Rutte doctrine

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Chinaman
Diehard

Rutte doctrine

Bericht door Chinaman »

https://www.nu.nl/politiek/6124927/gele ... debat.html
Wat stukjes...
Eerst zetten Ollongren en Jorritsma de onderhandelaars Mark Rutte (VVD) en Sigrid Kaag (D66) uit de wind. De notitie was "geen directe weergave" van de gesprekken met Rutte en Kaag, maar was bedoeld als "voorlopige input", schreven ze. Ook de andere lijsttrekkers hadden er niets mee te maken, bezwoeren ze.......

Duikt 'Rutte-doctrine' weer op tijdens debat?

Daarmee dient zich direct een ander vraagstuk aan: hoe transparant moet de formatie zijn? Als het aan Rutte had gelegen, was helemaal niemand zich komen verantwoorden voor de blunder. "Dat kan niet. Dat gaat niet", zei de VVD-leider vorige week donderdag voor de camera van Nieuwsuur......

Was dit weer een staaltje 'Rutte-doctrine'? Die term kwam bovendrijven tijdens de verhoren over de toeslagenaffaire, bedoeld om de weinig transparante bestuurdersstijl van de premier te typeren.

Rutte vindt dat ambtenaren onbekommerd met hun politieke bazen moeten kunnen communiceren, zonder de angst dat die gesprekken ooit openbaar worden.
weinig transparant... “Rutte doctrine”...

Ik begrijp niet hoe deze man nog weer president word.... wellicht begrijp ik Nederland niet meer...Of misschien toch wel...

https://opiniez.com/2021/02/23/ik-ben-n ... gajentaan/
Onder grote delen van de Nederlandse bevolking is na tien jaar Rutte een slaafse gehoorzaamheid ontstaan, met soms Noord-Koreaanse system justification-trekjes.
het is al weer veelst te laat hier... welterusten...
Karl Jaspers; those who committed war crimes were morally guilty, and those who tolerated them without resistance were politically guilty, leading to collective guilt for all.
Labyrint
Bevlogen

Re: Rutte doctrine

Bericht door Labyrint »

Ik zit letterlijk op dit moment in een ander tabblad YouTube te kijken naar een video met Pieter Omtzigt over de Rutte doctrine. Wat een toevalligheid.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Transparantie is het grote probleem. Maar het is niet slechts een probleem onder Rutte, maar van alle politieke jaren en van alle regeringsleiders.
Openheid van zaken geven. Is dat op een dergelijk (bestuurs) niveau echt mogelijk? Is het wenselijk om ieder woord in de openbaarheid te brengen?
Verzwijgen is een slechte zaak, maar zijn we gediend bij volledige transparantie mbt alles hetgeen in den Haag bekonkeld wordt?
Dat Rutte de zaken op de spits drijft is duidelijk. "Ik heb hier geen actieve herinnering aan" my ass!
Liegen is van een heel andere orde dan af en toe iets binnenskamers houden.
M.a.w: moet echt alles vrijgegeven worden of zou dit slechts voor nog meer onrust zorgen?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman »

dikkemick schreef: 30 mar 2021 22:26 Liegen is van een heel andere orde dan af en toe iets binnenskamers houden.
M.a.w: moet echt alles vrijgegeven worden of zou dit slechts voor nog meer onrust zorgen?
wat is af en toe, dat weet je dan niet in zo’n doctrine, verder krijg je dan dus het excuus "Ik heb hier geen actieve herinnering aan"...

Nederland is een beschaafd ontwikkeld land, daar zou je m.i. toch meer van moeten verwachten dan een “Rutte Doctrine” met rookgordijnen en domme excuses, juist dat wekt onrust op.
Karl Jaspers; those who committed war crimes were morally guilty, and those who tolerated them without resistance were politically guilty, leading to collective guilt for all.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dat zeg ik. Iets meer openheid kan geen kwaad, maar om ieder woord dat gesproken wordt vast te leggen en naar buiten te brengen...
Rutte zelf is gewoon een uitermate handig mannetje dat, zoals zovelen tegenwoordig, de taal misbruiken om toch altijd maar een weerwoord of excuus te kunnen bedenken.
Dit zijn mensen die taalvaardig zijn en niet na hoeven denken hoe ze zinnen moeten formuleren of weten te putten uit hun woordenschat. Mensen die een rechter ervan weten te overtuigen dat ze iets niet gezegd hebben (of er geen actieve herinnering aan hebben) , terwijl het zwart op wit (op band) staat. Taalvirtuozen. En als je daarbij ook nog iets minder last van een geweten hebt (Baudet) kun je helemaal staalhard liegen en er zelf in gaan geloven.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Chinaman schreef: 30 mar 2021 21:42 Ik begrijp niet hoe deze man nog weer president word.... wellicht begrijp ik Nederland niet meer...Of misschien toch wel...

https://opiniez.com/2021/02/23/ik-ben-n ... gajentaan/
Onder grote delen van de Nederlandse bevolking is na tien jaar Rutte een slaafse gehoorzaamheid ontstaan, met soms Noord-Koreaanse system justification-trekjes.
het is al weer veelst te laat hier... welterusten...
Ik denk dat de verklaring niets te maken heeft met Noord-Korea of slaafsheid.
Het is het politiek versnipperde systeem dat we hier hebben. Ruttes partij heeft ca. 20% van de stemmen gehaald, een kleine minderheid dus slechts. Maar de andere partijen zijn nóg kleiner, omdat er gewoon veel partijen zijn. Zouden bijvoorbeeld alle linkse partijen fuseren, dan zouden ze met gemak de grootste worden en dus ook de premier kunnen leveren.

