Maria schreef: ↑23 aug 2021 00:17
Ik wilde echter Gerard vragen of hij van binnen uit diep orthodox gelovigen kent.
Ja, ik ken zowel orthodox gelovigen als mensen die daaruit zijn gestapt.
Inderdaad enigszins vergelijkbaar met de manier waarop moslims geloven.
Ik begrijp de argumenten van Dickemick en van jou.
Omdat islam zeer sterk is verweven met de cultuur en de identiteit, " voelt" kritiek op de islam ook al snel als kritiek op de persoon.
Ik denk dat je meer orthodox gelovigen er niet mee bereikt.
De vraag is hoe we hier af zijn gekomen van het juk van het christendom. Hoewel de islam (naar mijn idee) veel hardnekkiger zal zijn door een aantal kenmerken van deze religie, zou dit ons iets kunnen leren over hoe om te gaan met de islam.
Ik heb het idee dat juist de conservatievere stromingen in het christendom zich redelijk handhaven en het wat vrijere christendom is verwaterd. Daarmee is de invloed van het christendom ook aanzienlijk teruggelopen (wat ik zie als positief, vooral omdat mensen meer vrijheid hebben gekregen om hun leven zo te leven als zij willen).
Voor de minder conservatieve mensen is het (wellicht) wel mogelijk om iets met kritiek te doen.
Een andere vergelijking kun je maken met complotdenkers, een club die behoorlijk religieuze trekjes begint aan te nemen. De "harde kern" bereik je niet met argumenten, maar de twijfelaars wellicht wel?
Zolang de groep klein blijft, is de maatschappelijke impact nog beperkt. Maar als grote groepen twijfelaars ook op Baudet gaan stemmen, krijgen we problemen.
Kritiek is m.i. dus niet bedoeld voor de "hardcore" , die ga er niet mee bereiken. Maar de veel grotere groep gematigde aanhangers wellicht wel.