lanier schreef: ↑09 sep 2021 21:33
Volgens mij ben ik o.a. de aanleiding geweest dat je bent blijven plakken. Ik heb ooit hier teksten van jouw geplaatst in een discussie. Toen zonder bronvermelding omdat ik veel informatie achter de hand had, maar wel toegezegd dat ik in de loop der tijd de bron zou vermelden (ere wie ere toekomt). Jij kwam erachter en plaatste toen een reactie. Toen is volgens mij het balletje gaan rollen.
Jammergenoeg hebben de machthebbers van Freethinker in lang vervlogen jaren af en toe wat schoonmaak uitgevoerd en zijn er topics en bijdragen verdwenen. Ook de allereerste waar ik mee binnenkwam: dat was de aankondiging van mijn internetboek Volwassen Geloof dat ik even daarvoor op het internet had geplaatst. Een aankondiging die bij de toenmalige forummers - begrijpelijk - meteen veel stekels deed opstaan, vanwege dat ik als een profeet met een nieuwe boodschap aankwam, waarbovendien nog iets van geloof bleef staan. Ik herinner me dat Devious daar bedaard tegenin ging en er toch wel iets positiefs in kon zien.
Dát is dus wat ik nog in herinnering heb als de aanleiding om naar Freethinker te komen.
Hoe ik op het bestaan van Freethinker stuitte herinner ik me enkel vaag. Volgens mij stuitte ik op Freethinker via eerst een site tegen te komen van iemand die de nickname Devious had. Hij had een eigen site. De naam gaf mij - iemand die vertrouwd is met Engels - het vermoeden dat er iets niet pluis was (het woord betekent onder andere "bedrieglijk"), en via googlen werd het me al gauw duidelijk dat hij ook meedeed aan dit forum. Het was zelfs de nickname van de persoon die men nu kent als de oprichter van dit forum, Marcel Klein. En alles wat ik van Devious las bevestigde exact het omgekeerde van "devious": hij was een persoon die juist bijzonder helder en met de grootste oprechtheid schrijft en op zeer kundige manier discussies aangaat, en zich bovendien druk maakt om dezelfde zaken als die mij tot schrijven hadden bewogen. Kortom ik herkende mezelf in hem, maar meer nog was hij voor mij een
voorbeeld van hoe je het moet doen. Ik bewonderde hem bovenal en vanwege Devious raakte ik aan dit forum gehecht. Aangezien het nog enkele jaren duurde voordat ik atheïst werd, werd ik in die eerste jaren door bepaalde andere forummers, in het bijzonder door
Bad Religion, soms op hardhandige manier door elkaar gerammeld of zelfs
zeer vijandig ad hominem bejegend (leuke link waarin ik de toenmalige moderator de les lees

) , maar vanwege Devious bleef ik hier altijd. Later ook vanwege forummers als Tsjok en Cymric, die ik zeer bewonderde.
Overigens leverde die eeuwige strijd met Bad Religion soms de mooiste bijdragen op, zoals
deze (en het vervolg van de discussie). Niets is zo mooi in dicussietechniek dan te zien hoe je iemand die moord en brand schreeuwt en je overlaadt met pek en veren helemaal uit kan kleden totdat hij er naakt bijstaat, door jezelf tot totale bedaardheid te dwingen, en iemand via argumentatie de les lezen. Ik beloof in één post dat het nu welletjes is en ik niet meer op Bad Religion reageer, maar een paar maanden later kwam Bad Religion weer terug met de forumnaam bipolair. En weer leverde het één van de boeiendste en meest informatieve topics op, misschien het beste wat ik ooit geschreven heb op dit forum:
viewtopic.php?f=44&t=6088 .
Tot zover mijn herinneringen uit de begintijd. Ik merk op dat ik behoorlijk ben afgedwaald...
Terug naar wat je me aanschrijft. Ik herinner me wel dat ik ooit ontdekte dat iemand op grote schaal mijn teksten kopieerde en op eigen naam zette op en internet site genaamd Bijbels Prikbord (zo heette het geloof ik). Ik meldde mij daarom aan op dat "prikbord", en maakte daar melding van deze zaak. Waarop ik door de aanhangers van deze persoon die mijn teksten kopieerde en daardoor blijkbaar een gevierde held was geworden, werd aangevallen, alsof
ik een boosdoener ben. Waarop ik weer de eigenaar of onderhouder van de site aanschreef, mijn beklag deed en eiste dat deze zaak wordt rechtgezet. Als ik het me goed herinner bleven de teksten gewoon staan, maar gaf de kopieerder wel toe dat hij dit gedaan had, en het met de beste bedoelingen deed, omdat mijn teksten zo goed waren. Maar de tijd heeft de zaak opgelost, dat prikbord is in rook opgegaan. Maar deze affaire maakte mij heel gevoelig voor wanneer andermans werk gekopieerd wordt en de kopieerder die door laat gaan voor zijn eigen teksten; zodat ik er mee doorging van tijd tot tijd te kijken of het ergens opnieuw gedaan wordt. Ook op dit forum heb ik heel wat forummers om de oren geslagen wanneer ik het tegenkwam (vooral de gebande forummer
Job/FrankC/Gabriël/Duke, die er maar nooit mee kon ophouden), en de regel die kopiëren verbiedt zonder de bron aan te geven kwam uiteindelijk op een gegeven moment in de forumregels.
Het verhaal waar jij nu mee komt is vreselijk interessant en in het licht van bovenstaande zeer wel mogelijk, maar het lijkt erop dat ik er geen enkele herinnering aan heb. Ik zie dat je je exact een maand eerder dan ik aanmeldde voor dit forum. Dus dan zouden die teksten die je hierheen kopieerde in die ene maand gegeven zijn. Ik vind ze niet. Misschien zijn die ook wel weggeveegd?
Wel leuk om terug te kijken op die tijd.
Enkel Fenomeen, jij, PietV., en ik kunnen dat nog. In díe gegeven volgorde. Ik was lid no 49. Fenomeen lid no 23! Wij krijgen de onderscheiding
Levende fossielen. Misschien kunnen doctorwho en appelfflap, de enigen uit het jaar 2005 die nog steeds meedoen, er ook nog bij gezet worden.
Fenomeen krijgt de forumereprijs:
Spookhaai