Rutte profiteert hiervan. Verder slaagt hij erin om kabinetten de eindstreep te laten halen, ook weer doordat de oppositie zo verdeeld is.
Wat je verder van hem vindt, dat doet hij behendig.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman »

Ja dat is het systeem, maar dat verklaart niet waarom zoveel mensen in dat versnipperd systeem op hem stemden...

De Covid aanpak... Die laat zien dat is gewoon heel erg slecht geweest, dan de toeslagen affaire en burgerdoden in verre landjes etc etc...

Hij blijkt dus niet erg “betrouwbaar” te zijn en toch bleven ca 20% hem (Rutte in dit geval maar eigenlijk ook zijn coalitie partners in dit systeem) slaafs volgen, tenminste dat denk ik wat die gast bedoelde...
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Chinaman schreef: 31 mar 2021 13:19 Ja dat is het systeem, maar dat verklaart niet waarom zoveel mensen in dat versnipperd systeem op hem stemden...

De Covid aanpak... Die laat zien dat is gewoon heel erg slecht geweest, dan de toeslagen affaire en burgerdoden in verre landjes etc etc...

Hij blijkt dus niet erg “betrouwbaar” te zijn en toch bleven ca 20% hem (Rutte in dit geval maar eigenlijk ook zijn coalitie partners in dit systeem) slaafs volgen, tenminste dat denk ik wat die gast bedoelde...
Eerst over zijn Covid aanpak.
Dit was een totaalregerings beleid aan de hand van wat deskundige aanreikten.
Het is gewoon niet waar wat je zegt, als je bedenk dat niemand precies wist wat te doen en wat de grootste wijsheid zou zijn.
Nederland hoort nu uiteindelijk nog steeds binnen de Westerse wereld tot de landen met de minste doden per miljoen inwoners.
Wat de economie in de toekomst doet in vergelijking met de ander landen, maar zeker niet het minste door invloed van andere landen,.........dat is volledig koffiedik kijken.

Verder in het algemeen.
In een land waar de mensen op een partij en een partijprogramma stemmen heeft het geen zin om de voorzitter en vertegenwoordiger naar buiten toe af te branden.
Dat blijkt na al deze jaren schuld geven, afschuiven op de personen en toch VVD en voor het geld en de economie stemmen.
Dat is wat het Nederlandse volk laat zien bij de verkiezingen.

Ook zij, die op andere partijen stemmen die niet zorgen dat er geld in het laatje zit, maar stechelen over hoe het verdeeld zal worden en wie er het meeste van krijgen.
Het gezicht naar buiten toe is altijd het pispaaltje van eigen frustraties.

Wat er in een bepaalde tijd aan zeer grote fouten naar buiten komt is nooit "de schuld" van de hoogste vertegenwoordiger van een tijdelijke gekozen regering.
Maar de bijl zal ergens moeten vallen.
Dat is traditioneel binnen de Nederlandse politiek. Al sinds jaar en dag. De hoogste papieren vertegenwoordiger/leider zal boeten.
Daarom, en omdat mensen het programma van de VVD kozen en vinden dat zij goed vertegenwoordigd worden, is hij gewoon weer herkozen.
Blijkbaar heeft hij zijn bestaande en groeiende achterban niet zo teleurgesteld, dat ze de persoon laten vallen.

Dit gezegd hebbende zou ik graag willen weten, waarom jullie denken dat het partij programma van de VVD zo aanlokkelijk werkt op zo veel kiezers.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Chinaman schreef: 31 mar 2021 13:19 Hij blijkt dus niet erg “betrouwbaar” te zijn en toch bleven ca 20% hem (Rutte in dit geval maar eigenlijk ook zijn coalitie partners in dit systeem) slaafs volgen, tenminste dat denk ik wat die gast bedoelde...
Ik snap deze conclusie echt niet. Waarom zouden deze mensen niet op Rutte stemmen omdat zij vinden dat hij het (overwegend) goed heeft gedaan?

Maria schreef:Dit gezegd hebbende zou ik graag willen weten, waarom jullie denken dat het partij programma van de VVD zo aanlokkelijk werkt op zo veel kiezers.

Ik denk dat veel mensen sowieso altijd op dezelfde partij stemmen. De VVD trekt van oudsher veel ondernemers en rijkere mensen als kiezer. Mensen die al 20 jaar VVD stemmen, blijven dat meestal wel doen.

Verder stemmen mensen op een totaal partijprogramma zoals je terecht zegt, dus sommige mensen stemmen VVD vanwege hele andere redenen. Bijvoorbeeld omdat ze denken dat we gebaat zijn bij nog bredere snelwegen of nog meer marktwerking.

