Ivar schreef: ↑02 apr 2021 20:03
dikkemick schreef: ↑02 apr 2021 18:39
Maar toch zul je m.i.
ziel meer concreet moeten maken om in gesprek te kunnen blijven. Vandaar dat ik het vergeleek met (een) God. Mensen
weten waar ze dan over spreken, maar ik heb werkelijk geen flauw benul.
Een uitgebreidere uitleg vergt wiskundige formules en animaties. De afgelopen dagen heb ik onderstaande serie video's bekeken, die mij het een en ander duidelijker hebben gemaakt. Hoewel de serie een soort
study guide is voor een bepaald boek, heb ik dat boek niet gelezen en vermoed ik dat het ook voor anderen niet per se nodig is. Wel is het sterk aan te raden om de video's in chronologische volgorde door te nemen.
"
Dominee, wat is God"
"
Hier heb je het oude en nieuwe testament zoon, lees die even door en je weet alles over God"
Maar dan blijkt na zorgvuldig lezen van de boeken dat vraagsteller nog steeds niet weet wat (of wie) God is. Waar God van gemaakt is, hoe God eruit ziet, hoe Hij denkt, waarom Hij altijd bestaan heeft en zelfs buiten ruimte/tijd staat etc.
Vragen die echt wel op andere wijze te beantwoorden
zouden moeten zijn omdat we (In Gods geval) spreken in begrijpelijke termen als 'bestaan', 'scheppen', 'verdriet hebben', 'denken' 'Hij' etc.
Ik heb hier vele populair wetenschappelijke boeken liggen waarin mensen als Lawrence Krauss op eenvoudige wijze proberen uit te leggen wat een wetenschappelijk fenomeen inhoud, zonder al teveel terug te moeten vallen op formules.
Als ik jouw bijdragen lees moet ik niet denken aan quantumfluctuaties (Krauss), maar meer aan een perpetuum mobile, homeopathie, aardstralen, handoplegging, telekinese, oorkaarstherapie, astrologie, ID en b.v chakra's, zombies, engelen en vampiers. Ook m.b.t. tot deze onderwerpen kun je uren youtubues sturen, maar ik weet dan nog steeds niet waar we het over hebben. Natuurlijk kan ik me iets voorstellen bij een zombie, maar het gaat hier nu op dit forum over het werkelijk bestaan van dit fenomeen.
Zo ook de ziel.
Ik ben dan ook van mening dat je beter je best moet doen om het voor leken zo duidelijk mogelijk uit te leggen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick