

Merk op dat dit een ervaring is met universele elementen. Elementen die door meer mensen onafhankelijk van elkaar zijn gegeven.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“MaartenV” schreef:knip knip
Knip
Knip
Knip
Merk op dat dit een ervaring is met universele elementen. Elementen die door meer mensen onafhankelijk van elkaar zijn gegeven.
Dat is zeker geen wonder.
Mensen zitten grosso modo heel erg vergelijkbaar in elkaar en reageren om die reden erg vergelijkbaar op het toedienen van wat voor middelen ook.

Roeland
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 03 okt 2020 19:34 Dit is niet zomaar één of andere hallucinatie. Dit is een profound experience dat deze mensen doormaken dat dieper en verdergaat dan hun alledaagse ervaringen.
De zoveelste verwarring van verklaring en ervaring.

Uit het feit dat de ervaring "profound" is. Volgt niet dat de verklaring "profound" moet zijn. Dat een ingrijpende ervaring verklaart kan worden als zijnde niet meer dan een hallucinatie is niet tegenstrijdig.

Alleen is dat contra-intuïtief. Als de gevolgen ingrijpend zijn, hebben wij de neiging om te denken dat de oorzaak ook ingrijpend moet zijn. Het idee dat een onbeduidende oorzaak uiteindelijk ingrijpende gevolgen kan hebben, is iets dat wij mensen moeilijk kunnen vatten.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Uit historianet:
Zo schreef de bekende arts Theophrastus (372-287 v.Chr.) in zijn grote werk Historia Plantarum:

‘Gebruik een drachme (een handvol, red.) voor een verheffende werking, het dubbele om hallucinaties te veroorzaken, drie keer zo veel voor een permanente staat van verstandsverbijstering en een vierdubbele dosis als de dood erop moet volgen.’
Het is wat ontnuchterend om te bedenken dat planten deze stoffen bevatten vanwege hun effecten tegen (insecten)vraat.

De titel van het artikel is ook ontnuchterend:
“Drugs verdraaien de werkelijkheid al 7000 jaar”

https://historianet.nl/maatschappij/dag ... -7000-jaar

Roeland
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

axxyanus schreef: 04 okt 2020 10:43
MaartenV schreef: 03 okt 2020 19:34 Dit is niet zomaar één of andere hallucinatie. Dit is een profound experience dat deze mensen doormaken dat dieper en verdergaat dan hun alledaagse ervaringen.
De zoveelste verwarring van verklaring en ervaring.

Uit het feit dat de ervaring "profound" is. Volgt niet dat de verklaring "profound" moet zijn. Dat een ingrijpende ervaring verklaart kan worden als zijnde niet meer dan een hallucinatie is niet tegenstrijdig.

Alleen is dat contra-intuïtief. Als de gevolgen ingrijpend zijn, hebben wij de neiging om te denken dat de oorzaak ook ingrijpend moet zijn. Het idee dat een onbeduidende oorzaak uiteindelijk ingrijpende gevolgen kan hebben, is iets dat wij mensen moeilijk kunnen vatten.
Als we naar de verklaring gaan kijken, naar de veronderstelde materiële oorzaken in de hersenen, dan zie je toch een fenomeen dat niet zo direct past binnen het fysicalisme. Dat moeilijk te verklaren is.

"As predicted, profound changes in consciousness were observed after psilocybin, but surprisingly, only decreases in cerebral blood flow and BOLD signal were seen, and these were maximal in hub regions, such as the thalamus and anterior and posterior cingulate cortex (ACC and PCC). Decreased activity in the ACC/medial prefrontal cortex (mPFC) was a consistent finding and the magnitude of this decrease predicted the intensity of the subjective effects."
Zie https://www.pnas.org/content/109/6/2138

Deze 'verklaring' valt moeilijk te verklaren binnen het fysicalisme waar neurowetenschappers ervan uitgaat dat bewustzijn gelijk staat met hersenactiviteit. En dat bij toename van het ene, een toename van het andere te zien moet zijn. Men ziet echter een inverse correlatie. (het tegenovergestelde). De verklaring past niet binnen het fysicalisme.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

De betrokken onderzoekers zelf melden in hun samenvatting:
To conclude, here we used an advanced and comprehensive fMRI protocol to image the brain effects of psilocybin. These studies offer the most detailed account to date on how the psychedelic state is produced in the brain.

The results suggest decreased activity and connectivity in the brain's connector hubs, permitting an unconstrained style of cognition.
In mijn hoofd resulteert dit in:

Kennelijk kost het (correct) waarnemen zoveel energie dat de verlammende werking van psilocybine die drastisch in de war kan sturen.
Hopelijk is er vervolgonderzoek dat al werd aanbevolen.

Roeland
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

De vraag is ook: onder welke omstandigheden wordt je theorie (dat bewustzijn positief correleert met hersenactiviteit) gefalsifieerd? Wat moet er waar zijn wil je je theorie opgeven?

Als je in dit geval, bij inverse correlatie, dan toch nog het materialisme volhoudt en het fenomeen wegverklaart, dan maak je je theorie immuun voor weerlegging. Dergelijke immunisatiestrategie hanteren pseudowetenschappers ook, opdat hun theorie niet weerlegd kan worden.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV schreef: 04 okt 2020 14:41 De vraag is ook: onder welke omstandigheden wordt je theorie (dat bewustzijn positief correleert met hersenactiviteit) gefalsifieerd? Wat moet er waar zijn wil je je theorie opgeven?

Als je in dit geval, bij inverse correlatie, dan toch nog het materialisme volhoudt en het fenomeen wegverklaart, dan maak je je theorie immuun voor weerlegging. Dergelijke immunisatiestrategie hanteren pseudowetenschappers ook, opdat hun theorie niet weerlegd kan worden.
Maarten,

Jij hebt last van een prematuur dilemma.
Er kan rustig verder onderzoek worden gedaan zonder falsifieringskoortsaanvallen.

Roeland
Plaats reactie