Verder denk ik dat de huidige leider altijd in het voordeel is: je weet tenminste wat je krijgt en dat moet je bij de anderen nog maar afwachten. Er waren dit keer ook weinig alternatieven voor de wat rechtsere kiezers. Wopke Hoekstra had gewoon een slecht verhaal en zat zelf in dit kabinet. Nog rechtser had je hooguit JA'21 nog als vrij onbekende partij. Wilders of de Wappies van FVD gaat veel mensen weer te ver.

Ik ben zeker fan van Rutte en stem niet op hem, maar ik zou ook niet direct een andere politicus kunnen noemen die als premier voor de hand licht. Pieter Omtzigt is vast geen optie (al schijnt hij een nieuwe functie te moeten krijgen...)? Niet mijn club maar wel recht door zee en betrouwbaar.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman »

@Maria
Nederland doet het gewoon hartstikke slecht met Covid,zeker als je het met landen over de hele wereld vergelijkt https://www.statista.com/statistics/110 ... habitants/
Erg bedroevend zwaar teleurstellend voor zo een ontwikkeld land onder Rutte en Co, zeker als je bedenkt dat niemand precies wist wat te doen en wat de grootste wijsheid zou zijn.

Dan dat de bijl zal ergens moeten vallen verhaal...
Balkellende heeft als het goed is nog altijd dat hoogbetaalde baantje bij de ING (bank), een bank die tijdens de kredietcrisis in 2008 onder zijn premierschap staatssteun ontving.

Als je dat de bijl vallen noemt....

Rutte zal qua salaris nadat hij geen president meer is ook wel omhoog gaan vallen... Dat is traditioneel binnen de Nederlandse politiek. Al sinds jaar en dag.
Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman »

gerard_m schreef: 31 mar 2021 17:52 Waarom zouden deze mensen niet op Rutte stemmen omdat zij vinden dat hij het (overwegend) goed heeft gedaan?
Ik ben van mening dat hij dat niet heeft gedaan, en begrijp de mensen die dat wel hebben gedaan totaal niet.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Dat komt waarschijnlijk omdat je in China woont en niet de dagelijkse gang van zaken mee maakt. Je kunt googlen wat je wilt maar als je niet met andere Nederlanders praat is de ervaring heel anders.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Chinaman schreef: 31 mar 2021 18:06
gerard_m schreef: 31 mar 2021 17:52 Waarom zouden deze mensen niet op Rutte stemmen omdat zij vinden dat hij het (overwegend) goed heeft gedaan?
Ik ben van mening dat hij dat niet heeft gedaan, en begrijp de mensen die dat wel hebben gedaan totaal niet.
Ik ken er toch echt genoeg.......
Er is bijvoorbeeld enorm geïnvesteerd in snelwegen, heel wat mensen geloven nog steeds dat je hiermee files kunt bestrijden.
Belastingklimaat voor bedrijven is gunstig en de werkeloosheid is relatief laag.
Veel mensen staan achter het coronabeleid van de regering of vinden dat Rutte de crisis in elk geval goed heeft gemanaged.
Wie een (vrij) rechts beleid wilt, heeft ook weinig serieuze alternatieven voor Rutte.
Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman »

lanier schreef: 31 mar 2021 18:25 Dat komt waarschijnlijk omdat je in China woont en niet de dagelijkse gang van zaken mee maakt. Je kunt googlen wat je wilt maar als je niet met andere Nederlanders praat is de ervaring heel anders.
Dat geef ik ook toe in mijn eerder Posts, bovendien de vrienden waar ik wel mee praat zijn bijv ook zoals sommige dat hier noemen “wappies” mensen die denken zoals die Belgische rechter etc...

En hebben een bloedhekel aan Rutte en co...

Een paar maar van mijn kring die denken dat ze het slecht hebben gedaan, maar toch zeggen van tsja ik weet het ook niet...
Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman »

@Gerard m
Ze zijn er idd, en die worden dan door anderen bestempeld als “slaafse gehoorzaamheid”...

Ik in ieder geval begrijp die groep niet, dat ze zo’n leider met zo een doctrine goed vinden...

Ik speculeer ook dat dit een groep is die denkt en hoopt dat alles weer zo als “vroeger” zal worden en dat relatief snel, in de zin van, laten we doorgaan op het stemmen vd gevestigde orde zodat ze beter hun werk kunnen doen en dit “gedoe” zo snel mogenlijk achter de rug hebben... En we hoeven niet te weten wat ie allemaal zegt en regelt in achterkamertjes wanneer het over Nederlands beleid gaat. Dat zou dan beter zijn of zo voor een sneller eind vd crisis...

Helaas denk ik dat dit niet het geval is, want juist aan de gang blijven met lockdowns maakt de zaak maar erger en erger....

Ik begrijp die “slaafse gehoorzaamheid” niet... Ik hoorde een van mijn vrienden al praten over Stockholm syndroom...

In ieder geval zijn velen het hier absoluut niet mee eens, maar ik wilde wel delen wat een (wellicht kleine) groep vd grotere groep “wappies” van Rutte en co plus zijn doctrine denkt...
Plaats reactie